ترفندها و ایده‌های چیدمان داخل کابینت آشپزخانه

ترفندها و ایده‌های چیدمان داخل کابینت آشپزخانه

ایده‌های چیدمان داخل کابینت آشپزخانه

چیدمان داخل کابینت اگر به شکل صحیح و اصولی صورت بگیرد، به ایجاد نظم بیشتر در آشپزخانه کمک شایانی می‌کند. نظم و ترتیب در آشپزخانه باعث می‌شود که شما یا اعضای خانواده‌تان احساس بهتری نسبت به فضای آشپزخانه داشته باشید و میل به همکاری و هم‌راهی بین اعضای خانواده افزایش یابد. نظم در هر فضایی که باشد، از هرج و مرج و آشفتگی می‌کاهد و باعث می‌شود ذهن آرامش بیشتری داشته باشد. به همین دلیل است که ما رغبت بیشتری داریم که در یک آشپزخانه منظم، آشپزی کنیم. همان‌طور که کابینت‌های زیبا و مد روز به دکوراسیون و زیباتر شدن فضای بصری آشپزخانه کمک می‌کنند، درون کابینت‌ها نیز به نظم و فضاسازی بیشتر، احتیاج دارند. در این محتوا قصد داریم ترفندهایی در ارتباط با چیدمان داخل کابینت آشپزخانه به شما بیاموزیم. از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب همراه باشید:

چیدمان کابینت آشپزخانه

چیدمان داخل کابینت آشپزخانه ایرانی

خوشبختانه اکثر خانم‌های ایرانی از منظم‌ترین‌ها هستند و همواره سعی می‌کنند محیط خانه و آشپزخانه‌ی خود را به شکل پاکیزه‌ای نگه دارند. در واقع، ما ایرانی‌ها به دلیل مهمان‌نوازی ذاتی که داریم، از انواع مختلف ظروف برای پذیرایی استفاده می‌کنیم و نگهداری ازین ظروف، به چیدمان و نظم بیشتری احتیاج دارد.

با وجود نظم ذاتی که در همه‌ی خانواده‌های ایرانی قرار دارد، ترفندها و ایده‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم فضای درون کابینت‌ها و آشپزخانه را مرتب نگاه داریم.

چیدمان داخل کابینت
استفاده از شلف‌ها و استندهای طبقاتی به ایجاد نظم بیشتر در آشپزخانه کمک می‌کند.

چیدمان ظروف در کابینت

با توجه به حجم وسایل و لوازم آشپزخانه و محدودیت‌ فضا در آشپزخانه‌های امروزی، چیدمان ظروف در کابینت نیازمند نوعی مهارت است. چیدمان مرتب و قاعده‌مند ظروف در کابینت به ما کمک می‌کنند که فضاسازی بهتری درون کابینت‌ها ایجاد کنیم و همین طور به سهولت، آنچه که نیاز داریم پیدا کنیم.

اولین گام برای چیدمان داخل کابینت، جداسازی ظروف ضروری و لازم از ظروف و وسایل غیر ضروری است. ظروفی که هر روزه به آن‌ها نیاز داریم و در اصطلاح به آن‌ها جلودستی می‌گوییم، باید در کابینت‌های قرار گیرند که بیشتر در دسترس ما هستند.

در مقابل، ظروفی که نیاز چندانی به آن‌ها نداریم و در اصطلاح ظروف میهمانی هستند، بهتر است در کابینت‌هایی که کمتر در دسترس ما هستند قرار داده شوند.

برچسب کابینت

چیدمان قابلمه‌ها و وسایل برقی در کابینت آشپزخانه

پیشنهاد می‌شود قابلمه‌ها را در قسمت کابینت‌های پایینی قرار دهید و البته کابینتی را انتخاب کنید که دسترسی‌تان به آن آسان باشد. اگر فضای کابینت فراخ و بزرگ است می‌توانید قابلمه‌ها را به تفکیک از یکدیگر بچیندید. اما اگر فضای محدودی دارید، بهتر است قابلمه‌ها را بدون درب‌شان، در توی همدیگر قرار دهید. می‌توانید از قسمت درب کابینت به عنوان فضایی برای نگهداری درب قابلمه‌ها استفاده کنید.

برای چیدمان لوازم برقی نیز، اولویت با وسایلی است که بیشترین استفاده را از آن‌ها دارید. به عنوان مثال، ممکن است در یک خانه، چرخ‌گوشت استفاده کمتری داشته باشد. پس لازم نیست چرخ گوشت حتما بیخ گوشتان چیدمان شود. در مقابل، وسایل پر مصرف را می‌توانید در کابینت‌های جلویی قرار دهید.

چیدمان قاشق چنگال در کابینت

چیدمان قاشق چنگال در کابینت

ابتدا قاشق و چنگال‌ها و کاردها را به صورت منظم از یکدیگر تفکیک کنید و آن‌ها را بر اساس کاربرد و استفاده‌ای که دارند، در دسترس‌تان قرار دهید.

برای چیدمان قاشق و چنگال یا کارد در آشپزخانه، بهتر است از نظم‌دهنده‌ها و جدا کننده‌های مخصوص استفاده کنید. امروزه انواع مختلفی از نظم‌دهنده‌های قاشق و چنگال در بازار موجودند که فضای بهینه و مرتبی را به شما ارائه می‌دهند. اگر تعداد قاشق و چنگال‌هایتان زیاد است، بهتر است از نظم‌ دهنده‌های چند طبقه استفاده کنید تا تعداد بیشتری قاشق و چنگال را درون کابینت جاسازی کنید.

چیدمان کابینت آشپزخانه

چیدمان کابینت زیر گاز

بهتر است وسایل و لوازمی را که همواره با آن‌ها آشپزی می‌کنید در زیر کابینت گاز چیدمان کنید. به عنوان مثال، ادویه‌جات و بانکه‌های مواد غذایی، قاشق چنگال و سرویس کفگیر ملاقه، همه از بهترین گزینه‌ها برای چیدمان داخل کابینت گازی هستند. حتی می‌توانید بانکه‌ها و مواد خوراکی بسته‌بندی شده را در زیر کابینت‌ گازی چیدمان کنید.

اگر اهل کیک‌پزی هستید، کابینت زیر گاز، بهترین قسمت برای قرارگیری لوازم و قالب‌های کیک‌پزی است.

چیدمان داخل کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

چیدمان داخل کابینت سینک ظرف‌شویی کمی متفاوت از سایر قسمت‌های آشپزخانه است. از آن جا که کابینت سینک همیشه در معرض رطوبت و یا نشتی آب است، بهتر است از وسایلی استفاده شود که کمتر در معرض آسیب باشند.

از بهترین وسایل برای چیدمان داخل کابینت سینک ظرف‌شویی، می‌توان به مواد شوینده، سطل زباله، کیسه‌ها و دستمال‌های نظافت و …. اشاره کرد. البته اگر فرزند نوپایی دارید، بهتر است درب این کابینت را قفل کنید و یا وسایل ایمن‌تری را در این قسمت قرار دهید.

چیدمان در کابینت
هر چه سطح کانتر و پیشخان کابینت‌ها خلوت‌تر باشد، باعث می‌شود آشپزخانه‌ی شما منظم‌تر و مرتب‌تر به نظر برسد. حتی اگر فضای آشپزخانه‌تان مانند تصویر بالا بزرگ باشد، باز هم لازم است از شلوغ کردن فضای آشپزخانه اجتناب کنید.

چیدمان آشپزخانه کوچک

پر واضح است که در آشپزخانه‌های کوچک، دست ما خیلی باز نیست که وسایل و ظروف آشپزخانه را باز باز بچینیم. در آشپزخانه‌های کوچک، ما مجبوریم از راهکارهایی استفاده کنیم که هم فضای عمومی آشپزخانه و هم چیدمان داخل کابینت مرتب و منظم و در عین حال کاربردی باشد.

خوشبختانه امروزه اکسسوری‌های مختلفی به بازار ارائه شده‌اند که به فضاسازی بیشتر درون کابینت‌ها کمک می‌کنند. به عنوان مثال با استفاده از رف یا استندهای طبقاتی می‌توانید درون کابینت را طبقه‌بندی کنید و بر روی هر طبقه وسایل بیشتری بچینید. یا در مثالی دیگر می‌توانید از فضای درون درهای کابینت نیز استفاده کنید و بسیاری از ظروف کوچک، مانند ادویه‌ها و کف‌گیر و ملاقه‌ها، را در آن آویزان کنید. بدون شک، کابینت‌سازان حرفه‌ای به بهترین نحو می‌توانند با استفاده از اکسسوری‌ها و وسایلی که امروزه در آشپزخانه‌های کوچک کاربرد دارند، فضای بیشتری را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین برای ساخت کابینت آشپزخانه، حتما از کابینت‌سازان حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید.

چیدمان کابینت عروس
اگر چیدمان داخل کابینت به شکل اصولی صورت بگیرد، می‌توانید انواع مختلفی از ظروف را درون کابینت‌ها چیدمان کنید.

چیدمان کابینت عروس

اگر چه چیدمان داخل کابینت برای همه‌ی خانه‌دارها حائز اهمیت است اما این مساله برای نوعروسان، که آشنایی کمتری با خانه‌داری دارند، به مراتب مهم‌تر و قابل توجه‌تر است. با توجه به آن که عروس‌خانم‌ها وسایل نو و تازه‌ای دارند، چیدمان کابینت عروس، کاری جذاب و در عین حال هنرمندانه است.

حتما در سایت‌های مختلف و یا شبکه‌های اجتماعی با انواع مختلفی از چیدمان کابینت عروس آشنا شده‌اید. البته ما در این محتوا، ابدا این نوع شیوه و چیدمان را، که بر مبنای خودنمایی استوار است، پیشنهاد نمی‌دهیم. بلکه منظور ما شیوه‌ی چیدمان کاربردی و منظم برای عروس‌خانم‌ها است که در عین آن که خلاقانه است، از زیبایی نیز برخوردار است.

در ادامه چند پیشنهاد برای چیدمان داخل کابینت عروس ارائه می‌دهیم:

  • از خرید وسایل اضافی پرهیز کنید.

در وهله‌ی اول پیشنهاد می‌دهیم از خرید وسایل اضافی که فقط جنبه‌ی نمایشی دارند، اجتناب کنید. لیستی تهیه کنید و با توجه به روحیات و نیازهایی که در ذهن‌تان وجود دارد، وسایل مورد نیازتان را دسته‌بندی کنید. بدیهی است که باید قسمتی را هم برای وسایلی که هنوز به ذهن‌تان خطور نکرده و بعدا ممکن است به آن‌ها احساس نیاز کنید ،خالی بگذارید. برای این کار، می‌توانید از بزرگتر‌ها کمک بگیرید.

  • سعی کنید از وسایل هماهنگ استفاده کنید.

هماهنگی همیشه باعث زیبایی می‌شود، بنابراین سعی کنید وسایل انتخابی را با هماهنگی و هارمونی بیشتری انتخاب کنید. همچنین لازم است از وسایلی استفاده کنید که جای کمتری می‌گیرند. به عنوان مثال، بانکه‌های حبوبات یا ادویه‌جات که به صورت مربعی و مستطیل هستند، فضای کمتری نسبت به بانکه‌های گرد یا سایر اشکال هندسی اشغال می‌کنند. از خرید وسایل و بانکه‌های عجیب و غریب که فقط جنبه‌ی نمایشی دارند، پرهیز کنید. چرا که فقط پولتان و فضای کاربردی‌ در آشپزخانه را هدر می‌دهد.

چیدمان در کابینت
همانطور که در این تصویر مشاهده می‌شود از استندهای عمودی بشقاب، برای چیدمان بشقاب‌ها استفاده شده است که به زیبایی آشپزخانه می‌افزاید.
  • از رف و طبقه‌های نظم‌دهنده‌ی عمودی استفاده کنید.

برای چیدمان داخل کابینت، حتما از رف‌ و نظم‌دهنده‌های مختلف استفاده کنید. استفاده از نظم‌دهنده‌ها باعث می‌شود چیدمان شما نظم و سامان بیشتری داشته باشد و مرتب‌تر به نظر برسد. علاوه بر این در ابتدای خانه‌داری، فضای بیشتری برای وسایل دیگر باز می‌شود.

به عنوان مثال می‌توانید از استندهای مخصوص بشقاب و لیوان یا در قابلمه استفاده کنید. یکی از بهترین فضاها برای استفاده از نظم‌دهنده‌ها، قسمت درونی درب کابینت‌ها است. می‌توانید درهای قابلمه، ادویه‌جات، کف‌گیر و ملاقه، دستگیره‌های آشپزی و …. را با استفاده از نظم‌دهنده‌های مخصوص، درون درهای کابینت چیدمان کنید.

  • برای چیدمان بشقاب‌ها و کاسه‌های مخصوص مهمان از پگ‌بورد استفاده کنید.

بهترین وسیله برای چیدمان کشوهای عریض کابینت، استفاده از پگ‌بورد است. پگ‌بورد به صفحه‌هایی گفته می‌شود که بر روی آن سوراخ‌هایی است که جداکننده‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند. این جداکننده‌ها با توجه به ابعاد کاسه و بشقاب‌ها بر قسمت‌های مختلف سوراخ‌ها قرار می‌گیرند. پس دست شما را باز می‌گذارند که کشوهای عریض خود را به دلخواه چیدمان و فضاسازی کنید.

  • سطح کانتر را با چیدمان وسایل مختلف شلوغ نکنید.

یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که در شلوغی و بی‌نظمی فضای آشپزخانه موثر است، قرار دادن وسایل برقی و اکسسوری‌های فراوان بر روی کانتر و پیشخان است. خصوصا این مساله در آشپزخانه‌های کوچک بسیار به چشم می‌آید و باعث می‌شود فضا کوچکتر و بی‌نظم‌تر به نظر برسد.

بهتر است از قرار دادن هر وسیله‌‌ای که استفاده‌ی چندانی برایتان ندارد، بپرهیزید و تنها وسایلی را بر روی کانتر و پیشخان آشپزخانه قرار دهید که به صورت روزانه به آن‌ها نیاز دارید.

خلاقیت در چیدمان داخل کابینت

مسلم است که سبک و سیاق آشپزخانه‌ها متفاوت‌ هستند و فضای کاربردی برای هر کس متفاوت خواهد بود. بنابراین باید از روش‌های خلاقانه‌تری که متناسب با فضای آشپزخانه شما است، استفاده کنید تا چیدمان مرتب‌تر و قاعده‌مندتری را تجربه کنید. البته الگوها و مدل‌های بسیار مختلفی در اینترنت و فضای وب هست که هر کدام، متناسب با فضای آشپزخانه‌تان، ممکن است برایتان کاربرد داشته باشند و یا شما بتوایند با اندکی خلاقیت، از روی ایده‌های کلی ایده‌های جدید و خلاقانه‌تری بسازید.

سخن پایانی

چیدمان داخل کابینت اگر به شکل منظم و قاعده‌مندی صورت بگیرد، می‌تواند فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر چه نظم و انضباط بیشتری در آشپزخانه حکم‌فرما باشد، راحتی و آسایش بیشتری در آشپزخانه حکم‌فرما خواهد بود. به یاد داشته باشید چیدمان داخل کابینت و وسایل آشپزخانه باید به گونه‌ای منظم و قاعده‌مند باشد که همه‌ی اهل منزل بتوانند به راحتی و سهولت ابزارها و وسایل مورد نیازشان را پیدا کنند.

ازین که تا پایان این محتوا همراه ما بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالبی که ارائه کردیم، برایتان مفید و سومند واقع شود.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را فالو کنید تا از جدیدترین مدل‌های کار شده‌ی کابینت آگاه شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *