انواع لولا کابینت آشپزخانه در مدل های مختلف

انواع لولا کابینت آشپزخانه

انواع لولا کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. تجهیزات جانبی و جزئی مثل دستگیره و لولا درب‌های کابینت هم جزو این بخش‌ها هستند. لولا کابینت یکی از اساسی‌ترین تجهیزات و یراق‌آلات در استفاده راحت از کابینت‌هاست. انواع لولا کابینت آشپزخانه در مدل های مختلف در بازار موجود است که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

لولا کابینت آشپزخانه

تجهیزات ساخت کابینت

هر بخشی از دکوراسیون خانه یا آشپزخانه مثل کمدهای دیواری یا درب و پنجره دارای اجزاء جانبی و مهمی است. کابینت آشپزخانه هم مثل تمامی این بخش‌ها به ابزار جانبی نیاز دارد. معمولا درب‌های کابینت در بیشتر مدل‌ها و طرح‌ها به صورت لولالی طراحی می‌شوند. در کابینت‌های با درب لولالی، لولا کابینت نقش مهمی در استفاده آسان و سریع از کابینت دارد. به‌خصوص به این دلیل که برخی از کابینت‌ها در آشپزخانه و در طی روز به دفعات بسیار زیاد باز و بسته می‌شوند. از این رو می‌توان گفت که لولا یکی از تجهیزات مهم در ساخت کابینت آشپزخانه است.

لولا کابینت آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین یراق آلات جانبی کابینت آشپزخانه لولا است. لولا قطعه فلزی کوچکی است که معمولا به شکل تاشو یا دو تکه است. این وسیله باعث متصل شدن درب به کابینت می‌شود. معمولا لولا کابینت آشپزخانه به وسیله دو میخ یا پیچ به کابینت متصل می‌شود. یکی از پیچ‌ها در داخل کابینت و روی دیواره داخلی و پیچ دیگر هم روی درب کابینت وصل می‌شود. از آنجایی که لولا در لبه کابینت‌ها قرار می‌گیرد و مدام باز و بسته می‌شود باید از جنس مرغوبی ساخته شود.

ضرورت استفاده از لولای مرغوب برای کابینت آشپزخانه

همان طوری که شما به دنبال طراحی کابینت با جنس مرغوب و طراحی ماندگار هستید، قطعا از یراق‌آلات باکیفیتی هم استفاده می‌کنید. استفاده مداوم و زیاد کابینت‌ها و همچنین موقعیت قرار گرفتن برخی از کابینت‌ها در معرض دما و رطوبت اهمیت توجه به مرغوبیت تجهیزات جانبی را بیشتر می‌کند. کابینت‌های زیر سینک ظرفشویی یا بالای اجاق گاز که در معرض رطوبت و بخار آب هستند، زودتر دچار پوسیدگی می‌شوند. از طرفی، لولای این کابینت‌ها هم ممکن است به راحتی دچار زنگ‌زدگی یا خوردگی شوند. مجاورت آشپزخانه با فضاهای مرطوبی مثل حمام یا موقعیت جغرافیایی زندگی در مناطق سرد و مرطوب هم ضرورت استفاده از لولای مرغوب برای کابینت آشپزخانه را بیشتر نشان می‌دهد.

لولای کابینت مرغوب

انواع مدل های لولای کابینت

طراحی‌های مختلفی برای کابینت آشپزخانه و همچنین درب کابینت‌ها وجود دارد. استفاده از جنس‌های مختلف چوب طبیعی یا صنعتی مثل کابینت ام‌دی‌اف، کابینت ممبران، پی‌وی‌سی و … نیاز به تجهیزات جانبی متفاوتی دارند. از این رو، برای تامین نیاز طراحان و همچنین مشتریان از لولاهای مختلفی برای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. این انواع مختلف لولا کابینت آشپزخانه دارای ویژگی‌های متفاوتی اعم از جنس، ظاهر، نوع کارکرد و یا ماندگاری هستند. انواع لولا کابینت آشپزخانه در حالت کلی عبارتند از:

  • لولای معمولی
  • مدل لولا گازور
  • لولا مخفی
  • مدل لولای اروپایی
  • لولا چاقویی
  • نوع لولای اتوبوسی
  • لولا آرام بند
  • نوع لولای توکار

آشنایی با ویژگی‌ها و مشخصات متفاوت این لولاها باعث می‌شود تا برای کابینت خود نوع بهتری از آنها را انتخاب کنید.

لولای معمولی

یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین نوع لولا کابینت آشپزخانه لولا معمولی است. این نوع لولا قدیمی که طراحی بسیار ساده‌ای دارد به لولا تخت هم معروف است. این لولا از دو صفحه یا برگ فلزی محکم تشکیل شده است که توسط یک پین به هم وصل می‌شوند. یکی از صفحات یا برگ‌ها به درب کابینت و دیگری هم به کمد کابینت یا همان باکس متصل می‌شود.

لولا کابینت معمولی

مدل لولا گازور

یکی از شناخته شده‌ترین نوع لولا کابینت آشپزخانه نوع لولا گازور است. این نوع که به نام لولا کابینت یا لولا فلزی معروف است، طرفداران زیادی در بین طراحان و سازندگان کابینت دارد. حتی می‌توان گفت که بعد از لولا معمولی جزو رایج‌ترین نوع در بازار ایران است. این مدل دارای تنوع بسیار بالایی است. دلیل محبوبیت آن هم دوام بالا، قابلیت آرام‌بند بودن و نصب راحت است. از جمله مدل‌های لولا گازور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • لولا گازور شیشه
  • مدل خرچنگی
  • لولا گازور زاویه دار

لولا گازور شیشه

همانطوری‌که در معرفی لولا کابینت آشپزخانه گفتیم، این وسیله به کمک دو پیچ به باکس و درب کابینت متصل می‌شود. از این رو، جنس کابینت که معمولا از چوب یا مشتقات آن مثل چوب‌های صنعتی است، قابلیت ایجاد سوراخ یا حفره برای محکم کردن پیچ‌ها دارد. اما این قابلیت در برخی از جنس‌های کابینت مثل شیشه کمتر است. از این رو، از لولا گازور شیشه برای اجتناب از ایجاد حفره یا سوراخ استفاده می‌شود.

لولا گازور شیشه

مدل خرچنگی

یکی از مشکلات همیشگی درب‌های کابینت باز و بسته شدن محکم یا سریع آنهاست. لولا گازور خرچنگی یا چنگکی این مشکل را حل می‌کند. این نوع لولا کابینت آشپزخانه تا ۱۸۰ درجه می‌تواند باز شود. دو مدل ساده و آرام‌بند این لولا برای استفاده راحت‌تر از کابینت موجود است.

لولا گازور زاویه دار

بین درب کابینت و کمد یا باکس در حالت‌های باز یا بسته زاویه‌های مختلفی ایجاد می‌شود. این زاویه را لولا کابینت ایجاد می‌کند. زاویه بسته لولا با باکس در حالت معمولی صفر درجه است. اما از آنجایی که موقعیت قرارگیری کابینت‌ها در آشپزخانه متفاوت است، این زاویه ممکن است فرق کند. به‌خصوص در کابینت‌هایی که در کنج و گوشه قرار می‌گیرند. برای این کابینت‌ها از لولا گازور زاویه دار یا لولا کنج استفاده می‌شود. زاویه این نوع لولا از ۳۰ تا ۱۸۰ درجه متغیر است.

لولا مخفی

برای برخی از طراحان و مصرف کنندگان شکل ظاهری لولا هم اهمیت دارد. این افراد گاهی اوقات نگران تاثیر لولا در جلوه ظاهری کابینت هستند. لولا مخفی یا نیمه مخفی نگرانی این افراد را برطرف می‌کند. این نوع لولا که به لولا نامرئی یا پنهان هم معروف است، دید زیادی ندارد؛ به راحتی و در هر قسمتی از کابینت قابل نصب است. و به برطرف کردن نقص‌های جزئی در اندازه‌گیری درب‌ها هم کمک می‌کند.

لولا مخفی

مدل لولا اروپایی

یکی از انواع لولاهای قابل تنظیم و با کارکرد آسان، لولا اروپایی است. این مدل مانع از برخورد درب کابینت و باکس آن می‌شود. استفاده از آن شکاف میان درب و کابینت را از بین می‌برد. از آنجایی که لولای اروپایی از دو یا سه جهت قابل تنظیم است، تنظیم مجدد درب کابینت را برای شما آسان می‌کند.

لولا چاقویی

یکی از ظریف‌ترین نوع لولا کابینت آشپزخانه لولا چاقویی است. بیشتر لولاهای کابینت در حد وسط باکس کابینت نصب می‌شوند. اما لولا چاقویی در پایین و بالای باکس و درب کابینت متصل می‌شود. این نوع لولا که به لولا قیچی هم معروف است نما یا دید خاصی در نقطه اتصال به کابینت ندارد و تقریبا پنهان است.

نوع لولا اتوبوسی

بیشتر انواع لولا کابینت آشپزخانه به صورت عمودی و به سمت راست یا چپ باز می‌شوند. اما لولا اتوبوسی یا جک اتوبوسی به طور افقی و به سمت بالا باز می‌شود. این نوع لولا معمولا برای کابینت‌های هوایی کاربرد دارد. این مدل دارای دو نوع ساده و آرام‌بند است. لولا اتوبوسی ساده در یک مرحله باز یا بسته می‌شود. اما لولای آرام‌بند داری یک پمپ است که سرعت باز یا بسته کردن درب را کنترل می‌کند.

لولا آرام بند

یکی از اصلی‌ترین معضلات درب‌ها یا لولا کابینت آشپزخانه ایجاد ضربه یا سروصدا در هنگام باز یا بسته شدن درب‌هاست. لولا آرام بند با داشتن جک یا پمپ مانع از ایجاد این معضلات می‌شود. این مدل لولا کمک می‌کند تا درب آهسته، بدون فشار یا سروصدا بسته شود.

لولا آرام بند

نوع لولای توکار

در برخی کابینت‌های با ابعاد بزرگ که درب کابینت تا حد زیادی از سطح آن را می‌پوشاند، از لولای توکار استفاده می‌شود. این نوع لولا کابینت آشپزخانه دارای فنرهایی است که به راحتی رگلاژ می‌شوند. پیچ‌های این نوع لولا توسط حفره‌هایی در سطح کابینت نصب می‌شود.

مرغوب ترین لولا دارای چه ویژگی هایی است؟

استفاده از تجهیزات و یراق‌آلات مرغوب در کنار کابینت‌های باکیفیت تظمینی برای طول عمر بالای کابینت شماست. از جمله ویژگی‌هایی که لولا کابینت آشپزخانه مرغوب دارد، جنس آن است. معمولا لولاها دارای جنس فلزی و از نوع استیل هستند. استیل ضدزنگ باعث طول عمر بیشتر لولاها و مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. از جمله ویژگی‌های دیگر مرغوب ترین نوع لولا کابینت آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت آرام بند بودن
  • قابل تنظیم و درجه بندی
  • قدرت تحمل وزن زیاد
  • تناسب با ابعاد و وزن درب کابینت
  • ظاهری زیبا و متناسب با طراحی کابینت

قطعا انتخاب یک نوع لولا کابینت آشپزخانه مرغوب با هزینه خرید آن ارتباط مستقیم دارد. البته هزینه خرید لولای مرغوب چندان هم زیاد نبست.

قیمت لولا کابینت

قیمت انواع لولا کابینت آشپزخانه در بازار ایرانی بسته به میزان مرغوبیت آن متفاوت است. بیشتر انواع مدل‌های لولای کابینت دارای قیمتی پایین‌تر از یکصد هزار تومان هستند. این قیمت‌ها متغیر و در حال نوسان است. شما حتی با قیمت‌های پایین و زیر پنجاه هزار تومان هم قادر به خرید چندین لولا درب کابینت هستید.

بهترین برند لولا کابینت آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین دغدغه طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان برند لولا کابینت آَشپزخانه است. برندهای شناخته شده‌ای از کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا در کنار برندهای ایرانی در بازار داخل کشور حضور دارند. از جمله برندهای معروف در زمینه تولید لولا کابینت آشپزخانه می‌توان به برندهای بلوم، هافله، فانتونی و سارو اشاره کرد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *