انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه ؛ موارد مهم در انتخاب رنگ کابینت ها

موارد مهم در انتخاب رنگ کابینت ها

اولین چیزی که در ورود به آشپزخانه جلب توج می‌کند، کابینت‌ها و البته رنگ آن‌ها است. طرح و رنگ کابینت آشپزخانه، تاثیر بسزایی در زیبایی کلی آشپزخانه و به دنبال آن، خانه شما دارد. چنانچه رنگ کابینت‌ها، متناسب و درست انتخاب شود، علاوه بر اینکه بر جذابیت خانه‌ و آشپزخانه می‌افزاید و حتی می‌تواند عیوب آشپزخانه را هم تحت پوشش قرار دهد. انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه ، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در انتخاب کابینت آشپزخانه با آن روبرو خواهید شد.

هر متریالی که برای کابینت‌ها انتخاب می‌کنید، چنانچه رنگ مناسبی نداشته باشد، نمی‌تواند جلوه‌ی واقعی خود را نمایان سازد و این بدان معنی است که هزینه‌ی صرف‌شده برای کابینت‌ها، هدر رفته است. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم نکات مهمی که در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه دخیل هستند و لازم است مورد توجه قرار دهید را به شما بازگو نماییم. امیدواریم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه ؛ مهم و تاثیرگذار:

رنگ‌ها با ما سخن می‌گویند و اگر با مباحث روانشناسی رنگ‌ها آشنایی داشته باشید، می‌دانید که انتخاب رنگ مناسب، می‌تواند در روحیه افراد موثر باشد. کابینت‌ها بخش بسیار زیادی از دیوار‌ها و فضای آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند و چنانچه رنگ مناسبی را برای آن انتخاب نکنید، فضای بسیار بزرگی را تحت شعاع قرار خواهد داد. علاوه بر این، ساخت و تعویض کابینت‌ آشپزخانه ، پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است و به همین دلیل نمی‌توانید به راحتی و در زمان کوتاه، کابینت‌های آشپزخانه را عوض کنید. بنابراین لازم است نهایت دقت را در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به خرج دهید.

چهار گروه رنگی در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه :

رنگ‌هایی که در کابینت آشپزخانه انتخاب می‌شود، به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شوند و رنگ انتخابی شما می‌تواند در یکی ازین گروه‌ها جای بگیرد:

کابینت آشپزخانه می‌توان رنگ سفید 

  • رنگ‌های روشن:

رنگ‌های روشن برای همه‌ نوع آشپزخانه‌ای مناسب هستند. چه آشپزخانه شما بزرگ باشد و چه کوچک، می‌توانید از رنگ‌های روشن در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه و سایر اجزای آن استفاده کنید. رنگ‌های روشن باعث می‌شوند، آشپزخانه خلوت و ساده به نظر برسد و به دلیل بازتاب نور بیشتر، باعث بزرگتر دیده شده فضای عمومی آشپزخانه خواهد شد. تم خانوادگی رنگ‌های روشن، بهترین انتخاب برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور است.

رنگ‌های روشن غالبا سرد هستند و به آرامش فضا کمک می‌کنند. از رنگ‌های روشن برای کابینت آشپزخانه می‌توان رنگ سفید ، کرم و طوسی روشن را نام برد.

  • رنگ‌های خنثی:

رنگ‌های خنثی به رنگ‌هایی گفته می‌شود که نه گرم هستند و نه سرد و به همین دلیل، به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند. انتخاب رنگ‌های خنثی برای کابینت آشپزخانه یا فضای کلی آن، انتخابی بسیار مناسب و هوشمندانه است، چرا که انتخاب اجزا و لوازم آشپزخانه و منزل را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

از رنگ‌های خنثی در هر فضایی می‌توان استفاده کرد، خصوصا در زمانی که رنگ‌های متضاد در فضا بکار برده می‌شود. کابینت‌هایی با رنگ‌های خنثی می‌توانند فضا را متعادل و اجزا را به یکدیگر تطبیق دهند. از رنگ‌های خنثی می‌توان به کابینت مشکی رنگ ، خاکستری و بژ اشاره کرد.

کابینت مدرن رنگ خنثی

  • رنگ‌های انرژی دهنده و گرم:

رنگ‌هایی که در گروه شاد و گرم دسته‌بندی می‌شوند، انرژیک و محرک بوده و باعث می‌شوند فضایی پویاتر و شاد‌تر داشته باشید. رنگ‌های انرژی دهنده، محرک اشتها هستند و باعث می‌شوند میل و تمایل شما به غذا خوردن بیشتر شود.  از آنجا که رنگ‌های شاد و گرم، در نظر بیننده بیشتر جلب توجه می‌کنند، استفاده افراطی از آن‌ها ممکن است بیننده را خسته کند. بنابراین بهترین راه این است که ازین رنگ‌ها به صورت متعادل و در لابلای رنگ‌های دیگر استفاده کنید. از رنگ‌های شاد و گرم می‌توان رنگ قرمز و نارنجی را نام برد.

رنگ‌های انرژی دهنده و گرم

  • رنگ‌های مد روز:

در بازه‌های زمانی متفاوت و هر ساله، رنگ‌های خاصی از اقبال بیشتری برخوردار شده و اصطلاحا مد می‌شوند. استفاده از رنگ‌های مد روز، باعث می‌شود آشپزخانه شما مدرن و جدید به نظر برسند. خصوصا استفاده ازین رنگ‌ها در آشپزخانه‌های قدیمی و کوچک، ایده‌ی مناسبی است، زیرا نمای قدیمی آشپزخانه را پنهان کرده و چهره‌ای جدید و مدرن به آشپزخانه شما می‌بخشد.

رنگ‌های خاص و مد روز، تاریخ انقضاء دارند و مدت زمان استفاده از آن‌ها محدود است و بعد از مدت زمانی ممکن است آشپزخانه شما از مد افتاده و قدیمی به نظر برسد. بنابراین در انتخاب این رنگ‌ها باید دقت کافی را به خرج دهید تا دو یا سه سال بعد مجبور نشوید کابینت‌های آشپزخانه‌تان را تعویض کنید.

رنگی که شما برای کابینت آشپزخانه‌تان انتخاب می‌کنید، در یک یا دو گروه از دسته‌ شد قرار دارد و با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد، می‌توانید با توجه به فضای آشپزخانه و روحیه و سلیقه‌ای که دارید، رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کابینت با رنگ‌های مد روز

عوامل موثر در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

تناسب با دکوراسیون منزل:

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه تابع آیتم‌های بسیاری است و یکی از آن‌ها، تناسب با دکوراسیون منزل از نظر سَبک و رنگ است. تناسب، از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که باعث ماندگاری خواهد شد. چنانچه تناسب اجزای‌ آشپزخانه با سایر قسمت‌های منزل هماهنگ و هم‌سو باشد، دیرتر از آن خسته خواهید شد و می‌توانید در مدت طولانی‌تری از زیبایی آن لذت ببرید، چرا که ذهن اجزای هارمونیک و هماهنگ را بیشتر می‌پسندد.

توجه به سایز آشپزخانه:

از آنجا که رنگ‌های تیره، بازتاب نور بسیار کمی‌ دارند، باعث می‌شوند فضای کلی آشپزخانه کوچکتر به نظر برسد. بنابراین بهتر است در محیط‌های کوچک از رنگ‌های تیره و کدر استفاده نکنید و به جای آن از رنگ‌های روشن و منعکس کننده نور، بیشتر بهره بگیرید.

اگر محیط آشپزخانه‌تان کوچک است، از رنگ‌های روشن و طرح‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید فضای آشپزخانه را دلبازتر و منظم‌تر جلوه دهید.

توجه به نور آشپزخانه:

همانطور که اشاره شد رنگ‌های تیره، بازتاب نور بسیار کمی دارند و نیاز هست که نور بیشتری به آن‌ها تابیده شود. چنانچه آشپزخانه‌تان پنجره ندارد یا نور کافی به آن نمی‌تابد، از کابینت‌هایی با رنگ‌های روشن و براق استفاده کنید تا نور دریافتی را به طور کامل به محیط منعکس کنند و باعث شود دلبازتر به نظر برسد.

اگرچه هیچ نوری جای نور طبیعی آفتاب را نمی‌گیرد، اما کمبود نور دریافتی آشپزخانه را می‌توانید با نورپردازی اندازه و کارآمد جبران کنید.

کابینت‌های مات یا براق:

مات بودن یا براق بودن رنگ کابینت، کاملا سلیقه‌ای است. برخی از متریال مانند کابینت هایگلاس ، به طور طبیعی براق و درخشنده هستند و برخی دیگر، ماهیتی مات دارند. کابینت‌های مات اصالت و وقار بیشتری دارند و در مقابل، کابینت‌های براق نور را بیشتر و بهتر به محیط منعکس می‌کنند و درخشان هستند، به همین دلیل در نظر بیننده بسیار جلب توجه می‌کنند.

کابینت‌های مات یا براق:

رنگ‌های ترکیبی در آشپرخانه:

استفاده از رنگ‌های ترکیبی در آشپزخانه، باعث ایجاد عمق در فضا می‌شود و اگر به طور مناسب از آن استفاده شود، باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه‌ خواهد شد. امروزه استفاده از رنگ‌های ترکیبی در کابینت آشپزخانه بسیار متداول است.

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه با رنگ‌های ترکیبی و مکمل، هارمونی رنگی بیشتری ایجاد می‌کنند و باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه خواهند شد. کابینت‌هایی با رنگ‌های ترکیبی باعث می‌شوند دست شما در انتخاب سایر اجزای آشپزخانه بازتر باشد و بتوانید از تنوع رنگی بیشتری استفاده کنید.

رنگ‌های ترکیبی در آشپرخانه

هماهنگی رنگ کابینت‌ها با رنگ زمینه آشپزخانه:

نکته‌ی دیگری که در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه باید مد نظر قرار دهید، تناسب و هماهنگی رنگ کابینت‌ها با پس‌زمینه آشپزخانه مانند رنگ کاشی‌ها، دیوار، کف‌پوش‌ها، سقف آشپزخانه است. رنگ انتخابی کابینت، باید با رنگ پس‌زمینه هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشد تا صحنه‌ای شلوغ و بدمنظره به وجود نیاید.

هماهنگی رنگ کابینت‌ها با رنگ زمینه آشپزخانه

تمیزکاری کابینت:

یکی دیگر از آیتم‌هایی که در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه دخیل است، نحوه‌ی تمیزکاری کابینت‌ها است. برخی رنگ‌ها، نیاز به تمیزکاری و مراقبت بیشتری دارند و برخی دیگر، اثر لکه یا جای دست را نشان نمی‌دهند و کمتر نیاز به مراقبت و تمیزی دارند.

به عنوان مثال، رنگ‌های روشن مانند سفید، لکه غذا یا مواد غذایی را به سرعت نشان می‌دهند و باید مراقبت بیشتری از آن‌ها کنید که لکه مواد غذایی بر روی آن‌ها باقی نماند، چرا که ممکن است لکه اثری ماندگار بر روی کابینت داشته باشد.

در مقابل، بسیاری از رنگ‌ها مانند مشکی و یا رنگ‌های براق، اثر انگشت و لکه را بیشتر نشان می‌دهند و نیاز هست که شما بیشتر از آن‌ها مراقبت کنید و یا در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری تمیزکاری را انجام دهید. در هر صورت حتما آیتم تمیزکاری را در انتخاب رنگ کابینت مد نظر قرار دهید و هر رنگ و متریالی را که انتخاب می‌کنید، با نحوه‌ی تمیزکاری آن پیش از سفارش آشنا باشید.

سخن پایانی:

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه ، یکی از مهمترین چالش‌ها در انتخاب کابینت‌ها است که ممکن است مدتی ذهن شما را به خود مشغول سازد. بهترین رنگ برای کابینت‌های آشپزخانه شما، رنگی است که در بیشترین هماهنگی با لوازم و اجزای منزل شما و محیط خانه‌تان باشد. در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه، باید به بزرگی و کوچکی فضا، میزان نورگیری، رنگ پس‌زمینه آشپزخانه و نحوه‌ی تمیزکاری کابینت‌ها دقت کافی را به خرج دهید و از انتخاب عجولانه پرهیز کنید.

همانطور که می‌دانید کابینت‌های آشپزخانه، معمولا گرانقیمت هستند و چنانچه در انتخاب رنگ یا مدل انتخابی دچار اشتباه شوید، باید هزینه‌ی زیادی را متحمل شوید.

ازینکه در این مقاله همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *