آشپزخانه مدرن سفید ؛ چگونه می‌توانیم یک آشپزخانه سفید و مدرن طراحی کنیم؟

 

مشاهده خلاصه این مقاله به صورت ویدیو پادکست

به پادکست این مقاله گوش بدید

 
آشپزخانه مدرن سفید

سبک مدرن را می‌توان متناسب‌ترین نوع کابینت برای آشپزخانه‌های نقلی و کوچک دانست. در واقع با کوچک‌تر شدن فضای عمومی آشپزخانه‌ها و کاسته‌شدن از متراژ آن، آشپزخانه‌ها و کابینت‌های سبک مدرن، به زیبایی هر چه تمام‌تر توانسته‌اند با این فضا خود را هماهنگ سازند و محیطی ساده و متناسب و البته پر کاربرد را برای ما فراهم آورند. امروزه، انواع کابینت مدرن با رنگ‌ها و مدل‌های بسیار جذاب در آشپزخانه‌های سراسر دنیا می‌درخشند و زیبایی خود را به رخ می‌کشند، اما به جرات می‌توان گفت آشپزخانه مدرن سفید ، هنوز هم یکی از بهترین، زیباترین و البته پرطرفدارترین نمونه‌ی این سبک از آشپزخانه است. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا راجع به این سبک از طراحی آشپزخانه و رنگ بسیار پر طرفدار آن، یعنی سفید، توضیحات بیشتری ارائه دهیم.

 

 

چرا آشپزخانه‌ با کابینت مدرن پر کاربرد است؟

بر خلاف گذشته که آشپزخانه‌‌ها، بزرگ و وسیع بودند، امروزه متراژ آشپزخانه‌ها کم و کوچک است، البته می‌توان گفت به نوعی فضای آن‌ها مفید‌تر شده است، اما نمی‌توان منکر کوچکی آن‌ها بود. در بسیاری از آشپزخانه‌ها به دلیل اینکه از فضای کلی ساختمان، بیشترین استفاده صورت گیرد، آشپزخانه فاقد پنجره یا نورگیر است و این مساله، بر روی میزان نور دریافتی فضا تاثیر می‌گذارد. با اوصافی که می‌دانیم و ذکر شد، آشپزخانه‌های شلوغ، پُر کار و کلاسیک گذشته، چندان با فضاهای مینیمال و کوچک امروزی، جور در نمی‌آیند؛ چرا که آشپزخانه‌های مدرن ، نقطه‌ی مقابل آشپزخانه‌های شلوغ و پر زرق و برق کلاسیک هستند و در اوج سادگی طراحی می‌شوند. یکی دیگر از امتیازات این سبک از دکوراسیون آشپزخانه، این است که برای هر نوع فضایی مناسب و پُر کاربرد است و فرقی نمی‌کند که فضای آشپزخانه‌ی شما چه مقدار است! چه فضای بزرگی در اختیارتان باشد و چه فضای کوچکی، آشپزخانه‌ی مدرن می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل و مناسب باشد البته به شرط آنکه دکور کلی منزل شما نیز با آن، هم‌خوانی و هماهنگی داشته باشد و بتواند هارمونی لازم را در فضا ایجاد کند. اگر سبک کلی چیدمان منزل‌تان کلاسیک نیست و به وسایل و لوازم جدید و مدرن علاقمند هستید، آشپزخانه‌ و کابینت‌های مدرن، همان چیزی است که باید به دنبال آن باشید.

کابینت مدرن سفید با تلفیقی از چوب 

اصل هماهنگی بین دکوراسیون منزل و آشپزخانه حائز اهمیت است!

هماهنگی بین اجزای منزل به عنوان یک کلِ واحد، بسیار ضروری است و به طور حتم باید رعایت شود. به عنوان مثال، در بسیاری از خانه‌ها، دیده می‌شود که مدل کابینت‌ها مدرن هست، اما وسایل لوازم منزل مانند مبلمان و فرش و … به سبک سلطنتی و کلاسیک است. لوازم و وسایل سبک کلاسیک، باید در خانه‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که فضای عمومی خانه ( که شامل دکوراسیون آشپزخانه و مدل کابینت‌ها نیز می‌شود ) به سبک کلاسیک باشد. برعکس این موضوع نیز صادق است؛ به عنوان مثال استفاده از وسایل مدرن و ساده با وسایل و دکوراسیون آشپزخانه‌ی کلاسیک، همخوانی نداشته و باعث می‌شود که هیچ تناسب و توازنی بین اجزای منزل وجود نداشته باشد و چیدمان منزل شما، زیبایی لازم را نداشته باشد.

اصل هماهنگی بین دکوراسیون منزل و آشپزخانه

آشپزخانه مدرن با کابینت سفید چه فوائدی دارد؟

  • کابینت‌هایی که رنگ روشن دارند، بازتاب نور بیشتری دارند و می‌توانند نور را بیشتر منعکس سازند. این ویژگی که مختص رنگ‌های روشن و متریال براق است، باعث می‌شود که نور انعکاس بیشتری داشته باشد و فضا روشن‌تر و پُر نور‌تر به نظر برسد. همانطور که می‌دانید، سرآمد رنگ‌های روشن، سفید است و استفاده از این رنگ در ترکیب آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور، باعث بزرگتر دیده شدن فضا می‌شود.
  • آشپزخانه یکی از مکان‌هایی است که وجود نور کافی در آن یک ضرورت است؛ بدون حضور نور، نمی‌توان یک فضای مفید و کارآمد داشت؛ زیرا فضا دلگیر و تاریک می‌شود و به مرور زمان باعث می‌شود حس خستگی در آشپزخانه به وجود بیاید. بنابراین اگر آشپزخانه‌ای کوچک و کم‌نور دارید، لازم است از کابینت‌های رنگ روشن مانند آشپزخانه مدرن سفید استفاده کنید تا فضا را پر نور و روشن‌ نشان دهد.
  • به دلیل آن که آشپزخانه یک مکان بااهمیت در منزل است، طراحی و سبک دکوراسیون آن مهم است و نباید سَرسَری و با بی‌اهمیت‌نگری از کنار آن عبور کرد.
  • از دیگر فوائد دیگر آشپزخانه مدرن سفید ، حس سادگی و آرامشی است که در چنین فضایی مستتر است و باعث می‌شود که از کار کردن در این آشپزخانه، احساس رضایت و شادابی داشته باشید.
  • کابینت‌های رنگ سفید خصوصا سبک مدرن آن، باعث ایجاد نظم و انضباط بیشتری در آشپزخانه می‌شوند و باعث می‌شوند از ازدحام و شلوغی بی‌جا و ناخواسته در آشپزخانه جلوگیری شود. بنابراین اگر آشپزخانه‌ای کوچک دارید، بهتر است از کابینت‌های مدرن سفید استفاده کنید تا ظاهری منظم‌تر در آشپزخانه حکم‌فرما کنید.
  • حس تمیزی و پاکی در رنگ سفید، بیشتر متبلور است و باعث آرامش در فضا می‌شود.
  • رنگ سفید، یک خاصیت معجزه‌آسای دیگر نیز دارد و آن، قدرت انطباق آن با سایر رنگ‌ها است. اگر آشپزخانه‌ مدرن سفید داشته باشید می‌توانید آن را با رنگ‌های دیگر، همراه و هماهنگ کنید.

 

آشپزخانه سفید و مدرن با کف پارکت چوبی

بهترین متریال برای آشپزخانه‌ مدرن سفید

اگر قصد دارید آشپزخانه‌ای مدرن داشته باشید، یکی از اولین گزینه‌ها نصب کابینت‌های مدرن است؛ چرا که کابینت‌ها، اصلی‌ترین جزء هر آشپزخانه‌ای هستند و قسمت اعظم دیوار را می‌پوشانند. در ادامه، به معرفی چند مدل از انواع کابینت مدرن می‌پردازیم. کابینت مدرن به دلیل سادگی، می‌تواند از هر متریالی تشکیل شود؛ کابینت‌ مدرن سفید را می‌توانید از چوب طبیعی، ام‌دی‌اف مات، ام‌دی‌اف براق، کابینت هایگلاس، کابینت پلی‌گلس، کابینت فلزی، کابینت pvc ، کابینت پولیشی یا هر مدل دیگری طراحی و سفارش دهید. پُر طرفدارترین کابینت‌هایی که در ساخت آشپزخانه مدرن کاربرد دارند، کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس و کابینت تمام چوب است. کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبا و درخشنده‌ای که دارند، بسیار مورد استقبال مشتری‌ها قرار دارند. همچنین این مدل از کابینت‌ها، پروسه‌ی ساخت و نصب آسان‌تری دارند و نسبت به هزینه‌ی تمام شده، عمر مفید و جلوه‌گری نسبتا بالایی نیز دارند؛ بنابراین پُر بیراه نیست که گوی سبقت را در بازار، از دیگر نمونه‌ها و مدل‌‌های کابینت ربوده باشند.

تعبیه تلویزیون در آشپزخانه مدرن با کابینت سفید

اما اگر بخواهید کابینت‌هایی نفیس‌تر و باکیفیت‌تر در آشپزخانه خود نصب کنید، بهتر است از کابینت‌های مدرن تمام چوب استفاده کنید. این مدل از کابینت‌ها، گرانقیمت و البته بسیار زیبا و ارزشمند هستند. برخلاف سبک کلاسیک که در آن، کابینت‌های چوبی مُزین به انواع و اقسام کنده‌کاری‌ها و جزئیات ریز و درشت هستند، در سبک مدرن، کابینت‌های چوبی، ساده و بی‌آلایش بوده و جزئیات چندانی بر روی بدنه‌ی آن‌ها دیده نمی‌شود. کابینت تمام چوب مدرن ، بسیار ساده و بدون کنده‌کاری‌ها است و به شکلی بسیار لوکس و مدرن در آشپزخانه تعبیه می‌شود. اگر چه غالب افراد ترجیح می‌دهند از کابینت‌های چوبی‌، به رنگ طبیعی خودِ چوب، یعنی قهوه‌ای استفاده کنند،  اما کابینت چوبی سفید رنگ، یک انتخاب جسورانه و منحصربفرد است که در کمتر آشپزخانه‌ای شاهد آن هستیم. این انتخابِ زیبا، می‌تواند باعث شود یک آشپزخانه‌ی تک و لاکچری داشته باشید و بتوانید از دیدن آن، سال‌های سال لذت ببرید.

چگونه می‌توانیم آشپزخانه‌‌ای مدرن و سفید داشته باشیم؟

آیا تنها حضور کابینت‌های سبک مدرن که به رنگ سفید باشند، برای داشتن یک آشپزخانه مدرن سفید رنگ کافی‌ است؟ در پاسخ باید گفت، اگر چه کابینت‌ها اصلی‌ترین اجزائی هستند که در انتخاب سبک کابینت آشپزخانه نقش دارند، اما وجود آن‌ها، به تنهایی کافی نیست که آشپزخانه مدرن، ما زیبا و درخشنده باشد! برای داشتن یک آشپزخانه‌ی سفید و مدرن، لازم است به نکات دیگری نیز توجه کنید که در ادامه، به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • لازم است تصمیم بگیرید که آيا قصد دارید تمام آشپزخانه‌تان سفیدِ یک‌دست باشد و یا ترجیح می‌دهید از رنگ‌های دیگری در کنار رنگ سفید استفاده کنید؟ به عنوان مثال، اگر ترجیح‌ می‌دهید آشپزخانه‌‌ای کامل و یکدست سفید داشته باشید و یا رنگ سفید در آن بسیار غالب باشد، پیشنهاد می‌دهیم شیرآلات، وسایل برقی مانند یخچال، لباس‌شویی و … ، یا ظروف و لوازم آشپزخانه و سایر چیزهای دیگر را به رنگ سفید انتخاب کنید.
  • انتخاب سنگ روکابینتی، یک گزینه‌ی دیگر است که در انتخاب شما نقش دارد. می‌توانید از سنگ مرمر سفید برای پیشخان استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید آشپزخانه‌تان کمی اختلاف رنگی و تنوع داشته باشد، می‌توانید از سنگ‌هایی که رگه‌های رنگی دارند استفاده کنید.
  • کاشی‌های بین کابینتی، کف‌پوش‌ها، پرده‌، دیوار آشپزخانه و مواردی ازین دست، گزینه‌های دیگری هستند که در صورت تمایل شما، می‌توانند سفید انتخاب شوند و یا در طیف رنگی سفید قرار بگیرند. در غیر این صورت، می‌توانید از رنگ‌هایی که با رنگ غالب آشپزخانه، یعنی سفید، کنتراست ایجاد می‌کنند استفاده کنید.
  • اگر تمایل دارید، می‌توانید از کابینت‌های بدون دستگیره، یعنی کابینت‌های مگنت‌دار استفاده کنید تا آشپزخانه‌تان، مدرن‌تر و شیک‌تر به نظر برسد. این مساله، خصوصا در آشپزخانه‌های مینیمال، بسیار راهکار مفیدی است.
  • به نظر می‌رسد استفاده از یک گلیم یا فرش سنتی، زیبایی آشپزخانه شما را دو چندان می‌سازد، بنابراین در صورتی که تمایل دارید می‌توانید از برخی وسایل سنتی مانند گلیم یا سبدها حصیری استفاده کنید تا از یکنواختی فضا بکاهید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید دستگیره‌های کابینت، کلید و پریزهای برق، صفحه‌ی روکابیتی و یا برخی از جزئیات کابینت‌‌تان را به رنگ دیگری انتخاب کنید تا فضای آشپزخانه‌تان، خسته‌کننده و تکراری نباشد و به زودی از آن دلزده نشوید.

 

کابینت سفید در کنار المان های رنگی

سخن پایانی

اگر با دقت به آشپزخانه‌های امروزی و آشپزخانه‌هایی که در دهه‌های گذشته مثلا بیست یا سی‌ سال پیش تعبیه می‌شدند، بنگرید مشاهده می‌کنید که سایز آشپزخانه‌ها کوچک و کوچکتر شده‌اند و طراحان ناگزیر هستند که از سبک کابینت‌ها و رنگ‌هایی استفاده کنند که این نقیصه را جبران نماید. آشپزخانه مدرن سفید یکی از بهترین گزینه‌هایی است که به خوبی فضای کوچک آشپزخانه را کنترل می‌کند و ابعاد آن را بزرگتر و پر نورتر از آنچه که هست به بیننده نشان می‌دهد. ضمن آن که، خصوصیاتی متمایز دارد که باعث می‌شود، حتی در آشپزخانه‌های بزرگ و پر نور نیز، از آن به عنوان یک گزینه‌ی قابل اتکاء یاد شود و طراحان بیشتری تمایل به استفاده از آن، حتی در فضاهای پر نور و وسیع داشته باشند. ازین که تا پایان همراه این محتوا در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه نگاشته شده است برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *