نصب کابینت ام‌ دی‌ اف؛ چگونه کابینت ام‌ دی‌ اف را در آشپزخانه نصب کنیم؟

نصب کابینت ام‌دی‌اف

چگونه کابینت ام‌ دی‌ اف را در آشپزخانه نصب کنیم؟

در بین همه‌ی انواع کابینت آشپزخانه، ام‌دی‌اف پر مصرف‌ترین مدل کابینت در آشپزخانه‌های ایرانی است. زیبایی این کابینت در کنار قیمت مناسبی که دارد، باعث شده mdf طرفداران بسیاری در قشر متوسط جامعه داشته باشد. کابینت ام‌دی‌اف دوام و ماندگاری مناسبی نیز دارد و اگر در معرض رطوبت قرار نگیرد، عمر مناسبی در آشپزخانه‌تان خواهد داشت. همچنین رنگ‌بندی و تنوع طرح آن بسیار بالا است. علاوه بر این، به دلیل انعطافی که در هنگام برش دارد، می‌توانید مدل‌های متنوعی از کابینت آشپزخانه را سفارش دهید. همه‌ی این ویژگی‌ها به علاوه نصب آسان و سریع آن در آشپزخانه، دلایلی کافی است تا ام‌دی‌اف را به عنوان متریالی منحصربفرد و ایده‌آل به مشتریان معرفی کند. در این محتوا قصد داریم شما را بیشتر با کابینت ام‌دی‌اف و همچنین پروسه نصب کابینت ام‌دی‌اف به صورت تخصصی آشنا سازیم. خواهشمندیم در ادامه همراه آکس چوب باشید:

نصب کابینت ام‌دی‌اف

ساخت کابینت ام‌دی‌اف

همان طوری که می‌دانید متریال و مواد اولیه بسیار متنوعی در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، که هر کدام ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربفردی دارند. برخی از انواع متریالی که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، عمری بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال دارند. برخی از انواع کابینت‌ها، ضد باکتری، ضد خط‌وخش و حتی قابل شست‌وشو هستند. بدیهی است که این کابینت‌ها در کنار مزایای عالی و شاخصی که دارند، هزینه‌ی زیادی را به مشتریان تحمیل می‌کنند و با توجه به عمر طولانی که دارند، چندان مقرون به صرفه نیست که هر چند سال یکبار تعویض شوند.

کابینت ام‌دی‌اف اگر چه کیفیت و ماندگاری چنین کابینت‌هایی را ندارد، اما این مزیت را دارد که می‌توانید در بازه‌های زمانی کوتاه، کابینت آشپزخانه‌تان را تعویض کنید. کابینت ام‌دی‌اف، هم قیمت اقتصادی و مناسبی دارد و هم تنوع رنگ و مدل بسیار بالایی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که هر چند سال یکبار تنوع قابل قبولی در آشپزخانه‌تان ایجاد کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که کابینت آشپزخانه امروزی‌تان، هر چند هم که جدید و مدرن یا گرانقیمت باشد، چند سال دیگر از مد افتاده و قدیمی است. ام‌دی‌اف به دلیل قیمت کمتری که دارد، دست شما را باز می‌گذارد که هر چند سال يکبار، به طور کلی دیزاین و طراحی آشپزخانه‌تان را تعویض کنید.

ساخت کابینت ام‌دی‌اف آسان است و طراحی، نصب و اجرای آن هم چندان کار پیچیده‌ای نیست. همه‌ی این عوامل باعث می‌شود قیمت تمام شده کابینت ام‌دی‌اف پایین‌تر از انواع دیگر باشد.

هزینه کابینت ام‌دی‌اف

کابینت ام‌دی‌اف به کابینت اقتصادی مشهور است. بنابراین از نظر قیمت، نسبت به سایر انواع کابینت آشپزخانه، قیمت کمتری دارد. به غیر از کابینت‌های فلزی، که از ورق گالوانیزه تشکیل شده‌اند، کابینت ام‌دی‌اف اقتصادی‌ترین مدل کابینت آشپزخانه است. کابینت هایگلاس و کابینت ممبران، نمونه‌های گرانقیمت‌تری از کابینت ام‌دی‌اف هستند.

آن چه ما به عنوان کابینت ام‌دی‌اف می‌شناسیم، انواع مختلفی دارد که کیفیت‌های هر کدام با دیگری متفاوت است. منظور از کابینت ام‌دی‌اف باکیفیت، ورق ام‌دی‌افی است که از خرده‌ها و و ضایعات چوب طبیعی به دست آمده است.

ضایعات طبیعی چوب، در ابتدا خرد شده و یک‌اندازه می‌شوند. سپس با رزین و مواد دیگری مخلوط شده و به شکل ماده‌ای خمیری‌مانند و نرم در می‌آیند. این ماده خمیری‌، تحت فشار و پرس، گرما و حرارت و پس از خشک شدن، به شکل تخته‌ فیبر با چگالی و دانسیته متوسط در می‌آید که به ام‌دی‌اف خام مشهور است. ام‌دی‌اف خام سپس با روکش لمینت یا ملامینه پوشانده می‌شود.

در برخی از موارد، مواد تشکیل دهنده ام‌دی‌اف از چگالی مناسبی برخوردار نیستند و یا حتی از نئوپان، که ماده‌ای ارزان‌تر از ام‌دی‌اف خام است، تشکیل می‌شود. بنابراین نوع ورق انتخابی ام‌دی‌اف در دوام و ماندگاری کابینت شما موثر است. بر همین اساس طبیعی است که ورق ام دی‌اف قیمت‌های مختلفی دارد. برخی نمونه‌های ام‌دی‌اف بسیار ارزان‌قیمت هستند که همانطوری که اشاره شد، از کیفیت و چگالی بالایی برخوردار نیستند و خیلی زود دچار پوسیدگی می‌شوند.

کابینت ام‌دی‌اف

انواع ام‌دی‌اف

امروزه تولیدکنندگان ام‌د‌ی‌اف، انواع مختلف ام‌دی‌اف را به بازار عرضه می‌کنند که هر کدام، مصارف خاصی دارند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ام‌دی‌اف خام
  • Hdf (فیبر با چگالی بالا)
  • Ldf (فیبر با چگالی پایین)
  • ام‌دی‌اف با روکش‌های مختلف (از جمله ملامینه، لترون، هایگلاس، پلی‌گلس، hpl ، pvc ، روکش چوب طبیعی و …)
  • ام‌دی‌اف با رنگ پولیشی
  • ام‌دی‌اف مقاوم در برابر رطوبت
  • ام‌دی‌اف با فرمالدهید کم
  • ام‌دی‌اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها
  • ام‌دی‌اف با قطر نازک یا ضخیم
  • ام‌دی‌اف مقاوم در برابر حرارت و آتش
  • ام‌دی‌اف منحنی یا هلال
  • و موارد دیگر که می‌تواند از انواع ام‌دی‌اف با ترکیبی از موارد بالا تشکیل شده باشد.

برخی از انواع ام‌دی‌اف که در بالا به آن‌ها اشاره شد، از نظر قیمت بسیار بالاتر هستند. اما آن چه ما به عنوان ام‌دی‌اف در کابینت آشپزخانه می‌شناسیم، ام‌دی‌اف خام با روکش ملامینه و لترون است.

ضخامت mdf

ضخامت mdf بنا به مصارف خاصی که دارد، می‌تواند کمی قطورتر و یا کمی نازک‌تر از حد معمول آن باشد. در ساختمان‌سازی انواع مختلفی از ضخامت mdf کاربرد دارد. به عنوان مثال، برای صفحه‌ی روکابینتی از ام‌دی‌اف با قطر زیاد استفاده می‌شود. اما برای پنل‌های ام‌دی‌اف که در سقف یا دیوار کاربرد دارند، از ام‌دی‌اف با قطر کمتر استفاده می‌شود.

کابینت آشپزخانه

آموزش گام‌به‌گام نصب کابینت

حال که با طور مختصر با کابینت ام‌دی‌اف و متریال تشکیل دهنده‌ی آن آشنا شدیم، بهتر است به ساخت و نصب کابینت ام‌دی‌اف بپردازیم. پیشتر گفتیم که ساخت کابینت ام‌دی‌اف، از دیگر انواع کابینت‌های آشپزخانه آسان‌تر است. زیرا ورق mdf ، قابلیت برش‌خوری بالایی دارد و به آسانی به وسیله‌ی دستگاه برش می‌خورد.

انواع مدل‌های کابینت آشپزخانه که طرح‌های مختلف و پُر کاری دارند، به آسانی با ام‌دی‌اف قابلیت اجرا دارند.

البته همانطوری که می‌دانید کابینت ام‌دی‌اف فقط در انواع نمونه‌های کابینت مدرن کاربرد دارد و نمی‌توان مدل‌های کلاسیک یا نئوکلاسیک را با آن ساخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی شناخت کابینت مدرن و کابینت کلاسیک، این محتوا را بخوانید.

نقشه کابینت آشپزخانه

برای انتخاب مدل و سبک کابینت آشپزخانه، بهتر است با یک طراح کابینت و یا طراحان دکوراسیون داخلی مشورت کنید. این کار باعث می‌شود مدل مناسبی از کابینت را با توجه به فضا و محدودیت‌های آشپزخانه‌تان انتخاب کنید. پس از این کار، نقشه کابینت آشپزخانه تهیه می‌شود که در واقع گام اول ساخت و نصب کابینت آشپزخانه است.

نرم‌افزار طراحی کابینت

شرکت‌های کابینت‌ساز، عمدتا از نرم‌افزار طراحی کابینت استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود مشتری بتواند به صورت سه‌بعدی و دقیق، کابینت‌ها را پیش از ساخت کابینت اصلی مشاهده کند.

استفاده از نرم‌افراز طراحی کابینت از اشتباهات احتمالی و پشیمانی مشتری پیشگیری می‌کند. چرا که در بسیاری موارد آن چه در ذهن ما نقش می‌بندد با آن چه در واقعیت به وجود می‌آید، بسیار متفاوت است. پیشنهاد می‌دهیم حتما از طراح و کابینت‌سازتان بخواهید با استفاده از نرم‌افزار طراحی کابینت، مدل پیشنهادی‌اش را به شما نشان دهد تا راحت‌تر و بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

نوار پی‌وی‌سی

ساخت کابینت ام‌دی‌اف اگر چه کاری تخصصی است، اما نسبت به مدل‌های دیگر کابینت پروسه‌ی آسان‌تری دارد. زیرا همان‌طوری که بیان شد، برش‌کاری ام‌دی‌اف بسیار آسان است.

پس از برش‌کاری و برای پوشاندن لبه‌های بریده شده و بدون روکش ام‌دی‌اف، از نوار pvc استفاده می شود. بهترین مدل استفاده از نوار pvc ، بهره‌گیری از دستگاه‌های لبه‌چسبان است که این کار را با ظرافت و زیبایی بیشتری انجام می‌دهند.

نوار pvc باعث می‌شود که رطوبت محیط، حشرات و ناملایمات محیطی آشپزخانه، به داخل  بافت ام‌دی‌اف نفوذ نکنند و باعث پوسیدگی و خرابی آن نشوند. بنابراین این کار باید با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و به صورت حرفه‌ای صورت گیرد.

کابینت ام‌دی‌اف

نصب کابینت ام‌دی‌اف

همان طور که ساخت کابینت ام‌دی‌اف آسان است، نصب آن نیز کار چندان پیچیده‌ای نیست. البته کاری تخصصی است و بهتر است توسط نصابان حرفه‌ای صورت گیرد تا از اشتباهات سهوی پیشگیری شود. ما در ادامه مراحل نصب کابینت ام‌دی‌اف را به طور مختصر و خلاصه توضیح می‌دهیم.

ابتدا بهتر است دیوار پشت کابینت‌ها بررسی شوند تا کاملا به صورت یک‌پارچه و صاف باشند. در صورتی که دیوار پشت کابینت‌ها، سطحی صاف ندارند، باید به وسیله‌ی مصالح پر شوند تا کابینت به طور کامل، به دیوار فیت شود.

در ابتدا یونیت و اسکلت کابینت را بر طبق نقشه کابینت آشپزخانه، به هم‌دیگر متصل می‌کنند. کابینت‌های دیواری، پیش‌تر از کابینت‌های زمینی نصب می‌شوند.

محل نصب دقیق کابینت‌ها ابتدا با اندازه‌گیری‌های دقیق و میلی‌متری نشانه‌گذاری می‌شوند. سپس به وسیله‌ی تراز چک می‌شوند تا ناراستی و کجی آن گرفته شود.

پس از نشانه‌گذاری دیوار، کابینت‌ها موقتا بلند می‌شوند تا بر روی نشانه‌ها قرار گیرند. در صورتی که محل‌های علامت‌گذاری شده با سوراخ‌های پشت کابینت یکسان باشد، کابینت‌ها بر روی زمین قرار می‌گیرند و دیوار به وسیله‌ی مته و دِرِیل سوراخ‌کاری می‌شود.

فیتینگ کابینت چیست

برای نصب و اتصال کابینت‌ها به دیوار از فیتینگ کابینت استفاده می‌شود. فیتینگ، نوعی اتصالات است که باعث می‌شود کابینت به شکل محکم‌تر و مطمئن‌تری به دیوار متصل شود. بدیهی است هر چه اتصال کابینت به دیوار مستحکم‌تر باشد، تحمل وزن کابینت بالاتر می‌رود. به این معنی که وسایل و لوازم بیشتری را می‌توانید در کابینت‌ها قرار دهید.

مساله اتصال کابینت به دیوار بسیار مهم و حائز اهمیت است. چرا که کابینت‌ها خودشان به تنهایی وزن بالایی دارند و وقتی که وسایل درون کابینت قرار می‌گیرد، به تحمل وزن بیشتری نیاز دارند. در غیر این صورت، اتصالات کابینت‌ بر اثر انباشت وسایل سنگین شُل می‌شوند و ممکن است شکم بیندازند یا حتی بیفتند.

در گذشته از انواع فیتنیگ‌های هفتی هشتی برای نصب کابینت‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه فیتینگ‌های جدیدتری به بازار عرضه شده‌اند که تحمل وزن بالاتری دارند. هر چند باز هم پیشنهاد می‌شود وسایل سنگین در کابینت‌های زمینی قرار بگیرند.

نصب کابینت

نصب کابینت‌ زمینی ام‌دی‌اف

پس از نصب کابینت‌های ردیف بالا یا همان کابینت‌های هوایی، نوبت به نصب کابینت‌های زمینی است. پروسه کابینت‌ زمینی ام‌دی‌اف نیز مانند کابینت‌هایی هوایی یکسان است. با این تفاوت که این کابینت‌ها به وسیله‌ی پایه هم بر روی زمین نصب می‌شوند و باید اندازه پایه‌ها را نیز در نظر گرفت. همچنین کابینت‌های زمینی، محل قرارگیری سینک ظرف‌شویی، ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی، اجاز گاز و … نیز هستند، به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای نصب لوله‌ها و اتصالات نیز اندیشیده شود. علاوه براین، مساله آب‌بندی کابینت‌ ظرف‌شویی نیز بسیار حائز اهیمت است. چرا که آب و ام‌دی‌اف دشمنان سرسخت همدیگر هستند و باید کمترین برخورد را با یکدیگر داشته باشند.

نصب درها و کشوهای کابینت ام‌دی‌اف

پس از آن که یونیت و اسکلت کابینت به درستی و به خوبی بر روی دیوار نصب شد، نوبت نصب درها و کشوهای کابینت ام‌دی‌اف است. برای این منظور به اتصالات نیاز دارید. اتصالاتی که برای نصب کابینت ام‌دی‌اف کاربرد دارند، باید مستحکم و باکیفیت باشند تا پس از مدتی شُل نشوند و در اصطلاح، درها لنگر نیندازند.

پس ازین که نصب کابینت ام‌دی‌اف به درستی انجام گرفت، درها و کشوها در قسمت‌های مناسب خود قرار می‌گیرند و کابینت‌ها آماده استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

نصب کابینت ام‌دی‌اف به دو یا سه نفر نصاب نیاز دارد و امری تخصصی است. به همین دلیل نصب آن باید توسط نصابان حرفه‌ای صورت گیرد.

با توجه به آن چه راجع به کابینت ام‌دی‌اف، ساخت و نصب آن گفته شد، کابینت ام‌دی‌اف یک متریال مناسب برای آشپزخانه‌های مدرن امروزی است. شما با صرف هزینه‌ی بسیار کمتری، می‌توانید کابینت‌های جدید و مد روز داشته باشید و پس از چند سال که از عمر مفید آن‌ها گذشت، اقدام به تعویض آن‌ها و نصب کابینت‌های جدیدتر کنید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آن چه بیان شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب سری بزنید و از مدل‌های به روز و جدید کابینت آشپزخانه، مدل کابینت ۲۰۲۱ و هزاران مدل و طرح دیگر که در دکوراسیون خانه و آشپزخانه کاربرد دارد، دیدن فرمایید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *