نصب کابینت آشپزخانه؛ مرحله به مرحله با نصب کابینت در آشپزخانه‌های امروزی

نصب کابینت آشپزخانه

نصب کابینت آشپزخانه

از گذشته زیبایی و شکیل بودن کابینت همواره دارای اهمیت بالایی بوده است. اما امروزه، به دلیل پیوستگی آشپزخانه‌ها با قسمت پذیرایی و نشیمن در خانه‌های امروزی‌، این موضوع اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. در واقع، کابینت آشپزخانه نه فقط محفظه‌ای برای قرار دادن لوازم آشپزخانه و ظرف و ظروف، بلکه به یک بخش مهم از دکوراسیون منزل نیز مبدل شده است. زیبایی و دوام کابینت‌ها، به عوامل و پارامترهای مختلفی بستگی دارد. طراحی هوشمندانه، انتخاب درست متریال، رنگ و طرح مناسب، تولید با کیفیت، چیدمان، اکسسوری، یراق‌آلات و … در این مساله بسیار تاثیر گذار هستند. در کنار تهیه متریال خوب و تولید با کیفیت، نصب کابینت آشپزخانه نیز در دوام و ماندگاری کابینت‌ها بسیار با‌اهمیت است. اگر نصب کابینت‌ها درست و اصولی صورت نگیرد، هر نوع متریال و هر تولیدِ با کیفیتی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

با آکس چوب همراه باشید تا درباره نصب کابینت آشپزخانه بیشتر بدانیم.

نصب کابینت آشپزخانه

عوامل موثر در زیبایی و کیفیت کابینت آشپزخانه

همان طور که اشاره شد زیبایی، استحکام و کارایی کابینت‌ها به فاکتورهایی مختلفی وابسته است. به طور کلی، این عوامل و فاکتورها عبارتند از:

  • متریال و جنس کابینت
  • کیفیت یراق‌آلات و اکسسوری‌ها
  • طراحی درست و هوشمندانه
  • تولید صحیح و با کیفیت
  • نصب اصولی کابینت‌ آشپزخانه

در ادامه، به توضیح هر کدام ازین عوامل خواهیم پرداخت:

انواع متریال و جنس کابینت

وقتی صحبت از جنس کابینت می‌شود، با طیف گسترده‌ای از ورق‌های طبیعی و مصنوعی (فرآوری شده) روبرو هستیم. ورق‌های مختلف دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هستند. شما باید تصمیم بگیرید که بخ دنبال چه سبک و چه نوعی از کابینت آشپزخانه هستید.

جنس ورق کابینت مشخص کننده‌ی کیفیت، زیبایی، اصالت و استحکام کابینت است. به عنوان مثال، ترجیحا در سبک‌های کلاسیک بهتر است از متریال طبیعی مانند چوب استفاده شود. در حالی که موادی مانند هایگلاس یا ورق استیل با طراحی‌های ساده و مینیمال، برای کابینت مدرن مناسب‌تر هستند. به طور کلی، متریال مورد استفاده در کابینت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. انواع چوب طبیعی

کابینت‌های چوبی از جنس چوب درختان مختلفی ساخته می‌شوند. چوب جز متریال گرانقیمت محسوب می‌شود. چوب گردو، راش، بلوط، گیلاس، افرا و … از جمله متریال مورد استفاده در ساخت کابینت‌های چوبی هستند.

  1. ورق‌های فلزی

ورق‌های آهنی گالوانیزه و آهن سیاه، آلومنیوم و استیل از جمله ورق‌های فلزی مورد استفاده در کابینت‌ها هستند. کابینت‌های اولیه در ایران، عمدتا فلزی بودند که در حال حاضر استفاده از آنها محدود به آشپزخانه‌های اداری و آبدارخانه‌ها است. ورق  استیل و آلومنیوم نیز به دلیل گرانی، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. برخی کابینت‌های فلزی، خصوصا کابینت استیل، جز با دوام‌ترین کابینت‌ها محسوب می‌شوند.

  1. مواد شبه‌چوب یا مواد مصنوعی

مواد فرآوری شده با عملیات حرارتی و تحت فشار تولید می‌شوند. امروزه بیشترین کاربرد را در صنعت کابینت، مواد شبه‌چوب دارند.  ویژگی‌های مناسب در کنار قیمت به‌صرفه، این ورق‌ها را در ایران بسیار پرطرفدار کرده‌اند. متریال مصنوعی به دلیل تنوع رنگی بالا برای انواع سبک‌ها،  به خصوص سبک مدرن، بسیار مناسب هستند. برخی مواد مصنوعی مورد استفاده در کابینت شامل این موارد هستند‌:

کابینت آشپزخانه

کیفیت یراق الات و اکسسوری‌ها

یکی دیگر از عوامل جذابیت، زیبایی و دوام کابینت‌ها، بسته به کیفیت یراق‌آلاتی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگیره‌ها، جک‌ها، لولاها و سایر قسمت‌های مورد استفاده در کابینت، نه تنها باید زیبا،  بلکه لازم است با کیفیت باشند. خرابی جک، قفل و لولاها می‌تواند کیفیت متریال کابینت را نیز تحت شعاع قرار دهد و باعث خرابی کابینت‌ها شود.

طراحی درست و هوشمندانه برای نصب کابینت

طراحی یک گروه با‌دانش، خلاق و با تجربه، نقشی بی‌نظیر در کارایی و زیبایی کابینت‌ها دارد. طراحی شامل انتخاب متریال، انتخاب رنگ، ابعاد و اندازه‌ها، چیدمان وکارهای گرافیکی می‌شود. تناسب رنگ و متریال انتخابی با نور و ابعاد محیط آشپزخانه یک اصل مهم در ساخت کابینت است.

به طور معمول، طراح و سازنده برای فضاهای کوچک و یا بدون نور طبیعی، پیشنهاد استفاده از ورق‌های شفاف را می‌دهد. رنگ‌های روشن و جنس شفاف، برخلاف ورق‌های مات و تیره، فضا را بزرگتر نشان می‌دهند.

نوع چینش درست کابینت‌ها و در نظر گرفتن فضای کاری در آشپزخانه، از اصول دیگر طراحی هوشمندانه است. بهتر است طراح، ایده شکل گرفته در ذهن خود را با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری برای مشتری مجسم کند. این کار باعث می‌شود نتیجه نهایی بسیار چشم‌گیرتر و مورد پسند مشتری و کاربر نهایی قرار گیرد.

فضای کاری در آشپزخانه

بیشترین تردد در آشپزخانه بین سه نقطه صورت می‌گیرد که عبارتند از یخچال، اجاق گاز و ظرفشویی. این سه نقطه، به مثلث کار در آشپزخانه مشهورند.

بهتر است در طراحی مثلث کار، حداکثر کارایی برای کاربر در ٱشپزخانه به دست آید.

نصب کابینت آشپزخانه

تولید با کیفیت کابینت آشپزخانه

یک اعتقاد عمومی در بین صنعت‌کاران وجود دارد که هرچقدر متریال مورد استفاده با‌کیفیت باشد، تولید بد، اثر مواد را از بین می‌برد. پرداخت درست، برش‌کاری و سوراخ‌کاری حرفه‌ای و نهایتا اَسمبل کردن یونیت کابینت، بسیار حائز اهمیت است.

بهتر است انجام مراحل تولید با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی و cnc انجام شود تا کیفیت نهایی قابل قبول‌تر باشد.

نصب کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

مراحل نصب کابینت آشپزخانه کدام است؟

پس از طراحی و تهیه متریال و نهایتا تولید، نصب کابینت‌ها آخرین مرحله کار است. هرچقدر دقت و وسواس کافی در نصب کابینت آشپزخانه صورت بگیرد، محصول نهایی کامل‌تر وبدون نقص‌تر خواهد بود. برخی نکاتی که در نصب کابینت باید مورد نظر نصاب قرار بگیرد عبارتند از‌:

  • علامت گذاری و تعیین خط معیار

قبل از نصب کابینت آشپزخانه، به صورت درست خط معیار نصب کابینت را مشخص کنید. معمولا اگر سطح آشپزخانه یکسان نباشد، بالاترین نقطه مبنا قرار می‌گیرد. با توجه به نوع طراحی روی دیوار محل نصب کابینت‌های ردیف بالا را مشخص کنید. سپس، بر اساس خط معیار نگهدارنده، کابینت‌ها را نصب کنید به طوری که با خط کف یا سقف موازی باشد. این روزها می‌توان از ترازهای لیزی هم برای خط معیار استفاده کرد.

  • نصب اتصالات، پایه‌ها و نگهدارنده‌ها

با توجه به نحوه اتصال کابینت‌ها به دیوار ،حتما نگهدارنده‌ها و پیچ ها باید استحکام کافی را داشته باشند. برای نصب کابینت‌های دیواری و زمینی به دیوار، معمولا از فیتینگ استفاده می‌شود تا وزن تحمل کابینت را افزایش دهد. امروزه فیتینگ‌های باکیفیت، تحمل باری در حدود ۸۰ کیلوگرم برای هر کابینت را دارند.

  • نصب یونیت‌ کابینت آشپزخانه

بهتر است ابتدا یونیت‌های ردیف بالا یا کابینت دیواری را نصب کنید. برای نصب کابینت‌های زمینی، حتما کابینت‌ها را با زمین تراز کنید. از پایه‌های کابینت‌ها برای تراز کردن استفاده کنید. کابینت‌های زمینی را به خوبی فیکس و ثابت کنید.

این مرحله، در نصب کابینت آشپزخانه بسیار مهم است. نباید کابینت پس از مدتی شُل و وِل شود یا لَق بزند. در مرحله بعد، کابینت‌های هوایی یا ردیف بالا را، با توجه به خطوط معیار و نگهدارنده‌ها، ثابت و نصب کنید.

کابینت‌های هوایی، برخلاف کابینت ردیف پایین که روی زمین قرار می‌گیرند، باید توسط نگهدارنده‌ها مهار شوند. البته کابینت‌های زمینی نیز امروزه به دیوار متصل می‌شوند و فقط بر روی پایه‌ها قرار نمی‌گیرند. بسیار مهم است این نگهدارنده‌ها توان و تحمل وزن کابینت و اشیاء داخل آن را داشته باشند.

  • نصب درب و کشوهای کابینت آشپزخانه

در برخی از انواع کابینت‌ها، درب‌ها و کشوها بعد از نصب یونیت انجام می‌شود. در این مرحله، دقت کامل برای جانمایی درست جک‌ها، لولاها باید انجام شود. در واقع، محل درست سوراخ‌ها باید دقیق توسط نصاب مشخص شود تا درب‌ها و قفسه ها به درستی جای‌گذاری شوند.

در نصب کابینت آشپزخانه، مرحله نصب درب ها بسیار مهم است. عدم تراز بودن و موازی بودن درب‌ها، علاوه بر از بین بردن زیبایی، باز و بسته کردن درب‌ها را نیز با مشکل مواجه می‌کند. نصب درهای کابینت در سبک‌های کلاسیک، خصوصا کابینت‌های تمام چوب، بسیار حائز اهمیت و دشوار است.

  • جای‌گذاری کانتر

برخی از کابینت‌ها داری کانتر سنگی هستند. در این مرحله، کانتر جای‌گذاری می‌شود. ابعاد پیشخوان یا همان کانتر باید از قبل به درستی انتخاب شده باشد تا کاربرد لازم را داشته باشد و به زیبایی کابینت‌ها کمک کند. نصاب کابینت باید از ثابت بودن کانتر مطمئن شود.

نصب کابینت آشپزخانه شیک

آب‌بندی کابینت‌ ظرف‌شویی و کابینت گازی پس از نصب کابینت آشپزخانه

کابینت‌‌های زمینی، محل قرارگیری ظرف‌شویی، اجاق گاز، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی هستند. بنابراین مساله آب‌بندی و نصب صحیح اتصالات بسیار مهم است. خصوصا کابینت ظرف‌شویی باید به درستی نصب شود و سپس به شیوه‌ی صحیح، آب‌بندی شود.

همانطوری که حتما می‌دانید، آب دشمن سرسخت برخی از متریال و کابینت‌ها است. اگر کابینت‌های شما چوبی، ام‌دی‌اف، هایگلاس باشد، نباید اصلا تماسی با آب داشته باشد. بنابراین شیوه‌ی صحیح آب‌بندی و نصب صحیح سینک ظرف‌شویی نقش مهمی در ماندگاری و دوام یونیت کابینت آشپزخانه دارد.

کابینت آشپزخانه

برای نصب کابینت آشپزخانه، معمولا از دو یا سه نصاب حرفه‌ای استفاده می‌شود. برخی از مدل‌های کابینت آشپزخانه، به نصب تخصصی و حرفه‌ای احتیاج دارند. هر چقدر هم که کابینت آشپزخانه شما از متریال باکیفیت و گرانقیمتی تهیه شده باشد، به همان نسبت، نصب صحیح آن نیز، نقش مهمی در ماندگاری کابینت‌ها ایفا می‌کند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های به روز کابینت آشپزخانه و کابینت ۲۰۲۱ به صفحه اینستاگرام آکس چوب مراجعه کنید.

ازین که تا انتها همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آن چه بیان شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *