مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل ؛ اصول طراحی کابینت برای آشپزخانه‌ مستطیلی شکل

مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل

آشپزخانه منزل شما ممکن است مربعی شکل باشد و یا به شکل مستطیل طراحی شده باشد و یا حتی به شکل اشکال هندسی منظمی نباشد! آشپزخانه‌های مربع و مستطیل شکل، یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین طرح‌های آشپزخانه به حساب می‌آیند که امروزه در دکوراسیون خانه‌ها بکار گرفته می‌شود. دیزاین و چیدمان وسایل در آشپزخانه‌های مستطیل شکل، اگر چه آسان‌تر از انواع دیگر است، اما قوانین و قاعده‌های خاصی دارد تا زیبایی آشپزخانه شما، بیشتر و بیشتر به چشم بیاید. اگر آشپزخانه‌ای مستطیلی شکل دارید، با آکس چوب همراه باشید تا انواع مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل را به شما معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید:

طراحی آشپزخانه به شکل مستطیل

همانطور که از اسم آشپزخانه‌ی مستطیل شکل بر می‌آید، این آشپزخانه‌ها به شکل مستطیل طراحی می‌شوند. دو دیوار بلند و دو دیوار کوتاه که به صورت قرینه روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و یکی از زیباترین و بهینه‌ترین فضاها را در آشپزخانه برای شما به وجود می‌آورند.

آشپزخانه‌های مستطیلی شکل، در واقع کشیده و دراز هستند و حتی ممکن است باریک‌تر باشند و به مانند یک راهروی طویل دیده شوند. شاید اینگونه به نظر برسد که طراحی یک آشپزخانه به شکل کشیده و مستطیلی شکل، چندان زیبا و جذاب نباشد، اما در واقع، اگر اصول چیدمان و کاربرد آن را رعایت کنید، می‌توانید صاحب یک آشپزخانه منحصربفرد و کاربردی باشید.

مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل

طراحی کابینت‌ها در دکوراسیون آشپزخانه مستطیل شکل

آشپزخانه‌ی شما در هر مدلی که طراحی شده باشد، کابینت‌ها نقشی تعیین کننده و مهم در دکور و نمای آن دارند. در واقع این کابینت‌ها هستند که سبک آشپزخانه را تعیین می‌کنند و رنگ آنها، رنگی است که تعیین‌ کننده رنگ غالب درکوراسیون آشپزخانه است.

زیبایی یک آشپزخانه، بیش از آنکه مرهون گران بودن و متریال کابینت‌های آن باشد، مدیون طراحی اصولی و رعایت نکات هوشمندانه‌ و مهندس‌گونه‌ای است که در طراحی آشپزخانه رعایت شده است. حتما تاکنون آشپزخانه‌های متعددی را دیده‌اید که بسیار دلنشین و زیبا طراحی شده‌اند، اما وقتی از نزدیک آن‌ها را لمس کرده‌اید، مشاهده نموده‌اید که دارای چندان متریال گرانقیمت و عجیب‌ و غریبی نیستند، بلکه از کابینت‌ها، کاشی‌ها و متریالی معمولی تشکیل شده‌اند. در واقع این طراحی آشپزخانه است که هوشمندانه و مناسب طراحی شده است و باعث شده است نقایص و معایب آشپزخانه به درستی پوشش داده شود.

طراحی نامناسب کابینت‌های آشپزخانه در هر نوع آشپزخانه‌ای که باشد، می‌تواند فضای منزل شما را زشت و ناموزون نشان دهد و باعث شود از حضور در چنین فضایی احساس دلزدگی و خستگی بنمایید.

به عنوان مثال، از مهم ترین نکاتی که در طراحی مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل باید رعایت کنید، این است که اگر آشپزخانه، به خودی خود طویل و بلند می‌باشد و ما نباید با سبک چیدمان و خطوطی که در فضا بکار می‌بریم کاری کنیم که آشپزخانه طویل‌تر و درازتر به نظر بیننده برسد.

 کابینت برای آشپزخانه مستطیل

 

مدل کابینت برای آشپزخانه‌ مستطیل شکل

مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل از سه مدل اصلی پیروی می‌کند و بقیه طرح‌ها و مدل‌ها ازین سه مدل، مشتق می‌شوند:

  • آشپزخانه‌های راهرومانند یا کُریدوری

در این نوع طراحی، کابینت‌ها در دو سمت طول آشپزخانه قرار می‌گیرند و یک راهروی طویل و بلند را بسته به درازای طول آشپزخانه تشکیل می‌دهند. آشپزخانه‌های راهرو مانند، خود به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند. می‌توانند U شکل طراحی شوند و یا سر انتهایی راهروی کابینت‌ها، باز باشد. ( به عنوان مثال، انتهای راهروی کابینت‌ها، محل قرارگیری یخچال و لوازم آشپزخانه باشد و یا پنجره، باشد. در هر صورت اگر فضایی خالی باشد، معمولا کابینت قرار می‌گیرد و شکل کابینت‌ها به صورت U شکل در می‌آید. )

آشپزخانه‌های کریدوری به دلیل نوع طراحی متقارنی که دارند بسیار هوشمندانه و بهینه هستند و دسترسی بسیار عالی را برای شما مهیا می‌کنند. کار کردن در آشپزخانه‌های مستطیل شکل، باعث می‌شود که در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی شود، زیرا همه چیز به راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

آشپزخانه‌های راهرومانند برای فضاهای کوچک و مستطیلی شکل، بسیار مناسب هستند، اما اگر آشپزخانه‌ی شما، بسیار دراز و مستطیل‌شکل است، ممکن است شکل مستطیلی آن، بیشتر به چشم بیاید.

  • آشپزخانه‌های ال‌مانند

این مدل از کابینت‌ها به شکل L طراحی می‌شوند، یعنی یک طرف دیوار از طول و یک طرف دیوار از عرض را شامل می‌شوند. این مدل از کابینت‌ها بیشتر برای آشپزخانه‌هایی که عرض کمی دارند و نمی‌توان دو ردیف کابینت در روبروی هم قرار داد، طراحی می‌شوند و فضایی بهینه با نورگیر عالی را در فضا ایجاد می‌کنند.

اگر به دنبال آشپزخانه‌ای با طراحی انعطاف‌پذیر هستند باید به سراغ مدل کابینت آشپزخانه‌های ال‌مانند بروید. با این مدل طراحی، می‌توانید اختیار بیشتری در چیدمان داشته باشید و فضا را مطابق سلیقه و میل خود مدیریت کنید.

 آشپزخانه مستطیل

  • آشپزخانه‌های یک‌طرفه یا یک‌دیواره

این مدل از آشپزخانه‌ها، تنها یک ردیف کابینت دارند و کابینت‌ها تنها در سمت طول دیوار آشپزخانه قرار می‌گیرند. در این مدل از طراحی، تمام وسایل و لوازم در یک طرف دیوار قرار می‌گیرند و این مزیت، به شما امکان می‌دهد از فضا استفاده بهینه کنید.

طراحی آشپزخانه‌های یک‌طرفه، برای فضاهایی که کوچک و نقلی هستند بسیار مناسب است زیرا باعث می‌شود آشپزخانه، باز و اوپن به نظر برسد و کوچکی آن، توی چشم نزند. این مدل طراحی، باعث افزایش نور در آشپزخانه می‌شود و برای منازلی که نورگیر کافی ندارد، بسیار مناسب می‌باشد.

در طراحی آشپزخانه‌های یک‌طرفه، معمولا کابینتی که سینک ظرف‌شویی بر روی آن قرار دارد، در وسط کابینت‌ها قرار می‌گیرد، جایی مابین کابینت گازی و یخچال، تا تقارن مناسبی در مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل به وجود بیاید. این سبک طراحی باعث سهولت در تمیزکاری آشپزخانه می‌شود، زیرا لگن ظرف‌شویی دقیقا در وسط کابینت‌ها قرار دارد و شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

تاثیر رنگ‌ها برای مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل

آشپزخانه‌ی شما در هر سبک و مدلی که انتخاب شده باشد، رنگ‌ها تاثیر قابل توجهی در زیبایی آن ایفا می‌کنند. رنگ‌ها می‌توانند آشپزخانه‌ای روشن و دلچسب را به شما تحویل دهند و یا فضایی دلگیر و بسته را برایتان ایجاد کنند. اگر آشپزخانه‌ای مستطیلی شکل کوچکی دارید، بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید و با استفاده از انعکاس نور، فضایی دلباز و عریض‌تر را شنان دهید. اگر فضای آشپزخانه شما متوسط است، با استفاده از رنگ‌های روشن و تیره مکمل در کابینت‌های ردیف بالایی و پایینی، فضایی زیباتر ایجاد کنید.

در نظر داشته باشید با طراحی آشپزخانه و بازی رنگ‌ها می‌توانید آشپزخانه را به شکلی جلوه دهید که از کشیدگی افراطی آن کاسته شود و توجه به ضلعی از آشپزخانه جلب شود که عمق کمتری دارد.

نورپردازی در مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل

به طور کلی، نورپردازی نقش مهمی در بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضای آشپزخانه دارد. هر چه آشپزخانه نور بیشتری دریافت کند، روشن‌تر و دلبازتر به نظر می‌رسد. در آشپزخانه‌های مستطیلی شکل، پیشنهاد می‌شود از لوستر‌ها و چراغ‌آویزهایی با ارتفاع بلند استفاده کنید. لوسترهایی که به حدی کافی آویزان می‌شوند، بهترین نمونه‌ برای آشپزخانه‌های مستطیلی شکل هستند زیرا به خوبی با این فضا جور در می‌آیند.

تاثیر رنگ‌ها برای مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل

جزیره در مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل

اگر آشپزخانه‌ی مستطیلی شکلی دارید که به اندازه‌ی کافی عریض است، می‌توانید در میان آن، جزیره قرار دهید و از زیبایی و کاربرد آن در آشپزخانه‌تان استفاده کنید. وجود جزیره در آشپزخانه می‌تواند، فضای مستطیلی شکل آشپزخانه را تعدیل کند و فضا را از حالت کشیده‌ی آن خارج سازد.

وجود جزیره در آشپزخانه علاوه بر بحث زیبایی، می‌تواند باعث افزایش کارایی فضای آشپزخانه شود. جزیره کاربری‌های متفاوتی دارد؛ می‌توانید به عنوان سینک ظرف‌شویی و یا اجاق گاز از جزیره‌ استفاده کنید. همچنین، از فضای کابینت‌های زیرین آن، به عنوان بخشی برای سازماندهی و ایجاد نظم در آشپزخانه نیز بهره بگیرید.

قسمت خارجی کانتر جزیره، یک پیشخان مناسب برای میز غذاخوری نیز هست و همه‌ی اعضای خانواده را دور این پیشخان جذاب، گردهم می‌آورد.

نقش خطوط در مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکل

با استفاده از خطوط بکار رفته در آشپزخانه، مانند خطوطی که بر روی بدنه‌ی کابینت‌ها وجود دارد ( مانند دستگیره‌ها و یا نقش‌ونگار کاشی‌ها و به طور کلی هر خطی که در آشپزخانه وجود دارد ) می‌توانید توجه و نگاه مخاطب را به سمت هدفی که در نظر دارید سوق دهید. به عنوان مثال، استفاده از خطوط عمودی در آشپزخانه‌هایی که سقفی کوتاه دارند، باعث می‌شود سقف آشپزخانه بلندتر و کشیده‌تر دیده شود.

اگر آشپزخانه شما کشیدگی بسیار زیادی دارد، باید در استفاده از خطوطی که هم‌راستا با طول آن هستند احتیاط به خرج دهید و بیشتر از خطوطی استفاده کنید که در زاویه‌ی مخالف با طول آشپزخانه هستند. اگر خطوطی که در آشپزخانه بکار می‌گیرید مانند نحوه‌ی نصب دستگیره‌ها، به گونه‌ای باشد که در راستای کشیدگی آشپزخانه قرار داشته باشد، باعث می‌شود آشپزخانه‌ی شما کشیده‌تر و بلندتر دیده شود و این موضوع ممکن است باعث شود آشپزخانه‌ی شما، زیادی بلند جلوه کند و در نظر بیننده بدقواره به نظر برسد!

نقش خطوط در مدل کابینت برای آشپزخانه مستطیل شکلسخن پایانی :

همانطور که اشاره شد، آشپزخانه‌های مستطیل شکل، یکی از رایج‌ترین انواع طراحی آشپزخانه به حساب می‌آیند و باعث می‌شوند فضایی بسیار بهینه و کاربردی در اختیارتان قرار بگیرد. آشپزخانه‌های مستطیلی شکل، یکی از بهترین مدل‌ها برای طراحی کابینت‌ها هستند زیرا دست شما را برای انتخاب مدل کابینت‌ها باز می‌گذارند.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مدل‌های ارائه شده در این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *