طراحی آشپزخانه مدرن ؛ مهم‌ترین تغییرات سال ۲۰۱۹ در یک آشپزخانه مدرن

مهم‌ترین تغییرات سال ۲۰۱۹ در یک آشپزخانه مدرن

طراحی آشپزخانه ، همگام با تکنولوژی هر ساله و به مرور زمان، تغییراتی می‌کند و به سوی کارایی بهتر و بهره‌وری بیشتر گرایش دارد. هر چه زیبایی، امنیت و بهره‌وری آشپزخانه بیشتر باشد، بالطبع کار کردن در آن لذت‌بخش‌تر خواهد بود و رضایت بیشتری به همراه خواهد داشت. فرق چندانی نمی‌کند که فضای آشپزخانه شما بزرگ است یا کوچک‌! امروزه با توجه به متراژ کلی خانه، می‌توان انواع آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک را با امکانات ویژه تعبیه کرد، البته اگر اهل استفاده از طراحی‌های اصولی و مهندسی روز باشید. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم انواع تغییرات کاربردی و مهم در سال ۲۰۱۹ که در طراحی آشپزخانه مدرن اعمال می‌شود را با شما به اشتراک بگذاریم. با آکس چوب همراه باشید:

جدیدترین تغییرات و طراحی آشپزخانه مدرن در سال ۲۰۱۹

بهینه‌سازی بیشتر انرژی:

استفاده بهینه از انرژی، مبحثی است که امروزه در سراسر جهان به آن توجه‌ ویژه‌ای می‌شود. در طراحی آشپزخانه مدرن ، باید توجه داشته باشید که به هر شکلی شده از میزان مصرف انرژی بکاهید. به عنوان مثال،  اجاق گاز یا فر، نباید در کنار وسایل برقی مانند یخچال، لباس‌شویی و یا حتی مایکروفر باشد، زیرا با گرم کردن این لوازم، باعث مصرف بیشتر انرژی و خراب شدن وسایل برقی خواهد شد. بهترین مکان برای اجاق گاز، نزدیک پنجره است، تا بتوان گرما و حرارت را بهتر از آشپزخانه خارج کرد و نیازی به تهویه‌ی قوی‌ و پرانرژی در آشپزخانه نباشد.

و سایر مواردی که رعایت آن، منجر به مصرف انرژی خواهد شد.

اشپزخانه مدرن

تعبیه پنجره در آشپزخانه:

دریافت نور طبیعی آفتاب، یکی دیگر از مواردی است که به بهینه‌سازی انرژی کمک بسیاری می‌کند و در طراحی آشپزخانه مدرن مورد توجه قرار دارد. وجود پنجره، باعث خواهد شد که بدون نیاز به لامپ و چراغ‌های پُرمصرف، نور کافی در آشپزخانه داشته باشید، همچنین از زیبایی طبیعی مناظر بیرونی هم لذت کافی ببرید.

برای نیل به این منظور، لازم است پنجره آشپزخانه را با پرده‌های ضخیم و ضد نور نپوشانید و اجازه دهید جریان هوا و نور خورشید در محیط آشپزخانه شما جریان داشته باشد.

تعبیه پنجره در آشپزخانه مدرن

تعبیه نور‌های ال‌ای‌دی در زیر کابینت‌ها:

با وجود آنکه در طراحی آشپزخانه مدرن به وجود پنجره و دریافت نور طبیعی تاکید بسیاری می‌شود، اما ممکن است آشپزخانه شما به دلیل نوع معماری ساختمان، فاقد پنجره باشد. اگر به آشپزخانه شما نور طبیعی نمی‌تابد، می‌توانید این نقصیه را با نورافزایی بهتر و بیشتر، پوشش دهید. وجود نور کافی و به اندازه، باعث افزایش روشنایی و دلبازتر شدن فضای آشپزخانه می‌شود و فضای دلپذیرتری را برای اعضای خانواده فراهم خواهد آورد.

یکی دیگر از مواردی که در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن مورد توجه است، تعبیه نور ال‌دی‌ای در زیر کابینت‌های ردیف بالایی است. این کار باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه و روشن‌تر شدن سطح میز کار و پیشخوان می‌شود تا کار در محیط آشپزخانه برایتان جذا‌ب‌تر و دلچسب‌تر باشد.

نور‌های ال‌ای‌دی در زیر کابینت‌ها

وجود شلف بدون در:

قفسه‌های دیواری بدون درب، یکی دیگر از مدل‌های طراحی آشپزخانه مدرن در سال‌های جدید است. وجود یک شلف دیواری که هم‌رنگ کابینت‌ها و دکوراسیون کلی آشپزخانه‌تان باشد، می‌تواند نمای آشپزخانه شما را بسیار امروزی و مدرن جلوه دهد. این شلف‌ها و قفسه‌های دیواری، محل مناسبی برای قرار دادن لوازم ضروری و تزئینی در آشپزخانه است و می‌تواند سهولت و راحتی بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

وجود شلف در آشپزخانه مدرن

کابینت‌های بدون دستگیره:

شاخصه‌ی سبک مدرن کابینت آشپزخانه سادگی است. برای طراحی آشپزخانه مدرن و مطابق مد روز، می‌توانید از کابینت‌های بدون دستگیره استفاده کنید. در این مدل از کابینت‌ها، یا دستگیره‌ها به شکل مخفی است و در واقع شکافی در بین کابینت‌ها ست که چندان به نظر ببیننده نمی‌رسد. مدل دیگر کابینت‌های بدون دستگیره، کابینت‌های مگنت‌دار است که به وسیله‌ی یک آهنربای قوی و باکیفیت باز و بسته می‌شود. در این گونه کابینت‌ها، یک فشار کوچک کافی است تا درب کابینت به روی شما گشوده شود و به واسطه همان فشار کوچک، درب کابینت به راحتی بسته خواهد شد، بنابراین استفاده از آن‌ها بسیار آسان و راحت است.

نکته‌ی قابل توجه در استفاده از کابینت‌های بدون دستگیره آن است، که ازین مدل کابینت‌ها، فقط در سبک مدرن کابینت آشپزخانه می‌توانید استفاده کنید و در سبک کلاسیک، باید از کابینت‌های دستگیره‌دار استفاده نمایید.

کابینت‌های بدون دستگیره

کابینت‌های فلزی و استیل:

یکی دیگر از شاخصه‌های طراحی آشپزخانه‌ مدرن ، وجود یک یا چند کابینت فلزی با درب استیل است که چهره‌ای بسیار امروزی را به آشپزخانه شما خواهد بخشید. کابینت‌های استیل، درخشندگی بسیار بالایی دارند و می‌تواند یک ترکیب مناسب برای آشپزخانه‌های باشد که وسایل برقی در آن از جنس استیل یا  رنگ سیلور است.

کابینت‌های فلزی و استیل

هماهنگی سبک آشپزخانه با دکوراسیون خانه:

هر دو سبک کابینت مدرن و کلاسیک، امروزه مورد استفاده قرار دارند و به جز سبک و سیاق طراحی، مزیتی از نظر جدید بودن یا قدیمی‌ بودن بر یکدیگر ندارند. بنابراین در طراحی آشپزخانه مدرن ، می‌توانید هم از کابینت مدرن و هم کابینت کلاسیک استفاده کنید.

 تنها نکته حائز اهمیت، این است که بین فضای کلی خانه، لوازم و دکوراسیون آن، کابینت‌ها و آشپزخانه، باید هارمونی و هماهنگی از نظر سبک وجود داشته باشد. به این معنی که اگر وسایل و سبک دکوراسیون منزل شما، کلاسیک است، ناگزیر هستید که از کابینت‌های سبک کلاسیک استفاده کنید و چنانچه سبک لوازم و دکوراسیون منزل شما،‌ به سمت و سوی طراحی مدرن و سادگی گرایش دارد، باید از سبک مدرن کابینت آشپزخانه استفاده کنید تا ازین طریق، هارمونی و هماهنگی لازم را بین اجزای آشپزخانه و منزل‌تان حفظ کنید.

توجه به مقاومت کابینت‌ها در اثر لکه و کثیفی:

اینکه آشپزخانه و لوازم درون آن، به گونه‌ای باشد که نیاز نباشد هر روزه با یک دستمال به دنبال لکه‌ها و کثیفی‌ها بگردید، یک مزیت غیرقابل انکار است و در طراحی آشپزخانه مدرن و امروزی، به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

متریال و رنگ کابینت‌های آشپزخانه، کاشی‌ها، پیشخوان و سایر اجزای آشپزخانه را به گونه‌ای انتخاب کنید که اثر رد انگشت و گرد و غبار را کمتر منعکس سازد تا همیشه محیط داخلی آشپزخانه شما پاکیزه به نظر برسد. البته این مساله بدان معنا نیست که با وجود کابینت‌های ضد لک یا مقاوم در برابر بر جا ماندن اثر لکه و چربی، باید از تمیز‌کاری آشپزخانه و کابینت‌ها غافل شوید، بلکه به این معنی است که نیاز روزانه به تمیزکاری و لکه‌گیری کابینت‌ها، کاهش یابد.

استفاده از کف‌پوش با کیفیت و قابل شست‌وشو:

در آشپزخانه‌‌هایی به شکل اوپن یا یکپارچه با اتاق نشیمن، لازم است کفپوش‌های آشپزخانه با کف‌پوش سالن پذیرایی یکنواخت یا در هماهنگی کامل باشد تا فضا به شکل یکپارچه و بزرگ‌تر دیده شود. با این وجود، کف‌پوش‌هایی که برای اتاق نشیمن انتخاب می‌شود ممکن است قابل شست‌وشو نباشد. در این هنگام، لازم است شما از کف‌پوشی برای آشپزخانه استفاده کنید که قابل شستشو باشد و البته با کف‌پوش سالن هم هماهنگی کافی را داشته باشد.

نوع کف‌پوشی که برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید، بهتر است با سایر اجزای آشپزخانه مانند دیوار‌ها، سقف و کابینت‌ها همخوانی داشته باشد و به نحوی باشد که لکه و کثیفی را کمتر نشان دهد.

کفپوش آشپزخانه باید قابل شستشو و بدون درز و شیارها در نوع کف‌پوش باشد. وجود درز و شکاف، باعث می‌شود کثیفی و ذرات چربی در بین شیار‌های آن انباشته شود و نتوان به راحتی و سهولت آن را تمیز کرد.

طراحی سقف آشپزخانه:

یکی دیگر از آیتم‌های طراحی آشپزخانه مدرن ، طراحی سقف آشپزخانه به وسیله‌ی کناف، لامپ‌های مخفی، لوستر‌های شیک و سایر طراحی‌هایی است که بر روی سقف اعمال می‌شود. در طراحی آشپزخانه مدرن ، به تمام اجزای آشپزخانه از جمله سقف، نیز توجه ویژه‌ای می‌شود و لازم است هماهنگی آن با سایر اجزای آشپزخانه نیز حفظ شود.

استفاده بیشتر از رنگ‌های خنثی:

رنگ‌های خنثی، به راحتی با سایر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و باعث می‌شوند که بتوان هر وسیله‌ای را در کنارشان قرار داد. از آنجا که سبک و سیاق خانه‌های امروزی به سمت و سوی کوچک‌ و نقلی بودن گرایش دارد، استفاده از رنگ‌های خنثی در طراحی آشپزخانه‌ مدرن از جایگاه خاصی برخوردار شده است و طراحان داخلی ساختمان‌ها ترجیح می‌دهند ازین رنگ‌ها بیشتر در دکوراسیون منزل استفاده نمایند.

رنگ‌های خنثی در کابینت آشپزخانه مدرن

استفاده از قاب برای لوازم آشپزخانه:

چه سبک آشپزخانه شما مدرن باشد و چه کلاسیک، طراحی آشپزخانه مدرن به سمتی تمایل دارد که اجزای آشپزخانه را درون قاب قرار دهد. برای این منظور، هود، آبچکان، مایکروفر، فر، یخچال، ماشین ظرفشویی و ظرفشویی و حتی سینک ظرفشویی و گاز رومیزی هم درون قاب کابینتی قرار می‌گیرند تا نمای آشپزخانه یکپارچه و منظم به نظر برسد.

طراحی آشپزخانه مدرن به مسیری می‌رود که هماهنگی بیشتری بین اجزای آشپزخانه ایجاد کند و در عین حال، از مصرف انرژی بکاهد و زیبایی و فضای کاربری مفیدتری را فراهم آورد. برای داشتن آشپزخانه‌ای شیک و امروزی، نیاز نیست همه‌ی آیتم‌ها و گزینه‌های گفته شده را به صورت کامل فراهم آورید؛ بلکه برای این منظور لازم است متناسب با نوع آشپزخانه و دکوراسیون منزل و همچین سلیقه‌ی خود، از موارد گفته شده به شکل بهینه و کاربردی استفاده  کنید.

از حسن توجه شما به وب‌سایت آکس چوب سپاسگزاریم و امیدواریم خواندن این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شود.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *