بدنه کابینت، مهم‌ترین جزء کابینت

بدنه کابینت، مهم‌ترین جزء کابینت

نما و بدنه‌ کابینت دو مسئله مهم در انتخاب کابینت‌ هستند که هم از نظر زیبایی و هم از نظر استقامت، نقش مهمی ایفا می‌کنند. بدنه کابینت به قسمت‌هایی گفته می‌شود که درها و سایر قسمت‌های قابل رویت بر روی آن نصب می‌شود و در واقع همان اسکلت کابینت است که نمی‌بینیم! کفی و سقف، پشت و جداره‌ی یونیت، بدنه یک کابینت را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر به قسمت‌های قابل مشاهده، که در واقع همان درها و قسمت‌های قابل رویت هستند، در اصطلاح نمای کابینت گفته می‌شود. بسیار مهم است که این اجزا از متریال مناسبی ساخته شوند تا هم از نظر استقامت و هم از نظر زیبایی در شأن مصرف‌کنندگان عزیز باشند.

بدنه کابینت کدام قسمت آن است؟

تقریبا تمام قسمت‌هایی که جزو نمای اصلی کابینت نیستند، بدنه محسوب می‌شوند. آنچه باعث تفاوت ظاهری، قیمت و مدل‌های مختلف می‌شود، بدنه‌ی کابینت نیست بلکه نمای آن است.

بدنه کابینت در تمام انواع مختلف کابینت‌های آشپزخانه، عمدتا مشترک و از جنس MDF است. البته در نمونه‌های باکیفیت و گرانقیمت کابینت از بدنه‌های باکیفیت‌تری مثل پلی وود یا چوب و در مدل‌های ارزان‌تر از بدنه‌ی فلزی استفاده می‌شود.

ساختار بدنه کابینت

بدنه‌ی کابینت از دو عدد دیواره‌ی کناری، سقف در کابینت‌های هوایی، کف و طبقات داخلی تشکیل شده است. استحکام بدنه نقش مهمی در دوام و زیبایی کابینت‌های آشپزخانه دارد. چنانچه جنس بدنه کابینت ضعیف باشد، کابینت نمی‌تواند وزن ظروف و لوازم داخل آن را تحمل کند. در چنین حالتی، کابینت در اصطلاح شکم می‌اندازد و اگر مدت زیادی در این حالت بماند، حتی ممکن است شکسته شود.

انواع مختلف نمای کابینت

انواع مختلف نمای کابینت

نمای کابینت همان قسمتی است که قابل مشاهده می‌باشد و شامل درب‌ها و قسمت‌های قابل رویت است. نما طرح‌ها و مدل‌های بسیاری دارد و در اصل، آنچه ما از کابینت‌های مختلف می‌بینیم و می‌شناسیم، نمای آن است. نمای کابینت ممکن است از متریال مختلفی از جمله موارد زیر تشکیل شده باشد:

امروزه به دلیل تنوع بسیار بالای متریالی که در ساخت کابینت کاربرد دارند، همچنین تکنولوژی بالاتر، انواع مختلفی از کابینت تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع مختلف بدنه کابینت

متداول‌ترین متریالی که در ساخت بدنه کابینت نقش دارد، ام‌دی‌اف است. البته در انواع گرانقیمت‌تر و نفیس‌تر ممکن است از متریال دیگری مانند چوب طبیعی استفاده ‌شود، اما به طور کلی رایج‌ترین نوع اسکلت همان ام‌دی‌اف سفید صابونی است. در زیر به انواع بدنه کابینت اشاره می‌کنیم:  

  • بدنه فلزی
  • ورق MDF سفید صابونی یا حتی رنگ‌های دیگر
  • PVC در قسمت‌هایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد، مانند ظرفشویی
  • تخته پلی وود که از نظر قیمتی بسیار بالا و از نظر کیفیت بسیار مقاوم است
  • بدنه‌ی چوبی که قیمت بسیار بالایی دارد و فقط در بعضی انواع تمام چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدنه کابینت ام‌دی‌اف

MDF ماده‌ای اقتصادی است و با توجه به مبلغی که دارد، از کیفیت و مقاومت کافی نیز برخوردار است. شیوه‌ی طراحی و برش خوری آسان آن که نیاز به تخصص چندانی ندارد، دلیل دیگری است که باعث شده در عرف بازار از ام‌دی‌اف بیش از هر متریال دیگری به عنوان بدنه کابینت استفاده شود.

ورق MDF از ضایعات و خرده‌های چوبی طبیعی تشکیل شده‌ است. این مواد در ابتدا تمیز و شسته شده و پس از آن به شکل ماده‌ای خیمری شکل در می‌آید. سپس به وسیله‌ی چسب رزین به صورت کاملا فشرده و تحت فشار و دمای بالا، پرس می‌شود. این متریال پس از خشک شدن توسط پوششی به نام لمینت پوشانده می‌شود. در مدل‌های ضعیف‌تر ام‌دی‌اف، از ملامینه به جای لمینت استفاده می‌شود. معمولا برای بدنه‌ی کابینت از ام‌دی‌اف با روکش سفید ساده (سفید صابونی یا سفید براق) که از نظر قیمت ارزان‌تر است، استفاده می‌شود.

بدنه کابینت ام‌دی‌اف

عوامل اثرگذار بر قیمت بدنه ام‌دی‌اف

به طور کلی، ام‌دی‌اف متریال ارزان قیمتی است. قیمت کابینت ام‌دی‌اف تابعی از کیفیت ورق  به کار رفته در آن است. به عنوان مثال ورق ام‌دی‌اف خارجی مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارد و قیمت آن نیز بالاتر است. اگر به دنبال بدنه‌ی کابینت باکیفیت هستید، که مقاومت بالایی در برابر فشار و وزن داشته باشد، این نمونه نسبت به نمونه‌های ایرانی ارجحیت دارد.

ضخامت و نوع پوششی که بر روی ام‌دی‌اف قرار می‌گیرد از دیگر عواملی است که در قیمت آن تاثیر دارد. همان طور که اشاره شد ورق لمینت نسبت به ورق ملامینه قیمت بالاتری دارد.

همچنین هر چه از تعداد ورق‌های بیشتری برای تولید و ساخت بدنه‌ی کابینت استفاده شود، قیمت کلی کار نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین تعداد طبقات و به طور کلی مدل بدنه‌ی کابینت، عامل دیگری است در قیمت آن موثر است.

قیمت بدنه کابینت  mdf

اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش کابینت بدنه آن است به همین دلیل، لازم است از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشد. از طرفی چون در زیر نما پنهان می‌شود و در ظاهر آشپزخانه قابل مشاهده نیست، در پروسه ساخت آن از ماده‌ای استفاده می‌شود که مقرون به صرفه باشد تا از قیمت تمام شده بکاهد. با توجه به مناسب بودن ام‌دی‌اف از نظر قیمت و مقاوم بودن نسبی آن، اصلی‌ترین متریالی که در ساخت بدنه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق ام‌دی‌اف سفید رنگ است که البته می‌توان از نمونه‌های رنگی آن نیز استفاده کرد.

بدنه کابینت ضد آب

یکی از بزرگترین معایب ورق ام‌دی‌اف آسیب‌پذیری آن در برابر آب است. ام‌دی‌اف اگر در برابر رطوبت و نفوذ آب قرار بگیرد، در اصطلاح باد می‌کند و می‌پوسد. به همین دلیل است در قسمت‌هایی از آشپزخانه که در معرض آب و رطوبت هستند، از بدنه کابینت PVC به جای ام‌دی‌اف استفاده می‌شود.

پی‌وی‌سی وزن بسیار کمی دارد و قیمت آن به مراتب بیشتر از ام‌دی‌اف است اما به دلیل مقاومت کامل در برابر رطوبت، در قسمت‌هایی که احتمال پاشیدن آب وجود دارد، از ورق PVC استفاده می‌شود؛ مثلا در زیر سینک ظرف‌شویی، در حمام، کابینت آبچکان، روشویی و … از جمله رایج‌ترین قسمت‌ها برای نصب یونیت PVC هستند.

 

بدنه کابینت ضد آب

سخن پایانی

بدنه‌ی کابینت بخش بسیار مهمی است که در کیفیت و فضاسازی نقش مهمی دارد. شیوه‌ی طراحی و دسترسی راحت‌ به همه‌ی قسمت‌ها از عواملی است که باعث می‌شود کابینت‌ها مفیدتر و جادارتر باشند. نصب و تعبیه بدنه ضعیف و بی‌کیفیت باعث می‌شود استقامت کلی کابینت‌ها کاهش یابد و بدنه پس از مدتی دچار آسیب شود. بنابراین به همان اندازه که برای انتخاب مدل و زیبایی ظاهری آن زمان صرف می‌کنید لازم است نسبت به کیفیت و کارایی بدنه‌ی کابینت نیز توجه لازم را به خرج دهید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *