رنگ کابینت فلزی ؛ انواع کابینت فلزی و شیوه‌ی رنگ کردن کابینت‌های فلزی

رنگ کابینت فلزی

تا چند سال پیش که مانند امروز، انواع کابینت‌ها، پا به عرصه‌ی ظهور نگذاشته بودند، کابینت‌های چوبی و فلزی، تنها کابینت‌هایی بودند که در آشپزخانه‌ها دیده می‌شدند. از آنجا که چوب طبیعی، متریالی گرانقیمت و باارزش است و نحوه تولید و ساخت کابینت‌های چوبی نیز، بسیار تخصصی و زمان‌بر بوده و هست؛ کابینت‌های فلزی ، بخش بسیار زیادی از بازار کابینت آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دادند. اما با پیشرفت تکنولوژی و تولید متریال جدید‌تر، انواع دیگر کابینت پا به درون آشپزخانه‌ها گذاشتند؛ کابینت‌های جدید، با توجه به آنکه از مواد اولیه‌ی جدیدتری تشکیل شده بودند، باکیفیت‌تر و زیباتر بودند و توانستند گوی سبقت را از کابینت‌های فلزی بربایند؛ به طوری که امروزه در کمتر آشپزخانه‌ای کابینت فلزی مشاهده می‌شود. اما کابینت‌های فلزی محاسن و مزایایی دارند که در بسیاری اوقات، حضور آن‌ها را در آشپزخانه توجیه می‌کند. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا درباره‌ی کابینت فلزی و شیوه‌ی رنگ کردن آن، بیشتر سخن بگوییم. از شما دعوت می‌کنیم این محتوا را مطالعه فرمایید:

انواع کابینت فلزی

وقتی از کابینت فلزی سخن به میان می‌آید، بدون شک نوع فلزی که در ساخت کابینت بکار رفته، حائز اهمیت است. همانطوری که می‌دانید فلزات انواع مختلفی دارند و هر کدام، تفاوت‌ها و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی با یکدیگر دارند.

در ساخت کابینت فلزی ، سه نوع فلز یا ورق فلزی، کاربرد دارد که عبارتند از :

  • کابینت فلزی با ورق سیاه که همان فولاد خام است.
  • کابینت فلزی گالوانیزه (ورق‌های فولادی با پوشش روی)
  • کابینت فلزی استیل.

آنچه که ما در گذشته به عنوان کابینت فلزی می‌شناختیم و استفاده از آن بسیار معمول بود، در واقع همان کابینت‌های فلزی نوع اول و دوم هستند. در این نوع از کابینت، از ورق‌های فولادی استفاده می‌شوند که توسط جوش‌های نقطه‌ای به یکدیگر متصل شده و سپس رنگ‌آمیزی می‌شوند. در گذشته از ورق‌های فولادی ضخیم‌تری استفاده می‌شد، اما امروزه از ورق‌های نازک‌تری استفاده می‌شود، ازین رو وزن کابینت‌های فلزی کاهش پیدا کرده است و البته از کیفیت آن نیز کاسته شده است. این مدل از کابینت‌های فلزی، نیاز به رنگ‌آمیزی دارند تا ظاهر زیباتری پیدا کنند.

از بین کابینت‌های فلزی نوع اول و نوع دوم، باید گفت نوع دوم یعنی کابینت فلزی گالوانیزه، کیفیت و دوام بالاتری دارد؛ زیرا این کابینت‌ها به وسیله‌ی پوشش روی پوشانده می‌شوند. همانطور که می‌دانید فولاد یا آهن، در برابر رطوبت یا آب، آسیب‌پذیر است و در اثر برخورد با آب، دچار زنگ‌زدگی می‌شود. بنابراین پوشاندن آن با ورق روی به عنوان یک پوشش محافظ، باعث می‌شود که کابینت‌ فلزی دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد و به آسانی دچار زنگ‌زدگی نشود. پس از آن، کابینت‌های فلزی رنگ می‌شوند تا ظاهر جذاب‌تری داشته باشند.

کابینت فلزی رنگی

کابینت فلزی استیل

نوع ممتاز کابینت فلزی، کابینت‌های استیل هستند که از نظر قیمتی بسیار گران‌ بوده و جزو گرانقیمت‌ترین انواع کابینت آشپزخانه به حساب می‌آیند. کابینت‌های فلزی استیل ، بیش از آنکه در آشپزخانه‌های منازل کاربرد داشته باشند، در مصارف صنعتی مصرف داشته‌اند و امروزه نیز در صنعت کاربرد گسترده‌ای دارند.

در کارخانه‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها و اماکنی ازین دست، از کابینت‌های استیل استفاده می‌شود. کابینت‌های استیل به راحتی تمیز و گند‌زدایی می‌شوند و در مقابل شرایط نامناسب محیطی، مقاومند؛ کابینت‌های استیل، حتی قابل شست‌وشو هستند و زنگ نمی‌زنند و دقیقا به همین دلایل است که کاربری خود را حفظ کرده‌اند و در مصارف خاص، بی‌رقیب هستند.

کابینت‌های استیل، تماما از جنس استیل هستند و حتی صفحه‌ی روکابینتی این کابینت‌ها نیز از جنس استیل است. کابینت‌ استیل، نیاز به رنگ‌آمیزی ندارد و سطح صاف و درخشنده‌ی آن، به تنهایی زیباست.

در سال‌های اخیر، در سبک دکوراسیون مدرن، از کابینت‌های استیل در آشپزخانه‌های مدرن نیز استفاده می‌شود که باعث زیبایی بیشتری در آشپزخانه‌های مدرن می‌شود. البته به دلیل سطح صاف و صیقلی کابینت استیل ، تنها می‌توان به تعداد محدودی از نوع کابینت در آشپزخانه استفاده کرد زیرا باعث انعکاس بیش‌ از اندازه‌ی نور می‌شود و ممکن است زیبایی آشپزخانه را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر چه انواع کابینت فلزی به رنگ کردن نیاز دارند، اما کابینت استیل ، هیچگونه نیازی به رنگ کردن ندارد و با رنگ کردن آن، ظاهر زیبای آن از بین خواهد رفت و باعث ایجاد اشکال در تمیز‌کاری آن نیز خواهید شد.

ترکیب کابینت فلزی و سنگ مرمر

رنگ کابینت فلزی

کابینت‌های فلزی، برای خانه یا مکان‌هایی کاربرد دارند که صاحب‌خانه، تمایل ندارد خیلی در آن‌ مکان هزینه بپردازد؛ زیرا این کابینت‌ها جزو ارزان‌ترین رده کابینت‌ها دسته‌بندی می‌شوند؛ البته همانطور که اشاره شد، کابینت‌های استیل، در این گروه کابینت‌های ارزان دسته‌بندی نمی‌شوند و منظور ما، همان کابینت‌های گالوانیزه‌ و فولاد سیاه رنگ‌ شده هستند.

پیشتر اشاره شد که استفاده از کابینت فلزی امروزه دیگر چندان رایج نیست و علت آن، مقاومت پایین این کابینت‌ها در برابر رطوبت و همچنین ضعیف بودن آن‌ها در مقابل ضربه و خط و خش است. رنگ کابینت فلزی در بازه‌های زمانی کوتاه باید تجدید و تکرار شود، زیرا رنگ آن‌ها، به مرور زمان، دچار پریدگی و آسیب شده و از بین می‌رود.

یکی از کاربردهای کابینت فلزی، استفاده از آن‌ها به عنوان اسکلت کار در آشپزخانه‌ها است. چنانچه قصد ندارید هزینه‌های بالایی بابت کابینت‌کاری بپردازید، می‌توانید بدنه‌ی کابینت را از فلز و درب کابینت‌ها را از ام‌دی‌اف استفاده کنید. اینگونه ظاهر کابینت‌ها به شکل ام‌دی‌اف است اما بدنه‌ی کابینت در واقع، از جنس فلز هست. به همین دلیل هزینه‌ی تمام شده‌ی کار کاهش یافته و البته وزن کابینت نیز کمتر می‌شود.

روش‌های رنگ کابینت فلزی

کابینت‌های فلزی به دو شکل رنگ می‌شوند؛ یا می‌توان آن‌ها را به وسیله‌ی فرچه و پیستوله رنگ نمود و یا در روش دیگر، کل کابینت را در استخر رنگ فرو برد و سپس از آن بیرون آورد و زمان داد تا خشک شود.

در روش دوم، کل کابینت به صورت یکپارچه رنگ می‌شود و لایه‌ی ضخیمی از رنگ بر روی کابینت قرار می‌گیرد؛ بنابراین روش دوم در دوام و ماندگاری رنگ کابینت فلزی موثر‌تر و مقاومت بیشتری دارد و البته مختص کارگاه‌هایی است که امکانات رنگ‌رزی گسترده‌ای دارند. چنانچه بخواهید کابینت‌های خود را در منزل رنگ کنید، ناچار خواهید بود از روش پاچش رنگ با استفاده از دستگاه و یا استفاده از فرچه قناعت کنید.

نحوه‌ی رنگ کابینت فلزی در منزل

کابینت‌های فلزی ، چنانچه باکیفیت و به طور مناسب رنگ‌آمیزی شوند، به راحتی قابل تشخیص نیستند که فلزی هستند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و روش‌های مدرن رنگ کردن کابینت ، می‌توان انواع کابینت‌های فلزی با رنگ‌های مختلف را سفارش داد. کابینت‌های فلزی با رگه‌های چوبی یکی از زیباترین رنگ‌های کابینت فلزی است که با هزینه‌ی اندک می‌تواند رنگ و رویی جدید به آشپزخانه‌ی شما ببخشد.

رنگ های مختلف کابینت فلزی

از آنجا که رنگ‌ کردن کابینت فلزی، باید در بازه‌های زمانی تکرار شود، برای هر بار رنگ کردن کابینت، لازم است در ابتدا کابینت را از مواد چربی و لکه‌های غذا که بر روی کابینت اثر گذاشته است، پاک کنید. سپس سطح کابینت را با یک سمباده صاف و صیقلی کنید. مواد ریخته شده بر روی کابینت که حاصل سمباده‌کشی هست را با دستمالی از کابینت بیرون بیاورید و یا در صورتی که می‌توانید داخل کابینت‌ها را با یک دستگاه مکنده مانند جارو برقی، مکش کنید تا هیچ ذره یا گرد و غباری درون کابینت‌ها یا روی سطح کانتر باقی نماند.

کشوها و قسمت‌هایی که قابل جدا شدن هستند را از کابینت جدا کنید تا مانع رنگ زدن نشوند. ابتدا، با استفاده از پرایمر ضدزنگ، تمام قسمت‌های کابینت را بپوشانید و اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

پس از خشک شدن پرایمر ضد زنگ، می‌توانید کابینت‌های خود را با رنگ مورد نظرتان رنگ کنید. پس از خشک شدن کامل، تجهیزاتی مانند کشو یا درب کابینت‌ها را که از جای خود خارج کرده‌اید بر جای اصلی خود برگردانید.

نکته‌ای که هنگام رنگ کابینت فلزی باید در نظر بگیرید، کامل خشک شدن رنگ کابینت است. چه در مرحله پرایمر و چه در مرحله‌ی رنگ، اجازه دهید کابینت‌ها به طور کامل خشک شوند. درب کابینت‌ها را چند روز باز بگذارید تا تمام قسمت‌های داخلی کابینت خشک شوند و اگر لازم است، رنگ کردن کابینت‌ها را دو مرتبه تکرار کنید.

در صورتی که رنگ کردن کابینت فلزی برایتان دشوار است، می‌توانید کل کابینت‌ها را باز کرده و آن را به شرکت‌ها و کارگاه‌هایی که در این حیطه فعالیت می‌کنند بسپارید تا کابینت‌های شما را به طور کامل و به شکل یکپارچه رنگ کنند و چنانچه کابینت شما به تعمیر نیاز داشت، آن را تعمیر کنند و قطعات زنگ‌زده‌ی آن را جدا سازند.

رنگ استیل کابینت فلزی

سخن پایانی

اگر چه امروزه استفاده از کابینت‌های فلزی چندان رایج نیست اما این کابینت‌ها، چندان هم بی‌مصرف و بدون استفاده نیستند و اتفاقا در بسیاری از محیط‌ها می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها هم باشند. به عنوان مثال، در فروشگاه‌ها، مغازه، یا محل کار و یا حتی خانه‌هایی که افراد قصد دارند به صورت موقت اسکان یابند و به همین دلیل، صرف هزینه‌ی گزاف توجیه ناپذیر است، کابینت‌های فلزی بسیار پرکاربرد و می‌توانند کار راه‌‌انداز باشد. کابینت‌های فلزی با رنگ‌های زیبا و دلنوازی که دارند، می‌توانندرنگ و لعابی جذاب به آشپزخانه‌های قدیمی و چندین ساله ببخشند.

این محتوا توسط وب‌سایت آکس چوب تهیه شده است. امیدواریم مطالب نگاشته شده در آن، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد و از خواندن آن بهره‌ی کافی را برده باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *