طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه

طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه

طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه

کابینت به عنوان کلیدی‌ترین بخش آشپزخانه تاثیر زیادی در نمای ظاهری آن دارد. نحوه طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه در زیباسازی آن و همچنین نظم دادن به فضای داخل آشپزخانه تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید کار در آشپزخانه برایتان راحت و لذت‌بخش باشد باید روی جزییات طراحی و ساخت کابینت بیشتر دقت کنید.

ساخت کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه جزء جدایی‌ناپذیر هر آشپزخانه‌ای است. این بخش تاثیرگذار برای نظم دادن به فضای آشپزخانه، زیبایی دکوراسیون داخلی، استفاده بهینه از فضای آشپزخانه و دسترسی راحت به وسایل طراحی می‌شود. طراحی آشپزخانه از دو جنبه اصلی باید مدنظر قرار بگیرد؛ یکی جنبه ظاهری و نمای بیرونی کابینت‌ها و دیگری جنبه کیفی و طراحی داخلی کابینت‌ها. این دو فاکتور در کنار هم به طراحی و ساخت یک کابینت آشپزخانه شش‌دانگ کمک می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که قبل از طراحی و ساخت کابینت باید مشخص شود، نوع کابینت است. یعنی شما باید بدانید که برای آشپزخانه خود چه نوع کابینتی مدنظر دارید. انواع مختلف کابینت های آشپزخانه به این ترتیب هستند:

این یک دسته‌بندی کلی برای تعیین طرح و جنس کابینت است. کابینت‌های هایگلاس، چوبی، طرح چوب، ممبران و … انواع مدل‌هایی هستند که در زیردسته این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند.

طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. هر کدام از این فاکتورها متناسب با طراحی داخلی آشپزخانه و اهداف مدنظر شما تعیین می‌شوند. طراحان حرفه‌ای معمولا قبل از طراحی کابینت تمام فاکتورهای طراحی را با شما هماهنگ می‌کنند. طراحان کابینت آکس چوب هم اهمیت زیادی به معیارهای شما برای طراحی کابینت می‌دهند. از جمله فاکتورهای مهمی که در طراحی کابینت آشپزخانه مدنظر قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • طرح نمای کابینت
  • اندازه و ابعاد کابینت ها
  • طراحی چیدمان کابینت
  • تناسب کابینت ها با وسایل آشپزخانه

توجه به هر کدام از این فاکتورها و تعیین کردن دقیق آنها به کیفیت بهتر طراحی و ساخت کابینت کمک زیادی می‌کند.

طرح نمای کابینت

طرح نمای کابینت

طرح نمای کابینت مربوط به ظاهر کابینت است. عواملی مانند رنگ، روکش کابینت و طراحی نمای کابینت در زیبایی کابینت‌ها و آشپزخانه بسیار تاثیرگذار هستند. انتخاب رنگ یا روکش کابینت معمولا به عهده خود شماست. با این حال اگر بخواهید یک طراحی حرفه‌ای و متناسب با دکوراسیون آشپزخانه و خانه خود داشته باشید می‌توانید از طراحان حرفه ای هم مشورت و راهنمایی بگیرید.

اندازه و ابعاد کابینت ها

اندازه و ابعاد کابینت‌ها به ابعاد کلی آشپزخانه و متراژ آن بستگی دارد. برای طراحی ابعاد کابینت‌ها ابعادی بر اساس استانداردهای بین‌المللی تعیین شده است. بر حسب میانگین قدی ۱۶۰ برای خانم‌ها معمولا حداکثر ارتفاع دسترسی به طور میانگین ۱۸۵ سانتی‌متر و سطح میز کار در محدوده ۸۹ الی ۹۸.۵ سانتی متر درنظر گرفته می‌شود. برای رعایت درست استانداردهای اندازه‌گیری باید به فاکتورهایی مثل ارتفاع سقف آشپزخانه، ارتفاع لوازم آشپزخانه، نسبت اندازه شیرآب و سینک ظرفشویی و دیوارهای آشپزخانه توجه کنید.

طراحی چیدمان کابینت

طراحی چیدمان کابینت به هندسه آشپزخانه و طراحی داخلی آن بستگی دارد. فاکتور مهم دیگر در طراحی چیدمان میزان فضای داخلی آشپزخانه است. در طراحی‌های مدرن از طرح‌های ترکیبی و متفاوتی برای چیدمان کابینت استفاده می‌کنند. برخی از این چیدمان‌ها عبارتند از:

  • کابینت ال شکل
  • کابینت یو شکل
  • کابینت جزیره‌ای
  • کابینت یکطرفه
  • کابینت منحنی

انتخاب هر کدام از این چیدمان‌ها هم به سلیقه شما و هم به تشخیص طراح بستگی دارد. گاهی وقت‌ها به دلیل نوع طراحی داخلی فضای خانه یا آشپزخانه و متراژ آن و همچنین سلیقه شخصی شما بهتر است از طرح یا چیدمان به‌خصوصی استفاده کنید. طراحان آکس چوب بر حسب تجربه و تخصص خود به شما در طراحی یک چیدمان مناسب کمک می‌کنند.

ساخت کابینت متناسب با فضای آشپرخانه

تناسب کابینت ها با وسایل آشپزخانه

کابینت‌ها در کنار لوازم آشپزخانه مثل یخچال، اجاق گاز، سینک ظرفشویی، آبگرمکن و غیره قرار می‌گیرند. از طرفی، کابینت‌ها برای جای دادن وسایل و ظروف طراحی می‌شوند. لذا باید از نظر نوع طراحی با این وسایل تناسب و هماهنگی داشته باشند. انواع طراحی‌های مختلف برای ایجاد تناسب کابینت‌ها با وسایل آشپزخانه عبارتند از:

  • کابینت زمینی
  • کابینت دیواری
  • کابینت ایستاده
  • کابینت نیمه ایستاده
  • کابینت ویترین دار
  • کابینت کانتردار

انتخاب ترکیبی از این انواع کابینت‌ها به تناسب بهتر میان طراحی کابینت با وسایل آشپزخانه کمک زیادی می‌کند. بعد از تکمیل طراحی و تعیین فاکتورهای مهم آن به سراغ مبحث ساخت کابینت می‌رویم.

متریال و ابزارهای لازم برای ساخت کابینت

ساخت کابینت به متریال و ابزارهای خاصی نیاز دارد. متریال یا ماده اولیه معمولا فلز، چوب یا مشتقات آن هستند. ابزارهای لازم برای ساخت کابینت هم شامل ابزارهای برش و حکاکی هستند. طراحان و سازندگان حرفه‌ای کابینت در فراهم کردن متریال و ابزارهای لازم برای ساخت کابینت تاکید ویژه‌ای دارند. به‌خصوص ابزارهای برش و حکاکی چوب که تاثیر زیادی در طراحی و زیبایی ساخت کابینت دارد. دستگاه سی‌ان‌سی چوب از جمله ابزارهای پیشرفته‌ای است که کمک زیادی به طراحی زیبا و حرفه‌ای کابینت ها می‌کند.

ابزار پیشرفته ساخت کابینت سی ان سی چوب

مراحل ساخت کابینت آشپزخانه

پس از اینکه متریال ساخت کابینت آشپزخانه خود را مشخص کردید، مراحل ساخت شروع می‌شود. ساخت کابینت معمولا پروسه‌ای زمانبر است. با این حال، استفاده از ابزارهای حرفه‌ای و پیشرفته تا حد زیادی می‌تواند زمان ساخت کابینت را کاهش دهد. به طور خلاصه می‌توان مراحل کلی ساخت کابینت آشپزخانه را به این شرح بیان کرد:

  • انتخاب طرح و اندازه گیری دقیق آشپزخانه
  • محاسبه برش کاری و اجرای آن
  • لبه چسبانی
  • شیار زدن
  • سوراخ زنی
  • مونتاژ

مراحل ساخت تماما در کارگاه‌ها یا شرکت‌های ساخت کابینت آشپزخانه و با ابزارهای پیشرفته انجام می‌گیرد. شرکت آکس چوب هم به عنوان یکی از سازندگان باتجربه و حرفه‌ای در زمینه طراحی و ساخت کابینت از امکانات و ابزارهای پیشرفته استفاده می‌کند.

طراحان و سازندگان حرفه‌ای کابینت

در کنار تکمیل تمامی مراحل طراحی و ساخت باید یک گروه حرفه‌ای از طراحان و سازندگان با شما همراه باشند. طراحان و سازندگان حرفه‌ای به شما در طراحی کمک و راهنمایی می‌کنند. از طرفی، تجربه و تخصص آنها ضمانتی برای کسب نتیجه مطلوب و نصب کابینتی زیبا و برازنده آشپزخانه شماست. اگر می‌خواهید کابینتی خاص و برجسته در آشپزخانه خود نصب کنید از تیم حرفه‌ای آکس چوب مشورت بگیرید.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *