اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه ؛ چگونه باید رنگ کابینت‌ آشپزخانه را انتخاب کنیم؟

اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

انتخاب رنگ، مهم‌ترین بخش از دکوراسیون به حساب می‌آید و می‌تواند تاثیر مهمی در روحیه و شادابی اهل خانه داشته باشد. آشپزخانه‌ای که کابینت‌ها و دیوارهای آن از رنگ‌های مناسبی انتخاب شده باشند، می‌توانند در بازدهی و افزایش روحیه فردی موثر باشند و باعث شوند شما از حضور و فعالیت در این فضا، احساس رضایت و شادی داشته باشید. رنگ‌ها نقش مهمی در ایجاد یک محیط شاد و مفرح دارند و می‌توانند فضا را به گونه‌ای دلچسب و دلنشین و یا سرد و منزجر کننده به شما نشان دهند. اگر برای دکوراسیون آشپزخانه‌ منزل‌تان بخوانید رنگی مناسب انتخاب کنید، در وهله‌ی اول باید رنگ مناسبی برای کابینت‌های آن انتخاب کنید زیرا در اصل، این کابینت‌ها هستند که قسمت اعظم دیوار آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند و در بدو ورود به آشپزخانه، رنگ و طرح آن، در نظر اول، خودنمایی می‌کند. در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید تا با نکاتی درباره‌ی اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه بیشتر آشنا شویم.

چه رنگ‌هایی برای آشپزخانه شما بیشتر مناسب است؟

انتخاب رنگ آشپزخانه بر اساس نیاز مشتری صورت می‌گیرد و باید به صورت کاملا اختصاصی انجام بپذیرد. رنگ‌ها خصوصیات قابل توجهی دارند و ویژگی‌های خود را به محیط و روحیه‌ی افراد منزل بازتاب می‌دهند، بنابراین دکوراسیون آشپزخانه باید با توجه به ویژگی‌های محیطی و نیاز مشتری تعیین شود.

متراژ آشپزخانه، میزان نورگیر بودن، سبک دکوراسیون و بسیاری ویژگی‌های محیطی دیگر، نقش بسزایی در تعیین رنگ کابینت‌ها و دکوراسیون آشپزخانه دارند، از سویی دیگر، این شما هستید که قرار است در آشپزخانه به فعالیت بپردازید و در آن رفت‌وآمد داشته باشید؛ بنابراین سلیقه و نیاز شما، نقش مهمی در انتخاب رنگ کابینت‌ها خواهد بود.

روانشناسی رنگ‌ها و به دنبال آن، اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به ما می‌گوید استفاده از رنگ‌های تیره و سرد مانند آبی تیره یا سبز تیره، می‌تواند در کاهش اشتها موثر باشد و در مقابل، رنگ‌هایی مثل زرد و نارنجی در تحریک اشتها موثرند، بنابراین کاربرد و نیاز مشتری، می‌تواند در تعیین رنگ کابینت آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون آن موثر باشد. به بیان دیگر، با انتخاب مناسب رنگ کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه، می‌توان اشتها را تحریک کرد و یا از پرخوری جلوگیری نمود.

انتخاب رنگ خنثی برای کابینت

با توجه به آنچه گفته شد، بهترین و مناسب‌ترین رنگ برای آشپزخانه شما، همان رنگی است که نیاز شما را تامین می‌کند و متناسب با سلیقه‌تان است و مکمل خانه و دکوراسیون منزل‌ شماست.

انتخاب رنگ کابینت بر اساس مد و رنگ سال، یک انتخاب شتابزده و اشتباه است که دیر یا زود، شما را به ورطه‌ی پشیمانی و تعویض مجدد کابینت‌های آشپزخانه خواهد کشاند. هرگز با یک ایده‌ی کلی و همگانی، نباید برای همه‌ی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها، کابینت انتخاب نمود. فضای آشپزخانه لازم است انرژی بخش و مفرح باشد تا هنگامی که در آن کار و فعالیت می‌کنید شاد و پرانرژی باشید. وجود فضایی سرد و دلمرده و یا فضایی که کدر و خسته‌کننده باشد، می‌تواند انرژی و انگیزه‌ی شما را برای کار و فعالیت روزانه بستاند و شما را به سمت و سوی افسردگی سوق دهد.

در ادامه تاثیر رنگ‌های مختلف را در دکوراسیون آشپزخانه بیان خواهیم کرد و نکات مهمی را در اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه بازگو می‌کنیم.

اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

  • تاثیر رنگ‌های خنثی در دکوراسیون آشپزخانه

به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان که در زمینه‌ی رنگ و دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنند، رنگ‌های خانواده‌ی خنثی، از هوشمندانه‌ترین رنگ‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه و رنگ کابینت‌ها به حساب می‌آیند. رنگ‌های خنثی با سایر رنگ‌ها از جمله رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد، هم‌خانواده و ترکیب می‌شوند و مشکلی از نظر ترکیب و چیدمان وسایل و تجهیزات ایجاد نمی‌کنند.

رنگ‌های خنثی، احساس آرامش و راحتی را در اهل خانه ایجاد می‌کنند و به دلیل آنکه ترکیبات رنگی ملایمی هستند، به ذهن و روان شما، احساس آرامش می‌بخشند. رنگ‌های خنثی، با آرامشی که از خود به محیط ساطع می‌کنند،  نظر خریدار و مشتری را به سمت خود جلب می‌کنند و این مزیتی ویژه برای کسانی است که قصد دارند خانه یا آپارتمان خود را بفروشند و یا اجاره بدهند.

رنگ‌های خنثی، خصوصا اگر از نوع کم‌رنگ آن انتخاب شوند، همیشه قابل قبول هستند و فرد از دیدن آن‌ها خسته و دلزده نمی‌شود. بهره‌ گیری از یک نورپردازی حرفه‌ای و مناسب در آشپزخانه، می‌تواند رنگ‌های خنثی را تا حد قابل توجهی، زیبا و چشم‌نواز نماید و تاثیر آن‌ها را تا چند برابر در نظر شما بیشتر نماید.

اصول انتخاب رنگ کابینت

چنانچه تمایل داشته باشید با اضافه کردن چند المان کوچک در رنگ‌های گرم و پر انرژی می‌توانید آشپزخانه‌ی خود را شاد‌تر و انرژیک کنید و یا اگر تمایل داشته باشید آشپزخانه شما، کمی آرامش دهنده‌تر و سرد باشد، می‌توانید چند المان از رنگ‌های سرد به آن اضافه کنید.

همانطور که اشاره شد، رنگ‌های خنثی این قابلیت را دارند که با رنگ‌های گرم و سرد ترکیب شوند و خصوصیات آن‌ها را به خود جذب کنند و فضایی متعادل با آن‌ها بسازند، بنابراین دست شما باز است تا فضایی متعادل و مطابق میل و سلیقه‌ی خود بسازید. این بهترین روش برای ایجاد تعادل در آشپزخانه است و می‌تواند تضمین کند که محیط آشپزخانه شما، سال‌های متمادی جذاب و زیبا باقی بماند.

  • تاثیر رنگ‌های گرم در دکوراسیون آشپزخانه

رنگ‌های که خاصیتی گرم و انرژی دهنده دارند، مانند قرمز یا نارنجی، به شما و همراهان‌تان انرژی می‌دهند و باعث ایجاد فضایی صمیمی و با نشاط می‌شوند در عین حال، استفاده افراط گونه از آن‌ها ممکن است شما را خسته و دلزده نماید.

برخی از رنگ‌های خانواده گرم، مانند قهوه‌ای ملایم، یکی از بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه به حساب می‌آیند و صمیمت و گرمای خاصی را در فضا پراکنده می‌کنند. از سوی دیگر، برخی رنگ‌های گرم مانند نارنجی یا قرمز، مهیج و انرژی دهنده‌اند و سطح انرژی شما را افزایش می‌دهند و در کوتاه‌مدت باعث می‌شوند دکوراسیون و چیدمان شما شیک و مدرن به نظر برسد، اما نباید به مدت طولانی و یا به شکل غالب از آن‌ها استفاده کرد.

تاثیر رنگ گرم در آشپزخانه

  • تاثیر رنگ‌های سرد و خنک در آشپزخانه

رنگ‌های سرد و خنک، خصوصا در تناژ رنگ‌های روشن، بیشتر در دکوراسیون مدرن به کار می‌رود و باعث ایجاد حس آرامش در آشپزخانه می‌شود. این رنگ‌ها اشتها را کم می‌کنند و می‌توانند به شما در پایبند بودن به رژیم غذایی‌تان کمک کنند. استفاده‌ی افراط‌گونه از رنگ‌های سرد ممکن است، باعث افسردگی و دلزدگی شما شوند، بنابراین بهتر است آن‌ها را با رنگ‌های خنثی یا رنگ‌های گرم در دکوراسیون آشپزخانه ترکیب کنید.

به عنوان مثال، ترکیب رنگ‌ سردی مانند آبی تیره با رنگ گرمی مانند قهوه‌ای می‌تواند یک ترکیب ایده‌آل از نظر زیبایی باشد و هارمونی و بالانس لازم را در دکوراسیون آشپزخانه ایجاد نماید.

ترکیب رنگ گرم و سرد برای کابینت

  • تاثیر رنگ‌های روشن و تیره در آشپزخانه

استفاده از رنگ‌های روشن نسبت به رنگ‌های تیره در آشپزخانه ارجحیت دارند. آشپزخانه محیطی است که شما وقت زیادی را در آن صرف می‌کنید؛ آشپزی، آماده کردن مواد غذایی، شست‌وشوی ظروف، تهیه و سرو غذا و در بسیاری از آشپزخانه صرف غذا، در این مکان انجام می‌گیرد؛ بنابراین لازم است آشپزخانه، محیطی روشن و دلباز باشد، همچنین نور کافی، در آن جاری باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، اصول انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به ما پیشنهاد می‌دهد از رنگ‌های روشن که نور را بیشتر بازتاب می‌دهند در آشپزخانه بیشتر استفاده شود تا فضای آن روشن‌تر و پر نورتر باشد. رنگ‌های تیره، مانند کابینت‌هایی به رنگ مشکی یا قهوه‌ای سوخته، اگر چه زیبا و جذاب هستند اما فضا را تیره و کدر می‌کنند و اگر تمایل به استفاده از آن‌ها داریم، حتما باید در آشپزخانه‌هایی که متراژ بالایی دارند و علاوه بر آن، به اندازه‌ی کافی نورگیر هستند، بکار بروند تا باعث افسردگی و ایجاد فضای دلگیر و خسته‌کننده نشوند.

 استفاده از کابینت‌هایی با رنگ‌های تیره، مستلزم بکارگیری نورپردازی حرفه‌ای است تا بتواند روشنایی را به طور متوازن به تمام قسمت‌های آشپزخانه بتاباند و از کدر بودن فضا پیشگیری کند؛ در مقابل، استفاده از رنگ‌های روشن مانند سفید، باعث بزرگتر دیده شده آشپزخانه می‌شود و نیاز نیست که خیلی بابت نورپردازی هزینه و انرژی صرف کنید.

چنانچه آشپزخانه شما کوچک است، استفاده از کابینت‌هایی با رنگ‌های سفید یا سایر رنگ‌های روشن مانند شیری، کرم و غیره، فضایی پاکیزه و شفاف را برایتان ایجاد می‌کند.

رنگ سفید و رنگ‌های مشابه آن، رنگی لوکس و ویژه در دکوراسیون محسوب می‌شود و اگر چه از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و امروزه هم از رایج‌ترین رنگ‌هایی است که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد، اما کماکان می‌توان تضمین داد که کابینت‌های سفیدرنگ، تا سال‌ها و بلکه قر‌ن‌های آتی نیز، هنوز جزئی مهم از دکوراسیون خانه و آشپزخانه به حساب می‌آید و هرگز از مد نمی‌افتد.

تاثیر ترکیب رنگ‌های روشن و تیره در آشپزخانهسخن پایانی

شاید باور کردنی نباشد، اما رنگ‌ها تاثیر بسیار عمیقی بر روحیه و شادابی ما دارند و می‌توانند فضایی شاد و مفرح و یا فضایی دلگیر و خسته‌کننده برای ما پدیدار سازند. رنگ‌ها، می‌توانند ما را خوشحال کنند و یا ما را غمگین و ناراحت سازند. اگر چه ممکن است تاثیر دکوراسیون و رنگ‌ها بر روحیه آدمی کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما این تاثیر، واقعیتی غیر قابل انکار است که اثرات آن نه در کوتاه مدت، بلکه در دراز مدت قابل لمس و مشاهده خواهد بود.شما میتوانید در آرشیو رنگ بندی کابینت آکس چوب در مورد انتخاب رنگ بیشتر بخوانید

ازین که همراه و همگام با این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب گفته شده در این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *