همه چیز درباره دستگاه cnc

انواع دستگاه cnc

دستگاه cnc

دستگاه cnc شامل هر وسیله و ماشین مکانیکی است که به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود. با توجه به این تعریف، چاپ‌گر را هم می‌توان یک دستگاه cnc به حساب آورد. به بیان ساده‌تر، امروزه و با پیشرفت تکنولوژی و برای افزایش دقت و راندمان بالاتر، به جای اپراتور انسانی مدیریت ماشین‌آلات صنعتی را یک هوش مصنوعی انجام می‌دهد. انواع دستگاه cnc باعث افزایش راندمان، کاهش هزینه‌های تولید، سرعت و دقت بالا، جلوگیری از خطاهای انسانی و … می‌شوند، همچنین یکی از مزایای این ماشین‌آلات پیشرفته، قابلیت تکرار طرح و مدل چوب می‌باشد. به دلیل قابلیت‌های فراوان ماشین cnc ، در حال حاضر و در صنایع مختلف از انواع دستگاه cnc استفاده می‌شود و مدل‌های مصنوعات چوبی و ام‌دی‌اف با روکش‌های مختلف، به وسیله‌ی این ماشین‌آلات مدرن تولید می‌شود.

در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم درباره کاربردهای دستگاه cnc و مزایای آن بیشتر بدانیم. لطفا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انواع دستگاه cnc

دستگاه cnc چیست؟

اصطلاح cnc ، مخفف واژه Computer numerical control به معنای کنترل عددی توسط کامپیوتر است. شیوه کار انواع دستگاه cnc مانند یکدیگر هستند و فقط، در کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. مکانیزم عمل دستگاه سی‌ان‌سی بر اساس مختصات عددی  x ، y ، z یا طول و عرض و ارتفاع است.

می‌دانیم که مکان هر نقطه‌ای در جهان را می‌توان در دستگاه قائمه یا کارتزین با طول و عرض و ارتفاع مشخص کرد. فرض کنید شما می‌خواهید در یک نقطه خاص روی یک ورق چوب یا استیل سوراخ‌کاری انجام دهید.

اگر فاصله طول، عرض و ارتفاع این نقطه را از یک مبداء مشخص داشته باشید، به وسیله‌ی کامپیوتر به دِلِر دستگاه فرمان می‌دهید که در آن مختصات سوراخ ایجاد کند. معمولا برای کار با انواع دستگاه cnc ابتدا یک پلن یا طراحی با نرم‌افزارهایی مانند کَد یا ۳D MAX انجام می‌دهند. در مرحله بعد، طراحی تبدیل به زبان قابل شناسایی برای دستگاه یا G-CODE شده و اجرا می‌شود.

 مدل‌های مختلف دستگاه سی‌ان‌سی

مزایا دستگاه cnc 

همان طور که اشاره شد، در صنایع مختلف از انواع دستگاه cnc استفاده می‌شود. دلیل فراگیری استفاده از  انواع دستگاه cnc در صنایع مختلف، قابلیت‌ها و مزیت‌های بالای آن‌ها است.

  • بسیاری از کارهایی که توسط دست قابل اجرا نیستند و یا به سختی انجام می‌شوند، با CNC به راحتی قابل انجام می‌باشند.
  • خطای کاری نزدیک به صفر، از مزیت‌های ‏غیر قابل انکار دستگاه سی‌ان‌سی است. همچنین هر نمونه‌ و طرحی با هر تعداد که نیاز باشد را می‌توان عینا و بدون خطا تکرار کرد. این مساله باعث می‌شود سرعت تولید با سی‌ان‌سی افزایش یابد.
  • از دیگر مزیت‌های دستگاه cnc ، انعطاف‌پذیری و راندمان بالای تولیدات است. با کمک این ماشین‌آلات هزینه سربار، به شکل چشم‌گیری تولید کاهش می‌یابد.
  • این دستگاه‌ها، مانند دستگاه‌های قدیمی، نیاز به اپراتور ثابت ندارند و این به معنای کاهش نیروی انسانی برای تولید است. علاوه بر این، یک طراحی را می‌توان در بانک اطلاعات دستگاه ذخیره و بارها مورد استفاده قرار داد.

همه‌ی این محاسن و مزایای دیگر ماشین سی‌ان‌سی باعث شده که صاحبان صنایع مختلف تمایل داشته باشند از انواع دستگاه cnc در کارگاه‌های خود بهره بگیرند.

کاربرد دستگاه cnc 

انواع دستگاه سی‌ان‌سی در بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانجات کاربرد دارند. صنایع ساختمان، صنایع چوب، صنایع فلزی، صنایع مبلمان، ساخت درب و پنجره، ساخت کابینت آشپزخانه و … از جمله کاربردهای CNC هستند. با دستگاه سی‌ان‌سی می‌توان انواع حکالی، برش‌کاری، سوراخ‌کاری، شیارزنی، خراطی، منبت، پرس‌کاری و بسیاری دیگر از کارهای صنعتی را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

انواع دستگاه cnc

صنایع وابسته به سی‌ان‌سی

مهمترین کاربرد انواع دستگاه cnc در این صنایع خلاصه می‌شود:

  • صنایع خودرو و قطعه‌سازی وابسته به آن
  • صنعت نفت
  • صنعت چوب طبیعی و مصنوعی
  • انواع حکاکی
  • انواع برش‌کاری در صنایع فلزی
  • صنعت ساخت طلا و جواهر
  • چاپ‌گرهای سه بعدی
  • صنایع چرم، پارچه و چاپ

انواع دستگاه cnc

در ادامه برخی از انواع دستگاه cnc را با هم مرور می‌کنیم.

  1. سی ان سی برش

یکی از پر کاربردترین دستگاه‌های CNC، دستگاه‌های برش‌کاری هوشمند هستند. این مدل دستگاه‌ها، در صنایع فلزی و چوب کاربرد فراوانی دارند. دستگاه‌ها در زوایای مختلف، امکان برش دقیق و سریع ورق‌های چوبی و فلزی را دارند. استفاده از دستگاه‌های برش برای تولیدات در مقادیر وسیع کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. انواع دستگاه cnc برش‌کاری شامل این موارد است:

  • سی ان سی چوب

این دستگاه برای برش ورق‌های چوب طبیعی، مانند کابینت روکش چوب، و چوب‌های مصنوعی مانند کابینت ام‌دی‌اف یا انواع میز ام‌دی‌اف کاربرد دارد.

  • سی ان سی سنگ

برای برش انواع سنگ با دقت بالا، از انواع مختلف این دستگاه استفاده می‌شود. به جز برش‌کاری، کنده‌کاری روی سنگ هم از کاربردهای دیگر سی‌ان‌سی سنگ است.

  • سی ان سی واترجت

اساس کار این دستگاه، برش و حکاکی با فشار بالای آب است. در بعضی از نمونه‌های واترجت، موادی مانند شن نیز برای برشکاری مخلوط می‌شود. انواع دستگاه cnc واترجت برای برش‌کاری دقیق در مواد مستحکمی مانند فلزات کاربرد دارند.

یکی از دلایل استفاده از واترجت کنترل دما است. قطعات که تاب افزایش حرارت برش‌کاری را ندارند، به راحتی می‌توان با واترجت برش داد.

  • برش پلاسما

برای برش فلزات از سی‌ان‌سی پلاسما استفاده می‌شود. سیستم سی‌ان‌سی پلاسما، استفاده از حرارت گازهای فشرده است.

  • برش لیزر

این دستگاه با استفاده از لیزر پر قدرت، کار برش را در انواع مواد انجام می‌دهد. این فرآیند برای طیف گسترده‌ای از مواد از جمله فلز، پلاستیک، چوب، سنگ‌های قیمتی‌، شیشه و کاغذ مناسب است و می‌تواند قطعات دقیق و پیچیده‌ای را تولید کند.

  • سی ان سی پارچه و چرم

انواع دستگاه cnc برای برش موادی مانند پارچه و چرم که در ساخت کیف و کفش، رومبلی، روکش صندلی ماشین و … استفاده می‌شوند کاربرد دارند.

انواع دستگاه سی‌ان‌سی تنها مختص برش‌کاری نیست. بلکه ازین ماشین قدرتمند برای فِرِزکاری، ماشین‌کاری، سوراخ‌کاری، حکاکی، شیارزنی، خراطی و کارهای مشابه استفاده‌های فراوانی می‌شود.

  1. سی ان سی تراش

دستگاه‌های تراش دارای محورهای گردانی هستند که می‌توانند قطعات دقیق و پیچیده‌ای را درست کنند.

  1. ماشین های EMD

ماشین‌کاری در این دستگاه‌ها با استفاده از جرقه‌های الکترونیکی انجام می‌شود.

  1. دستگاه های حکاکی و منبت

یکی از کاربردهای سی‌ان‌سی، انجام حکاکی و ایجاد طراحی‌های دقیق بر روی چوب است. از این دستگاه‌ها برای ساخت وسایل چوبی مانند پایه‌های مبل یا نرده‌های چوبی و یا کابینت‌های تمام چوب از استفاده می‌شود.

  1. سی ان سی فلز

از انواع دستگاه cnc فلزی برای شکل دهی قطعات فلزی استفاده می‌شود.

دستگاه cnc

قطعات اصلی انواع دستگاه cnc 

قطعات اصلی دستگاه‌های cnc به شرح زیر است:

  1. کنترولر

کُنتُرولِر، واسطه بین کاربر و دستگاه است. در واقع مغز متفکر و کنترل کننده دستگاه، همین بخش است. مهمترین بخش یک دستگاه سی‌ان‌سی، همین کنترلر یا کامپیوتر دستگاه است. به همین دلیل است که دستگاه سی‌ان‌سی را با نام تولید کننده کنترولر نیز می‌شناسند. کنترولر طرح مورد نظر کاربر را با زبان خاصی به نام G-CODE درک می‌کند.

  1. موتور

محورها و ابزار یک دستگاه به وسیله موتورهای دستگاه به حرکت در می‌آیند. در واقع کنترلر دستگاه با کنترل حرکت این موتورها، کار را انجام می‌دهد. موتورهای دستگاه سی‌ان‌سی عموما از پله‌ای ( استپر) یا موتورهای سروو هستند. دستگاه‌های امروزی بیشتر از موتورهای سروو استفاده می‌کنند.

  1. اسپیندل

اسپیندل بخشی از دستگاه CNC است که ابزار مختلف بر روی آن سوار می‌شود. پارامترهای مهم اسپیندل، مقدار دور و توان دستگاه است. این دور و توان در دستگاه‌های سی‌ان‌سی قابل کنترل هستند. اسپیندل معمولا با هوا یا آب خنک می‌شود.

  1. پمپ وکیوم

این وسیله برای نگه داشتن ورق‌های کم ضخامت مواج استفاده می‌شود. تا از دچار خطا شدن اسپیندل به دلیل موج‌های ورق جلوگیری شود.

خدمات CNC

بطور کلی ماشین‌ها زندگی انسان را راحت‌تر کرده و کارها را به مراتب دقیق‌‌تر از انسان‌ها انجام می‌دهند. علاوه بر این‌ها به نفع خود انسان‌هاست که کارهایشان را با ماشین انجام دهند؛ چراکه گاها کارهای یدی مخاطراتی را برای سلامتیشان ایجاد می‌کند و در نتیجه همه این‌ها زمان انجام کار افزایش یافته، هزینه‌ها بیشتر شده و راندمان کار کاهش پیدا می‌کند. با توجه به سرعت بالا در زندگی امروز، انسان بدون ماشین از پس بسیاری از کارها و تولیدات خود بر نمی‌آید و ناگزیر است که از ماشین‌آلات کمک بگیرد.

کنترل و اجرای پروژه‌های صنعتی مانند برش‌کاری، تراش، سوراخ‌کاری، حکاکی و … با ماشین، به مراتب راندمان تولید را افزایش می‌دهد و این یکی از مهم‌ترین نتایج استفاده از ماشین‌آلات در صنایع مختلف است. CNCها یا ماشین‌های هوشمند دقیقا به همین منظور به کار گرفته شده‌اند.

لیست خدمات CNC عبارتند از:

  • سوراخکاری Drills

یکی از مهمترین خدمات سی‌ان‌سی، انجام دریل‌کاری با دقت و سرعت بالا است. با کمک این وسیله می‌توان با سرعت و دقت بالایی به انجام سوراخ‌کاری در انواع متریال مانند چوب، فلز، پلاستیک و … پرداخت.

سوراخ‌کاری دستی معمولا وقت‌گیر، پرزحمت و در بسیاری از موارد همراه با خطاهای فنی است. در حالی که ماشین‌های cnc ، بدون اشتباه و با سرعت بالا دِرِیل‌کاری می‌کنند؛ بدون اینکه خسته شوند یا به خود آسیب برسانند.

در این روش، ابزار دِرِیل روی قطعه‌ای به نام اسپیندل سوار می‌شود. سپس، طبق برنامه داده شده به کنترلر، دستگاه سوراخ‌کاری را در محل مناسب انجام می‌دهد.

یکی از محاسن خدمات سی‌ان‌سی، عدم نیاز به تعویض ابزار به صورت مداوم است. برخی ماشین‌های cnc بیش از دویست مته با سایز‌های مختلف در خود جا می‌دهند که آن‌ها را قادر به انجام کارهای متنوع فنی و صنعتی می‌کند.

  • ماشین‌کاری Lathes

ماشین‌کاری بر عکس دریل‌کاری است و بیشتر بر روی متریال فلز و چوب انجام می‌شود. در این شیوه، قطعه مورد نظر برای شکل داده شدن در برابر ابزار می‌چرخد و بخش‌های زائد روی متریال اولیه را حذف می‌کند تا شکل مطلوب حاصل شود.

دستگاه‌های تراش قدیمی نیز نوعی ابزار ماشین‌کاری هستند؛ با این تفاوت که دستگاه‌های جدید با کامپیوتر کنترل و هدایت می‌شوند.

  • ماشین فِرِز Milling Machines

یکی از پر کاربردترین خدمات سی‌ان‌سی فِرِزکاری است. فِرِِز یک ابزار برنده چرخان است که بخش‌های اضافه را از روی قطعات کار برمی‌دارد.

دستگاه‌های فِرِز کاربرد‌های متنوعی دارند. از درست کردن چرخ‌ دنده، ایجاد شیار و سوراخ‌کاری گرفته تا بسیاری کاری‌های مشابه.

  • ماشین‌های الکتریکی و شیمیایی

ماشین‌های سی‌ان‌سی فراوانی وجود دارند که با استفاده از تکنیک‌های الکتریکی و شیمیایی کار  برش‌کاری قطعات را انجام می‌دهند. ماشین‌های EMD، ماشین‌های فتو شیمیایی و التراسونیک‌ها برخی از این نمونه هستند.

  • ماشین‌های بُرِش‌کاری

برخی دیگر از دستگاه‌ها با کمک سایر متریال، کار برش را انجام می‌دهند. برش لیزری، ماشین پلاسما و واتر جِت نمونه‌هایی از این دستگاه‌های سی‌ان‌سی هستند.

  • ماشین‌های برش چرم و پارچه

برای تولید وسیع و در مقیاس بالای پوشاک، کیف و کفش می‌توان از دستگاه‌های cnc مخصوص برش چرم و پارچه استفاده کرد.

  • سی‌ان‌سی چوب

انواع مختلف دستگاه cnc چوب برای بُرِش و سوراخ‌کاری چوب طبیعی (مانند چوب درختان جنگلی گردو، بلوط و موارد مشابه) یا مصنوعی (مانند ام‌دی‌اف خام که در تولید مصنوعات چوبی و کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود) کاربرد دارند.

کابینت ممبران، کابینت روکش چوب و کابینت رنگ پولیشی، نمونه‌هایی از کابینت آشپزخانه هستند که برش و حکاکی آن‌ها، توسط ماشین cnc صورت می‌گیرد.

کاربرد سی ان سی در تولید کابینت آشپزخانه

همانطور که اشاره شد، در ساخت و تولید کابینت آشپزخانه نیز می‌توان از ماشین cnc استفاده کرد. با روی کار آمدن ماشین cnc ، نمونه‌های کابینت کلاسیک، که سابق بر این تنها به وسیله‌ی هنر دست انسان و با استفاده از چوب طبیعی امکان ساخت آن بود، تولید شدند.

اگر چه کابینت‌های کلاسیک تمام چوب، نمونه‌های بسیار زیبا و ارزشمند کابینت آشپزخانه هستند، اما این کابینت‌ها بسیار گرانقیمت و نفیس می‌باشند. علاوه بر این، ساخت این مدل کابینت آشپزخانه بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است و تنها متخصصان و هنرمندان با تجربه می‌توانند آن را به نحو زیبایی بسازند و تولید کنند. اما با پیدایش دستگاه cnc ، می‌توان همان زیبایی را هزینه‌ی بسیار کمتری در آشپزخانه به وجود آورد.

نمونه‌ای از یک کابینت ممبران

مزیت‌های استفاده از دستگاه cnc در ساخت کابینت آشپزخانه و تولید کابینت ممبران به حدی چشم‌گیر است، که این کابینت‌ها چه در سبک نئوکلاسیک و چه کلاسیک، یکی از پر طرفدارترین مدل‌های کابینت‌های امروزی به حساب می‌آیند.

کابینت روکش چوب و کابینت رنگ پولیشی، از دیگر نمونه‌های کابینت آشپزخانه هستند که به وسیله‌ی دستگاه cnc ساخته و تولید می‌شوند.

کاربرد خدمات سی‌ان‌سی 

خدمات سی‌ان‌سی تنها محدود به کابینت سازی نمی‌شود و شامل طیف وسیعی از متریال مورد استفاده در صنعت مانند آلومنیوم، مس، استیل، تیتانیوم، چوب، برنج، فایبرگلاس، پلاستیک‌هایی مانند پلی‌پروپان و … است. به طور کلی کاربرد خدمات CNC را به دو دسته نمونه سازی و تولید می‌توان تقسیم کرد.

کاربرد دستگاه سی‌ان‌سی برای نمونه‌سازی سریع

یکی از کاربردها و خدمات سی‌ان‌سی، تولید سریع قطعات نمونه‌های صنعتی است. پیش از ساخت دستگاه‌های سی ان سی، نمونه قطعات با دست و طی پروسه‌ای زمان‌بر و پر مشقت ساخته می‌شد؛ اما با ورود ماشین‌های سی ان سی، تولید نمونه اولیه، تبدیل به کار بسیار ساده‌ای شد که بخشی از رشد تکنولوژی را می‌توان مرهون آن دانست.

کاربرد سی‌ان‌سی در تولید

برخی متریال گران‌قیمت مانند طلا و جواهرات را بهتر است با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید کرد تا حد ممکن از بروز خطا و اشتباه و در نتیجه به هدر رفتن متریال جلوگیری شود.

سرعت و دقت بالا و بهره‌وری بیشتر، از مزایای استفاده از CNC در تولید محصولات مختلف، خصوصا در مورد اشیاء و متریال گران‌قیمت است.

جمع‌بندی

تا قبل از پیدایش ماشین سی‌ان‌سی و مدل‌های پیشرفته آن، کابینت آشپزخانه به طور انحصاری از چوب طبیعی و یا ورق گالوانیزه تولید می‌شد. اما به مرور زمان و به وجود آمدن ام‌دی‌اف و پس از آن ماشین cnc ، ما شاهد کابینت‌هایی زیبا و جذاب در آشپزخانه‌های سراسر جهان شدیم. بدون شک، ظهور مدل‌های مختلف کابینت آشپزخانه، علاوه بر این که باعث نظم و سازماندهی بیشتر در آشپزخانه می‌شود، جذابیت و زیبایی بیشتری را نیز در فضا ایجاد می‌کند.

شرکت تولیدی آکس چوب، یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شرکت‌های تولید کننده کابینت آشپزخانه، مفتخر است به وسیله‌ی ماشین cnc بهترین و زیباترین انواع کابینت آشپزخانه و کمد دیواری را برای مشتریان عزیز طراحی و تولید کند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های به‌روز و جدید کابینت آشپزخانه و انواع مدل‌های کابینت ۲۰۲۱ به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب مراجعه کنید و صفحه‌ی ما را دنبال کنید.

ازین که تا پایان مقاله همراه این محتوا بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *