شلف داخل کابینت چیست ؟

مهم‌ترین کاربرد انواع شلف داخل کابینت ، نظم‌دهی و سازماندهی بیشتر، در فضای درون کابینت‌ها است که اگر چنین نشود، فضایی بی‌نظم و نامرتب کابینت‌ها را فرا خواهد گرفت؛ به طوری که این مساله، می‌تواند به یک بحران و درهم ریختگی کلی تبدیل شود. حتی اگر فضای کافی درون کابینت‌ها وجود داشته باشند، شلف‌ها و استند درون کابینتی به ما کمک می‌کنند تا فضایی منظم و مرتب داشته باشیم؛ نه آن که تمام وسایل را به صورت ردیفی درون کابینت‌ها و در کنار یکدیگر بچینیم! بنابراین شلف‌ها و استندهای درون کابینتی، به ما کمک می‌کنند چیدمانی منظم‌تر و قاعده‌مندتر داشته باشیم!

دیگر کاربرد استفاده از انواع شلف‌های درون کابینتی، استفاده‌ی بهینه از فضا است. اگر تعداد کابینت‌هایتان به اندازه‌ی نیازتان نیست و با کمبود فضا مواجه هستید، شلف‌ها به شما کمک می‌کنند تا در همان فضای محدود فضاسازی کنید. معمولا بسیاری از فضاهای درون کابینت، مانند فضای بین دو طبقه‌ای که در یک کابینت وجود دارند، کارایی چندانی ندارند و بدون استفاده هستند، اما با قرار دادن شلف و استند مناسب، می‌توانید حتی از فضاهایی پرت نیز به نفع سازماندهی و نظم بیشتر کابینت‌ها استفاده کنید.

شلف‌ها و قفسه‌های درون کابینتی، انواع و اقسام مختلفی دارند و هر کدام می‌توانند قسمتی از وسایل و لوازم درون کابینت را سازماندهی کنند؛ بنابراین شاید لازم باشد از انواع و مدل‌های مختلفی از شلف داخل کابینت استفاده کنید.

در ادامه انواع شلف‌ها و طبقات درون کابینتی را بیشتر معرفی می‌کنیم:

کاربرد و اهمیت شلف داخل کابینت

اگر شما خانم یا آقایی هستید که مسئولیت کارهای آشپزخانه بر عهده‌تان است، حتما می‌دانید که مرتب بودن قفسه‌ها و فضای داخلی کابینت‌ها تا چه حد در نظم و سازماندهی آشپزخانه مهم و حائز اهمیت است و باعث می‌شود بتوانیم فعالیت‌ها و کارهایمان را با آسانی و سهولت بیشتری آنجام دهیم. آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر خانه به حساب می‌آید که بسیار شلوغ و پر ازدحام نیز هست. ما روزانه زمان زیادی از وقت خود را در آشپزخانه سپری می‌کنیم و کارهای روزمره‌مان، مانند پخت‌وپز و شست‌وشوی ظروف و لباس‌ها را در این فضا به انجام می‌رسانیم.
بنابراین برقراری نظم و انضباط در فضای داخلی آشپزخانه و حتی قسمت‌هایی که قابل رویت نیست، مانند کابینت‌ها، مساله‌ی مهمی است که حتما باید به آن توجه ویژه داشت. می‌توان گفت جای بسی خوش‌وقتی است با وجود آن که امروزه فضای آشپزخانه‌ها نسبت به گذشته، بسیار کوچکتر شده، اما قسمت‌های مفید و بهینه‌ی آشپزخانه‌ها، خصوصا فضاسازی درون کابینت‌ها، بیشتر شده است.‌ وجود اکسسوری‌های مختلف با کاربردهای متنوع،  انواع استندها و شلف داخل کابینت و قفسه‌هایی که به چیدمان راحت‌تر و منظم‌تر وسایل و لوازم کمک می‌کنند، باعث شده بتوانیم آشپزخانه‌هایی مرتب‌تر و کاربردی‌تری داشته باشیم. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب همراه باشید تا راجع به نمونه‌های شلف درون کابینت و نقش آن در نظم و سازماندهی کابینت آشپزخانه بیشتر صبحت کنیم.

 کاربرد انواع شلف داخل کابینت

انواع شلف‌های درون کابینتی از نظر متریال

  • شلف‌های فلزی

استندها و شلف‌های فلزی، نسبت به نمونه‌های چوبی یا ام‌دی‌اف، قیمت مناسب‌تری دارند. این شلف‌ها سایز و انواع مختلفی دارند که به راحتی، درون کابینت جای می‌گیرند. شلف‌های فلزی، معمولا دو طبقه یا سه طبقه هستند، و شما در هر طبقه از آن‌ها می‌توانید چند عدد بشقاب یا لیوان و استکان، یا هر چیز دیگری را بچینید. فضاسازی و افزایش فضا برای چیدمان مرتب‌تر، یکی از مزیت‌های این گونه شلف‌ها است؛ ضمن آن که این شلف‌ها، استقامت مطلوبی نیز دارند و نسبت به مدل‌های پلاستیکی، می‌توانند به راحتی وزن بشقاب‌ها یا لوازم دیگر را تحمل کنند.

این شلف‌ها یا استندهای طبقاتی، به دلیل نوع طراحی، می‌توانند فضای مفیدتری را در اختیار کاربر قرار دهند. معمولا وسایل و لوازم کوتاه، مانند فنجان یا لیوان‌ها، فضای بالایی خود را هدر می‌دهند و باعث می‌شوند یک فضای نسبتا بزرگ، بدون استفاده باقی بماند. استفاده از شلف یا استند، به شما کمک می‌کند ازین فضا، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر دارای تعداد بشقاب‌ها و کاسه‌های مختلفی هستید که هر کدام باید در یک دسته گروه‌بندی شوند، با استفاده از یک شلف داخل کابینت یا یک استند که به تعداد طبقات مختلفی تقسیم شده است، می‌توان هر دسته از ظروف را در یک طبقه قرار داد. با این روش، تعداد بیشتری از بشقاب‌ها یا ظروف، سازماندهی می‌شوند.شلف‌های فلزی

شلف‌های فلزی از نظر مدل، بسیار متنوع بوده و از نظر جنس، نمونه‌های مختلفی دارند. هر چه وزن و ضخامت شلف فلزی بیشتر باشد، استقامت آن بیشتر است. از انواع شلف‌های فلزی، چنانچه در مقابل آب مقاوم باشند، می‌توانند به عنوان آب‌چکان و استندهای کنار سینک ظرف‌شویی نیز استفاده کرد.

اگر از شلف‌های فلزی استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما این است که از انواع مقاوم و باکیفیت آن و در صورت امکان از نمونه‌های استیل ضد زنگ استفاده کنید تا در صورتی که تمایل داشتید بتوانید از آن‌ها در کنار سینک ظرف‌شویی نیز استفاده کنید.

  • شلف‌ها و استندهای چوبی

شلف‌ها یا استندهایی که از چوب طبیعی ساخته شده‌اند، معمولا برای کابینت‌های چوبی و گرانقیمت به کار می‌روند، زیرا همانطور که می‌دانید چوب متریالی گرانقیمت است و شاید چندان به صرفه نباشد که ما از شلف‌های چوبی به عنوان ارگانایزر درون کابینتی استفاده کنیم؛ مگر آنکه خود کابینت از جنس چوب بوده باشد که در این صورت، وجود چنین شلف‌های زیبا و شاخصی، توجیه‌پذیر است.

برای تهیه‌ی شلف‌های چوبی، نسبت به نمونه‌های دیگر، دست ما بیشتر باز است؛ زیرا هم نمونه‌های ساخته شده و آماده‌ی آن‌ها در بازار موجود است و هم می‌توان انواع مدل‌های آن را به کابینت‌ساز یا نجار مورد اعتماد‌تان سفارش دهید. با اندازه‌گیری دقیق کابینت، می‌توان انواع طبقات و استندهای درون کابینتی چوبیِ زیبا و بااستقامت را ساخت و درون کابینت قرار داد.

از شلف‌های چوبی درون کابینتی می‌توان برای چیدمان مرتب‌تر بشقاب‌ها، استکان و نعلبکی، لیوان‌ها و فنجان‌ها، در‌ِ قابلمه‌ها، چیدمان سینی‌ و تخته‌های برش، قاشق‌ها و چنگال‌ها، مرتب‌سازی انواع قوطی‌های ادویه و … استفاده کرد.

  • شلف‌های پلاستیکی

یکی دیگر از نمونه شلف‌های داخل کابینت ، نمونه‌های پلاستیکی آن است که از مدل‌های فلزی و چوبی، سبک‌تر و طبیعتا قیمت و استحکام کمتری دارد. شلف‌ها و استندهای پلاستیکی برای وسایل و ظروفی کاربرد دارند که وزن کم‌تری دارند؛ به عنوان مثال انواع قوطی‌های ادویه و خوراکی‌های کوچک را می‌توان درون این شلف‌ها سازماندهی کرد.

قرار دادن ظروف سنگین درون شلف‌های پلاستکی، به دلیل وزن بیشتری که دارند، توصیه نمی‌شود زیرا این مدل‌ها ممکن است به مرور زمان خم شوند و یا بشکنند و باعث شوند ظروف چینی یا شکستنی بر روی آن‌ها، آسیب ببینند.شلف‌های پلاستیکی

  • شلف ‌درون کابینتی ام‌دی‌اف

اگر از کابینت مدرن مانند کابینت ام‌دی‌اف یا کابینت هایگلاس استفاده می‌کنید، می‌توانید از شلف‌های درون کابینتی از جنس ام‌دی‌اف استفاده کنید. شلف‌های ساخته شده از ام‌دی‌اف، مقاومت و دوام بالایی دارند و نسبت به نمونه‌های چوبی، از قیمت کمتری نیز برخوردار هستند.

شلف‌های ام‌دی‌افی را نیز می‌توانید پس از نصب کابینت و اندازه‌گیری دقیق، به کابینت‌سازتان سفارش دهید.

انواع مدل‌های شلف درون کابینتی از نظر کارایی

استندها یا شلف‌هایی که درون کابینت کاربرد دارند، در عین تنوع بسیار زیادشان، معمولا دو مدل کلی دارند. یک مدل قدیمی و پر کاربرد آن، که بیشتر ما در آشپزخانه‌ها دیده‌ایم و احتمالا استفاده کرده‌ایم، مدل‌هایی است که به صورت دو یا سه طبقه، بر روی کف طبقه‌ی کابینت قرار می‌گیرد. ازین مدل می‌توان به عنوان استند کنار ظرف‌شویی نیز استفاده کرد.

مدل دیگر، مدل آویزی است که از سقف طبقه بالایی درون کابینت، آویز می‌شود و باعث می‌شود بتوانید از فضای بالای ظروف که معمولا بدون کاربرد است، استفاده بهینه کنید. این مدل از استندهای درون کابینتی، فضای موجود در کابینت را به بهترین شکل ممکن، بهینه می‌سازند و نسبت به نمونه‌های دیگر، جدیدتر هستند.

انواع مدل‌های شلف درون کابینتی از نظر کارایی

انواع لیوان‌ها و فنجان‌های دسته‌دار، نعلبکی و بشقاب‌ها یا کاسه‌های کوچک، فنجان‌های قهوه‌خوری، قندان و شکرپاش، دستمال‌های تمیز و موارد دیگر، از وسایل کوچکی هستند که می‌توانید درون استندهای آویزی قرار دهید و یا از میله‌های مخصوص آن آویزان کنید. استندهای آویزی که به آن‌ها راف زیر کابینت نیز گفته می‌شود در تمام پلاسکو فروشی‌ها یا فروشگاه‌هایی که لوازم کوچک خانه و آشپزخانه می‌فروشند موجود است.

  • شلف درون در کابینت

یکی دیگر از شلف‌هایی درون کابینتی که به سازماندهی بیشتر فضای درون کابینت‌ها کمک می‌کند، استندهایی است که از فضای درون درِ کابینت آویز می‌شود. چند سالی است که به لطف قفسه‌ها و ارگانایزرهای آویزی از درهای کابینت، از فضای درونی کابینت‌ها، استفاده‌ی بهینه‌تری می‌شود. با خرید چند شلف و استند آویز در کابینت، می‌توانید انواع وسایل مانند ادویه‌ها، دستمال‌ها، درِ قابلمه، مواد شوینده و بسیاری وسایل کوچک و کم‌حجم دیگر را در فضای درونی درِ کابینت قرار دهید و با این روش، فضاسازی بیشتری انجام دهید.

  • استند مخصوص کاسه‌ها و دیس‌های بزرگ

بدیهی است که همه‌ی ما انواعی از کاسه‌های بزرگ و ظروف مستطیل شکل یا مربعی در منزل خود داریم که بیشتر هنگام میهمانی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اگر چه بسیاری ازین ظروف درون همدیگر قرار می‌گیرند و حجم کمتری می‌گیرند، اما اگر بخواهیم ظرف زیرین یا وسطی را برداریم، به مشکل بر می‌خوریم! پس چه بهتر که از ارگانایزری استفاده کنیم که در عین فضاسازی بیشتر، آن‌ها را به طور تکی در دل خود جای دهد.

برای رسیدن به این هدف، می‌توانید از استند مخصوص ظروف بزرگ استفاده کنید. این استندها درون کابینتی هستند و مانند آبچکان، دارای پایه‌های ردیفی دنده‌دار با عرض‌های مختلف هستند و شما می‌توانید کاسه‌ها و ظروف مهمانی را متناسب با سایزشان، در هر ردیف قرار دهید. با این روش، دسترسی شما به تمام ظروف آسان و سهل خواهد بود و نیاز نیست برای برداشتن یک ظرف، تمام ظروف را از کابینت خارج کنید و باعث لب‌پر شدن یا خراش آن‌ها‌ شوید.استند مخصوص کاسه‌ها و دیس‌های بزرگ

سخن پایانی :

از آنجا که آشپزخانه‌های امروزی، نسبت به گذشته کوچکتر و در بسیاری از خانه‌ها مینیمال هستند، طبیعی است که نمی‌توان حجم زیادی از وسایل و لوازم را درون کابینت‌ها جای داد. استفاده از شلف‌ها و اکسسوری‌هایی که امروزه وجود دارند، به ما کمک می‌کنند آشپزخانه‌هایی مرتب‌تر و منظم‌تر داشته باشیم و بتوانیم وسایل و لوازم بیشتری را در دل آن جای دهیم.

شلف‌های داخل کابینت ، طیف بسیار گسترده‌ای از استندها و طبقات را در بر می‌گیرند که از برای سازماندهی ریزترین تا درشت‌ترین وسیله‌‌های آشپزخانه، بهینه‌سازی و فضاسازی می‌کنند.

برای پیدا کردن شلف مورد نیازتان، حتما سری به فروشگاه‌های بزرگ پلاسکو یا فروشگاه‌هایی که لوازم کوچک خانه و آشپزخانه می‌فروشند، بزنید و از نزدیک، انواع مختلف آن‌ها را ببینید.

ازین که همراه این محتوا در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم آنچه بیان شد، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *