۸ ایده جذاب در طرح کابینت آشپزخانه ۱۳۹۷

۸ ایده جذاب در طرح کابینت آشپزخانه

در دهه‌های قبل، آشپزخانه در پشت خانه پنهان ‌بود. جایی بود که  در آن غذاها آماده و ظرف‌های کثیف شسته می‌شدند. تا سال ۱۳۹۷ طرح کابینت آشپزخانه ها به‌سرعت رشد می‌کند و اکنون آشپزخانه نقش بسیار متفاوتی دارد.

امروزه، آشپزخانه نقطه کانونی خانه است، جایی که همه را در ابتدای روز یا بعد از یک روز طولانی به هم می‌رساند. و اکنون در عوض، آشپزخانه در تمام زیبایی و گرمای مرکزی‌ترین بخش خانه نقش دارد.

آشپزخانه‌ها در طول دهه‌ها بسیار تغییر کرده‌اند و برنامه‌ریزی برای تغییر شکل طرح کابینت آشپزخانه شما بسیار مهم است. پیشرفت‌های فنّاوری و تغییر پویای اجتماعی تا حد زیادی به ظهور آشپزخانه‌های مدرن کمک کرده است. تمرکز بسیار زیادی بر روی خانه‌هایی با فضای باز وجود دارد که در اطراف آشپزخانه می‌چرخند و همه می‌توانند باهم و پس هم باشند. همانند هر مدل طراحی‌شده‌ی مدرن دیگر، سبک‌های ساده با نور طبیعی برای صاحبان خانه به یک جنبه ضروری از ظاهر و عملکرد کلی فضای آشپزخانه تبدیل‌شده‌اند.

با توصیه متخصصان طراحی، در اینجا ۸ ایده برتر در طراحی آشپزخانه وجود دارد که ما انتظار داریم در سال ۱۳۹۷ شاهد آن باشیم.

۱. طرح های هوشمند برای داشتن یک آشپزخانه مدرن

فنّاوری به‌طور کامل وارد آشپزخانه شده است و فقط به شکل ابزار فانتزی و لوازم‌خانگی نیست بلکه امروزه، شما می‌توانید یک آشپزخانه را در تمام وظایف و لوازم از شیر مخزن گرفته تا یخچال و نورپردازی ،با فنّاوری ترکیب کنید. این چیزی است که ما به آن‌یک آشپزخانه هوشمند می‌گوییم.

آشپزخانه‌های هوشمند درواقع یک جنبه تکاملی از طراحی است.  در حقیقت امروزه بسیاری از آشپزخانه‌ها کاملا هوشمند ساخته شده اند. برای آشپزخانه‌ها قدیمی‌تر ، حسگرها، ابزارهای هوشمند و وسایل دیگر می‌توانند برای راحتی صاحب‌خانه به خانه اضافه شوند.

 استفاده از تکنولوژی در تجهیزات آشپزخانه

یکی از آن‌ها  شیرهای آشپزخانه است که مجهز به حسگرهایی می‌باشند که می‌توانند حضور دست‌ها را در زیرشان حس کنند و به‌طور خودکار عملکردشان را انجام دهند و یا یک جسم قابل‌لمس را حس کنند.  همچنین یک ابزار الکترونیکی وجود دارد که تخم‌مرغ‌ها را کنترل می‌کند و به شما می‌گوید که کدام‌یک از آن‌ها تقریباً کیفیت بدی دارند.

وقتی مواد غذایی‌تان رو به اتمام است یخچال‌ها می‌توانند به شما هشدار دهند  یا یک قهوه ساز طوری برنامه‌ریزی می‌کند که قهوه شمارا در هنگامی‌که بیدار می‌شوید آماده کند.فراموش نکنید که سیستم نورپردازی خود را به‌روزرسانی کنید زیرابه شما این امکان را می‌دهد که تمام چراغ‌ها را با گوشی هوشمند یا طبلت خودکنترل کنید.
آشپزخانه‌هایی که در آن فنّاوری به‌طور یکپارچه به‌کاررفته در حال محبوب‌تر شدن هستند چراکه صاحب‌خانه‌ها  فن‌آوری‌های جدید را تجربه می‌کنند. این‌یکی از بزرگ‌ترین مدل‌ها تا سال ۱۳۹۷ است.

 

۲.چند ایده رنگی در طرح کابینت آشپزخانه مدرن

رنگ سفید

رنگ سفید هنوز هم یکی از بیشترین رنگ‌های موردعلاقه برای کابینت آشپزخانه است. صاحبان خانه آن را به خاطر ظاهر تمیز آن دوست دارند،  به‌خصوص اینکه در فضایی که میل به شلختگی دارد ، این رنگ بسیار مفید است.

قفسه‌های سفید در عین سادگی زیبا و ماندگار هستند و می‌توانند تقریباً در هر نوع سبک آشپزخانه مورداستفاده قرار گیرند. ما انتظار داریم که سفید در سال ۱۳۹۷ یکرنگ محبوب برای کابینت باقی بماند و احتمالاً برای سال‌های آینده هم به همین صورت خواهد بود. برای جداسازی آشپزخانه‌های سفید، انتظار دیدن جزایر در انواع مختلف رنگ و یا طرح چوب را داشته باشید. مخلوط کردن کامل قطعه‌های موردنیاز به‌علاوه‌ی رنگ‌های مختلف باعث قوت قلب می‌شود.

کابینت و جزیره آشپزخانه سفید

رنگ خاکستری

به همان اندازه که کابینت‌های سفید محبوب هستند، رنگ خاکستری گزینه دوم برای بسیاری از مردم است. کابینت‌های خاکستری مانند انواع مختلفی از آفتاب‌پرست‌ها هستند. چندمنظوره و قابل کاربرد برای هر چشم‌انداز یا پروژه می‌باشند.کابینت خاکستری وقتی با عناصر طبیعی و چیزهای پرزرق‌وبرق ست می‌شوند، یا حتی بدون وجود هیچ‌کدام از آن‌ها ،کارایی بسیار زیادی دارند.

 

استفاده از رنگ های تیره

به نظر می‌رسد که سفید و خاکستری در سال ۲۰۱۸ دورنگ بزرگ برای کابینت هستند. جلوه‌ی تمیز و مرتب  آن‌ها، آن‌ها را سال‌ها جزو علایق مردم قرار خواهد داد. اما یک پالت رنگ دیگر به‌آرامی در حال باز کردن راه خود به آشپزخانه‌های تیره است.

این رنگ با تناژ تیره‌ی جواهر خود را  نشان می‌دهد: سیاه، آبی نفتی، سبز زمردی، و حتی آلبالویی. این کار شمارا شگفت‌زده خواهد کرد که چگونه کابینت آشپزخانه تیره می‌تواند کارایی داشته باشد و فضای آشپزخانه را با ایجاد حس دراماتیک و لوکس افزایش دهد.

 

کابینت آشپزخانه آبی

کابینت‌های آشپزخانه‌ی تیره با ایجاد شکوه و جو مجلل و غنی نشان می‌دهند که گزینه‌های دیگر (برای رنگ کابینت)این کار را نمی‌کنند.

آن‌ها آشپزخانه را در یک ماهیت هیجانی ظریف قرار می‌دهند. بااین‌حال، باید مراقب باشید که رنگ آن بر رنگ اتاق غلبه نکند و باعث نشود که به‌طور دائم تیره دیده شود. اما تعداد زیادی از مالکان خانه‌ها در سال ۱۳۹۷ ،در حال کسب شهامت و انتخاب یک آشپزخانه بارنگ‌های تیره برای کابینت هستند.

درحالی‌که پالت‌های رنگ تیره‌ ممکن است به‌اندازه و سرعت رنگ سفید جدید به نظر نیایند اما به‌طور حتم با گذر زمان محبوب خواهند شد.

 

کابینت آشپزخانه سبز

 

۳. طراحی‌های ساده و مینیمال

درحالی‌که سبک‌هایی مانند خانه روستایی و قرون‌وسطایی مدرن هنوز هم محبوب هستند، اما صاحب‌خانه‌ها سادگی را در زیبایی‌شناسی کلی ،طراحی و مواد جایگزین برای آشپزخانه‌شان ترجیح می‌دهند.

محیط‌های عاری از استرس همان چیزی هستند که شما دوست دارید .و روزبه‌روز غرق نشدن در استرس‌های زندگی درواقع به معنی ساده زیستن است .برای طراحی ایده‌های جدید نگاهی به تغییر دکوراسیون خانه خود بیاندازید.

برداشتن کابینت بالای دیوار به یک‌روند رو به رشد در چند سال گذشته تبدیل‌شده است چون فضای بصری ایجاد می‌کند که آشپزخانه بسیار بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر می‌رسد.

این به شما این امکان را می‌دهد که از فضای پیشخوان به‌طور کارآمدتری استفاده کنید. به‌هرحال، بیشتر مردم نمی‌توانند به چیزهایی که در کابینت‌های  بالایی قرار دارد دست پیدا کنند. اگرچه درصورتی‌که فضای ذخیره اضافی موردنیاز باشد و یا یک عنصر نقطه کانونی موردنظر باشد ،قفسه‌های باز یک جایگزین عالی خواهند بود.

 

وقتی‌که ما می‌گوییم چیزی ساده است ، درواقع نمی‌خواهیم آن را با یک‌چیز خسته‌کننده مقایسه کنیم. بنابراین، مواد اولیه را با بافت در نظر بگیرید. اگر از قفسه‌های باز استفاده می‌کنید ، از برش چوب‌های سخت برای به کار بردن عناصر طبیعی و یا لوله فلزی برای نگرش صنعتی بیشتر استفاده کنید.

مناطق کاشی‌کاری شده یا کاشی‌های کف که از سنگ طبیعی ساخته‌شده‌اند و منحرف‌شده و یا روی‌هم انباشته‌شده‌اند ،برای ایجاد یک نقطه کانونی کامل به وجود آمده‌اند. این بافت‌های جالب بسیار متفاوت از روکش‌های صیقلی و براق هستند که ما در همه‌جا می‌بینیم. شما حتی ممکن است بخواهید ترمیم سقف را در نظر بگیرید تا به این پانچ اضافه کنید. تیرچه، سینی و تیرهای چوبی بهترین انتخاب هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. این موارد نکاتی برای بهتر کردن طرح کابینت آشپزخانه شماست.

 

۴.  سنگ کوارتز هنوز هم در کابینت ها میدرخشد

برای پیشخوان‌های آشپزخانه باکیفیت بالا، کوارتز هنوز هم مقام عالی دارد. این مواد شدیداً مقاوم هستند و می‌توانند تا ابد دوام بیاورند، به‌آسانی قابل مراقبت هستند و ضد میکروب می‌باشند. گرانیت، رقیب اصلی و تنگاتنگ و باکیفیت بالا با کوارتز هست، ولی نیاز به نگهداری کمی بیشتر دارد.

هنگامی‌که پیشخوان‌های کابینتی کوارتز اولین بار به بازار آمدند، نگرانی عمده‌ی مردم از  رنگ و عمر دوام آن بود. اما باگذشت زمان، به لطف فن‌آوری، تولیدکنندگان ،طیف وسیعی از رنگ‌ها را که به‌خوبی الگوهای سنگی می‌باشند برای انتخاب به‌طور واقع‌گرایانه فراهم کرده‌اند. شما حتی می‌توانید کوارتز را با پیچش‌های ظریف ورگه‌های بزرگ به تقلید از سایر مواد اولیه مانند سنگ‌های طبیعی تکمیل کنید.

اما یک مدل قابل‌توجه نسبت به رنگ‌های تطبیق‌پذیر و دیگر رنگ‌های طبیعی وجود دارد. بیشتر خانه‌داران رنگ‌هایی نظیر: خاکستری، خاکستری با توناژ قهوه ای، کرم و یا سفید را انتخاب می‌کنند.

فرم ها و اشکال ترجیحی از ذرات و جزئیاتی  که در سال‌های گذشته دیده‌ایم به ایجاد رگه‌ها در آرایه تغییر کرده است. این مسئله قطعاً سبک‌های تمیزتری که را که در اغلب فضاهای خانگی دیده می‌شوند، دنبال می‌کند.

درحالی‌که ما هنوز در مورد موضوع پیشخوان‌های کابینت صحبت می‌کنیم، موضوع مهم این است که محبوبیت فزاینده ظرف‌شویی‌های کامپوزیت را ذکر کنیم. این‌ها درواقع ظرف‌شویی‌هایی هستند که از مواد اولیه مشابه با پیشخوان‌های کابینت ساخته می‌شوند. این کار یک ظاهر یکنواخت و تمیز را ایجاد می‌کند و تمیز کردن و نگهداری را بسیار آسان‌تر می‌کند. بااین‌حال، نبرد سختی بین ظرف‌شویی‌های استیل ضدزنگ معروف و ظرف‌شویی‌های قدیمی در حال رخ دادن است.

سینک ظرف شویی

۵.در طراحی های جدید ، استفاده از فضاهای هدر رفته بسیار مهم هستند

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به آشپزخانه، هدر دادن غیرضروری فضا است.

جایی که قفسه‌ها و کشوها درست می‌شوند، فضای خالی زیادی را اشغال می‌کند. بدتر از همه این است که فضای موجود و در دسترس  برای  چیزهای بزرگ‌،کوچک باشد  یا برعکس: مثلاً یک فضا بیش‌ازحد عریض است و راهی برای سازمان‌دهی درست و استفاده درست از فضا را به شما نمی‌دهد.

یکی از پایه‌های یک آشپزخانه عملکردی ، انبار آشپزخانه است. اگر این کار ناکافی یا بی‌اثر باشد، با ناامیدی و چالش‌های بی‌پایانی مواجه خواهید شد. برای مقابله با این چالش‌ها، صاحب‌خانه‌ها شروع به جستجوی راهکارهای ذخیره‌سازی بهتر درون کابینت‌ها می‌کنند.

این ایده ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فضاهای لوازم‌خانگی برای لوازم آشپزخانه کوچک
  • کشوهای تقسیم‌کننده برای کارد و چنگال
  • جای مخصوص برای ادویه
  • طبقات تقسیم‌شده برای قابلمه‌ها و تابه‌ها
  • کشوها یا قفسه‌هایی مانند سطل زباله برای زباله‌ها و بازیافت

این‌ها باعث راحت‌تر کردن نگهداری غذاها، نوشیدنی‌ها و وسایل کوچک می‌شودند که در عکس های زیر نمونه های آن را مشاهده میکنید :

۶. در طرح های جدید، وسایل آشپزخانه چه رنگ هایی باشند ؟

یکی از داغ‌ترین مدل‌هایی که ما برای سال امسال در نظر گرفته‌ایم ، تجهیزات آشپزخانه با تک‌رنگ خاکستری و با یک روکش فلزی تیره و براق است.

لوازم ساخته‌شده از استیل مدتی است که بر بازار تسلط دارند. به‌طور سنتی لوازم‌خانگی به‌صورت ست کامل فروخته می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است یک یخچال بارنگ قرمز یا سبک قدیمی با یکرنگ آبی و غیره پیدا کنید. این قطعاً به معنی خروج و دست کشیدن  از زمانی است که به‌طور سنتی همه‌ی لوازم آشپزخانه را سفید انتخاب می‌کردند .

بااین‌حال، این روزها به نظر می‌رسد که صاحب‌خانه‌ها مایل به کسب تجربه و استفاده از طیف وسیعی از رنگ‌ها در سراسر آشپزخانه خود هستند.

حتی علاقه به پذیرش اجباری طیف رنگ‌های تجاری کم‌کم در حال محو شدن است. بیشتر آشپزخانه‌ها نیاز دارند که اجاق‌هایی با دیواره‌های تکی مجزا برای فر داشته باشند. این مدل می‌تواند گران‌تر از حدود قیمت رایج تجاری باشد و اغلب فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

اما همان‌طور که میدانید در بسیاری از این مدل‌ها، زیبایی‌شناسی یک مسئله بزرگ است. مالکان خانه اکثراً خواهان تغییر در حوزه و دیدگاه متداول تجاری هستند.

تغییرات نیز در دنیای فر در حال رخ دادن هستند. فرهای بخار در حال تبدیل‌شدن سریع به دستگاه‌های مدرنی که همه خواهان آن هستند ،می‌باشند. آن‌ها غذا را بسیار سریع‌تر پخت کرده، مواد مغذی غذا را حفظ می‌کنند و طعم بهتری نسبت به فرهای (قدیمی) دارند.

۷. استفاده از کفپوش و کاشی در طرح کابینت آشپزخانه

کف‌پوش چوبی که برای کف آشپزخانه به کار می‌روند هنوز بسیار محبوب است. اما دومین گزینه محبوب، کف‌پوش‌های سرامیکی هستند، که جلب‌توجه بیشتری می‌کنند. به لطف فنّاوری ،کف‌پوش سرامیکی اکنون در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و سبک‌ها و اندازه‌های مختلف قرار دارد.

کابینت آشپزخانه

برای مثال می‌توانید کاشی‌های سرامیکی را خریداری کنید که دقیقا به کف‌پوش‌های چوبی سخت شباهت دارند.

بنابراین اگر می‌خواهید ظاهر کف‌پوش چوبی را حفظ کنید اما درعین‌حال موادی می‌خواهید که نگه‌داری از آن‌ها راحت‌تر باشد ، استفاده از سرامیک را در نظر بگیرید. علاوه بر چوب، کاشی‌های سرامیکی را می‌توان به‌گونه‌ای طراحی کرد که به گستره‌ای از مواد دیگر از جمله سنگ‌های طبیعی شباهت داشته باشد . حتی بافت سطحی آن‌ها نیز برای تقلید از این مواد تغییر کرده است.

ازنظر اندازه، از این به بعد دیگر نیازی نیست که دیگر به سراغ اندازه‌گیری‌های سنتی  بروید. به نظر می‌رسد که در مورد کاشی‌ها ،محدودیت‌هایی از انواع و قالب‌های بزرگ‌تر وجود داشته باشد. شما می‌توانید تخته‌های تکی کاشی را  شبیه به صفحات گسترده‌ای از کف‌پوش‌های چوبی درست کنید. یا می‌توانید کاشی‌های سفارشی را به کار ببرید تا یک آشپزخانه منحصربه‌فرد ایجاد کنید.

کابینت آشپزخانه چوبی

۸. طرح کابینت های جزیره ای ایده ای جدید و پر کاربرد

جزایر آشپزخانه مدت زیادی نیست که مورداستفاده قرار می‌گیرند و همچنین یک‌چیز کوچک برای فشرده کردن در یک فضا نیست.

آن‌ها به نقاط کانونی و مرکز آشپزخانه تبدیل‌شده‌اند. یکی از تغییراتی که در حال ظهور است، سطوح تکی با سایزهای بزرگ‌ترمیباشد و کاربرد چندگانه دارد؛ به‌خصوص ازآنجایی‌که ما فضای کابینت کم‌تری در طراحی آشپزخانه‌ها مشاهده می‌کنیم.

هدف از جزیره در آشپزخانه ایجاد تأثیر است و طراحی آن باید بیانیه‌ ای داشته باشد .

طرح کابینت آشپزخانه

این جزایر درحالی‌که جای نشستن به‌عنوان یک میز غذاخوری معمولی و یا بار برای خوردن نوشیدنی را فراهم می‌کنند، دارای قفسه‌هایی برای جاسازی لوازم و وسایل خواهند بود و قفسه‌های زیرین انواع مختلفی از لوازم‌خانگی را در خود جا می‌دهند.

برای تطبیق با اندازه‌ی افزایش‌یافته، ما در حال بررسی تمایل افراد به جزیره آشپزخانه هستیم ،تا فضای اتاق نشیمن را در خانه‌هایی با طرح‌های باز گسترش دهیم. این امر تضمین می‌کند که جزیره آشپزخانه می‌تواند بدون پالایه کردن فضا در آشپزخانه ، چند کاربرد باشد.

کابینت آشپزخانه طوسی

کلام پایانی

ما در مقاله فوق تلاش کرده ایم با دادن ایده های جذاب به شما آشپزخانه ایرانی و شرقی شما را به به روز ترین و مدرن ترین حالت ممکن تبدیل کنیم. این ایده ها در حال حاضر جذاب ترین و پرطرفدارترین پیشنهادهای محبوب سال ۲۰۱۸ هستند که در کشورهای اروپایی اجرا می شوند. استفاده از طرح جزیره، پیشخوان هایی با جنس متفاوت، وسایل خانگی هوشمند و غیره.. به شما هم در ایجاد یک فضای صمیمی تر کمک می کنددو هم در عین حال شما یک آشپزخانه ایرانی اما مدرن دارید

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *