طراحی مناسب کابینت آشپزخانه ؛ چگونه آشپزخانه ای مدرن طراحی کنیم؟

چگونه آشپزخانه ای مدرن طراحی کنیم؟

آشپزخانه از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای است. بشر از دیرباز، اندیشه‌های متفاوتی برای طراحی این بخش از خانه اتخاذ کرده ‌است. طبقات، قفسه‌ها و کمدهای فراوان و مستحکم همواره از اجزای جدا ناشدنی آشپزخانه بوده‌اند و سیر تکاملی آن، همان چیزی است که ما امروزه آن را کابینت می‌نامیم. همانطور که می‌دانید، طراحی مناسب کابینت آشپزخانه ، نقش ویژه‌ای در زیبایی آشپزخانه و به طبع، زیبایی خانه دارد و به همین دلیل است کابینت‌ها ، جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان دارد و می‌تواند نمای آن را دلچسب سازد.

کابینت آشپزخانه در عین زیبایی، لازم است، کاربردی و با دوام نیز باشد تا بتواند حجم زیادی از ابزارآلات آشپزخانه را در درون خود پوشش دهد. طراحی مناسب کابینت آشپزخانه تابعی از رنگ، جنس و متریال کابینت، یراق آلات تزئینی است. در این محتوا قصد داریم شما را با انواع روکش، رنگ، طرح و هر آنچه برای طراحی مناسب کابینت آشپزخانه نیاز دارید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع طراحی کابینت آشپزخانه:

  • طرح آشپزخانه به‌ صورت یک طرفه

در مواردی که فضای آشپزخانه، محدود است تمام کابینت بر روی یک دیوار قرار می‌گیرد. در این طرح، کابینت در قسمت بالایی دیوار و وسایلی مانند ماکروویو و اجاق گاز در قسمت کابینت‌های زیرین قرار می‌گیرد. این شکل از طراحی، معمولا برای فضایی با ابعاد ۸/۱ الی ۳ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد و فضای کار کافی برای یک نفر را محیا می‌سازد. با توجه به اینکه در این مدل، همه‌ی کابینت‌ها و وسایل بر یک دیوار نصب می‌شوند، محل قرارگیری انشعابات، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طراحی مناسب کابینت آشپزخانه یک دیواره

  • طرح آشپزخانه‌ی دوطرفه:

در طرح دیگری که نیاز به فضای بیشتری دارد، کابینت‌ها در دو طرف آشپزخانه قرار می‌گیرند و وسایل آشپزخانه نیز، در کنار کابینت‌ها قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که باید در بین دو طرف فضایی با عرض حدودی ۱۲۰ سانتی متر وجود داشته باشد.

  • طراحی به شکل حرف L:

برای آشپزخانه‌های بزرگ، به‌طور معمول از طرح L استفاده می‌شود. این طرح مزیت‌های بسیاری دارد؛ از جمله اینکه با استفاده از فضای گوشه‌ها می‌توان یک میز غذاخوری در آشپزخانه قرار داد. برخلاف دو طرح قبلی در این طرح می‌توان فضای مناسب برای رفت وآمد دو نفر را به وجود آورد.  

طراحی مناسب کابینت آشپزخانه L

  • آشپزخانه‌ به شکل حرف U:

در اکثر مواقع، برای فضاهای مربعی از طرح U استفاده می‌شود. این طرح به شکل بسیار مفیدتری از همه‌ی فضاها استفاده می‌کند، به‌طوری که امکان رفت و آمد همزمان دو نفر در آشپزخانه وجود دارد و در عین حال می‌توان به تعداد مناسب کابینت در آشپزخانه تعبیه کرد.از این طرح برای کابینت های ممبران می توانید استفاده کنید.

  • طرح جزیره مانند:

یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های طراحی آشپزخانه، طرح جزیره است. در این طرح، یک میز کار مربعی و یا دایره‌ای شکل در مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرد و فضای دور آشپزخانه محل قرار گیری کابینت‌ها می‌باشد. البته می‌توان در کنار میز کار، سینک ظرفشویی و یا وسایلی مانند ماشین لباسشویی و یا ماشین ظرفشویی را قرار داد. این طرح تاکنون بسیار مود استقبال قرار گرفته است زیرا با استفاده‌ی حداکثری از فضاهای خالی آشپزخانه در فضاهای بزرگ، بسیار کاربردی و بهینه است.

طراحی مناسب کابینت آشپزخانه سفید

  •  

    آشپزخانه با طرح اوپن:

رایج‌ترین سبک طراحی آشپزخانه، طرح اوپن است. در این طرح، معمولا آشپزخانه به نشیمن باز می‌شود. ویژگی مذکور باعث می‌شود، در صورت هماهنگی طرح آشپزخانه با سایر دکوراسیون منزل، فضای آشپزخانه و نشمین، به شکل یک‌پارچه به چشم بیاید.

به علاوه این طرح دسترسی آسان به تمام نقاط آشپزخانه را میسر می‌سازد و سه وسیله‌ی اصلی آشپزخانه، یعنی یخچال، اجاق گاز و ماشین لباسشویی به صورت مثلثی در بین کابینت‌ها قرار می‌گیرند. این طرح خود شامل انواع دیگری است که با توجه به ابعاد آشپزخانه متفاوت است. برای مثال اوپن ممکن است به ‌صورت یک قسمتی و یا دوقسمتی باشد.

 در نوع یک قسمتی، ورودی آشپزخانه در کنار دیوار قرار دارد و بنابراین اوپن، از یک کابینت یک‌قسمتی تشکیل شده‌است. در مدل دو قسمتی ورودی آشپزخانه در وسط قرار دارد و دو کابینت یک قسمتی در طرفین اوپن وجود دارد.

انواع مواد اولیه مورد استفاده در طراحی و ساخت کابینت:

ساختار کلی کابینت بر روی یک یونیت قرار می‌گیرد. این یونیت ممکن است از پیش ساخته شده ‌باشد و یا در محل نصب، طراحی و تولید شود. یونیت‌های کابینت، معمولا به دو نوع دیواری و زمینی دسته‌بندی می‌شود. نوع زمینی یونیت کابینت، دارای ارتفاعی حدودی ۷۰ سانتی متر و عمقی حدود ۵۵ سانتی متر می باشند. نوع دیواری معمولا دارای ارتفاع ۷۰ ویا ۵۰ سانتی متر و عمق ۳۰ سانتی متر موجود است.

با استفاده از پایه‌های فلزی می توان بیشینه‌ی تحمل وزن کابینت‌ها را افزایش داد. برای ساخت بدنه‌ی کابینت، معمولا از MDF استفاده می‌شود. اما سایر قسمت‌های کابینت که در معرض دید قرار دارند، می‌تواند از هر متریالی مانند هایگلاس، MDF، ممبران، چوب و غیره باشد.

از آنجا که سطح رویه‌ی کابینت، مستقیما در معرض رطوبت، گرما، سرما، ساییدگی و سایر عوامل آسیب زننده قرار دارد، بنابراین لازم است از مواد و متریال مستحکمی که متناسب با نیاز کاربری‌تان است استفاده کنید و در این باره حتما تحقیق و بررسی کافی را انجام دهید.

رنگ در طراحی مناسب کابینت آشپزخانه :

استفاده از انواع رنگ در طراحی کابینت، محدودیتی ندارد و با توجه به سلیقه‌ی افراد  متفاوت خواهد بود. رنگ کابینت آشپزخانه باید با نمای کلی دکوراسیون داخلی منزل شما انتخاب شود و متناسب با متراژ آشپزخانه ‌تان باشد. به این معنی که در آشپزخانه‌هایی با متراژ کوچک، از رنگ‌های روشن‌تر و بازتاب کننده نور استفاده کنید تا آشپزخانه‌ی دلبازتری را تجربه کنید.

طراحی مناسب کابینت آشپزخانه طوسی رنگ

مراحل طراحی، ساخت و نصب کابینت:

نخستین گام، تهیه کردن طرح اولیه است. طرح اولیه در واقع طرحی است که با توجه به علاقه و سلایق خریدار تهیه می‌شود. قدم بعدی اندازه‌گیری است. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، اندازه‌ی وسایل برقی بکار رفته در آشپزخانه و محل قرارگیری کلید و پریز‌های برق و همچنین انشعابات آب و گاز است.

گام بعدی در طراحی مناسب کابینت آشپزخانه ، تهیه‌ی طرح نهایی است. طراحی نهایی با توجه به مختصات اندازه‌گیری شده در مرحله‌ی قبل انجام می‌شود. این طرح ممکن است به ‌صورت دستی و یا با کمک رایانه تهیه شود. در طراحی نهایی نکاتی مانند نور آشپزخانه، رنگ کابینت، پرده و گل آرایی آشپزخانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 علاوه بر مستحکم بودن اجزای کابینت، چیدمان کابینت باید به ‌نحوی باشد که وسایل مورد نیاز در کم‌ترین زمان ممکن قابل دسترسی باشند. در آخرین مرحله از طراحی باید تمامی اشکالات و عیب‌های احتمالی بررسی شود و طراحی به‌گونه‌ای باشد که در صورت خرابی هر یک از وسایل، انشعابات و حتی کابینت‌ها، عملیات تعمیر و تغییر، به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

قرار گیری متناسب وسایل آشپزخانه باعث خواهد شد مدت بیشتری در قرار گرفتن در آشپزخانه لذت ببرید و به زودی از وجود کابینت‌ها دلزده و خسته نشوید. همانطور که می‌دانید نصب و تهیه کابینت آشپزخانه، هزینه‌بر و زمان‌بر است و چنانچه درست و اصولی انتخاب نشود، ممکن است هزینه‌ی زیادی را به شما تحمیل کند.

نکاتی در باب نگهداری و مراقبت از کابینت آشپزخانه:

نگهداری و مراقبت از کابینت آشپزخانه مانند طراحی اصولی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در زیر نکات ارزشمندی را در باب نگهداری و مراقبت از کابینت ارائه می‌دهیم:

  • از قرار دادن وسایل سنگین در کشوهای کابینت‌ها خودداری کنید. چراکه امکان شکسته شدن الیاف کف کشوها وجود دارد.
  • در برخی موارد، قرار دادن وسایل سنگین منجر به شکستن کابینت نمی‌شود، اما به مرور زمان سبب ایجاد انحنا و قوس در کابینت می‌شود.
  • برای اتصال سینک حتما از چسب‌های ضد آب استفاده کنید. در صورت کنده شدن نوارهای دور کابینت به سرعت برای تعویض آنها اقدام کنید، در غیر این‌صورت ممکن است چوب کابینت آسیب ببیند و به اصطلاح باد کند.
  • به طور منظم، زیر کابینت‌ها را نظافت کنید. آلودگی و عدم بهداشت مناسب سبب تجمع موجودات و حشراتی می‌شود که ممکن است به کابینت‌های آشپزخانه آسیب برسانند.
  • بخش‌های چوبی کابینت را هرگز با آب نشویید.
  • از قرار دادن وسایل داغ و پر حرارت را بر روی کابینت‌ها اجتناب کنید.
  • از لولاها و ریل‌های مناسب استفاده کنید.
  • هرگز درب‌های کابینت‌ها و همچنین کشوها را به مدت زمان طولانی باز نگذارید؛ این کار سبب آسیب رساندن به لولاها و ریل‌ها می شود.
  • هر چند وقت یکبار پیچ‌های کابینت‌ها را تعویض کنید.
  • به طور هفتگی و ماهانه کابینت آشپزخانه را تمیز و نظافت کنید.
  • از استفاده از مواد شوینده و سفید کننده اجتناب کنید.

طراحی مناسب کابینت آشپزخانه

سخن پایانی:

از آشپزخانه به عنوان قلب هر خانه‌ای یاد می‌شود، بنابراین با طراحی مناسب کابینت آشپزخانه ، می‌توان شور و نشاط خاصی به خانه بخشید. با پیشرفت بشر در علوم مختلفی از جمله طراحی داخلی و معماری، طراحی کردن کابینت‌های زیبا، کاربردی و مستحکم امروزه بسیارتر از گذشته شده است.

 وجودکابینت‌های شیک و بادوام، اگرچه مانند هر امر دیگری، هزینه‌بر است اما بکارگیری بهترین روش‌ها، متریال و طراحان حرفه‌ای باعث می‌شود، کابینت‌های منتخب شما، سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و آشپزی و کارکردن در آشپزخانه را به امری لذت‌بخش تبدیل کنند.

ازین که این مقاله را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم برایتان سودمند  و کاربردی باشد.

  .

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *