کابینت طرح چوب و انواع آن

کابینت طرح چوب

کابینت طرح چوب

کابینت‌ها یکی از ارکان مهم در نظم و سازماندهی آشپزخانه به حساب می‌آیند و باعث می‌شوند یک فضای شلوغ و بی‌نظم به یک محیط آراسته و منظم تبدیل شود. علاوه بر آن، زیبایی دیوار آشپزخانه، بر عهده‌ی کابینت‌هاست و در واقع این کابینت‌ها هستند که دیوار آشپزخانه را می‌پوشانند و به آن سبک و فرم می‌دهند.

همانطور که می‌دانید، از گذشته تا به امروز، به دلیل کمبود متریال‌ و مواد اولیه‌ی دیگر، کابینت‌های چوبی جایگاه ویژه و ارزشمندی در خانه‌های ما داشتند و بیشتر کابینت‌ها یا چوبی بودند و یا فلزی! اما امروزه به دلیل گران بودن قیمت چوب و همچنین روی کار آمدن کابینت‌هایی که با متریال جدیدتری ساخته ‌می‌شوند و ظاهری لوکس و مدرن‌تر دارند، کابینت‌های چوبی کمتر به چشم ما می‌خورد چرا که هزینه‌ی تمام شده‌ی آن بالاست و پروسه‌ی ساخت آن نیز دشوار و زمان‌بر است. اگر چه خرید کابینت‌های تمام چوب، یکی از بهترین کابینت‌هایی است که می‌شود در یک آشپزخانه داشت، اما هزینه‌ی بالای آن، باعث می‌شود همه‌ی افراد توان خرید آن را نداشته باشند!

برای حل این مشکل و برای آن که زیبایی یک آشپزخانه‌ی چوبی را بتوانید در منزل خود حس کنید، کارشناسان و طراحان، کابینت طرح چوب را به شما پیشنهاد می‌دهند که در واقع، طرح‌ها و گره‌های زیبای چوب طبیعی را دارد، اما از متریالی ارزان قیمت‌تر مانند ام‌دی‌اف یا هایگلاس تشکیل شده است. در ادامه بیشتر به معرفی این مدل از کابینت آشپزخانه می‌پردازیم.

کابینت طرح چوبی چیست و چه مدل‌هایی دارد؟

همانطوری که می‌دانید چوب طبیعی دارای بافتی منحصربفرد و زیباست و گره‌ها و طرح‌هایی بر روی بافت خود دارد. رگه‌ها و گره‌هایی که بر روی هر تکه چوب طبیعی وجود دارد، با چوب دیگر متفاوت است و مانند اثر انگشت، یک اثر منحصربفرد و شاخص است. کابینت‌ها یا متریالی که طرح چوب هستند، بر روی سطح‌ خود، طرح‌ها وگره‌هایی دارند و بافت و ظاهر چوب طبیعی را تداعی می‌کنند.

بدیهی است یکی از رنگ‌هایی که بیش از سایر رنگ‌ها بافت و حس و حال چوب طبیعی را در ذهن تداعی می‌کند، رنگ قهوه‌ای است زیرا بیشترین هم‌خوانی و هماهنگی را با چوب دارد، در عین حال، کابینت طرح چوب ، می‌تواند هر رنگی باشد! از طیف رنگ قهوه‌ای گرفته تا کرم و خاکستری و حتی رنگ‌های پرانرژی مانند قرمز و نارنجی یا سبز و آبی!

انواع کابینت طرح چوب

کابینت طرح چوب در واقع یک روکش است، بنابراین ممکن است متریال مختلفی داشته باشد، از ام‌دی‌اف تا هایگلاس گرفته تا کابینت‌های فلزی همه می‌توانند طرح چوب باشند.

مشهورترین کابینت‌های طرح چوب، کابینت mdf ، کابینت ممبران و کابینت هایگلاس هستند، اما همانطور که گفته شد، سایر کابینت‌ها مانند کابینت‌های فلزی نیز می‌توانند طرح چوب باشند.

این سه مدل کابینت، یعنی mdf ، هایگلاس و ممبران، از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند اما روکشی که بر روی آن‌ها کشیده می‌شود متفاوت است و به همین دلیل، ویژگی‌ها و خاصیت متفاوتی را برای هر کدام به وجود می‌آورد که در ادامه به اختصار به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

اما پیش از آن، بهتر است توضیحات مختصری راجع به ام‌دی‌اف خام که پایه‌ی این متریال است بازگو کنیم.

  • کابینت ام دی اف منحنی طرح چوبامدیاف خام چیست؟

خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی، پس از جمع‌آوری، مجددا خرد و یکسان‌سازی می‌شوند و طی فرآیندهای مختلفی به شکل خمیری شکل در می‌آیند، سپس تحت فشار و گرما، پرس شده و به شکل تخته‌ی فیبر با چگالی و دانسیته‌ی متوسط در آمده که به آن ام‌دی‌اف خام می‌گویند.

ام‌دی‌اف خام، نقش عمده‌ای در ساخت انواع کابینت آشپزخانه دارد و پایه‌ی بسیاری از متریالی است که در صنعت کابینت‌سازی کاربرد دارند. ام‌دی‌اف خام پس از تهیه شدن، با روکش‌های مختلفی پوشانده می‌شود تا مقاومت و زیبایی بیشتری داشته باشد.

  • کابینت طرح چوبیِ امدیاف

چنانچه ام‌دی‌اف خام را با روکش لمینت طرح چوب بپوشانند، محصول حاصل، ام‌دی‌اف طرح چوب خواهد بود. کابینت ساخته شده با این متریال، دارای طرح‌ها و گره‌هایی شبیه آن چیزی است که بر روی چوب طبیعی وجود دارد؛ ازین رو تداعی کننده‌ی کابینت‌های چوبی است. کابینت ام‌دی‌اف نسبت به سایر متریال، قیمت مناسب‌تری دارد و می‌تواند با بودجه‌ی افراد قشر متوسط هماهنگ باشد.

  • کابینت طرح چوبیِ هایگلاس

کابینت هایگلاس نیز از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است اما روکشی که بر روی آن کشیده می‌شود، از ماده‌ای پلاستیک مانند، به نام پلکسی‌گلس است که ظاهری شبیه به آینه و شیشه دارد و به همین دلیل، براق، شفاف و درخشنده است و می‌تواند نور را به شکلی بسیار زیبا، به محیط منعکس کند و باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه و البته بزرگتر دیده شدن فضای عمومی آن شود.

کابینت طرح هایگلاس طرح چوب ، یکی از زیباترین نمونه‌های این مدل از کابینت آشپزخانه است که ترکیب آن با رنگ سفید، می‌تواند زیبایی آشپزخانه شما را چند برابر سازد.

هایگلاس طرح چوب

  • کابینت طرح چوبیِ ممبران

کابینت ممبران طرح چوب ، معمولا در سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک، کاربرد دارد و می‌تواند ویژگی‌های یک کابینت کلاسیک تمام عیار را در آشپزخانه به وجود بیاورد. یکی از اصلی‌ترین رنگ‌هایی که در این مدل کاربرد دارد، کابینت ممبران طرح چوب قهوه‌ای رنگ است.

در پروسه ساخت کابینت ممبران، ام‌دی‌اف خام توسط ماشین‌آلات بسیار مدرن به نام سی‌ان‌سی، به شکل و طرح دلخواه مشتری، برش خورده و منبت می‌شود، سپس توسط روکش pvc که ماده‌ای ضدآب است به صورت کاملا یکپارچه، وکیوم و پوشانده می‌شود. این شیوه‌ی تولید کابینت ممبران، باعث می‌شود این کابینت در برابر نفوذ آب و رطوبت، تا حد بسیار بالایی مقاوم باشد و در واقع، متریالی ضدآب باشد؛ البته به شرط آنکه پروسه‌ی تولید و ساخت آن، کاملا حرفه‌ای و صحیح انجام گرفته باشد.

کابینت ممبران طرح چوبترکیب رنگهای هماهنگ با کابینت‌های مدل چوبی

کابینت‌های طرح چوب از هر جنسی که باشند، می‌توانند دارای رنگ‌های متفاوتی باشند؛ از رنگ‌های شاد و پر انرژی گرفته تا رنگ‌های سنگین و با وقار! اما اگر قصد دارید کابینت‌های طرح چوبی‌تان تداعی کننده اصالت چوب طبیعی باشند، بهتر است از رنگ قهوه‌ای استفاده کنید.
ترکیب رنگ آشپزخانه‌های چوبی یا طرح چوب با رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای سوخته یا سفید، مشکی، خاکستری، بژ و حتی رنگ‌های دیگری که با دیزاین منزل شما هماهنگ باشد، می‌تواند زیبایی خانه شما را دو چندان سازد و از یکنواختی فضا نیز بکاهد.
برای هماهنگی و ایجاد هارمونی بیشتر، بهتر است از وسایل و لوازم چوبی بیشتری در کنار کابینت‌های طرح چوب استفاده کنید تا هماهنگی و زیبایی در جای جای آشپزخانه‌ی شما جریان داشته باشد. استفاده از وسایل حصیری نیز، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که به زیبایی آشپزخانه‌های چوبی و طرح چوب می‌افزاید.

  • کابینت طرح چوبی برای آشپزخانههای کوچک

اگر آشپزخانه‌ای کوچک دارید، پیشنهاد ما این است که از رنگ‌های روشن استفاده کنید که از آن جمله می‌توانید کابینت طرح چوب هایگلاس یا ام‌دی‌اف رنگ قهوه‌ای روشن را انتخاب کنید.

در صورتی که تمایل دارید می‌توانید از کابینت‌‌های قهوه‌ای طرح چوب و ترکیب آن با رنگ سفید هایگلاس استفاده کنید. ترکیب رنگ کابینت سفید و قهوه‌ای طرح چوب، یکی از زیباترین کابینت‌های سبک مدرن است که می‌تواند علاوه بر زیبایی، نور را نیز به حد کافی به آشپزخانه‌ی شما منعکس سازد.

پیشنهاد می‌شود کابینت‌های ردیف بالا را از رنگ‌ روشن مانند سفید براق هایگلاس یا خاکستری بسیار روشن، استفاده کنید، تا انعکاس نور بیشتری داشته باشد و کابینت‌های ردیف پایین را به رنگ تیره‌تر که همان کابینت قهوه‌ای رنگ چوب است، انتخاب کنید. این ترکیب رنگی علاوه بر اینکه زیبایی خیره‌ کننده‌ای دارد، به دلیل کنتراست زیبایی که در فضا ایجاد می‌کند، ترکیب چشم‌نوازی خواهد داشت و باعث می‌شود فضای آشپزخانه بسیار مدرن و شیک به نظر برسد. اگر فضا به شما اجازه می‌دهد، می‌توانید از یک جزیره یا میز ناهار خوری نیز در فضا استفاده کنید.

  • کابینت طرح چوبی برای آشپزخانههای بزرگ و جادار

چنانچه دارای یک آشپزخانه‌ی بزرگ و جادار هستید و از نظر فضا و نور، هیچگونه محدودیتی ندارید، کابینت‌های طرح چوب شما، می‌تواند رنگ‌های تیره‌تری مانند قهوه‌ای سوخته نیز داشته باشد و در صورتی که تمایل دارید می‌توانید آن را با رنگ مشکی ترکیب کنید. البته باید به این نکته مهم توجه کنید که رنگ مشکی، باعث کدر شدن فضای آشپزخانه می‌شود و شما برای انتخاب رنگ‌های تیره مانند مشکی، باید نور کافی از محیط دریافت کنید و یا با اصول نورپردازی مناسب، فضا را پر نور کنید.

کابینت‌های طرح چوب قهوه‌ای روشن و ترکیب آن با قهوه‌ای تیره یا مشکی، می‌تواند آشپزخانه شما را مدرن و جذاب نشان دهد و فضایی لوکس و لاکچری در منزل شما ایجاد کند.

  • کابینت طرح چوبی برای آشپزخانه‌های بزرگ و جادارکابینت طرح چوبی سفید رنگ

یکی از رنگ‌های جذاب کابینت طرح چوب ، رنگ سفید آن است. این ترکیب رنگی، باعث می‌شود منبت‌ها و کنده‌کاری‌های حک شده بر روی کابینت کلاسیک، بیشتر و با وضوح کامل‌تری دیده شود. اگر خواهان یک آشپزخانه کلاسیک یا نئوکلاسیک هستید و در عین حال قصد دارید که روشنایی فضا را نیز حفظ کنید و مانع از بازتاب نور به محیط نشوید، بهتر است از کابینت‌های طرح چوب سفید رنگ که سرآمد آن‌ها کابینت‌هایی ممبران در سبک کلاسیک است، استفاده نمایید.

این ترکیب، چه در سبک کلاسیک و چه در سبک کابینت نئوکلاسیک، فضایی سنتی و جذاب را برای شما ایجاد می‌کنند و ظاهری چشم‌نواز دارند؛ اگر جزو افرادی هستید که از رنگ طبیعی چوب که همان قهوه‌ای است، خسته شده‌اید و قصد دارید ترکیبی جسورانه‌تر و جذاب‌تر را امتحان کنید، این گزینه را از دست ندهید و زیبایی آن را با کار گذاشتن کانتر و صفحه‌ی روکابینتی سنگ مرمر سفید، دو چندان کنید.

چوب طبیعی، یکی از زیباترین متریالی است که می‌تواند دکوراسیون منزل شما را زیباتر و جذاب‌تر نشان دهد. چوب درخت، با گره‌ها و بافت جذابی که دارد، صمیمیت و گرما را به هر خانه‌ای می‌آورد اما در عین حال، شاید هزینه‌ی تمام شده‌ی آن، برای همه‌ی افراد مناسب نباشد؛ بر همین اساس، کابینت‌های طرح چوب می‌توانند جایگزین مناسبی باشند تا همان حال و هوا و زیبایی شاخص را، به خانه و آشپزخانه ما بیاورد.

ازین که تا پایان همراه این مقاله در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده در این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد و از مطالعه‌ی آن بهره‌ی کافی و لازم را برده باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *