صفحه کابینت ضد آب

کابینت‌ها، بیش از هر قسمت دیگری در آشپزخانه، با شست‌وشو و رطوبت در ارتباط‌ هستند. وجود کابینت‌هایی که ضدآب باشند و یا مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت داشته باشند، یک عنصر بسیار مهم برای هر خانه‌ای به حساب می‌آید. خصوصا قسمت زیر سینک ظرف‌شویی که در تماس مستقیم با آب و رطوبت است و نیاز است حتما از متریال ضد آب تهیه شده باشد. به غیر از کابینت ظرف‌شویی، قسمت‌هایی دیگری نیز هستند که بیش از سایر قسمت‌ها در معرض رطوبت و خرابی‌های ناشی از خط و خش و ضربه هستند.

کانتر یا پیشخان و یا همان صفحه‌ی روکابینتی، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در کابینت آشپزخانه است که هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارایی عنصری مهم در آشپزخانه به حساب می‌آید. پیشخان و کانتر، بیش از هر قسمت دیگری در معرض ضربه و خط و خش قرار دارد و بیش از هر بخش دیگری، نیاز به تمیزی و نظافت دارد. بنابراین استفاده از صفحه‌ روکابینت ضد آب، می‌تواند نقش مهمی در زیبایی و ماندگاری کابینت‌های شما ایفا کند و کار شما را برای تمیزکاری آشپزخانه، سهولت ببخشد. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم انواع باکیفیتی از صفحه کابینت ضد آب را به شما معرفی کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

صفحه کابینت ضد آب

انواع صفحه‌ کابینت ضد آب

  1. سنگ گرانیت (خصوصیات سنگ گرانیت)

گرانیت یک سنگ طبیعی بسیار پرکاربرد است که نماد سر سختی و استحکام به حساب می‌آید. در برخی منابع فارسی، از سنگ گرانیت به عنوان سنگ خارا یاد می‌شود. سنگ گرانیت در واقع، نوعی سنگ طبیعی حاصل از سرد شدن مذاب‌های اسیدی آتشفشانی است.

سنگ گرانیت محکم، بادوام، ضد خش و مقاوم در برابر حرارت است. با توجه به این خصوصیات فیزیکی، گرانیت در مصالح عمرانی و ساختمانی مانند سنگ‌فرش‌ها، نمای بیرون، صفحه کابینت و … پرکاربرد است. البته برش و پرداخت سنگ گرانیت به دلیل سختی بالای این سنگ، پر هزینه است. به همین دلیل گرانیت، سنگی گرا‌ن‌قیمت محسوب می‌‌شود. سنگ گرانیت بسته به مواد معدنی تشکیل دهنده‌ی خود به رنگ‌های سفید، خاکستری، پرتغالی، سبز، مشکی، قرمز و … در طبیعت دیده می‌شود.

صفحه کابینت سنگ گرانیت
صفحه کابینت با سنگ گرانیت

کانتر کابینت گرانیت

با توجه به زیبایی و مقاومت بالا در برابر حرارت، خط و خش، سنگ گرانیت یک گزینه مناسب برای صفحه کابینت ضد آب است. تا پیش از ورود سنگ‌های مصنوعی، صفحه کابینت گرانیت یک گزینه مناسب و پر طرفدار برای افراد سخت‌پسند به حساب می‌آمد. اما این روزها به دلیل قیمت بالای سنگ گرانیت، استفاده از سنگ‌های فرآوری شده تا حدودی فراگیرتر شده است.

کانتر گرانیتی یک صفحه کابینت ضد خش، مقاوم در برابر حرارت، مستحکم، طبیعی و بسیار جذاب است. تنوع رنگی پیشخان کابینت گرانیت بسیار بالا است و این امر باعث شده برای هر سبک و هر مدل کابینتی مناسب باشد.

به دلیل ذات متخلخل سنگ گرانیت، کانتر کابینت گرانتی مستعد جذب آب و لکه شدن است. برای تمیز کردن صفحه کابینت گرانیت، باید از تمیز کننده‌های مخصوص استفاده کنید.

انواع صفحه کابینت ضد آب

  1. سنگ مرمر (خصوصیات سنگ مرمر)

مرمر نوعی سنگ طبیعی آهکی است که طی قرن‌ها در اثر حرارت و فشار به وجود آمده است. سنگ مرمر از گذشته‌های دور مورد استفاده مهندسان و هنرمندان قرار می‌گرفته است. این سنگ در مجسمه سازی، بناهای تاریخی و مذهبی فراوان دیده می‌شود.

مرمر به دلیل استحکام بالا، زیبایی چشم‌گیر و مقاوم بودن در گرما و سرما در صنعت ساختمان کاربرد زیادی دارد. تنوع رنگی سنگ مرمر کم است و در رنگ های سفید، سبز، صورتی، آبی و غیره دیده می‌شود.

استحکام، مقاومت حرارتی، زیبایی، بازتاب نور و خصوصیات دیگر باعث پر طرفدار شدن مرمر در بین مهندسان و سازندگان ابنیه شده است. نمای ساختمان، راه پله، کفپوش، دکوراسیون و پیشخان کابینت از جمله جاهایی هستند که سنگ مرمر به کار گرفته می‌شوند.

سنگ مرمر کاشمر، خلج خراسان، نقده، آذرشهر، اسفند کرمان، جوشقان، یزد و عباس‌آباد جلفا معروف هستند و کاربرد وسیعی در ساختمان‌سازی دارند.

صفحه کابینت با سنگ مرمر
صفحه کابینت با سنگ مرمر

کانتر یا صفحه کابینت مرمر

سنگ طبیعی مرمر سالها است که در دکوراسیون  داخلی و بیرونی ساختمان کاربرد دارد. استفاده از مرمر برای ساخت کانتر کابینت بسیار متداول است. سنگ مرمر یک صفحه کابینت ضد آب، ضد حرارت، مقاوم و ضد باکتریال و ضد آلرژی است.

تمیز کردن کانتر مرمر بسیار ساده است؛ هر گونه کثیفی یا لکه با یک دستمال مرطوب از بین می‌رود. صفحه کابینت مرمر نسبت به سنگ‌های مصنوعی گرانتر است و در مجاورت مواد اسیدی دچار خوردگی می‌شود. امکان بروز خط و خش و خراشیدگی بر روی سنگ مرمر یک نقطه ضعف برای یک صفحه کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود. اما زیبایی آن منحصربفرد و قابل توجه است.

  1. ورق استیل (خصوصیات استیل)

استیل نوعی آلیاژ است که طی فرآیندهای حرارتی از ترکیب آهن با عناصری مانند کربن، نیکل، کروم و عناصر دیگر به وجود می‌آید. همان طور که می‌دانیم، فلز پر کاربرد فولاد حاصل ترکیب عناصر آهن و کربن است. ترکیب کربن به آهن دلیل استحکام و سرسختی فولاد است. در آلیاژ استیل، افزودن نیکل و کروم به ترکیب آهن و فولاد موجب انعطاف‌پذیری این ماده می‌شود که در صنعت بسیار کاربرد دارد.

ورق استیل ضد سایش، ضد زنگ، مقاوم در برابر خوردگی، مستحکم و سخت، ضد حرارت، قابل بازیافت و زیبا است. ترکیب درصدهای مختلفی از عناصر باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از ورق‌های استیل‌می‌شود. دو نوع استیل پرکاربرد در بازار وجود دارند که اصطلاحا به استیل بگیر و استیل نگیر معروف هستند.

وجه تمایز این دو نوع استیل، خاصیت مغناطیسی و جذب کردن آهن‌ربا است. استیل بگیر که استیل سری ۴۰۰ است، آهن ربا را جذب می‌کند. در حالی که استیل نگیر که گران قیمت‌تر است از نوع سری ۳۰۰ بوده و غیر مغناطیسی است و جذب آهن ربا نمی‌شود.

مزایا و معایب صفحه کابینت و کانتر ضد آب

عمده‌ترین و مهم‌ترین مزیت صفحه کابینت و کانتر ضد آب، همان خاصیت ضد آب بودن و مقاومت آن در برابر رطوبت است. همانطور که می‌دانید آشپزخانه‌ای فضایی مرطوب است که هم در معرض آب و رطوبت بالا قرار دارد و هم در معرض و تماس مستقیم بخارات و ذرات ناشی از پخت و پز می‌باشد. صفحه کابینت و کانتر آشپزخانه بیشترین مکانی است که در معرض آسیب است و چنانچه ضد آب باشد، کیفیت و ماندگاری بیشتری برای آشپزخانه شما خواهد داشت. اگر از صفحات عادی استفاده کنید که خاصیت ضد آبی ندارند، باید همواره مواظب باشید که آب و رطوبت به بافت درونی صفحه نفوذ نکند.

علاوه بر این، معمولا صفحاتی که ضد آب هستند نسبت به مدل‌های معمولی، از مقاومت بالاتری در برابر خط و خش و ضربه هم برخوردار هستند و همین موضوع باعث می‌شود که کانتر شما آسیب کمتری در گذر زمان ببیند. صفحات کانتر ضد آب از هر جهت بهترین گزینه برای آشپزخانه هستند که البته به دلیل قیمت بالاتری که دارند، ممکن است از گزینه‌‎های مورد نظر مشتری حذف ‌شوند. قیمت بالاتر این صفحات، خصوصا مدل‌های ساخته شده از سنگ طبیعی یا مصنوعی، مانند سنگ گرانیت، کوارتز یا سنگ مرمر، از اصلی‌ترین معایب این صفحات است که خرید آن را برای برخی افراد دشوار یا غیرممکن می‌سازد.

صفحه کابینت استیل

با توجه به خواص مناسب ورق استیل، یکی از کاربردهای این آلیاژ، ساخت صفحه کابینت ضد آب استیل است. صفحه کابینت استیل بیشتر کاربرد صنعتی دارد و با توجه به ضد زنگ بودن آن، بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

قابلیت شکل پذیری ورق استیل باعث می‌شود که بتوان کانترهایی با هر ابعادی و بدون درز از این ورق تولید کرد. پیشخان کابینت استیل، ضد زنگ، مقاوم در برابر حرارت، ضد باکتریال، ضد آب و مدرن است. تمیز کاری کانترهای استیل به سادگی انجام می‌شود و ضد باکتریال بودن آن باعث شده بسیار بهداشتی باشد. البته گران بودن و احتمال به وجود آمدن خط و خش از نقاط ضعف صفحه کابینت استیل است.

پیشخان ضد آب

  1. کورین (خصوصیات کورین یا سنگ سخت)

سنگ کورین یا سنگ سختِ کورین نوعی ماده پلیمری است که در ۱۹۶۷ توسط کمپانی آمریکایی دوپونت ساخته شد. سنگ سخت به جز کورین با نام‌های تجاری دیگری مانند استارون (محصول سامسونگ)، های‌مکس(محصول ال جی) و… در صنعت وجود دارد. اما چون اولین بار این محصول با نام کورین به ایران وارد شده است، در بازار به نام سنگ کورین شناخته می‌شود.

در اصطلاح فنی، به این ماده که از ترکیب پلیمرهای اکرلیک، و مواد معدنی و سنگی به وجود می‌آید، Solid Surface گفته می‌شود. علاوه بر برند‌های خارجی، برخی تولیدکننده‌های داخلی نیز Solid Surface با نام‌های اورانوس و سوپر استون و … تولید می‌کنند.

خصوصیت سنگ سخت یا کورین، غیر متخلخل، با قابلیت شکل‌پذیری بالا، مقاوم در برابر حرارت، قیمت مناسب و قابلیت ترمیم خش است. نکته‌ی پایانی که باید به آن اشاره کنیم این است که سنگ سخت یا Solid Surface نوعی سنگ مصنوعی است.

صفحه کابینت کورین
صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین (سنگ سخت یا Solid Surface)

به دلیل خواصی که سالید سورفیس یا سنگ سخت دارد یک گزینه عالی برای استفاده در صنعت ساختمان است. کانتر یا صفحه کابینت، سینک، صفحه روشویی و صفحه‌ی رویی میز، برخی از کاربردهای سنگ کورین هستند.

زیبایی، مقاوم بودن، قابلیت اجرای بدون درز، آنتی باکتریال بودن، تنوع رنگ و طرح، قابلیت ترمیم برخی از ویژگی‌های کورین هستند. سالید سورفیس یا کورین یک صفحه کابینت ضد آب است. سنگ مصنوعی تا حدود ۱۰۰ درجه حرارت را تحمل می‌کند اما نباید ظروف بسیار داغ را روی آن قرار دهید.

خاصیت خم‌پذیری و شکل‌پذیری بالای سالید سورفیس اصلی‌ترین دلیل برای تولید کانترهای کابینت با این ماده است. هر شکل، طرح و انحنایی، که مایل باشید، می‌توانید با این پلیمر ساخت. احتمال بروز خط و خش بر روی صفحه کابینت کورین وجود دارد که با پولیش قابل ترمیم است.

کابینت ضد آب آشپزخانه

  1. کوارتز (خصوصیات کوارتز)

سیلیس اصلی ترین ماده تشکیل دهنده سنگ مهندسی Engineered Stone کوارتز است که از مقاوم‌ترین مواد طبیعی به شمار می‌آید.  این موضوع باعث شده که سنگ مهندسی کوارتز در برابر خط و خش بسیار مقاوم باشد.

کوارتز آنتی‌باکتریال، غیر متخلخل، مقاوم در برابر انواع اسید، خراشیدگی، فرورفتگی، سایش است. چون کوارتز خلل و فرج ندارد، باکتری و میکروب در بافت آن رشد نمی‌کند و همین موضوع کوارتز را آنتی‌باکتریال کرده است.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم تفاوت کورین و کوارتز است. کورین یک برند معروف از سالید سورفیس بوده، که نوعی سنگ مصنوعی است، در حالیکه کوارتز جز دسته سنگ‌های مهندسی شده است. پایه و متریال سنگ‌های مهندسی شده، از مواد طبیعی است که برخی مواد افزودنی مانند رزین به آن اضافه شده است.

کاربرد سنگ کوارتز از جمله در صفحه کابینت، روشویی، مبلمان اداری و آزمایشگاهی، سرویس بهداشتی و حمام ، کف و نما است.

کانتر کورین
کانتر کورین

صفحه کابینت کوارتز

یکی از کاربردهای سنگ مهندسی کوارتز استفاده در کانتر آشپزخانه‌هاست. به دلیل سختی کوارتز، این نوع پیشخان یا صفحه کابینت در برابر خط و خش  بسیار مقاوم است. تمیزی و مقاومت در برابر لکه، قارچ و باکتری مزیت‌های دیگر صفحه کابینت کوارتز هستند. عمر مفید بالا، عدم جرم‌گیری، نظافت آسان، تنوع رنگ و زیبایی قابل قبول، صفحه کابینت کوارتز را بسیار محبوب کرده است.

کوارتز به دلیل پیوستگی و سختی، صفحه کابینت ضد آب و مقاوم در برابر حرارت و آتش است. البته کوارتز مانند هر سنگ طبیعی دیگری ترمیم نمی‌شود. قیمت سنگ کوارتز نسبت به سنگ کورین بیشتر است و البته نما و ظاهر طبیعی‌تری نسبت به کورین دارد. کوارتز در حدود ۹۰ رنگ و طرح مختلف در سه نوع بافت (آتشفشان، پلیش، جیر) موجود است و با حداقل اتصالات نصب می‌شود.

صفحه کابینت آشپزخانه

  1. چوب‌پلاست (خصوصیات کامپوزیت چوب‌پلاست)

چوب‌پلاست متریالی است که  از  ترکیب مواد پلاستیکی و چوب ساخته می‌شود. متریال WPC مخفف عبارت انگلیسی “wood plastic composite” به معنای کامپوزیت چوبی پلاستیکی است.

یکی از معروف‌ترین برندهای کامپوزیت چوب‌پلاست در دنیا، پلی وود Polywood است. شهرت پلی‌وود باعث شده در بازار  برخی اوقات چوب‌پلاست، یا چوب‌پلاستیک، را با نام برند پلی‌وود نیز بشناسند.

چوب پلاست در برابر خراش، فشار و حرارت مقاومت بالایی دارد و به راحتی دچار تغییر رنگ و ترک خوردگی نمی‌شود. وزن این متریال سبک و به راحتی قابل حمل‌ونقل است.

همان طور که اشاره شد متریال چوب‌پلاست از ترکیب بخش چوب و مواد پلاستیکی تولید می‌شود. در بخش چوبی پلی وود، پودر خاک اره، فیبر چوب و سایر مواد وجود دارد. در بخش پلیمر آن نیز، پلی‌اتیلن، PVC، پلی پروپینیل استفاده می‌شود. عوامل رنگ دهنده، ترکیب کننده، روان کننده، فوم و غیره نیز در این متریال به‌کار برده می‌شود.

چوب‌پلاستیک در برابر رطوبت، میکروب و قارچ، ترک‌خوردگی، اسید، خط‌وخش و حرارت مقاوم است. چوب پلاستیک در کفپوش، دیوارپوش، نما، کابینت، صفحه کابینت ضد آب، سقف کاذب، پارتیشن و … کاربرد دارد.

صفحه کابینت ضد آب یا WPC

به دلیل خواص مناسب پلی‌وود این متریال در ساخت کابینت، مشهور به کابینت پلی‌وود، و همین طور پیشخان یا تاپ‌کانتر کاربرد زیادی دارد. همان طور که اشاره شد لایه پلاستیکی موجود در متریال پلی‌وود این ماده را در برابر کپک و قارچ، رشد باکتری و … محافظت می‌کند.

به دلیل وجود این لایه پلیمری، پلی‌وود صفحه کابینت ضدآب نامیده می‌شود. چرا که پلی‌وود در برابر نفود آب و رطوبت مقاوم است. صفحه کابینت ضد آب یا پلی‌وود در برابر حرارت نیز مقاومت بسیار بالایی دارد. خاصیت آنتی‌باکتریال این متریال باعث شده که در مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها از این ماده استفاده شود.

در پایان باید گفت، هر چند اکثر صفحه‌های کابینت ضد آب هستند، اما آنچه در بازار به عنوان صفحه کابینت ضد آب شناخته می‌شود، همین چوب پلاست یا wpc است.

سنگ صفحه کابینت

سخن پایانی

کانتر یا پیشخان آشپزخانه، بخش مهمی است که مقاومت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کانتر بیش از هر قسمت دیگری از کابینت‌ها، در معرض حرارت، رطوبت، خط‌‌وخش، ضربه…است. به همین دلیل از هر متریالی نمی‌توان به عنوان کانتر برای کابینت‌ها استفاده کرد.

در این مقاله شما را با ۶ صفحه کابینت ضد آب آشنا کردیم که هر کدام می‌توانند متناسب با سبک آشپزخانه‌تان، مورد توجه و گزینه‌ی مناسبی باشند.

ازین که تا پایان با آکس چوب همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. برای مشاهده‌ی مدل‌های به‌روز و جدید کابینت آشپزخانه، از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comment (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *