طراحی آشپزخانه مدرن؛ چیدمان آشپزخانه بر جدیدترین اصول طراحی

طراحی مدرن آشپزخانه

از آشپزخانه‌هایی با فضای نقلی و کوچک گرفته تا آشپزخانه‌های بزرگ و جادار، نمونه‌هایی زیادی برای مدرن بودن وجود دارد. چه در منطقه‌ای با خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنید و چه در خانه‌هایی کلبه مانند و یا واحدهای آپارتمانی، اجازه دهید سطوح صاف و براق و المان‌های صنعتی، یک زیبایی مدرن را به آشپزخانه شما هدیه کنند. صرف نظر از فضای موجود در آشپزخانه و ترجیحات شخصی، اگر به اصول شناخته شده طراحی عمل کنیم، آشپزخانه ای زیبا و مدرن خواهیم داشت. در ادامه به چند تا از مهم‌ترین نکات در طراحی مدرن آشپزخانه اشاره خواهیم کرد. لطفا همراه ما در وب‌سایت آکس چوب باشید.

طراحی مدرن آشپزخانه

نحوه طراحی آشپزخانه مدرن

  • توجه به ریتم در آشپزخانه :

ریتم، به معنای استفاده چند باره از برخی عناصر ویژه،‌ در طراحی است که یک روند خاص را در طراحی داخلی ایجاد می‌کند؛ به نحوی که احساس تعادل و یک‌پارچگی با سایر قسمت‌های خانه ایجاد کند. تصویر زیر، نمونه یک ریتم مناسب در آشپزخانه است.

کابینت‌ها به صورت خطی هستند و طرح دیوارها نیز به صورت چارخانه‌های کوچک هستند که با کابینت، یک هارمونی و ریتم مناسب را ایجاد کرده‌اند. همین طور که در تصویر زیر می‌بینید، درب‌های شیشه‌ای و مستطیلی شکل بالای سینک ظرف‌شویی، ادامه‌ی منطقی همین ریتم در آشپزخانه است.

آشپزخانه مدرن

  • تاکید بر نقطه‌ی کانونی در آشپزخانه :

تاکید، نقطه‌ی کانونی طراحی است که در مرکز توجه بیننده قرار می‌گیرد. شما ممکن است با استفاده رنگ، بافت (Texture)، اندازه، نور، شکل، چیدمان و هر المان دیگری که در اختیار دارید، توجه ناظر را به یک قسمت و بخش خاص جلب کنید. در واقع با این کار، شما به یک نقطه خاص تاکید می‌کنید.

تاکید شما در طراحی، هم می‌تواند به لحاظ تزیین و دکوراسیون باشد و هم می‌تواند تاکید برکاربری آن بخش کانونی مورد نظر باشد. مثلا در تصویر قبل، درهای شیشه‌ای بالای سینک، که در مرکز آشپزخانه واقع شده و پشت آنها نورپردازی شده است، بر سینک آشپزخانه به عنوان نقطه کانونی تاکید دارد و توجه بیننده را به این نقطه کانونی یعنی سینک ظرف‌شویی معطوف می‌کند. ضمن اینکه این المان و طراحی، باعث شده ما امکان افزایش نور در آشپزخانه را داشته باشیم. نقطه دومی که در عکس بالا بر آن تاکید شده است، هود است. دقت کنید لامپ های اطراف هود، تغییر فرم و همچنین تفاوت جنس هود با کابینت‌های کنارش، ناخودآگاه توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند که نشان می‌دهد، طراح، عامدانه بر این نقطه کانونی تاکید داشته است.

  • هم آهنگی یا هارمونی در آشپزخانه :

هارمونی و هماهنگی به معنای پیوستگی است. یعنی اینکه چگونه المان‌های متفاوت در یک فضا با هم در پیوستگی و هماهنگی داشته باشند و در عین‌ تفاوت یک ترکیب همسان را تشکیل بدهند. به بیان دیگر، نوعی وحدت طراحی در عین کثرت المان‌ها.

این اصل طراحی، خصوصا در آشپزخانه، اهمیت فراوانی دارد، زیرا در یک آشپزخانه المان‌ها و اشیا مختلفی در یک فضای محدود وجود دارند؛ اعم از کابینت‌ها، وسیله‌های مختلف آشپزی، پیشخوان، پرده‌ها و دیوارها، پنجره‌ها و کفپوش و مانند آن. چیدمان این المان‌های مختلف در کنار هم، باید به نحوی باشد که در یک هماهنگی و پیوستگی استفاده شوند تا به بیننده احساس شلوغی و درهم برهم بودن دست ندهد. اینکه همه‌ی اجزا، از جنس‌های مختلفی باشند اما بتوانند یک ترکیب متوازن را تشکیل دهند، ضرورت دارد و از اهمیت به سزایی برخوردار است.

در تصویر بالا دقت کنید که لوازم استیل استفاده شده، با تزئینات کابینت اشپزخانه و چارچوب نقره‌ای شیشه‌ها، در هماهنگی و پیوستگی هستند. همچنین، رنگ سفید ملیح در طرح موزاییکی دیوارها و کفپوش خاکستری، این هارمونی را کامل‌تر کرده است. به غیر از موارد گفته شده، سایر لوازم جانبی طوری انتخاب شده‌اند که توجه را از کل تصویر و طراحی به خود معطوف نکنند و این به معنای هماهنگی کامل بین همه‌ی اجزا در آشپزخانه است.

آشپزخانه مدرن با کابینت سرمه ای و سفید

  • رعایت تعادل در آشپزخانه :

تعادل، به معنای نوعی توازن در توزیع میزان توجه است. شما باید از رنگ، بافت (Texture)، شکل و فضا طوری استفاده کنید که تعادل در طراحی وجود داشته باشد. برای مثال، آشپزخانه‌های U شکل، از یک طرف باز هستند، بنابراین لازم است تعدادی درب شیشه‌ای برای کابینت‌ها، در سمت مخالف در نظر گرفته شود تا احساس سنگینی و کم نور بودن فضا از بین برود و در واقع توازن در دو سمت سینک به عنوان نقطه مرکزی آشپزخانه حفظ شود.

به کارگیری این شیوه، به ناظر احساس راحتی با فضا را القا می‌کند. در بسیاری از وقت‌ها، تضاد باعث می‌شود حس بودن در تاریکی را به ببیننده بدهد. این تعادل در نور و فضا را در پیشخوان، کفپوش، پس‌زمینه باید در نظر گرفته شود تا شاهد یک آشپزخانه زیبا و چشم‌نواز باشیم.

  • رعایت مقیاس و نسبت در طراحی مدرن آشپزخانه :

مقیاس و تناسب دست در دست هم دارند و اشاره به اندازه فیزیکی فضا و نحوه‌ی ارتباط اشیاء با یکدیگر دارد. البته مقیاس نوعا، توسط معماری آشپزخانه تعیین شده است، در نتیجه ابزار ما اینجا ایجاد تناسب است. مثلا در عکس بالا می‌بینید که ارتفاع آشپزخانه تقریبا کوتاه است، بنابراین طراح باید کابینت‌ها را به صورتی در نظر بگیرد که حس غلبه و خفگی به بیننده ایجاد نشود.

اگر به مقیاس، توجه لازم را نداشته باشید و اشیاء را دل بخواهی و بدون توجه به ابعاد و مقیاس آشپزخانه انتخاب کنید، یک فضای عجیب و غریب و ناراحت کننده را به وجود خواهید آورد و حتی در دید بیننده، فضا را کوچکتر هم خواهید کرد. مثلا نور افقی، می‌تواند به بیینده احساس فضای بزرگتر را القا می کن. و شما از این راه حل می‌توانید در آشپزخانه‌های کوچک‌تر بهره بگیرید و خطای دید ایجاد کنید.

  ویژگی‌های یک آشپزخانه مدرن :

تا اینجا با چند اصل مهم که در چیدمان و  طراحی مدرن آشپزخانه باید به کار گرفته شود آشنا شدیم. این اصول، مبنای زیباشناختی دارند و باعث می‌شوند که شما یک آشپزخانه جذاب و دلپذیر داشته باشید. اما برای اینکه طراحی شما، مدرن و شیک به نظر بیاید باید موارد دیگری را هم به کار ببندید، که در ادامه بیشتر به توضیح آن خواهیم پرداخت.

به عنوان نمونه، یک آشپزخانه مدرن و امروزی، باید جسور، هندسی و مینیمال ( ساده گرا ) باشد. آشپزخانه شما باید تمیز، کاربردی و براق باشد. وجود خطوط افقی و کم بودن تزئینات از ویژگی‌های یک آشپزخانه مدرن است. در واقع هر چیزی که در یک آشپزخانه مدرن وجود دارد، حتما کاربردی و برای استفاده قرار داده شده است.

خیلی وقت‌ها، مواد به کار گرفته شده در یک طراحی مدرن، غیر طبیعی و دست‌ساز انسان هستند. متداول‌ترین مواد و متریال مورد استفاده در یک آشپزخانه مدرن عبارتند از: استیل ضد زنگ، کروم، لاک و شیشه‌های مات.

طراحی آشپزخانه مدرن با کابینت طوسی و سفید

چند پیشنهاد برای بهره‌گیری بیشتر از طراحی مدرن  آشپزخانه :

  • از منابع مختلف مثل اینترنت، کاتالوگ‌ها، مجلات طراحی و مد، نمونه‌های طراحی مدرن را ببینید و به دلخواه المان‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • به نوع زیبایی و طراحی کلی خانه خود توجه کنید تا طراحی آشپزخانه شما با کلیت خانه هماهنگی داشته باشد.
  • از طراحان و دکوراسیونر‌های حرفه‌ای و با تجربه که به اصول طراحی و دکوراسیون آشپزخانه وارد هستند، مشورت بگیرید.
  • همیشه الگو گرفتن از دیگران، کار ساز نیست. در بسیاری موارد، بهره‌گیری از خلاقیت و شیوه‌‌های بکری که در ذهن شما وجود دارد، بهتر از هر الگوی دیگری، می‌تواند در نحوه‌ی طراحی و شیوه‌ی چیدمان دکوراسیون آشپزخانه شما کارساز باشد.

چرا اصول و طراحی مدرن آشپزخانه از اهمیت به سزایی برخوردار است؟

آشپزخانه، یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های هر خانه است که به طور حتم، چیدمان و طراحی اصولی آن، می‌تواند بر کل دکوراسیون خانه اثرگذار باشد. امروزی بسیاری از خانواده‌ها، غذا و نوشیدنی را در همان آشپزخانه میل می‌کنند و در بیشتر آشپزخانه‌ها، چنانچه فضا اجازه دهد، میز ناهارخوری کوچکی برای صرف غذا و نوشیدنی هست. بنابراین فضای اصولی و طراحی زیبا که دارای هماهنگی و هارمونی کافی باشد و همچنین تمام اصول و قواعد مهندسی در آن رعایت شده باشد، می‌تواند در روحیه‌ی افراد موثر باشد و فضای دلنشینی را برای شما فراهم آورد.

وجود یک آشپزخانه‌ی درهم و شلوغ که هر وسیله‌ای در آن، در یک قسمت دلخواه قرار داده شده که هیچ هماهنگی در آن به چشم نمی‌خورد، بسیار بدقواره و ناپسند جلوه می‌کند. در مقابل، وجود فضایی چشم‌نواز و زیبا، که همه‌ی اجزای آن به جا و مناسب قرار گرفته باشند، مورد پسند همه خواهد بود و چشم از دیدن آن به زودی خسته نمی‌شود.

طراحی مدرن آشپزخانه با کابینت زیتونی

همانطور که می‌دانید، تعویض و نوسازی کابینت‌های آشپزخانه، علاوه بر این که زمان‌بر و هزینه‌بر است، بسیار دشوار و سخت نیز خواهد بود. بنابراین باید به نحوی کابینت‌های آشپزخانه را چیدمان و دکوراسیون کنید که به زودی از آن خسته نشوید و چنان بر اصول استوار باشد که به زودی از روی مد نیفتد و بتواند سال‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرند تا نیاز نباشد در فاصله‌ی کوتاه، کابینت‌ها را تعویض کنید.

سخن پایانی :

در این محتوا، سعی نمودیم نکات مهم و حائز اهمیتی را در طراحی مدرن آشپزخانه به شما ارائه دهیم. امیدواریم اصول گفته شده در این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد و از آن، بهره‌ی کافی را گرفته باشید.

ازین که این مقاله را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *