کابینت ام‌دی‌اف ساده | خصوصیات و ویژگی‌های کابینت mdf ساده

مدل کابینت ام‌دی‌اف ساده

بی‌‌شک آشپزخانه نقطه کانونی هر خانه‌ای به حساب می‌آید. به همین دلیل چیدمان و زیبایی آشپزخانه تاثیر عمیقی بر دکوراسیون کلی خانه دارد. برخلاف گذشته که آشپزخانه یک محیط محصور و منفک از کلیت یک خانه بود، امروزه این محیط کاملا در معرض دید قرار دارد. این مسئله اهمیت نور پردازی، چیدمان مناسب و زیبایی آشپزخانه را دو چندان می‌کند.

همان طور که می‌دانید اصلی‌ترین المان در هر آشپزخانه‌ای کابینت‌ها هستند. زیبایی، کیفیت و مدل کابینت اصلی‌ترین نقش را در کلاس یک آشپزخانه دارند. در بسیاری از خانه‌ها، این رنگ‌بندی و مدل کابینت است که نوع و رنگ وسایل آشپزخانه را نیز مشخص می‌کند.

کابینت ام‌دی‌اف ساده یکی از پرکاربردترین مدل‌ها در آشپزخانه‌های ایرانی است. کابینت ام‌دی‌اف به دلیل ظاهر جذاب و قیمت نسبتا مناسبی که دارد، توانسته در مقایسه با سایر متریال، گوی سبقت را برباید. اگر قصد دارید کابینت‌هایی زیبا و در عین حال اقتصادی و مناسب داشته باشید، با ما همراه باشید. در این مقاله راجع به مدل کابینت ام‌دی‌اف ساده اطلاعاتی را به شما ارائه خواهیم داد. همچنین خواهیم گفت این مدل کابینت، برای چه آشپزخانه‌هایی مناسب است. از شما دعوت می‌کنیم همراه آکس چوب باشید:

کابینت ام دی اف

مدل کابینت mdf

همان طور که اشاره شد، ورق ام‌دی‌اف یکی از پرطرفدارترین متریال‌های مورد استفاده برای ساخت کابینت آشپزخانه است. قیمت مناسب، در کنار تنوع رنگی و همین طور کیفیت نسبتا قابل قبول، آن را به یکی از انتخاب‌های سازندگان و مصرف کنندگان تبدیل کرده است.

البته جنس‌ و مدل‌های متنوع و با کیفیت‌های مختلفی از ورق ام‌دی‌اف در بازار وجود دارد که در خانه‌های مجلل‌تر کاربرد دارد که قیمت آن نسبتا گران است. اما به طور کلی باید کابینت ام‌دی‌اف را یک انتخاب معقول برای یک خانواده متوسط دانست.

با وجود محاسنی که متریال ام‌دی‌اف دارد، لازم است به برخی معایب این نوع کابینت هم اشاره کنیم.

معایب کابینت ام‌دی‌اف

  • دوام کمتر نسبت به متریال چوب یک محدودیت برای کابینت ام‌دی‌اف است. البته پر واضح است که تفاوت کیفیت کابینت چوب و ام‌دی‌اف در تفاوت قیمت آن‌ها منعکس می‌شود.
  • مقاوم پایین mdf در برابر آب یک نقطه ضعف فاحش این متریال است.
  • همچنین ام‌دی‌اف یک محیط مناسب برای زندگی برخی از حشرات، مانند سوسک‌های ریز است که به سوسک ام‌دی‌اف مشهورند.
  • برخی از رنگ‌های کابینت ام‌دی‌اف حساسیت بالایی نسبت به لکه دارند که گاهی می‌تواند دردسرزا باشد.

با توجه به اینکه اکثر افراد احتمالا کابینت ام‌دی‌اف را دیده‌اند، در ادامه بد نیست درباره جنس ام‌دی‌اف نیز صحبت کنیم:

نحوه ساخت ورق ام‌دی‌اف

متریال ام‌دی‌اف نوعی ورق چوبی مصنوعی محسوب می‌شود. ورقه‌های ام‌دی‌اف، از موادی مانند خرده چوب و رزین ساخته شده‌اند. فرآیند تولید ورق ام‌دی‌اف تحت فشار و حرارت بالا صورت می‌گیرد.

تولید موادی مانند ام‌دی‌اف به نوعی پاسخی است به مصرف بی‌رویه چوب درختان که منجر به تخریب محیط زیست طبیعی ما شده است. اگر چه ام‌دی‌اف به دلیل آن که به طور طبیعی تجزیه‌ناپذیر است، خود باعث مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.

برای تولید ام‌دی‌اف خرده چوب‌ها و ضایعات چوب را با دستگاه‌های خرد کن دیسکی، کاملا خرد و سپس الک می‌کنند. این الک‌ها اصطلاحا ویبره‌ای یا ارتعاشی هستند. در مرحله الک، قسمت‌های درشت و بزرگتر مجددا به مرحله قبل بر می‌گردند. سپس مجددا خرد می‌شوند.

پس ازین مرحله، به چوب‌های کاملا الک شده، با روش مخصوص چسب و واکس یا رزین اضافه می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا خمیر الیافی یک‌دست تولید شود.

یکنواختی و همگن بودن خرده‌چوب الک‌شده برای تولید ام‌دی‌اف بسیار ضروری است. هر چه خرده چوب‌ها بهتر خرد و متراکم شده‌باشند، کیفیت ام‌دی‌اف خام بالاتر خواهد بود.

سپس خمیر حاصل را تحت فشار و دمای بالا متراکم می‌کنند تا تخته‌ی فیبری با ضخامت متوسط حاصل شود. دمای تولید ورق ام‌دی‌اف بین ۱۵۰ تا  ۱۸۰ سانتی‌گراد است. همچنین تخته فیبر ام‌دی‌اف، تحت فشار بالایی معادل ۷ تا ۱۲ بار متراکم و فشرده می‌شود.

نحوه ساخت ورق ام‌دی‌اف

ام‌دی‌اف خام پس از طی کردن روند تولید، توسط روکش‌های مختلفی پوشانده می‌شود. کابینت ام‌دی‌اف معمولی که همه‌ی ما را آن را می‌شناسیم، با روکش ملامینه پوشانده می‌شود. تنوع رنگ و مدل روکش ام‌دی‌اف، بسیار بالا است و به همین دلیل، کابینت‌های ام‌دی‌اف از نظر ظاهری بسیار متنوع هستند.

مدل کابینت mdf ساده

برش‌پذیری ساده یکی از حسن‌های ورق mdf به حساب می‌آید. با توجه به این قابلیت، می‌توان طرح‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی از کابینت ام‌دی‌اف را طراحی کرد. با این وجود، مدل کابینت ام‌دی‌اف ساده احتمالا بهترین انتخاب برای یک آشپزخانه ایرانی به حساب می‌آید.

در یک دسته‌بندی کلی، متریال‌های اصیل‌تر برای چیدمان کلاسیک و سنتی و متریال‌های جدیدتر، مناسب طراحی‌های مینیمال و مدرن هستند. با توجه به این قاعده کلی، برای طراحی‌های آشپزخانه‌های مدرن، کابینت ام‌دی‌اف ساده یک انتخاب هوشمندانه است.

وقتی صحبت از مدل کابینت ساده می‌کنیم، این سادگی در فاکتورهای مختلف دیده می‌شود. رنگ‌بندی ساده، طراحی و برش و نهایتا استفاده حداقلی از یراق‌آلات جلوه‌های این سادگی هستند.

برخی از افراد به دلیل روحیه سرزنده خود مایلند رنگ‌بندی تند و شادتری برای کابینت خود استفاده کنند. اما برای طراحی ام‌دی‌اف ساده پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌های آرام‌تری استفاده شود. چرا که رنگ‌های آرام، به سبک مدرن نزدیک‌ترند و تطابق بیشتری با این سبک دارند.

طراحی کابینت مدرن

مزایای کابینت مدرن ساده

  • طبیعتا رنگ‌بندی کابینت باید هارمونی لازم با فضا و وسایل آشپزخانه، متریال دیوارها، سقف و کف آشپزخانه داشته باشد. کابینت ام‌دی‌اف ساده قابلیت بسیار بالایی برای ایجاد هماهنگی و هارمونی با فضای اطراف دارد. به همین دلیل، کار شما را برای چیدمان و دیزاین طراحی داخل ساده خواهد کرد.
  • یکی دیگر از محاسن استفاده از کابینت ام‌دی‌اف ساده، یکنواختی و همیشگی بودن آن است. گاهی از اوقات طراحی‌های شلوغ و پر کار، که بر مبنای مد ساخته می‌شوند، خیلی زود باعث دلزدگی می‌شوند. همانطور که می‌دانید هزینه‌ی تعویض کابینت‌های جدید بسیار بالاست و علاوه بر آن، زمان زیادی از ما می‌‌گیرد. به همین دلیل، هوشمندانه است اگر از رنگ‌های آرام و مدل‌های ساده کابینت، بیشتر استفاده کنیم.
  • یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از مدل کابینت ساده، امکان تغییر و ترمیم بیشتر خواهد بود. هر چه مدل کابینت‌ها ساده‌تر باشد، امکان ترمیم و اصلاح برای کابینت‌های ساده بیشتر میسر است. کابینت‌های پیچیده در صورت خرابی به‌راحتی قابل تعویض و ترمیم نیستند.
  • هزینه ساخت و طراحی در کابینت ام‌دی‌اف ساده یک مزیت قابل توجه برای انتخاب است.

به طور خلاصه مزیت‌های کابینت ام‌دی‌اف خصوصا نوع ساده‌ی آن، عبارت است از:

  • همه پسند بودن و قابلیت تطبیق با هر سلیقه و دیدگاهی
  • قیمت مناسب و اقتصادی
  • داشتن قابلیت تعویض و ترمیم کابینت در صورت نیاز
  • هارمونی و هماهنگی با اکثر فضاها و وسایل
  • پرهیز از خستگی و تکرار
  • پیشگیری از دمده شدن
  • مینیمال بودن که مناسب چیدمان‌های مدرن و امروزی است.

طراحی کابینت ام دی اف

نحوه‌ی تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف

کابینت ام‌دی‌اف به آسانی تمیز می‌شود. برای تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف، کافی است دستمال نرمی آغشته به مواد شوینده سبک را به بدنه‌ی کابینت‌هایتان بکشید. نکته‌ی مهم در تمیزکاری کابینت ام‌دی‌اف این است که نباید در معرض رطوبت قرار گیرد.

لکه‌های مقاومی که به مرور زمان سخت شده‌اند را می‌توانید با محلول سرکه یا جوش‌شیرین تمیز کنید. یک سهم سرکه را با دو لیوان آب گرم مخلوط کرده و دستمال نخی را به آن آغشته کنید. در صورتی که دوست دارید از جوش شیرین استفاده کنید، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم آغشته کنید و بر روی لکه‌ها بکشید.

استفاده از مواد شوینده‌ی قوی و شیمیایی، ممکن است به رنگ کابینت ام‌دی‌اف آسیب برسانند. به همین دلیل، استفاده از مواد شیمیایی و اسیدی، توصیه نمی‌شود.

بهترین رنگ کابینت ام دی اف چه رنگی است؟

کابینت ام‌دی‌اف ساده بدون دستگیره

اگر به مدل‌های کابینت ام‌دی‌اف ساده علاقمند هستید، کابینت بدون دستگیره را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این مدل کابینت‌ها، بدون دستگیره هستند و مدل‌های مختلفی دارند:

  • کابینت مگنت‌دار یا آهن‌ربایی

این مدل کابینت‌ها به وسیله‌ی آهن‌ربا و یا مگنت‌های قوی باز و بسته می‌شوند. پروسه‌ی باز یا بسته شدن کابینت‌های مگنتی، حتی کشوهای عریض و بزرگ، بسیار راحت است. کشور و درب کابینت‌های مگنتی با یک فشار ساده باز یا بسته می‌شوند. اگر به این مدل از کابینت آشپزخانه علاقمند هستید، باید بگوییم کابینت ام‌دی‌اف، یکی از بهترین متریال برای این مدل است. با توجه به اینکه عمده‌ متریالی که در ساخت کابینت مدرن کاربرد دارند، کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس هستند، ام‌دی‌اف گزینه‌ی بهتری نسبت به هایگلاس است.  چرا که ام‌دی‌اف نسبت به متریال دیگری مانند هایگلاس، کمتر لکه می‌گیرد و جای انگشت بر روی آن نمی‌ماند.

  • کابینت‌های دستگیره‌ مخفی

ممکن است کابینت شما دارای دستگیره نباشد اما مگنت‌دار نیز نباشد. در واقع این مدل کابینت‌ها، دستگیره دارند، اما دستگیره‌ی آن به شکلی تعبیه می‌شود که چندان قابل مشاهده نیست. معمولا درز باریکی در بدنه‌ی درب کابینت تعبیه می‌شود که به عنوان دستگیره از آن استفاده می‌شود.

ازین مدل کابینت‌های دستگیره مخفی، می‌توان به مدل کابینت ام‌دی‌اف دستگیره نواری اشاره کرد.

کابینت هایگلاس طوسی

سخن پایانی

کابینت ام‌دی‌اف یکی از بهترین متریال برای ساخت کابینت مدرن است. اگر چه این مدل کابینت، دوام و ماندگاری کابینت‌های تمام چوب یا ممبران را ندارد، اما مقاومت آن نسبت به قیمت آن، متناسب است.

کابینت ام‌دی‌اف ساده یکی از مدل‌های پر طرفدار سبک مدرن است. مدل‌های بسیار جذاب و شکیل این کابینت موجود است که هم برای آشپزخانه‌های بزرگ و هم برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است.

شرکت آکس چوب مفتخر است در طراحی و ساخت انواع کابینت آشپزخانه در خدمت مشتریان و همراهان عزیز است. ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امیدواریم آنچه بیان شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. در انتهاب از شما دعوت می‌کنیم از نمونه‌های اجرا شده آکس چوب در اینستاگرام دیدن فرمایید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *