انواع چوب کابینت و بهترین چوب برای کابینت

انواع چوب کابینت

با یک جستجوی ساده در اینترنت، می‌توانید با انبوهی از طرح‌ها و شکل‌های مختلفی از کابینت‌ آشپزخانه با متریال گوناگون آشنا شوید؛ ازکابینت‌های فلزی‌ ساخته شده با ورق آهن یا استیل گرفته تا کابینت‌های تمام چوب ، کابینت ام‌دی‌اف ، هایگلاس ، ممبران و غیره. البته این روزها چه در سبک کابینت کلاسیک و چه در  سبک کابینت‌های مدرن و مینیمال، خیلی کم پیش می‌آید که از کابینت فلزی استفاده شود و در واقع، این کابینت‌ها از دکوراسیون آشپزخانه‌ها کنار گذاشته شده‌اند. بیشتر کابینت‌های ساخته و نصب شده در اکثر منازل، از جنس چوب طبیعی یا فرآورده‌های چوبی هستند. با توجه به محدودیت‌هایی که کابینت تمام چوب از نظر فراوانی و قیمت تمام شده دارد، از کابینت‌های mdf و هایگلاس و کابینت ممبران ، که همگی از ضایعات چوب طبیعی به دست می‌آیند، بیشتر استقبال می‌شود. اما با وجود زیبایی و رنگ و لعابی که این کابینت‌های جدید و مدرن دارند، هنوز هم بسیاری از طراحان معتقدند که هیچ متریالی نمی‌تواند جایگزین چوب طبیعی باشد. در ادامه، همراه آکس چوب باشید تا درباره‌ی کابینت‌های چوبی و شبه‌چوبی، همچنین انواع چوب کابینت بیشتر بدانیم!

انواع چوب مورد استفاده در کابینت 

درختان میوه و درختان جنگلی از بهترین چوب‌ها برای ساخت لوازم منزل از جمله کابینت‌ها هستند. چوب در کشور ما متریال کمیابی است و به همین دلیل قیمت کابینت‌های چوبی بسیار بالا است. با این وجود چوب درختان ایرانی از جمله بهترین چوب‌ها در دنیا هستند که به دلیل کیفیت بافت بسیار بالا به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. در ادامه به معرفی چند مدل چوب رایج در ساخت کابینت آشپزخانه اشاره می‌کنیم:

  • چوب روس و نراد 

این چوب بافت سبک اما با کیفیتی دارد. چوب روسی و نراد وارداتی هستند و قیمت آن نسبت به چوب‌های ایرانی ارزانتر است. امروزه بیشترین متریالی که در ساخت کابینت و لوازم چوبی ایرانی استفاده می‌شود همین چوب روسی و نراد است. 

  • چوب درختان میوه و جنگلی مانند گلابی، گیلاس و گردو و …

درختان میوه و جنگلی مانند گیلاس، هیکوری، راش، افرا، گردو، توسکا، بلوط و … بهترین بافت را برای ساخت کابینت دارند. این چوب‌ها بسیار گران اما بسیار با کیفیت هستند. استفاده از این چوب‌ها قیمت کابینت آشپزخانه را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد به همین دلیل سفارش و ساخت آن‌ها در خانه‌های گرانقیمت توجیه دارد.

  • کابینت‌های روکش چوب 

پیشرفت تکنولوژی این امکان را به شما می‌دهد که به جای ساخت کابینت‌های چوبی خالص، فقط از یک لایه‌ی نازک چوب به عنوان روکش استفاده کنید تا هزینه‌ ساخت کابینت کاهش یابد. البته قیمت این کابینت‌ها هم نسبتا گران است و به همین دلیل تعبیه کابینت‌های روکش چوبی هم در آشپزخانه‌های لوکس و نفیس توجیه اقتصادی دارد. در مدل کابینت‌های روکش چوب امکان استفاده از طرح‌های ظریف کمتر است زیرا نمی‌توان خیلی به بافت روکش چوب عمق داد و حکاکی بر روی آن ایجاد نمود. این مدل برای کابینت‌های سبک نئوکلاسیک که دارای حکاکی‌های ساده‌اند، بسیار مناسب است.

انواع چوب مورد استفاده در کابینت
انواع چوب مورد استفاده در کابینت

بهترین چوب برای کابینت

بهترین چوب برای ساخت کابینت، چوب درختان متراکم و سنگین وزن است که در بالا به آن‌ اشاره کردیم. درختانی مانند بلوط، گردو، گیلاس، افرا و …  از بهترین چوب‌ها برای ساخت کابینت‌های تمام چوب و روکش چوب هستند که با رنگ‌های دلربا و بافت جذابی که دارند شما را مسحور زیبایی خود خواهند نمود. 

همانطور که اشاره شد، برای کاهش هزینه ساخت کابینت، می‌توانید از مدل‌های روکش چوب هم استفاده کنید. کابینت‌های روکش چوب، از مغزی ام دی اف خام تشکیل شد‌اند که به وسیله‌ی لایه‌ی نازکی از چوب طبیعی درختان پوشش داده شده است، در صورت انتخاب این مدل‌ها لازم است توجه کنید روکش انتخابی از کیفیت بالایی برخوردار باشد. 

 مزایا و معایب کابینت چوبی 

  • کابینت چوبی شیک‌ترین و نفیس‌ترین مدل کابینت آشپزخانه است. این کابینت‌ها رو می‌توان در هر سبک و مدلی طراحی و سفارش داد. با ساخت کابینت‌های چوبی منبت شده و نفیس، آشپزخانه شما تبدیل به یک اثر هنری منحصر بفرد و زیبا می‌شود؛  خصوصا آن که هر قطعه چوب با قطعه دیگر از نظر بافت و گره‌های ذاتی چوب متفاوت است. 
  • از دیگر امتیازهای کابینت چوبی، به قابلیت رنگ‌پذیری آن به رنگ دلخواه است؛ هر چند بافت طبیعی چوب به حدی زیبا است که کمتر کسی ترجیح می‌دهد از زیبایی طبیعی آن صرف نظر کند. با استفاده از لایه‌ها و روکش‌های حفاظتی، مانند پلی استر و پلی اورتان، می‌توان کابینت‌های چوبی را تا حد قابل قبولی در برابر نفوذ آب و رطوبت ایمن ساخت.
  •  تمیزکاری آسان کابینت‌های چوبی، یکی دیگر از مزیت‌های آن‌ها است.
  •  چوب همیشه مد است و همیشه طرفداران خاص خود را دارد، ضمن آن که باعث می‌شود ارزش خانه‌ی شما به شکل قابل توجهی افزایش یابد. 
  • استفاده از کابینت‌های چوبی فضای آشپزخانه را گرم، نوستالژیک و صمیمی نشان می‌دهد. همچنین چوب به طبیعت آسیب نمی‌رساند و بدون هیچ آسیبی به طبیعت باز می‌گردد. 
  • چوب کم سر و صدا است و عایق الکتریسیته نیز هست. کابینت‌های چوبی به شرط نگهداری درست و مناسب، سال‌ها زیبایی و کیفیت خود را حفظ می‌کنند و هرگز از سکه نمی‎افتند.
  • در کنار این مزایا، کابینت‌های چوبی معایبی نیز دارند که مهم‌ترین آن، قیمت بالای این کابینت‌ها است. ساخت و تولید کابینت‌های چوبی زمان‌بر است و نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. 
  • چوب طبیعی نیازمند نگهداری هم هست و در صورتی که آب به بافت آن نفوذ کند یا ضربه ببیند آسیب می‌خورد و کیفیتش را از دست می‌دهد. پوسیدگی، لانه‌گزینی حشرات موذی چون سوسک و موریانه، همچنین ایجاد کپک و قارچ در صورت نفوذ رطوبت از دیگر معایب استفاده از کابینت چوبی است. 
  • تعمیر و نگهداری کابینت‌های چوبی امکان‌پذیر اما هزینه‌بردار است. چوب قابل اشتعال نیز هست و در مقابل خط و خش و ضربه‌های سخت آسیب می‌بیند. اگر چه با وجود این معایب، هنوز هم هیچ متریالی نمی‌تواند جای یک کابینت تمام چوب را در یک آشپزخانه شاخص بگیرد!

 

کابینت چوبی شیک
کابینت چوبی شیک

نکات انتخاب چوب برای کابینت

تمام مزایایی که برای کابینت‌های چوبی ذکر شد، مستلزم استفاده از چوب‌های باکیفیت است. هر چه بافت چوب منسجم‌تر و متراکم‌تر باشد، کیفیت، زیبایی و دوام کابینت‌ها افزایش خواهد یافت. همانطور که می‌دانید برخی وسایل و لوازم چوبی، سال‌ها و حتی قرن‌ها است که گذر زمان را تاب آورده‌اند که این دوام و کیفیت ماحصل نگهداری مناسب و انتخاب چوب‌های باکیفیت است. چوب درختانی مانند گردو، بلوط، گیلاس، راش و … از بهترین گزینه‌ها برای کابینت‌های چوبی هستند. 

رنگ و طرح بافت چوب مسئله مهم دیگری در انتخاب است. همه‌ی انواع چوب طبیعی دارای بافت و گره‌های طبیعی بر روی خود هستند؛ به عنوان مثال درخت گردو گره‌ها و رنگ بسیار زیبایی دارد که بدون شک تحسین هر ببیننده‌ای را برمی‌گزیند. بنابراین لازم است هنگام انتخاب نوع چوب به زیبایی بافت و رنگ آن نیز توجه ویژه داشته باشید.

چوبی که انتخاب می‌کنید باید کاملا خشک شده باشد تا در اصطلاح پس از ساخت تاب برندارد. البته این یک مسئله تخصصی است که در حیطه‌ی کاری کابینت‌سازان است. با انتخاب مجریان و کابینت سازان متخصص و حرفه‌ای، این اطمینان را خواهید داشت که بتوانید با توجه به بودجه و شرایط آشپزخانه‌تان بهترین نمونه‌ی چوب را انتخاب کنید.

کابینت چوبی شیک
کابینت چوبی شیک
  • زیبایی و جلوه بصری بالایی دارد:

شاید این مزیت کابینت چوبی به توضیح زیادی نیاز نداشته باشد! واقعا چه کسی می‌تواند از زیبایی و شکوهمندی وسایل چوبی به راحتی عبور کند؟ استفاده از انواع چوب، سالها است که در دنیا، به خصوص در کشورهای اروپایی، به شدت مرسوم است. از گذشته، چوب طبیعی یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین متریالی بوده‌ که در اختیار بشر قرار داشته است. امروز نیز، در طی قرن‌هاست که استفاده از وسایل و لوازم چوبی به دلیل کیفیت، دوام و زیبایی بسیار، در کاخ‌های درباری و همین طور خانه‌ی اشراف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.کاربرد انواع چوب به عنوان کابینت آشپزخانه ، نه تنها زیبایی و جلوه‌ی زیادی به خانه می‌دهد بلکه یک حس نوستالژی و لاکچری با خود به همراه دارد که با دیگر متریال کابینت قابل قیاس نیست.

کابینت چوبی منحنی
کابینت چوبی منحنی
  • به سادگی تمیز می‌شود:

یکی از مشکلات طاقت‌فرسا در هر خانه‌ای، گردگیری لوازم به خصوص تمیزکاری آشپزخانه است. در حالی که یک مزیت بسیار مهم استفاده از هر کدام از انواع چوب کابینت ، نحوه‌ی تمیزکاری آسان و راحت آن‌ است. به طور معمول، لوازم چوبی خیلی کم لکه یا گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند و این مسئله برای افراد خانه‌دار واقعا یک مزیت بی‌نظیر است که شما را از تمیز کردن دائم کابینت‌ها و پاک کردن لکه‌ی انگشت معاف می‌کند.

  • مناسب هر سبک و چیدمانی است

استفاده از کابینت‌های چوبی این حسن را دارد که کار شما را برای چیدمان منزل ساده‌تر می‌کند. اساسا کابینت چوبی ، به راحتی در قالب هر سبکی قرار می‌گیرد و شما می‌توانید با خیال آسوده از انواع چوب کابینت برای طراحی سنتی یا مدرن در آشپزخانه استفاده کنید و بر اساس طراحی و سبک مورد نظرتان، دیزاین و چیدمان سایر لوازم را با کابینت چوبی نصب شده هماهنگ کنید.

  • چوب متریالی با دوام است.

کابینت جز وسایلی نیست که بخ راحتی و خیلی زود بتوان آن‌ها را تعویض و جایگزین کرد، پس بهترین کار این است که در انتخاب طرح، رنگ و همچنین در انتخاب جنس کابینت، نهایت دقت را داشته باشید. چوب طبیعی جزء مواد با‌دوام به حساب می‌آید، به طوری که در برخی کشورها، چوب، متریال اصلی مورد استفاده در ساخت خانه‌ها به حساب می‌آید.

استفاده از انواع چوب کابینت باعث می‌شود که در مقایسه با سایر ورق‌ها مانند ام‌دی‌اف یا لمینت، کابینت‌های بادوام‌تر و مقاوم‌تری داشه باشید. ام‌دی‌اف، لمینت، هایگلاس و جنس‌های مشابه، در برابر ضربه و همین طور نفوذ آب و رطوبت، مقاومت کمتری نسبت به چوب طبیعی دارند.

  • طبیعی بودن و اصالت

شاید اصلی‌ترین دلیل کسانی که مبلمان یا کابینت چوبی را برای چیدمان آشپزخانه و منزل خود انتخاب می‌کنند، توجه به اصالت و طبیعی بودن جنس چوب است. چوب بیش از هر متریالی با روح انسان قرابت دارد چرا که از دامن طبیعت بر آمده و استفاده از آن، حسی خوشایند برای انسان دارد. تصور کنید در چیدمان منزل شما لوازم ساخته شده از چوب طبیعی در کنار گلیم یا فرش طبیعی و دستباف ایرانی، تا چه میزان زیبایی و اصالت با خود به همراه خواهد داشت!

انواع چوب کابینت آکس چوب
انواع چوب کابینت آکس چوب

انواع چوب کابینت

در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی ممکن است از چوب درختان مختلفی استفاده شود که هر کدام خاصیت و ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. تفاوت در تراکم و استحکام، نوع نقش و نگار و رگه‌های درون چوب‌های مختلف، باعث می‌شود قیمت انواع چوب کابینت با یکدیگر متفاوت باشند.

معروف‌ترین انواع چوب مورد استفاده در کابینت یا مبلمان‌های چوبی عبارتند از :

  • چوب درخت گردو
  • چوب راش
  • چوب بلوط
  • چوب درخت گیلاس
  • چوب افرا
معروف‌ترین انواع چوب کابینت
معروف‌ترین انواع چوب کابینت

کابینت با چوب درختان گردو

شاید معروفترین و آشناترین چوبی که در ساخت لوازم چوبی از جمله کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب گردو باشد. چوب گردو در رده گرانترین انواع چوب‌ها قرار دارد و به همین دلیل افراد خاصی که مایل به هزینه کردن برای یک متریال خوب، با دوام و اصیل هستند، چوب گردو را انتخاب می‌کنند. چوب درخت گردو زیبا، متراکم و بسیار بادوام است و معمولا دارای رگه‌های درشت سفید یا قرمز بوده و رنگ آن تیره است.

گردوی آمریکایی معروفترین نوع چوب گردو است.

کابینت با انواع چوب راش

چوب راش به دلیل استحکام بالا و همین طور قیمت مناسب نسبت به سایر چوب ها، در کنار چوب روس، از پر کاربردترین انواع چوب در بازار ایران به حساب می‌آید. چوب راش ایرانی، آذربایجان و همینطور راش ترک، سه تا از چوب‌های مورد استفاده در صنعت چوب کشور هستند.

راش نسبتا سنگین است و دارای رگه‌های صاف و یکنواختی است که باعث زیبایی این متریال می‌شود.

کابینت با چوب راش
کابینت با چوب راش
  • کابینت با چوب بلوط

چوب بلوط قیمت مناسبی دارد و در عین سبکی، از مقاومت و استحکام مناسبی برخوردار است و بسیار پرکاربرد است. این چوب را بیشتر برای کابینت‌های سبک کلاسیک به کار می‌گیرند.

  • کابینت با چوب گیلاس

چوب درخت گیلاس، جز چوب‌های زیبا و گرانقیمت است و با وجود اینکه گیلاس یک درخت جنگلی نیست، اما دارای چوبی بسیار مقاوم و قوی است. از چوب گیلاس برای ساخت کابینت‌های کلاسیک و همینطور کابینت مدرن می‌توان استفاده کرد. چوب درخت گیلاس، رنگی سرخ مایل به قهوه‌ای دارد.

  • کابینت با چوب درخت افرا

چوب درخت افرا بسیار با دوام و مقاوم است و دارای رگه‌های صاف و یکنواخت می‌باشد. از این چوب در کابینت سبک مدرن بیشتر استفاده می‌شود.

کابینت با چوب درخت روسی:

کابینت‌هایی که از چوب درخت روسی ساخته و تولید می‌شوند، قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر چوب‌ها دارند. علت این مساله، وجود بافت پفکی و فراوانی این نوع چوب است. بافت چوب درخت روسی از تراکم کمتری نسبت به سایر درختان برخوردار است و همین مساله باعث شده است که قابلیت شکل‌ دهی کمتری نیز داشته باشد. ازین رو این کابینت‌ها اغلب ساده‌اند و تراش کمتری بر روی آن‌ها اعمال می‌شود.

کابینت سبک مدرن
کابینت سبک مدرن

 در انتخاب کابینت چوبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اصلی‌ترین انوع چوب که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، نمونه‌هایی است که یاد شد. اگر چه ممکن است از چوب‌های دیگری مانند چوب روسی یا … نیز در ساخت کابینت آشپزخانه استفاده شود، اما مواردی که گفته شد، پر کاربردترین نمونه‌های چوب در دکوراسیون آشپزخانه می‌باشد.

چوبی که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد، باید متراکم و بادوام باشد و بتواند وزن وسایل درون کابینت را تاب بیاورد، همچنین به دلیل آنکه آشپزخانه، مکانی پر رفت‌وآمد است، لازم است از انواع چوب‌هایی استفاده شود که از نظر مقاومت و دوام، کیفیت بالاتری داشته باشند و نسبت به ضربه و خط و خش، آسیب‌پذیر نباشند.

درب کابینت چوبی
درب کابینت چوبی

یکی دیگر از مواردی که در ساخت کابینت چوبی و حتی سایر لوازمی که از چوب طبیعی ساخته شده‌اند، حائز اهمیت است، سازنده و کابینت‌ساز است. کار کردن با انواع چوب طبیعی ، نیاز به تخصص و تجربه‌ی کافی دارد، همچنین ساخت لوازم چوبی، نیازمند زمان و مهارت کافی سازنده است که این کار، از عهده‌ی هر نجار و کابینت‌سازی بر نمی‌آید. بنابراین اگر متریال مورد علاقه‌تان کابینت‌ چوبی است، سعی کنید از کابینت‌سازان باتجربه و متخصص کمک بگیرید تا هزینه‌ای که بابت این کار می‌پردازید، هدر نرود.

آشپزخانه مدرن با چوب طبیعی
آشپزخانه مدرن با چوب طبیعی

سخن پایانی :

چوب طبیعی ، یکی از متریالی است که در انواع سبک‌های کابینت آشپزخانه کاربرد دارد. چه آشپزخانه شما کلاسیک باشد، چه نئوکلاسیک، چه مدرن یا سنتی و حتی مدل‌های دیگر، می‌توانید با خیالی آسوده از کابینت‌های چوبی زیبا و فاخر در سبک و سیاق دل‌خواه‌تان استفاده کنید و از زیبایی منحصربفرد و خدا دادی، که خداوند در ذات طبیعی چوب نهاده است، لذت و حظ ببرید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله در آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم آن چه بیان شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

 

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *