سی‌ان‌سی چوب چیست؟ چه کاربردی در مصنوعات چوبی و کابینت آشپزخانه دارد؟

سی‌ان‌سی چوب چیست؟ چه کاربردی در مصنوعات چوبی و کابینت آشپزخانه دارد؟

سی‌ان‌سی چوب چیست؟

امروزه ماشین‌های پیشرفته سی‌ان‌سی (CNC) از اصلی‌ترین ابزارهای کاری در کارخانه‌جات صنعتی و کارگاه‌های تولیدی هستند. توانایی سی‌ان‌سی (CNC) در اجرای خواسته‌های کاربر، با  دقت خیره‌کننده، مهمترین قابلیت این دستگاه‌ها به شمار می‌آید. یکی از بخش‌های مهم صنعت، که به این دقت و سرعت بالا نیاز مبرمی دارد، صنعت چوب است. دقیقا به همین دلیل است که سی‌ان‌سی چوب یکی از زمینه‌های پرکاربرد این نوع دستگاه‌ها است. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم درباره کاربرد سی‌ان‌سی چوب و مزیت‌های استفاده از آن بیشتر بگوییم. از شما دعوت می‌کنیم با ما همراه باشید.

دستگاه سی‌ان‌سی چوب چه محاسنی دارند؟

با توجه به استفاده فراوان از ماشین cnc در اکثر صنایع، احتمالا همه ما اسم این نوع دستگاه را شنیده‌ایم. هر چند ممکن است دقیقا معنا و کاربرد دستگاه‌های سی‌ان‌سی CNC را نشناسیم. اجازه دهید دستگاه سی‌ان‌سی CNC را کمی با بیان ساده‌تر معرفی کنیم.

هر دستگاهی که به جای اپراتور انسانی، با یک هوش مصنوعی مانند کامپیوتر کنترل شود، سی‌ان‌سی CNC است. با این تعریف ساده، پرینترهای چاپ عکس هم نوعی دستگاه سی‌ان‌سی  CNC به حساب می‌آیند.

cnc چوب چیست؟

در گذشته، عکاس‌ها طی یک پروسه پر زحمت، در تاریکخانه‌ها عکس‌ها را ظاهر می‌کردند. این کار، علاوه بر وجود مواد شیمیایی خطر آفرین، باعث می‌شد با برخورد کمترین نور، عکس‌ها بسوزند. در حالی که پرینترهای امروزی، چاب عکس‌ها را به یک کار ساده تبدیل کرده‌اند.

در سایر صنایع نیز، دستگاه‌های سی‌ان‌سی کار صنعتگران را بسیار ساده‌تر کرده‌اند. به عنوان مثال، سی‌ان‌سی چوب جایگزین خراطی و حکاکی‌های پر زحمت دستی شده‌اند که هم سرعت عمل را افزایش می‌دهند و هم معمولا کاری بدون خطا تحویل کاربر می‌دهند.

دستگاه سی‌ان‌سی چوب چیست؟

در ساخت قطعات و وسایل چوبی، بُرش‌کاری، سوراخ‌کاری و حکاکی از اصلی‌ترین بخش‌های کار هستند. همان طور که اشاره شد از گذشته‌های دور، برش‌کاری و حکاکی بر روی چوب، به صورت دستی توسط استادکاران ماهر انجام می‌شده است. البته امروزه هم نمونه‌های نفیس و ارزشمند حکاکی بر روی چوب، به شکل دستی صورت می‌گیرد که البته قیمت آن بسیار بالاتر است.

وابستگی زیاد به مهارت انسانی، زمان‌بر بودن، هزینه بالای تولید و راندمان کم، باعث شد پای سی‌ان‌سی چوب به این صنعت باز شود. این روزها در کارگاه‌های بزرگ و متوسط بیشتر برشکاری، سوراخ‌کاری و حکاکی‌ها توسط ماشین سی‌ان‌سی چوب انجام می‌گیرند.

به کمک سی‌ان‌سی چوب برشکاری و سوراخ‌کاری با سرعت بالا و در مقیاس صنعتی قابل انجام است. چیزی که در عمل، توسط هنر دست انسان و به شکل دستی، غیر ممکن می‌بود.

یک نمونه از دستگاه سی‌ان‌سی چوب

یکی دیگر از محاسن cnc چوب، دقت بالا در حکاکی است. در صورتی که نیاز به حکاکی وجود داشته باشد، بالاترین دقت ممکن توسط سی‌ان‌سی چوب اعمال می‌شود. البته با توجه به قیمت بالای دستگاهای سی‌ان‌سی چوب نسبت به ابزارهای سنتی‌تر، در تولیدی‌های کوچک امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. در واقع، این ابزار برای تولیدات با تیراژ بالاتر و جاهایی که دقت بالا اهمیت حیاتی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه در ساخت درب و پنجره، برش چوب، ترمووود ‌نما، ساخت وسایل چوبی تزئینی، صنعت مبلمان و … از سی‌ان‌سی چوب به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود.

مکانیزم عمل سی‌ان‌سی چوب چگونه است؟

تا این جای کار، با مفهوم کلی سی‌ان‌سی چوب آشنا شدیم. اما پرسش اساسی این است که یک دستگاه سی‌ان‌سی چوب چطور کار می‌کند؟

اساسا یک دستگاه مکانیکی چطور متوجه ابعاد و اندازه‌های مورد نیاز کاربر خود می‌شود؟ به طور کلی، اصطلاح سی‌ان‌سی مخفف ترکیب لاتین Computer Numerical Control است. این عبارت را می‌توانیم به کنترل عددی توسط کامپیوتر ترجمه کنیم.

اساس کار همه دستگاه‌های CNC از جمله سی‌ان‌سی چوب همین کنترل مختصات عددی است. همه ما می‌دانیم که در سیستم مختصات خطی یا کارتزین، مکان هر نقطه با سه عدد مشخص می‌شود. هر نقطه در این سیستم دارای عرض، طول و ارتفاع است.

در دستگاه سی‌ان‌سی چوب  نیز برای هر نقطه روی قطعه کار، یک مختصات تعریف می‌شود. وقتی می‌خواهیم در یک محل خاص یک سوراخ ایجاد کنیم، از طریق کامپیوتر دستگاه کنترل می‌شود تا در مختصات همان نقطه قرار بگیرد. X و Y عرض و طول تخته کار یا قطعه ما هستند و عدد Z هم مُعرف ارتفاع است.

وقتی از ارتفاع Z صحبت می‌کنیم در واقع منظور عمقی است که باید روی قطعه یا ورق چوبی کار شود.

سی‌ان‌سی چوب چیست

کاربرد سی‌ ان‌ سی چوب

پیش‌تر اشاره شد که دستگاه‌های سی‌ان‌سی چوب را برای کارهای برش‌کاری، سوراخ‌کاری و حکاکی استفاده می‌کنند. در کارگاه‌های بزرگ که برش ورق چوب یا ام‌دی‌اف در مقادیر بالا صورت می‌گیرد حتما از سی‌ان‌سی چوب باید استفاده کرد. دستگاه cnc چوب، قابلیت برش و حکاکی بر روی چوب طبیعی و ام‌دی‌اف خام را دارد. بنابراین می‌توان انواع کابینت‌های روکش چوب، ممبران و کابینت رنگ‌پولیشی و نمونه‌های دیگر را، که در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، با استفاده ازین دستگاه‌ها تولید کرد.

استفاده از دستگاه‌های برش قدیمی‌تر، سرعت کار را به مراتب کندتر می‌کند. در تولیدی‌های مبل، معمولا برای حکاکی روی تاج و پایه مبل‌های کلاسیک از سی‌ان‌سی چوب استفاده فراوانی می‌شود.

ماشین cnc

مزایای استفاده از سی‌ان‌سی چوب چیست؟

سرعت بالا، دقت زیاد، هزینه تولید کمتر از مهمترین مزایای دستگاه‌های CNC هستند. به طور خلاصه، مزیت استفاده از سی‌ان‌سی چوب موارد زیر هستند:

  1. افزایش راندمان تولید و سرعت تولید
  2. کاهش خطاهای انسانی
  3. دقت بسیار بالا
  4. انعطاف‌پذیری در تولید
  5. قابلیت تکرار به هر میزان که نیاز باشد.
  6. امکان رفع خطاهای احتمالی
  7. عدم نیاز به کاربر دائم
  8. قابلیت ذخیره‌سازی طراح‌های مختلف در بانک اطلاعاتی دستگاه
  9. کاهش هزینه تولید در مقادیر بالا
  10. افزایش سرعت تولید

محدودیت‌های استفاده از دستگاه CNC

در کنار مزایایی بسیار زیاد، معایبی را نیز برای دستگاه CNC می‌توان در نظر گرفت.

    1. هزینه اولیه بالا برای تهیه دستگاه‌های سی‌ان‌سی یکی از محدودیت‌ها و معایب استفاده ازین دستگاه‌ها است. به بیان دیگر، خرید دستگاه cnc بسیار هزینه‌بردار است و تنها شرکت‌های بزرگ قادر هستند ماشین‌آلات cnc مدرن و پیشرفته را خریداری کنند.
    2. محدودیت فیزیکی و هندسی، از دیگر مشکلات دستگاه‌های cnc است. یک کاربر انسانی، در هر کجا و با هر نوع قطعه‌ای می‌تواند کار تولید را انجام دهد. در حالی که استفاده از ماشین‌آلات cnc دارای محدودیت فیزیکی و هندسی است.
    3. حمل‌‌ونقل و جابجایی دستگاه‌های cnc دشوار است و این مساله، به علت حجم و وزن بالای این دستگاه‌ها است.
    4. از لحاظ شکلی هندسی، نمی‌توان هر قطعه‌ای را در دستگاه سی‌ان‌سی قرار داد.
    5. کاربر و اپراتور برای کار با دستگاه cnc نیازمند مهارت اولیه و تخصص نسبتا بالایی است.
    6. با وجود تمام مزایای دستگاه‌های cnc، باید گفت که استفاده ازین دستگاه‌ها، باعث بیکار شدن نیروهای کار انسانی می‌شود. به عنوان مثال، برای تولید یک قطعه با ماشین cnc، که سابق بر این به وجود چند نفر و چند تخصص نیاز بود، تنها یک یا دو نفر به صورت پاره‌وقت نیاز هستند.

دستگاه cnc خراطی

انواع دستگاه‌های سی‌ ان‌ سی چوب چیست و چه کاربردی دارد؟

تقریبا تمام کارهایی که یک نجار، یک ام‌دی‌اف‌کار و یا مبل‌ساز می‌تواند با دست انجام دهد را می‌شود با ماشین CNC انجام داد. در صنعت چوب، انواع مختلفی از دستگاه‌های سی‌ان‌سی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • سی‌ ان‌ سی صفحه و ام‌دی‌اف (سی‌ ان‌ سی چوب)

این دستگاه برای برش ورق‌های چوبی و mdf ، بر اساس نقشه طراحی شده، به کار می‌رود. این مدل دستگاه‌ها، معمولا به صورت افقی هستند. برخی از انواع این دستگاه‌ها، دارای یک میز چرخشی هستند که برای زوایای مختلف امکان برش را فراهم می‌کند. با کمک این دستگاه، برش‌کاری بر روی صفحات صاف و منحی امکان‌پذیر است.

  • سی‌ ان‌ سی منبت

این دستگاه برای کنده‌کاری و منبت قطعات چوبی استفاده می‌شود و با دستگاه برش متفاوت است. البته برخی از دستگاه‌های برش کار منبت چوب را هم انجام می‌دهند.

  • سی‌ان‌سی سوراخ زن

از این دستگاه برای سورخ‌کاری روی درب‌ها، کابینت، کمد و به طور کلی قطعات چوبی در تیراژ وسیع استفاده می‌شود. در برخی از نمونه‌های آن، بیش از ۲۰۰ مته به طور هم‌زمان می‌توانند عمل کنند.

  • سی‌ان‌سی خراطی

دستگاه سی‌ان‌سی خراطی در سه محور عمل می‌کند. از این دستگاه برای ماشین کاری و حکاکی انواع شکل‌های هندسی استفاده می‌‌شود. یکی از کاربرد‌های مهم این وسیله، تولید نرده‌های چوبی و پایه‌های مبل است.

  • سی‌ان‌سی روتاری

معمولا صفحه کاری سی‌ان‌سی ثابت است و بازوها، ابزار را در مختصات تعریف شده جابجا می‌کنند. اما در  سی‌ان‌سی روتاری، یک بُعد گردنده نیز وجود دارد. در این نوع دستگاه، قطعه کار هم امکان دَوَران ۳۶۰ درجه را دارد. پایه‌های مبل، سرستون‌ها، پیکره‌تراشی، قنداق اسلحه و … را می‌توان با سی‌ان‌سی روتاری درست کرد.

  • سی‌ان‌سی شیار زَن چوب

این دستگاه‌های هوشمند برای ایجاد شیار دلخواه بر روی قطعات چوبی استفاده می‌شود. برای ساخت قطعاتی که به شکل نَر و ماده در هم چِفت می‌شوند، از این وسیله استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ساخت پارکت‌ها که دارای قفل‌های نر و ماده هستند، یکی از کاربردهای این دستگاه است.

البته انواع دستگاه‌های دیگری هم در صنعت چوب با کمک س‌ان‌سی استفاده می‌شود که مدل‌های مختلف وسیله‌های چوبی را تولید می‌کند و به زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون داخلی ساختمان می‌انجامد.

خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟

تا اینجا به طور اجمالی با تعریف کلی و شیوه کار انواع ماشین‌های cnc آشنا شدیم. در ادامه بهتر است به قابلیت‌ها و خدمات سی‌ان‌سی هم اشاره کنیم.

  • سوراخکاری Drills

یکی از مهمترین خدمات سی‌ان‌سی، انجام دریل‌کاری با دقت و سرعت بالا است. سوراخ‌کاری در انواع متریال مانند چوب، فلز، پلاستیک و … را می‌توان با ماشین cnc انجام داد.

سوراخ‌کاری دستی معمولا وقت‌گیر، پر زحمت و معمولا همراه با خطاهای فنی است. اما ماشین‌های cnc ، بدون نقص و با دقت و سرعت بالا، به هر تعداد که نیاز کاربر باشد دِرِیل‌کاری می‌کنند.

ابزار دِرِیل روی قطعه‌ای به نام اسپیندل سوار می‌شود. سپس، طبق برنامه داده شده به کنترلر، در محل مناسب سوراخ‌کاری توسط این ابزار انجام می‌شود.

یکی از محاسن خدمات سی‌ان‌سی، عدم نیاز به تعویض ابزار به صورت مداوم است. برخی ماشین‌های cnc بیش از دویست مته با سایز‌های مختلف در خود جا می‌دهند که این مساله، تنوع بیشتری را برای انجام کارهای فنی و صنعتی به همراه دارد.

سوراخکاری Drills

  • ماشین‌کاری Lathes

ماشین‌کاری تقریبا مکانیزمی بر عکس دریل‌کاری دارد. در این شیوه، قطعه مورد نظر برای شکل داده شدن در برابر ابزار می‌چرخد. معمولا این خدمات سی‌ان‌سی بیشتر مربوط به موادی مانند فلز و چوب است.

با ماشین‌کاری بخش‌های زائدی که روی متریال اولیه لازم نداریم برداشته می‌شوند و قطعه مورد نیاز ساخته می‌شود.

احتمالا دستگاه‌های تراش‌کاری قدیمی را دیده باشید. در واقع، دستگاه تراش نوعی ابزار ماشین‌کاری است. در صورتی که این دستگاه با کامپیوتر کنترل و هدایت شود، شما صاحب یک ماشین سی‌ان‌سی خواهید شد.

  • ماشین فِرِز Milling Machines

فِرِزکاری از پر کاربردترین خدمات سی‌ان‌سی است. فِرِِز به معنای ابزار برنده چرخان است که بدین وسیله، بخش‌های اضافه را از روی قطعات کار برمی‌دارد.

دستگاه‌های فِرِز کاربرد‌های فراوانی دارند. درست کردن چرخ‌ دنده، ایجاد شیار، سوراخ‌کاری و بسیاری کاری‌های مشابه را می‌توان با این دستگاه انجام داد.

  • ماشین‌های الکتریکی و شیمیایی

ماشین‌های سی‌ان‌سی فراوانی وجود دارند که با استفاده از تکنیک‌های مخصوصی در برش‌کاری قطعات استفاده می‌شوند. ماشین‌های EMD، ماشین‌های فتو شیمیایی و التراسونیک‌ها برخی از این نمونه هستند.

  • ماشین‌های بُرِش‌کاری

دستگاه‌های دیگر وجود دارند که با کمک سایر متریال، کار برش را انجام می‌دهند. برش لیزری، ماشین پلاسما و واتر جِت نمونه‌هایی از این دستگاه‌های سی‌ان‌سی هستند.

  • ماشین‌های برش چرم و پارچه

برای تولید وسیع و در مقیاس بالای پوشاک، کیف و کفش می‌توان از دستگاه‌های cnc مخصوص برش چرم و پارچه استفاده کرد.

سی‌ان‌سی چوب چیست

دستگاه تراش cnc و ساخت کابینت ممبران

با پیدایش دستگاه cnc کابینت ممبران به آشپزخانه‌های جهان معرفی شد. کابینت ممبران، از ام‌دی‌اف خام که توسط ماشین cnc تراش، برش و حکاکی شده است تولید می‌شود.

ام‌دی‌اف خام پس از حکاکی و برش با دستگاه cnc با روکش pvc پوشانده می‌شود. نحوه‌ی پوشش پی‌وی‌سی به شکل یکسره و بدون درز یا شکاف است. این مساله باعث می‌شود، کابینت ممبران عایق مناسبی در برابر رطوبت و نفوذ آب باشند.

کابینت ممبران زیبایی و مقاومت بی‌نظیری دارد و به کمک آن، می‌توان همه‌ی انواع و طرح‌های کابینت کلاسیک را طراحی و تولید کرد.

قیمت cnc چوب

با توجه به نوسان قیمت ارز، نمی‌توان با قطعیت راجع به قیمت cnc چوب نظر دارد. علاوه بر اینکه مدل‌های cnc چوب، بسته به کیفیت و به‌روز بودن، اختلاف قیمت نیز دارند.

پیدایش و ظهور دستگاه‌های cnc را می‌توان انقلابی بزرگ در صنعت کابینت‌سازی و تولیدات چوبی دانست. سابق بر این، نمونه‌های چوبی کابینت یا مصنوعات چوبی، با متریال چوب طبیعی و به شکل دست‌ساز تولید می‌شدند. این کار، هم بسیار پر هزینه بود و هم پاسخگوی نیاز انسان‌های مدرن و مصرف‌گرای امروزی نبود. اما با پیدایش دستگاه cnc ، می‌توان با هزینه‌ی بسیار کمتر و با سرعت بالاتر، مصنوعات چوبی با متریال ممبران یا کابینت‌های روکش چوب تولید کرد.

ازین که تا پایان همراه این محتوا بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی انواع کابینت آشپزخانه و مدل‌های به‌روز طراحی کابینت، به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب مراجعه کنید و صفحه‌ی آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *