ساخت کابینت آشپزخانه | چگونه بهترین مدل کابینت آشپزخانه را انتخاب کنیم؟

ساخت کابینت آشپزخانه

چگونه بهترین مدل کابینت آشپزخانه را انتخاب کنیم؟

این روزها کابینت جزء لاینفک آشپزخانه‌ها محسوب می‌شود. در حالی که ۶۰ یا ۷۰ سال پیش از گنجه، کمد دیواری و طاقچه‌ها برای نگهداری ظرف و ظروف استفاده می‌شد. کابینت، یک واژه فرانسوی و به معنای قفسه است. همین طور ساخت کابینت آشپزخانه هم محصول فرهنگ و تمدن غرب است. در واقع، اولین کابینت‌ها از غرب وارد ایران شده‌اند. هر چند در قدیم کابینت‌ها بیشتر چوبی بودند، اما با پیشرفت تکنولوژی نسل اول کابینت‌های مدرن عمدتا فلزی بودند. به دلیل معایب متعدد کابینت‌های فلزی، کم‌کم متریال و مواد جایگزین جای خود را در صنعت کابینت باز کردند. امروزه، باز هم شاخص‌ترین نوع کابینت، همان کابینت‌های ساخته شده از چوب‌های مستحکم و فاخر است، که به راستی جلوه‌ی زیبایی به فضای آشپزخانه می‌بخشد.

در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم، اطلاعات و جزئیات مختلفی از طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه را با شما به اشتراک بگذاریم. لطفا با ما همراه باشید.

ساخت کابینت آشپزخانه

چرا استفاده از کابینت های فلزی محدود‌تر شدند؟

همان طور که اشاره شد، اولین نسل کابینت‌های آشپزخانه در ایران کابینت‌های فلزی ساخته شده از ورق آهن گالوانیزه بودند. وزن بالا، مشکل بودن نصب و جابجایی، حساسیت به رطوبت، ظاهر غیر شکیل و … استقبال از این نوع کابینت را محدود کرد. البته با وجود کاهش استقبال از کابینت‌های فلزی و آهنی، این کابینت‌ها هنوز هم در ساخت کابینت آشپزخانه برخی از مکان‌ها کاربرد دارند. دوام بالا و قیمت نسبتا کم کابینت‌های فلزی باعث شده از این نوع کابینت در دفاتر تجاری و آبدارخانه‌ها هنوز استفاده شود.

انواع متریال کابینت

در ساخت کابینت آشپزخانه عمدتا سه دسته متریال مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته هر کدام از این سه نوع مواد، چندین نمونه و زیر شاخه دارند. این سه نوع متریال کلی عبارتند از:

  • کابینت های چوبی
  • کابینت‌های فلزی
  • کابینت ساخته شده از مواد فراوری شده و شبه چوب

کابینت چوبی

اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین نوع کابینت‌ها که حتی از ۷۰۰ ، ۸۰۰ سال پیش در اروپا به کار گرفته شده، چوبی هستند. طبیعی بودن و اصالت بالا باعث شده که ساخت کابینت آشپزخانه از جنس چوب همچنان ارزشمند و پر طرفدار باشد. البته گونه‌های مختلفی از چوب برای ساخت کابینت و یا سایر لوازم و دکوراسیون منزل استفاده می‌شوند که مستحکم و بافتی فشرده دارند. بهترین چوب برای ساخت کابینت آشپزخانه عبارتند از:

  • چوب درخت گردو
  • چوب راش
  • چوب بلوط
  • چوب درخت گیلاس
  • چوب افرا

مزایا و معایب استفاده از کابینت‌های چوبی

استفاده از متریال چوب برای ساخت کابینت چوبی دارای مزایا و معایب خاصی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایا استفاده کابینت‌های چوبی :

  1. دارای زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای است.
  2. جلوه و اصالت طبیعی دارد.
  3. درد سر کمی برای تمیز کردن آن دارید.
  4. با اکثر سبک‌ها و چیدمان لوازم منزل هارمونی دارد.
  5. کابینت‌های چوبی با دوام هستند.
  6. به سادگی کهنه و قدیمی نمی‌شوند.

معایب استفاده از کابینت‌ چوبی :

  1. قیمت بالایی نسبت با سایر مدل‌های کابینت دارد.
  2. امکان لانه‌گزینه برخی حشرات مانند موریانه وجود دارد.
  3. در مقابل رطوبت مقاومت بالایی ندارد.

بهترین مدل کابینت آشپزخانه

کابینت‌های فلزی

یکی دیگر از موادی که در ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود، برخی از فلزات هستند. البته گرایش به استفاده از کابینت‌های ساخته شده از فلزات، به خصوص ورق‌ آهن، این روزها بسیار کم است. همان طور که اشاره شد، کابینت‌های فلزی را عمدتا در دفاتر کاری و اداری یا آبدارخانه‌ها استفاده می‌کنند.

البته به جز کابینت آهنی، از سایر فلزات هم در مورد کابینت‌های مدرن‌تر استفاده می‌شود. اما در مجموع باید گفت کابینت فلزی چندان در آشپزخانه‌های ایرانی مورد استقبال واقع نشده است.

  • کابینت آلومینیوم
  • کابینت استیل
  • کابینت گالوانیزه و فولادی

پر واضح است که کابینت‌های فولادی و گالوانیزه نازل‌ترین قیمت را در بین مدل‌های یاد شده دارند. در مقابل، کابینت استیل از نمونه‌های بسیار گرانقیمت کابینت آشپزخانه است. کابینت استیل به دلیل مقاومت بالایی که دارد، معمولا در آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد دارد.

مزایا و معایب استفاده از کابینت‌های فلزی

مزایا کابینت‌های فلزی :

  1. هزینه کم کابینت‌های گالوانیزه (نه استیل)
  2. دوام نسبتا بالا به ویژه در برابر ضربه خصوصا مدل کابینت استیل
  3. مقاومت در برابر حشرات
  4. عدم نیاز به تعمیر و نگهداری ( مدل‌های کابینت استیل و آلومینیومي)
  5. امکان رنگ آمیزی ساده (کابینت‌های گالوانیزه)
  6. نصب ساده
  7. زیبایی بصری در کابینت‌های استیل و مدرن

معایب کابینت‌های فلزی :

  1. قیمت بالای کابینت‌های فلزی استیل
  2. امکان خراشیدگی و تو رفتگی در مورد کابینت‌های گالوانیزه
  3. امکان زنگ زدن در محیط مرطوب مخصوص کابینت‌های گالوانیزه
  4. سنگینی زیاد در زمان حمل‌ونقل
  5. جلوه بصری نازیبا در مورد کابینت‌های آهنی و گالوانیزه

طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت‌ ساخته شده از مواد فرآوری شده (‌شبه چوب)

مزایا و معایب مختلفی که در مورد متریال طبیعی وجود دارد، باعث شده که صنعت کابینت به مواد فرآوری شده رو بیاورد. موارد فرآوری به موادی گفته می‌شود که در کارگاه و با روش‌های صنعتی تولید می‌شوند. متریالی مانند ام‌دی‌اف یا نئوپان از جمله این مواد هستند.

پایه بیشتر این ورق‌های فرآوردی شده، مواد و زائدات چوبی هستند. به همین دلیل این مواد شبه چوب نام‌گذاری می‌شوند.

طیف وسیعی از ورق‌های مصنوعی در ساخت کابینت اشپزخانه کاربرد دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم‌:

مزایا و معایب استفاده از مواد مصنوعی(‌شبه چوب) در ساخت کابینت

امروزه به دلیل مزایای فراوانی است که مواد شبه‌چوب دارند، از آن‌ها به وفور در صنعت کابینت‌سازی استفاده می‌شود. در واقع، صنعت کابینت‌سازی برای برطرف کردن معایب و محدودیت‌های ورق‌های طبیعی به مواد فرآوری شده رو آورده است.

دسترسی فراوان، تولید آسان، زیبایی، شکل پذیری، قیمت تمام شده و … از مزایای استفاده از مواد شبه چوب هستند. برای مثال کابینت‌های ام‌دی‌اف یا هایگلاس، علاوه بر زیبایی و مینیمال بودن، نسبت به چوب طبیعی، قیمت تمام‌شده کمتری دارند.

در ادامه به مزایای کلی و معایب  مواد مصنوعی که در ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود اشاره می‌کنیم:

مزایا:

  1. قیمت مناسب
  2. زیبایی و مدرن بودن
  3. تنوع رنگ بالا
  4. دوام قابل قبول
  5. سبکی وزن

معایب:

  1. تاثیرپذیری از گرد و غبار و لک
  2. مقاومت کم در برابر آب و رطوبت
  3. ضعیف بودن در برابر نور خورشید
  4. مصنوعی بودن و اصالت کم
  5. امکان ایجاد خش‌وخط
  6. استحکام کم در برابر ضربه به نسبت چوب
  7. قابل بازیافت نبودن و آسیب به محیط زیست

طراحی کابینت آشپزخانه

چگونه آشپزخانه‌ای شیک و مدرن داشته باشیم؟

توجه به چیدمان در ساخت کابینت آشپزخانه

بیشتر کابینت‌ها در ابتدا به صورت ورق‌های خام هستند که بعد از سفارش مشتری به شکل یونیت کابینت در می‌آیند. البته یونیت‌های کابینت آماده هم در بازار وجود دارند اما استفاده از آن‌ها محدود است.

یکی از موضوعات مهم در طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه، توجه به فضای موجود و چیدمان مورد نظر است. طراح و سازنده کابینت باید تجربه کافی و خلاقیت لازم را برای بهترین طراحی و چیدمان کابینت‌ها داشته باشد.

به طور کلی سه شکل و چیدمان اصلی  برای کابینت‌ها وجود دارد. این سه نوع چیدمان عبارتند از چیدمان U شکل، L شکل، خطی و موازی.

اصولی که یک طراح برای ساخت کابینت آشپزخانه مد نظر قرار می‌دهد، کاربردی بودن و زیبایی بصری است. یک طراح باید با توجه به شکل آشپزخانه، چیدمانی را به مشتری پیشنهاد کند که علاوه بر کارایی، زیبا و جذاب نیز باشد.

توجه به مثلث کار در ساخت کابینت آشپزخانه

برای کارایی کابینت‌ها اصل اساسی توجه به مثلث کار یا همان مثلث آشپزخانه است. بیشترین تردد در آشپزخانه بین سه نقطه است که از اتصال آن‌ها به هم، یک مثلث فرضی تشکیل می‌شود.

یخچال، گاز و سینک ظرفشویی، مهمترین نقاط و لوازم یک آشپزخانه هستند. فردی که در آشپزخانه فعالیت می‌کند دائما باید بین این سه نقطه در تردد باشد.

حداکثر دسترسی مثلث کار، منجر به بیشترین کارایی یک آشپزخانه می‌شود. در عین حال، ساخت کابینت باید به گونه‌ای باشد که بیشترین فضا را در اختیار کاربر قرار دهد..

توجه به رنگ و متریال در ساخت کابینت آشپزخانه

موضوع رنگ و جنس کابینت، تنها مربوط به زیبایی نمی‌شود. نور و اندازه آشپزخانه نیز، ملاک مهمی در انتخاب رنگ و جنس ورق کابینت است. در آشپزخانه های کوچک و همین طور کم نور، شما باید از مواد براق، شفاف و رنگ‌های روشن استفاده کنید.

استفاده از مواد و متریال مات یا رنگ‌های تیره، با وجود زیبایی ذاتی این نوع متریال، ابدا مناسب فضاهای کوچک نیست. رنگ‌های روشن و متریال شفاف، باعث می‌شود انعکاس نور بهتری در فضا صورت بگیرد و فضا بزرگ‌تر دیده شود. این ترفندی است که در آشپزخانه‌های مینیمال و کوچک، بسیار کاربردی و قابل اجرا است.

ساخت کابینت آشپزخانه

با توجه به آن که آشپزخانه مکانی از خانه است که خانه‌دارها بیشترین اوقات خود را در آن جا سپری می‌کنند، لازم است به طراحی و مدل کابینت آشپزخانه توجه ویژه‌ای شود. امروزه بر خلاف گذشته، آشپزخانه‌ها در دیدرس قرار دارند و کابینت‌ها، اولین اجزایی هستند که از آشپزخانه به چشم می‌رسند. بنابراین طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که بر زیبایی طراحی و چیدمان خانه بیفزاید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آن چه بیان شد، برایتان در خرید کابینت آشپزخانه مفید و سودمند واقع شده باشد.

برای مشاهده‌ی مدل‌های به روز کابینت آشپزخانه، همچنین مدل‌های کابینت ۲۰۲۱، از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *