کابینت ملامینه چیست؟ آیا کابینت ملامینه همان ام‌دی‌اف است؟

کابینت ملامینه

کابینت ملامینه چیست؟

اگر تا به حال تجربه خرید کابینت آشپزخانه را داشته‌اید، احتمالا با انبوهی از اسامی مختلف در بازار برخورد کرده‌اید. کابینت‌های استیل، چوبی، ام‌دی‌اف، هایگلاس، ملامینه، ممبران، لمینت، لترون و اکلریک تنها بخشی از انواع متنوع کابینت آشپزخانه هستند. هر کدام از این متریال متنوع، دارای خواصی فیزیکی و ویژگی‌های ظاهری متفاوتی هستند که مناسب سبک‌های مختلفی از آشپزخانه می‌باشند. امروزه، کابینت ملامینه یکی از پر کاربرد‌ترین انواع کابینت در صنایع ساختمان‌سازی کشور است. خواص مناسب و کاربردی، زیبایی قابل قبول و از مهم‌تر، قیمت به صرفه و اقتصادی از مهمترین دلایل اقبال به سمت کابینت ملامینه در بین طبقه متوسط جامعه می‌باشد.

در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب، قصد داریم درباره‌ی جزئیات و ویژگی‌های انواع کابینت ملامینه مطالبی برایتان بنویسیم. پس اگر شما مایلید درباره این نوع کابینت بیشتر بدانید، لطفا با ما همراه باشید.

کابینت ملامینه
در اصل، کابینت ملامینه کابینتی با متریال ام‌دی‌اف خام است که با روکش ملامینه پوشانده شده است.

انواع متریال مورد استفاده در صنعت کابینت‌‌سازی

به طور کلی می‌توان انواع ورق مورد استفاده در صنعت کابینت‌سازی را به سه دسته کلی تقسیم‌بندی نمود. این سه دسته‌بندی کلی، که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند، عبارتند از:

  1. کابینت‌های فلزی
  2. کابینت‌هایی با متریال چوب طبیعی
  3. انواع ورق‌های فرآوری شده یا شبه‌چوب

متریال فلز و چوب طبیعی، تقریبا برای همه افراد نامی آشنا هستند. به عنوان مثال، ورق آهن سیاه که در کابینت‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در حال حاضر استفاده از آن‌ها بسیار محدود است، در کنار کابینت استیل از انواع متریال کابینت فلز محسوب می‌شوند. البته بدیهی است که کیفیت، دوام، ماندگاری و صد‌البته قیمت کابینت استیل، با نمونه‌های گالوانیزه قابل قیاس نیست.

کابینت‌هایی با متریال چوب طبیعی نیز بیشتر در ساختمان‌هایی با دکوراسیون سبک کلاسیک و سنتی کاربرد دارند. کابینت‌های تمام چوب یا روکش‌چوب، بسته به نوع چوبی که از آن به دست آمده‌اند، دوام، ماندگاری و قیمت مختلفی دارند. اما در هر صورت، کابینت‌های چوبی، جزو کابینت‌های گرانقیمت به حساب می‌آیند.

اما دسته‌ سوم، کابینت‌هایی با ورق‌های فرآوری شده هستند. این مدل از کابینت‌ها، با روش‌های تولیدی و مهندسی مواد در کارخانه‌ها، ساخته و در ساخت کابینت و سایر لوازم منزل کاربرد دارند. ورق نئوپان، ام‌دی‌اف، لترون، هایگلاس، ممبران و …. در این دسته به حساب می‌آیند.

همان طور که اشاره شد، کابینت ملامینه یکی از پرکاربردترین انواع متریال در کابینت‌های ایرانی هستند که در ادامه و پس ازین مقدمه ، بیشتر به معرفی آن خواهیم پرداخت.

کابینت ام‌دی‌اف دستگیره نواری
در این تصویر، کابینت‌هایی با سبک مدرن و به شکل دستگیره نواری مشاهده می‌کنید.

کابینت ملامینه چیست؟

کابینت ملامینه در واقع بیش از آن که اشاره به ورقی خاص داشته باشد، بیانگر نوعی روکش است. ورق‌های فرآوری شده عمدتا شامل یک بخش داخلی با عنوان مغز ورق و یک لایه و روکش محافظ بیرونی هستند. کابینت ملامینه به کابینت‌هایی گفته می‌شود که ورق مورد استفاده در آن‌ها دارای روکش ملامینه است. این روکش ملامینه عموما بر روی ورق‌های ام‌دی‌اف خام و یا نئوپان قرار می‌گیرد.

به بیان دیگر کابینت ملامینه از جنس ورق ام‌دی‌اف ملامینه و یا ورق نئوپان ملامینه ساخته می‌شود. دقت کنید که در بیشتر مواقع، چیزی که شما از سازندگان کابینت به نام کابینت ملامینه می‌شنوید، منظور کابینت نئوپان ملامینه است.

همان‌طور که می‌دانیم ورق ام‌دی‌اف نوعی ورق خام است که از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی در طی فرآیندهای خاصی، تبدیل به فیبری به نام ام‌دی‌اف خام می‌شود. ام‌دی‌اف خام، با روکش‌های مختلفی و اسامی متفاوتی در بازار وجود دارد. لترون، ملامینه و لمینت، اسامی هستند که به ام‌دی‌اف خام با روکش‌های یاد شده اتلاق می‌شود. اما معمولا متداول است که به جای اصطلاح کابینت ام‌دی‌اف با روکش ملامینه، به اختصار، کابینت ام‌دی‌اف گفته می‌شود. هر چند کابینت ام‌دی‌اف با روکش رنگ هم وجود دارد.

برای شناخت دقیق‌تر انواع کابینت ملامینه مرغوب و باکیفیت لازم است کمی با تفاوت ورق ام‌دی‌اف و ورق نئوپان آشنا شویم.

کابینت‌های سبک مدرن، به دلیل بازتاب نور بیشتر، باعث بزرگتر دیده شدن فضای آشپزخانه می‌شوند.

تفاوت ورق ام‌دی‌اف و ورق نئوپان

ورق‌های ام‌دی‌اف و نئوپان از نوع متریال فرآوری شده و شبه‌چوب هستند. ورق ام‌دی‌اف نوعی ورق فیبری است که تحت فشار و حرارت و ترکیب نوعی چسب رزین مصنوعی ساخته می‌شود. شیوه تولید ورق نئوپان هم تا حدودی مشابه با ام‌دی‌اف است. البته به جای فیبر از تراشه و خرده چوب‌های زائد مثل خاک اره استفاده می‌شود. به همین دلیل ماهیت ذرات نئوپان درشت‌تر از ورق ام‌دی‌اف است و دانسیته و استحکام آن به مراتب کمتر است.

وزن هر متر مکعب از ورق نئوپان بین ۱۶۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم است. در حالی که، ام‌دی‌اف چگالی بسیار بالاتری دارد و وزن هر متر مکعب ورق ام‌دی‌اف  بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است.

معمولا از روی شکل روکش به سختی می‌توان ورق‌های نئوپان ملامینه یا ام‌دی‌اف (ملامینه) را تشخیص داد. اما اگر به مغز ورق نئوپان و ام‌دی‌اف نگاه کنید، از نوع فشردگی و ذرات آن‌ها کاملا قابل تمایز هستند.

به طور کلی، تفاوت ورق‌های ام‌دی‌اف و نئوپان، که با روکش ملامینه پوشش داده می‌شوند، عبارتند از‌:

  • ام‌دی‌اف مستحکم‌تر از نئوپان است و در برابر فشار مقاومت بیشتری دارد.
  • مقاومت هر دو در برابر آب و رطوبت کم است. اما آب در ورق نئوپان سریع‌تر نفوذ می‌کند و باعث تغییر شکل آن می‌شود.
  • چگالی ام‌دی‌اف بیشتر است و در نتیجه وزن بیشتری از ورق نئوپان دارد.
  • قیمت ام‌دی‌اف بالاتر از نئوپان است.
  • ذرات ام‌دی‌اف به صورت فیبری و بسیار ریز هستند، اما ذرات نئوپان درشت‌ترند.
  • ام‌دی‌اف برای ساخت کابینت، کتابخانه و میز کار مناسب است و نئوپان برای ساخت تخت خواب، کمد و … بیشتر کاربرد دارد.

نکته پایانی این بخش، توجه به این موضوع است که ورق‌‌های لترون همان ورق نئوپان با روکشی از ام‌دی‌اف هستند.

آشپزخانه مدرن
کابینت ام‌دی‌اف یا مدل‌های مشابه، مناسب دکوراسیون سبک مدرن هستند.

روکش ملامینه

تا این جا ما به صورت کلی با ورق‌های ام‌دی‌اف و نئوپان آشنا شدیم. بد نیست مختصری هم درباره روکش ملامینه بدانیم.

همان طور که اشاره شد کابینت ملامینه، نوعی روکش ملامینه است که بر روی ورق‌های ام‌دی‌اف یا نئوپان قرار می‌گیرد. این روکش، علاوه بر ایجاد زیبایی و داشتن سطح صیقلی بر روی ورق، برخی خواص ام‌دی‌اف یا نئوپان را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، روکش ملامینه میزان مقاومت در برابر آب و رطوبت را در این ورق‌ها افزایش می‌دهد.

روکش ملامینه از ترکیب نوعی کاغذ تزئینی با رزین ملامین فرمالدهین ساخته می‌شود که تحت پرس حرارتی بر روی ورق کشیده می‌شود.

ملامین فرمالدهین در صنعت به صورت مایع و پودری وجود دارد. رزین ملامین فرمالدهین علاوه بر روکش ورق‌های ملامینه در صنایع دیگر هم استفاده‌‌های گسترده‌ای دارد. صنایع نساجی، تولید کاغذهای ضد چروک، ظروف ملامین، آشپزخانه عایق‌های الکتریکی و … از موارد کاربرد این ماده هستند.

 انواع کابینت ملامینه

در بخش قبلی در مورد ورق ام‌دی‌اف و نئوپان و روکش ملامین فرمالدهید اطلاعاتی ارائه کردیم. در ادامه قصد داریم در مورد انواع کابینت ملامینه بیشتر بدانیم. کابینت‌های ملامینه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کابینت ملامینه براق
  2. کابینت ملامینه مات
  3. کابینت ملامینه کتان
  • کابینت ملامینه براق

کابینت ملامینه براق، شفاف و شیک است. اما در برابر خط و خش، مقاومت کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. به دلیل انعکاس بهتر نور توسط کابینت‌های شفاف، این کابینت‌ها باعث بازدهی بیشتر نور در آشپزخانه می‌شوند. به همین دلیل، کابینت‌های براق و درخشنده در فضاها و آشپزخانه‌های کوچک یا آشپزخانه‌هایی که نور کافی ندارند، گزینه‌ی ایده‌آلی است.  اگر کابینت آشپزخانه شما سبک مدرن است و فضای آن کوچک یا فاقد پنجره است، بهتر است از کابینت ملامینه براق یا کابینت هایگلاس استفاده کنید. البته کابینت ملامینه نسبت به کابینت هایگلاس، شفافیت و بازتاب نور کمتری دارد.

  • کابینت ملامینه مات

رنگ این کابینت، مات است، به همین دلیل، بازتاب نور کمی دارد. اما در مقابل، در برابر لکه، کثیفی و خط و خش از کابینت براق مقاوم‌تر است.

  • کابینت ملامینه کتان

انواع کابینت ملامینه کتان سطوح مات و زبری دارند و ظاهرشان شبیه بافت است. حُسن کابینت ملامینه کتان در مقاومت بیشتر این مدل، نسبت به لکه و خط و خش است.

کابینت ملامینه
کابینت ام‌دی‌اف یا همان ملامینه، یکی از زیباترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه در سبک مدرن است.

نکته پایانی این که انواع کابینت آشپزخانه به دو سبک کلاسیک و مدرن تقسیم می‌شوند. البته امروزه سبک دیگری مابین کابینت مدرن و کلاسیک ترند شده است که با نام کابینت سبک نئوکلاسیک شناخته می‌شوند. کابینت ملامینه و مدل‌های مشابه، در سبک کابینت مدرن قرار دارند. کابینت مدرن، کابینت‌هایی با بدنه و درب‌های ساده و بدون حکاکی هستند که معمولا ارتفاع بیشتری نسبت به مدل‌های مشابه دارند. کابینت‌های مدرن، مناسب سبک مدرن هستند و نباید در خانه‌هایی با دکوراسیون کلاسیک مورد استفاده قرار گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی شناخت کابینت مدرن و کابینت کلاسیک، این محتوا را بخوانید.

انواع مختلف کابینت مدرن، برای آشپزخانه‌های کوچک، مینیمال و فاقد نور گزینه‌های مناسبی هستند و باعث می‌شوند کارایی آشپزخانه افزایش یابد. اگر علاقمند به کابینت ملامینه یا همان ام‌دی‌اف هستید، می‌توانید جدیدترین طرح‌ها و مدل‌های کابینت آشپزخانه را از آکس چوب بخواهید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه بیان شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم همراه صفحه‌ی اینستاگرام آکس‌ چوب باشید و جدیدترین مدل‌های کابینت ۲۰۲۱ را مشاهده فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

  • کاربرد های ام دی اف | Reply

    […] بر تخت خواب، دیوارپوش، میز، کتابخانه و … برای ساخت کابینت ملامینه نیز استفاده […]

    آذر ۲۹, ۱۴۰۱ at ۱۲:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *