خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟ هر آنچه راجع به ماشین cnc باید بدانیم

خدمات سی‌ان‌سی

خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟

هر کسی که تجربه کار فنی در صنایع مختلف را داشته باشد می‌داند که انجام بعضی از کارها توسط انسان چه مشکلاتی در پی دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از مخاطرات سلامتی، بروز خطاهای انسانی، دقت پایین، زمان‌بر بودن و هزینه بیشتر تولید و به طور خلاصه، راندمان پایین تولید. در واقع باید گفت، با توجه به سرعت بالا در زندگی امروز، عملا انسان بدون ماشین از پس بسیاری از کارها و تولیدات خودش بر نمی‌آید و ناگزیر است که از صنایع مختلف و ماشین‌آلات متنوع کمک بگیرد.

زمانی که کارهای صنعتی مانند برش‌کاری، تراش، سوراخ‌کاری، حکاکی و … با ماشین کنترل می‌شود راندمان تولید به مراتب بالاتر می‌رود و این یکی از مهم‌ترین نتایج استفاده از ماشین‌آلات و صنایع مختلف است. حذف خطاهای انسانی و افزایش بهره‌وری، دقیقا همان کاری است که ماشین‌های هوشمند یا CNCها انجام می‌دهند.

در طول این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قرار است در مورد انواع خدمات سی‌ان‌سی بیشتر بدانیم و به طور خلاصه به این پرسش پاسخ دهیم: خدمات سی‌ان‌سی چیست؟ در ادامه، از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟

ماشین سی‌ان‌سی چیست؟

پیش از این که وارد بحث خدمات سی‌ان‌سی شویم، بهتر است مختصری با ماشین‌های CNC آشنا شویم. همان طور که اشاره شد سی‌ان‌سی‌ها نوعی ماشین‌آلات الکتریکی ـ مکانیکی هستند که با کمک کامپیوتر کنترل می‌شوند.

این ماشین‌های کامپیوتری همان کارکرد ابزارهای فنی را دارند، اما با توان و دقت بسیار بالاتر. اصطلاح سی‌ان‌سی، cnc ، مخفف ترکیب لاتین  Computer numerical control می‌باشد که به معنای کنترل عددی توسط کامپیوتر است.

تاریخچه پیدایش ماشین cnc

ماشین cncهای اولیه، در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی توسعه پیدا کردند. دستگاه‌های اولیه از یک ایده معمول در صنایع ارتباطات به نام ورق پانچی استفاده می‌کردند. کم‌کم با توسعه و رشد سریع کامپیوترها، از این تکنولوژی برای کنترل cnc استفاده شد. به موزات پیشرفت کامپیوترها، کیفیت خدمات سی‌ان‌سی هم افزایش پیدا کرد و به شکل مدرن امروزی در آمد.

ماشین cnc

سی‌ان‌سی چطور کار می‌کند؟

در مفهوم کلی، ماشین‌کاری روشی است برای تبدیل متریال خام و مواد اولیه به یک قطعه فنی که دارای کاربرد باشد. زمانی که این ماشین از راه دور و یا با کامپیوتر کنترل می‌شود، بحث cnc به میان می‌آید.

عملکرد ماشین‌های cnc وابسته به دستورات دیجیتالی دریافتی از نرم‌افزارهای کد مانند سالیدورک است. در واقع، این نرم‌افزارها نیستند که ماشین سی‌ان‌سی را راه‌اندازی می‌کنند. بلکه کار آن‌ها ایجاد یک نقشه راه برای کنترل ماشین است.

ماشین‌های سی‌ان‌سی‌ اولیه تنها در یک یا دو جهت حرکت می‌کردند. در حالی که ماشین‌های امروزی علاوه بر سه جهت قائمه، دارای حرکت دَوَار و دایره‌ای شکل‌ نیز هستند.

خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟

تا اینجا به طور اجمالی با تعریف کلی و شیوه کار انواع ماشین‌های cnc آشنا شدیم. در ادامه بهتر است به قابلیت‌ها و خدمات سی‌ان‌سی هم اشاره کنیم.

  • سوراخکاری Drills

یکی از مهمترین خدمات سی‌ان‌سی، انجام دریل‌کاری با دقت و سرعت بالا است. سوراخ‌کاری در انواع متریال مانند چوب، فلز، پلاستیک و … را می‌توان با ماشین cnc انجام داد.

سوراخ‌کاری دستی معمولا وقت‌گیر، پر زحمت و معمولا همراه با خطاهای فنی است. اما ماشین‌های cnc ، بدون نقص و با دقت و سرعت بالا، به هر تعداد که نیاز کاربر باشد دِرِیل‌کاری می‌کنند.

ابزار دِرِیل روی قطعه‌ای به نام اسپیندل سوار می‌شود. سپس، طبق برنامه داده شده به کنترلر، در محل مناسب سوراخ‌کاری توسط این ابزار انجام می‌شود.

یکی از محاسن خدمات سی‌ان‌سی، عدم نیاز به تعویض ابزار به صورت مداوم است. برخی ماشین‌های cnc بیش از دویست مته با سایز‌های مختلف در خود جا می‌دهند که این مساله، تنوع بیشتری را برای انجام کارهای فنی و صنعتی به همراه دارد.

سوراخکاری Drills

  • ماشین‌کاری Lathes

ماشین‌کاری تقریبا مکانیزمی بر عکس دریل‌کاری دارد. در این شیوه، قطعه مورد نظر برای شکل داده شدن در برابر ابزار می‌چرخد. معمولا این خدمات سی‌ان‌سی بیشتر مربوط به موادی مانند فلز و چوب است.

با ماشین‌کاری بخش‌های زائدی که روی متریال اولیه لازم نداریم برداشته می‌شوند و قطعه مورد نیاز ساخته می‌شود.

احتمالا دستگاه‌های تراش‌کاری قدیمی را دیده باشید. در واقع، دستگاه تراش نوعی ابزار ماشین‌کاری است. در صورتی که این دستگاه با کامپیوتر کنترل و هدایت شود، شما صاحب یک ماشین سی‌ان‌سی خواهید شد.

  • ماشین فِرِز Milling Machines

فِرِزکاری از پر کاربردترین خدمات سی‌ان‌سی است. فِرِِز به معنای ابزار برنده چرخان است که بدین وسیله، بخش‌های اضافه را از روی قطعات کار برمی‌دارد.

دستگاه‌های فِرِز کاربرد‌های فراوانی دارند. درست کردن چرخ‌ دنده، ایجاد شیار، سوراخ‌کاری و بسیاری کاری‌های مشابه را می‌توان با این دستگاه انجام داد.

  • ماشین‌های الکتریکی و شیمیایی

ماشین‌های سی‌ان‌سی فراوانی وجود دارند که با استفاده از تکنیک‌های مخصوصی در برش‌کاری قطعات استفاده می‌شوند. ماشین‌های EMD، ماشین‌های فتو شیمیایی و التراسونیک‌ها برخی از این نمونه هستند.

  • ماشین‌های بُرِش‌کاری

دستگاه‌های دیگر وجود دارند که با کمک سایر متریال، کار برش را انجام می‌دهند. برش لیزری، ماشین پلاسما و واتر جِت نمونه‌هایی از این دستگاه‌های سی‌ان‌سی هستند.

  • ماشین‌های برش چرم و پارچه

برای تولید وسیع و در مقیاس بالای پوشاک، کیف و کفش می‌توان از دستگاه‌های cnc مخصوص برش چرم و پارچه استفاده کرد.

سی‌ان‌سی چوب

 

  • سی‌ان‌سی چوب

انواع مختلف دستگاه cnc چوب برای بُرِش و سوراخ‌کاری چوب، چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی، کاربرد دارند.

از انواع چوب‌ طبیعی، می‌توان به چوب درختان جنگلی مانند گردو و بلوط اشاره کرد. از نمونه‌های چوب مصنوعی می‌توان به ام‌دی‌اف خام که در تولید مصنوعات چوبی و کابینت آشپزخانه کاربرد دارد، اشاره کرد.

کابینت ممبران، کابینت روکش چوب و کابینت رنگ پولیشی، نمونه‌هایی از کابینت آشپزخانه هستند که برش و حکاکی آن‌ها، توسط ماشین cnc صورت می‌گیرد.

 خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود و چه موادی کاربرد دارند؟

خدمات سی‌ان‌سی شامل طیف وسیعی از متریال مورد استفاده در صنعت است. آلومنیوم، مس، استیل، تیتانیوم، چوب، برنج، فایبرگلاس، پلاستیک‌هایی مانند پلی‌پروپان و … از جمله این مواد هستند که خدمات cnc شامل آن‌ها می‌شود.

کاربرد دستگاه سی‌ان‌سی برای نمونه‌سازی سریع

یکی از کاربردها و خدمات سی‌ان‌سی، تولید سریع نمونه‌های صنعتی قطعات است. پیش از ساخت دستگاه‌های سی‌ان‌سی، نمونه قطعات با دست ساخته می‌شد. بدیهی است که این پروسه، زمان‌بر و  بسیار پر مشقت به حساب می‌آمد. اما با ورود ماشین سی‌ان‌سی، تولید نمونه اولیه، تبدیل به کار بسیار ساده‌ای شد که بخشی از رشد تکنولوژی را می‌توان مرهون آن دانست.

کاربرد سی‌ان‌سی در تولید

همان طور که پیش‌تر هم اشاره شد، استفاده از دستگاه سی‌ان‌سی برای تولید قطعات و محصولات دارای مزایا فراوانی است. برخی متریال گران‌قیمت، مانند طلا و جواهر، بسیار بهتر است که با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بدون خطا تولید کرد.

سرعت و دقت بالا و بهره‌وری بیشتر، از مزایای استفاده از CNC در تولید محصولات مختلف، خصوصا در مورد اشیاء و متریال گران‌قیمت است.

 

مزایای استفاده از خدمات سی‌ان‌سی

به طور کلی، استفاده از دستگاه‌های CNC دارای این مزیت‌ها می‌باشد:

  • بهره‌وری و سرعت تولید به طور چشم‌گیری بالاتر می‌شود.
  • خطاهای انسانی به شدت کاهش می‌یابد.
  • ماشین cnc دقت بسیار بالایی دارد.
  • ماشین cnc انعطاف‌پذیری بالایی در تولید دارد.
  • دارای قابلیت تکرار به هر میزانی که نیاز باشد را دارد.
  • امکان رفع خطاهای احتمالی وجود دارد.
  • نیاز به کاربر دائم ندارد.
  • قابلیت ذخیره‌سازی طراح‌های مختلف در بانک اطلاعاتی دستگاه وجود دارد.
  • کاهش هزینه تولید در مقادیر بالا محتمل است.
  • ساخت سریع نمونه قطعات و محصولات امکان‌پذیر است.
  • مناسب برای کار با متریال گران‌قیمت می‌باشد.
  • دارای توانایی ایجاد اشکال و طرح‌های پیچیده است.
  • بهره‌وری بالاتری در هزینه تولید نهایی ایجاد می‌کند.
  • کار با cnc خطر‌زایی کمتری از لحاظ ایمنی دارد.

ماشین cnc

محدودیت‌های استفاده از دستگاه CNC

در کنار مزایایی بسیار زیاد، معایبی را نیز برای دستگاه CNC می‌توان در نظر گرفت.

  • هزینه اولیه بالا برای تهیه دستگاه‌های سی‌ان‌سی یکی از محدودیت‌ها و معایب استفاده ازین دستگاه‌ها است. به بیان دیگر، خرید دستگاه cnc بسیار هزینه‌بردار است و تنها شرکت‌های بزرگ قادر هستند ماشین‌آلات cnc مدرن و پیشرفته را خریداری کنند.
  • محدودیت فیزیکی و هندسی، از دیگر مشکلات دستگاه‌های cnc است. یک کاربر انسانی، در هر کجا و با هر نوع قطعه‌ای می‌تواند کار تولید را انجام دهد. در حالی که استفاده از ماشین‌آلات cnc دارای محدودیت فیزیکی و هندسی است.
  • حمل‌‌ونقل و جابجایی دستگاه‌های cnc دشوار است و این مساله، به علت حجم و وزن بالای این دستگاه‌ها است.
  • از لحاظ شکلی هندسی، نمی‌توان هر قطعه‌ای را در دستگاه سی‌ان‌سی قرار داد.
  • کاربر و اپراتور برای کار با دستگاه cnc نیازمند مهارت اولیه و تخصص نسبتا بالایی است.
  • با وجود تمام مزایای دستگاه‌های cnc، باید گفت که استفاده ازین دستگاه‌ها، باعث بیکار شدن نیروهای کار انسانی می‌شود. به عنوان مثال، برای تولید یک قطعه با ماشین cnc، که سابق بر این به وجود چند نفر و چند تخصص نیاز بود، تنها یک یا دو نفر به صورت پاره‌وقت نیاز هستند.
خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟
نمونه‌ای کابینت آشپزخانه ممبران ساخته شده با ماشین cnc

در این محتوا به طور خلاصه گفتیم که خدمات سی‌ان‌سی شامل چه مواردی می‌شود؟ با پیدایش و ظهور دستگاه‌های cnc بهره‌وری در تولید به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. در غیر این صورت باید گفت که تولید محصول به شکل سنتی، عملا با افزایش چشم‌گیر جمعیت در دنیای امروز ناممکن بود.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. برای مشاهده‌ی مدل‌های به‌روز کابینت آشپزخانه و  تولیدات  ساخته شده با cnc به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب مراجعه فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *