رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه؛ چگونه رنگ کابینت آشپزخانه را انتخاب کنیم؟

رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه

کابینت‌ آشپزخانه، نقش تعیین کننده‌ای در دکوراسیون خانه و آشپزخانه ایفا می‌کند. کابینت‌ها به دلیل آن‌که سطح زیادی از دیوار آشپزخانه را می‌پوشانند، تاثیر قابل توجهی در جلوه‌ی بصری و دیداری بیننده دارند و رنگ و مدل آن‌ها، در واقع مهر تاییدی بر سبک غالب آشپزخانه خواهد بود. امروزه کابینت‌ها از نظر رنگ‌بندی‌ و مدل، بسیار متنوع بوده و با سلایق مختلف همخوانی دارند. رنگ‌بندی‌ کابینت آشپزخانه، چه در سبک‌های جدید و مدرن باشد و چه در سبک‌های کلاسیک و سنتی‌، می‌تواند نمای آشپزخانه شما را دگرگون سازند و جلوه‌ای با‌شکوه و زیبا به فضای منزل شما دهند، البته به شرط آن‌که قاعده‌مند انتخاب و گزینش شده باشند. اگر از روان‌شناسان و اهالی هنر بپرسید، به شما خواهند گفت که رنگ‌ها با شما سخن می‌گویند و می‌توانند ویژگی‌های درونی‌شان را در بیننده القا کنند. بنابراین اگر می‌خواهید رنگ کابینت آشپزخانه خود را اصولی و قاعده‌مند انتخاب کنید، این محتوا را در آکس چوب بخوانید و ما را همراهی کنید.

چرا رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه مهم است؟

هر شخصی که پا به درون آشپزخانه شما می‌گذارد، حتما در ابتدای ورودش، توجه‌اش معطوف به کابینت‌های آشپزخانه‌تان خواهد شد. کابینت‌ها، سهم قابل توجهی از دیوار آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند و خصوصا اگر در رنگ‌های شاد و پر انرژی باشند، بسیار جلب‌ توجه می‌نمایند.

چه آشپزخانه شما از سقف تا زمین امتداد داشته باشد و چه به صورت دو تکه و با فاصله تعبیه شده باشند، در هر دو صورت، قسمت اعظم دیوار‌های آشپزخانه را می‌پوشاند. گاز، هود، سینک ظرف‌شویی، لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی و در بسیاری موارد یخچال و سایر لوازم برقی، معمولا در کابینت‌ها قرار می‌گیرند و اگر آشپزخانه شما دارای قسمت جزیره نیز باشد، باز هم بیش‌تر جلب توجه خواهد نمود.

علاوه بر موارد گفته شده، خانه‌های امروزی، عموما به صورت باز و در اصطلاح اوپن تعبیه می‌شوند، پس فضای درونی آشپزخانه و به دنبال آن کابینت‌ها، کاملا از زاویه‌ی اتاق نشیمن و پذیرایی قابل رویت است. حتی در بسیاری از خانه‌ها، حایلی مابین فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن نیست! و این دو فضا، به صورت یکپارچه تعبیه شده‌اند.

همه‌ی این دلایل، بر اهمیت کابینت‌ها به عنوان جزئی از دکوراسیون خانه و آشپزخانه می‌افزاید و آن را به عنوان بخشی مهم از دکوراسیون داخلی منزل معرفی می‌کند.

چرا رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه مهم است؟

بهترین رنگ، مناسب‌ترین رنگ است!

اگر چه شما می‌توانید هر رنگی را که تمایل دارید برای کابینت‌های آشپزخانه‌تان و به طور کلی دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید، اما باید دقت داشته باشید که بهترین رنگ، مناسب‌ترین رنگ است.

همانطور که اشاره شد، رنگ‌ها از نظر روانشناسی، خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و این خصوصیات را به محیط اطراف ساطع می‌نمایند. انتخاب نامناسب رنگ‌بندی در دکوراسیون منزل، می‌تواند جلوه‌ی نامناسبی را چه از نظر ظاهری و چه از نظر روانی در منزل شما ایجاد کند. حال اگر این اشتباه در قسمت‌های بزرگتری مانند کابینت‌ها باشد که سهم زیادی از دیوارها و دکوراسیون را به خود اختصاص می‌دهند، می‌تواند پررنگ‌تر و مخرب‌تر باشد.

به همین دلیل است که در انتخاب رنگ‌بندی هر جزئی از اجزای دکوراسیون منزل از جمله کابینت‌ها، نباید تنها بر اساس سلیقه‌ی و میل شخصی خود رفتار کنید، بلکه باید به آیتم‌های مختلف دیگری نیز توجه کنید و البته، نباید سلیقه خود را نیز نادیده بگیرید!

در ادامه به معرفی موارد مهم و تاثیرگذار در رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه می‌پردازیم.

اصول مهم و تاثیرگذار در رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه

  • رنگ کابینت باید متناسب با نور دریافتی محیط و آشپزخانه باشد:

میزان نور دریافتی که از پنجره و همچنین عمومی محیط خانه، به دورن آشپزخانه نفوذ می‌کند، تاثیر قابل توجهی در انتخاب رنگ کابینت‌ها دارد. هر چه میزان نور دریافتی بیشتر باشد، دست شما برای انتخاب رنگ کابینت‌، بازتر خواهد بود و می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر نیز استفاده کنید.

اما چنانچه فضای داخلی خانه و آشپزخانه، چندان نورگیر نیست و یا سیستم نورپردازی آن به گونه‌ای است که نور به شکل کامل دریافت نمی‌کند، لازم است از رنگ‌های روشن که نور را با شدت بیشتری بازتاب می‌دهند برای رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه استفاده کنید. هر چه رنگ کابینت‌ها روشن‌تر باشد و همچنین سطح آن‌ها براق‌تر باشد، انعکاس و بازتاب نور کامل‌تر خواهد بود و در نتیجه، فضای عمومی آشپزخانه روشن‌تر، بزرگتر و دلبازتر به نظر می‌رسد.

استفاده از رنگ‌های روشن و به تبع آن، دلبازتر شدن آشپزخانه، باعث می‌شود فعالیت کردن در آشپزخانه راحت‌تر باشد و سطح انرژی و روحیه شما و اعضای خانواده‌تان در طول روز، افول نداشته باشد، همچنین در بازه‌ی زمانی طولانی، از دکور آشپزخانه خود خسته و دلزده نشوید.

علاوه بر این، رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه در تناژ رنگ‌های روشن، با ایجاد خطای دید، باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگتر از ابعاد واقعی خود به نظر برسد. این ویژگی خصوصا در آشپزخانه‌هایی با متراژ پایین، یک گزینه‌ی مهم محسوب می‌شود.

اصول مهم و تاثیرگذار در رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه

  • رنگ کابینت‌ باید با کف‌پوش و دیوار آشپزخانه همخوانی داشته باشد:

اگر یک آپارتمان ساخته‌شده را تحویل می‌گیرید، می‌توان گفت طراح ساختمان تا حدودی رنگی که باید برای کابینت‌های خود انتخاب کنید را از قبل برایتان انتخاب کرده است! البته طراحان و معماران ساختمانی، معمولا رنگ‌هایی را برای کف‌پوش‌ها و دیوارها انتخاب می‌کنند که شما قدرت انتخاب بیشتری در انتخاب رنگ دکوراسیون منزل خود داشته باشید. با این وجود اگر خودتان رنگ کاشی‌ها، کاغذ دیواری و کف‌پوش آشپزخانه را انتخاب کنید، بالطبع قدرت انتخاب بیشتری در انتخاب رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه خواهید داشت.

لازم است رنگ کابینت‌ها، با رنگ کف‌پوش‌ها، رنگ دیوار و سقف آشپزخانه، مطابقت و همخوانی داشته باشد. عدم هماهنگی بین رنگ کابینت‌ها و کف‌پوش و دیوارهای آشپزخانه، چهره‌ای بدقواره برای آشپزخانه شما فراهم می‌آورد که به زودی شما را ازین فضا خسته و دلزده می‌کند، بنابراین اگر رنگ کاشی‌ها و کف‌پوش‌ها از قبل انتخاب شده است، در انتخاب رنگ کابینت هماهنگ با آن‌ گام بردارید و در انتخاب رنگ‌های خاص و دلخواه خود اصرار نکنید.

  • اگر قرار است منزل خود را اجاره دهید و یا بفروشید از رنگ‌های همه‌پسند استفاده کنید!

بسیار مهم است که در آینده، قرار است چه کسی از منزل استفاده کند! اگر خودتان قرار است از آن استفاده کنید، می‌توانید در انتخاب رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه ، سلیقه و نظر خود را بیشتر اعمال کنید. اما چنانچه قرار است منزل را اجاره دهید و یا آن را به فروش برسانید، پیشنهاد ما این است از متریال و رنگ‌هایی برای کابینت آشپزخانه استفاده کنید که از عمومیت بیشتری برخوردارند و با سلیقه‌ی افراد بیشتری مطابقت دارند.

استفاده از رنگ‌های خاص و ویژه، می‌تواند به قیمت منزل شما آسیب بزند و از تعداد مشتری‌های شما بکاهد. همانطور که اشاره شد، کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در جلب نظر بیننده و مشتری هستند.

پیشنهاد می‌دهیم از رنگ‌های خاص و یا رنگ‌هایی که برای یک مدت به خصوصی مد هستند، استفاده نکنید. در عوض، از ترکیب‌ رنگ‌هایی استفاده کنید که به شما این اطمینان را می‌دهند که تا چند سال آینده هنوز هم مرسوم بوده و طرفداران همیشگی و عمومی دارند.

 به عنوان مثال، کابینت‌ ام دی اف هایی در خانواده‌ی رنگی سفید یا قهوه‌ای، از جمله رنگ‌هایی هستند که با سلیقه‌ی افراد بیشتری همخوانی دارند و با اغلب لوازم و چیدمان‌ها هماهنگی دارند. اما اگر کابینت آشپزخانه را به رنگ قرمز یا نارنجی انتخاب کنید، ممکن است هر کسی آن را نپسندد و یا حتی اگر در وهله‌ی اول آن را مطابق با سلیقه‌ی خود بیابد، نتواند لوازم منزل خود را با آن هماهنگ سازد.

همچنین لازم است از رنگ‌هایی که تنها برای یک سال مد هستند نیز، اجتناب کنید که در غیر این صورت مجبور خواهید بود هر سال کابینت‌ها را تعویض کنید!

  • رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه

  • رنگ‌های خنثی، ماندگارترند و با سلیقه‌ی عمومی مطابقت بیشتری دارند:

اگر از جمله افرادی هستید که به یک رنگ خاص علاقه ندارید و یا تنوع رنگی را دوست دارید، پیشنهاد ما این است که برای رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه ، از رنگ‌های خانواده‌ی خنثی استفاده کنید. رنگ‌های خنثی به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و نیازی نیست برای هماهنگی و ست کردن آن‌ها، خود را به زحمت بیندازید.

همچنین رنگ‌های خنثی دیر‌تر شما را خسته و دلزده می‌کنند و ترکیب رنگی چشم‌نوازی را برای منزل شما ایجاد می‌کنند.

 رنگ‌های خانواده خنثی، یک انتخاب هوشمندانه برای خانه‌هایی هستند که قرار است به زودی به فروش بروند یا اجاره داده شوند.

اصول مهم و تاثیرگذار در رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه آکس

  • در انتخاب رنگ‌های خاص زیاده‌روی نکنید!

رنگ‌های خاص و پرانرژی، همانطوری که از اسمشان پیداست انرژی زیادی را از خود به اهالی منزل ساطع می‌کنند و فضای شادی را در خانه‌ی شما بوجود می‌آورند. اگر روحیه‌ و سلیقه‌ی شما با رنگ‌های خاص سازگار است، بهتر است در استفاده ازین رنگ‌ها افراط و زیاده‌روی نکنید.

رنگ‌های خاص، هر چقدر هم که زیبا و چشم‌نواز باشند، استفاده‌ی افراطی از آن‌ها، در مدت زمان کوتاهی شما را خسته خواهد کرد و راهی برایتان باقی نمی‌ماند جز آنکه با هزینه‌ی اضافی، کابینت‌ها و دکوراسیون منزل خود را تعویض کنید. بنابراین اگر به رنگ‌های خاص علاقه دارید، آن‌ها را به صورت محدود و مغلوب و در ترکیب با یک رنگ دیگر، مانند سفید استفاده کنید.

  • در رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه ، چندان از دنیای مد پیروی نکنید!

پیروی افراطی و کورکورانه از دنیای مد، شما را مجبور خواهد کرد هر ساله، دکوراسیون و دیزاین خانه و آشپزخانه خود را تعویض کنید. شاید بتوانید کیف و کفش خود را هر فصل مطابق بر رنگ سال و فصل انتخاب کنید، اما باید پذیرفت که تعویض رنگ کابینت‌ها، کاری دشوار و هزینه‌بر است که نمی‌توان در فواصل کوتاه اقدام به تعویض به آن کرد.

  • در انتخاب رنگ کابینت، به متراژ آشپزخانه توجه کنید:

متراژ و سایز آشپزخانه، آیتم مهم دیگری است که در انتخاب رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه تاثیرگذار است. در چیدمان آشپزخانه های کوچک، می‌بایست از رنگ‌های روشن‌ که بازتاب نور بهتری دارند استفاده کنید تا فضای آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد. استفاده از رنگ‌های تیره و کدر در آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور، آشپزخانه شما را بیشتر کوچک و دلگیر نشان می‌دهد.

  • رنگ کابینت‌ها باید با دکوراسیون کلی خانه هماهنگ باشد!

برای داشتن یک خانه‌ی زیبا و دلنشین، لازم است هماهنگی و هارمونی، در جای‌جای منزل شما نفوذ داشته باشد. هر چه اجزای منزل شما با یکدیگر هماهنگ‌تر باشند، بدون شک، آرامش و زیبایی بیشتری در خانه‌ی شما جاری خواهد بود.

 البته منظور ما از ایجاد هماهنگی و هارمونی، این نیست که همه‌ی اجزای منزل را از یک شکل و یک مدل انتخاب کنید؛ بلکه پیشنهاد می‌دهیم، لوازم و وسایل منزل‌تان را در تناسب با یکدیگر انتخاب کنید. یک‌شکل و یک‌مدل بودن دکوراسیون هم، خود نوعی بدسلیقه‌گی است که می‌تواند برای مخاطب آزاردهنده باشد.

  • در استفاده از رنگ‌ها زیاده‌روی نکنید:

کابینت‌های تک رنگ یا با ترکیب رنگ، هر دو می‌توانند برای خانه‌های مختلف زیبایی داشته باشند. اما موضوعی که باید بدان توجه کنید این است که چه در انتخاب رنگِ کابینت، به صورت تک رنگ و چه به صورت چند رنگ، زیاده روی نکنید. به این معنی که نه از یک رنگ خالص و به شکل افراطی ساده و نه از چندین رنگ شلوغ در کنار هم استفاده نکنید. زیاده‌روی، همیشه برای مخاطب آزاردهنده است.

کابینت‌های تک رنگ یا با ترکیب رنگ

سخن پایانی

در باب انتخاب رنگ‌بندی کابینت آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون منزل، سخن‌ها بسیار است. مساله‌ای که همواره باید بدان توجه کنید و اهتمام بیشتری بورزید، ایجاد تناسب و هماهنگی است. انتخاب شما، هر رنگی که باشد، چنانچه با سایر اجزای منزل‌تان هماهنگ نباشد و یا در جای مناسب، از آن استفاده نشود، می‌تواند زشت و بدقواره باشد و یک انتخاب اشتباه محسوب شود.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون داخلی منزل، حتما از کارشناسان باتجربه در این زمینه مشورت کنید. بدون شک، هزینه‌ای که در این راه می‌پردازید، ارزشش را دارد که سال‌ها از دیدن دکوراسیون منزل خود لذت ببرید. خانه، محل امن و محل آرامش شماست، زیبایی آن را دست‌کم نگیرید.

این محتوا توسط تیم نگارش وب‌سایت آکس چوب نگاشته شده است. امیدواریم مطالعه‌ی آن برایتان مفید واقع شده باشد. ازین که همراه ما بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!