کمد پی‌وی‌سی ؛ کاربرد کمد pvc چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کمد پی‌ وی سی

وجود کمد دیواری در منزل و اتاق خواب، یک مزیت چشمگیر و قابل توجه محسوب می‌شود که کمتری کسی، می‌تواند از وجود آن چشم پوشی کند. کمبود جا و کوچک بودن فضا در خانه‌های امروزی، باعث شده است که همه به دنبال فضای بیشتری باشند تا بتوانند وسایل و لوازم اضافی خود را در آن جای دهند و به راستی که کمد‌های دیواری، بسیار کارساز و کار راه انداز هستند. در گذشته، کمدهای دیواری غالبا از جنس چوب ساخته می‌شدند، اما امروزه به دلیل کمبود چوب طبیعی و البته گران بودن آن، از مواد و متریال دیگری مانند ام‌دی‌اف، هایگلاس، پی‌وی‌سی و غیره نیز در ساخت کمد دیواری استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی کمد پی وی سی و مزایا و معایب آن بپردازیم و خصوصیات آن را برای شما بازگو نماییم. لطفا با وب‌سایت آکس چوب همراه باشید:

کمد پی وی سی با طرح چوب

ایجاد نظم و سازماندهی با استفاده از کمد دیواری :

کمد دیواری، به عنوان عنصری مهم و قابل اتکاء در سازماندهی و رعایت نظم، کاربردی کلیدی دارد. کمد دیواری از هر جنس و متریالی که باشد، نقش قابل توجهی در جایگیری لوازم و وسایل اضافی، کالای خواب، لباس‌ها و پوشاک دارد. کمد دیواری‌ها، هر چه بزرگتر و جادارتر باشند، لوازم بیشتری را می‌توانند در خود جای دهند و ازین طریق، نظم بیشتری را فراهم می‌آورند. البته امروزه، با استفاده از اصول مهندسی، در کمد دیواری‌‌های کوچک‌ هم فضای جادار و مفیدی ایجاد می‌کنند تا بتوان لوازم بیشتری را در آن جایگیری نمود.

کمد پی وی سی سرتاسری به رنگ شیری

متریال پی وی سی چیست؟

متریال پی‌وی‌سی ، به نوعی لایه‌ی پلاستیکی فشرده گفته می‌شود که در ساخت کابینت، کابینت حمامی، کمد دیواری و غیره کاربرد دارد. از آنجا که پی‌وی‌سی، لایه‌ای پلاستیکی است، کابینت و کمد پی‌وی‌سی ، ضد آب و رطوبت است.

ورق‌های پی‌وی‌سی ، عمقی بین ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر دارند و معمولا رنگی، به رنگ سفید دارند. از متریال پی‌وی‌سی، بیشتر در کابینت زیر سینک ظرف ‌شویی و کابینت حمامی و کمد‌هایی که در استخر و مناطق با رطوبت بالا مانند شمال کشور استفاده می‌شود، زیرا همانطور که گفته شد، این متریال ضد رطوبت بوده و بدون کپک زدگی و نم‌ زدگی، می‌تواند وسایل و لوازم شما را در خود جای دهد و به مدت طولانی‌تری بدون پوسیدگی دوام آورد.

کاربرد کمد پی وی سی :

همانطور که گفته شد کمد پی‌وی‌سی و سایر لوازمی که ازین متریال ساخته می‌شود، در مناطق با رطوبت ‌بالا کاربرد دارد. آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، استخرها و به طور کلی، تمام نقاطی که رطوبت هوا بالاست و یا بخار آب وجود دارد، می‌توان از کمد پی‌وی‌سی استفاده نمود.

کمد‌ پی‌وی‌سی به علت ضد آب بودن، دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد و خصوصا در مناطق رطوبت‌خیز یا مناطقی که تجمع بخار آب وجود دارد، از نفوذ حشرات موذی مانند سوسک، موریانه و عنکبوت، جلوگیری می‌کند.

مزایای کمد پی‌وی‌سی :

  • همانطور که اشاره شد، مهم‌ترین مزیت کمد پی‌وی‌سی ، مقاومت آن در برابر رطوبت است که باعث می‌شود این کمد‌ها در مناطق مرطوب مانند شهرهایی که رطوبت هوای بالایی دارند، مانند استخر‌ها، دوام بالایی داشته و تخریب نشوند.
  • طول عمر و دوام بسیار بالا، از دیگر امتیازات کمد pvc است. رطوبت و آب، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث تخریب کابینت آشپزخانه PVC یا کمد دیواری می‌شود و زمانی که یک متریال، در برابر آب و رطوبت مقاومت داشته باشد، به این معنی است که دوام و ماندگاری بالایی دارد. علاوه بر این، pvc از جنس پلاستیک است و پلاستیک، در برابر ضربه و خط و خش، مقاومت از خود نشان می‌دهد. بنابراین شما با داشتن کمد پی‌وی‌سی ، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که کمد دیواری شما، سال‌های سال در برابر رطوبت، نوسانات دما، ضربه، خط و خش و حتی مواد شیمیایی و اسیدی، از خود مقاومت نشان می‌دهد.
  • نگهداری آسان‌تر، یکی دیگر از مزایای این کمد دیواری است. برای نگهداری کمد pvc ، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید! پلاستیک، متریالی مقاوم است و نیاز به مراقبت چندانی ندارد. خصوصا آنکه در برابر ضربه و خط و خش هم مقاومت نشان می‌دهد و برای محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد مانند آزمایشگاه و بیمارستان، می‌تواند یک گزینه‌ی قابل اتکاء باشد.

کمد پی وی سی در طراحی اتاق خواب

 

  • قابل شست‌وشو بودن کمد پی‌وی‌سی باعث شده است که ازین متریال در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده شود. از آنجا که پی‌وی‌سی، از جنس پلاستیک است، به راحتی شسته و گند زدایی می‌شود.
  • مقاومت در برابر حشرات موذی مانند موریانه، عنکبوت، سوسک و هزارپا، از دیگر مزیت‌های کمد‌ پی‌وی‌سی است. همانطور که می‌دانید حشراتی مانند سوسک و موریانه، در محیط‌های مرطوب و تاریک زندگی می‌کنند و یک کمد تاریک و مرطوب، محیط مناسبی است که می‌تواند محلی برای تجمع این گونه حشرات باشد.
  • سبک و کم وزن بودن، از دیگر امتیازات کمد پی‌وی‌سی است. لایه‌ی پی‌وی‌سی از جنس پلاستیک بوده و نسبت به موارد مشابه از جنس چوب و ام‌دی‌اف، وزن بسیار کمتری دارد. ازین رو کمد پی‌وی‌سی ، می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب برای فضاهایی که باشد که نباید از متریال سنگین و با وزن زیاد استفاده نمود. همچنین سبک بودن کمد پی‌وی‌سی ، امکان جابجایی و تغییر مکان را برای این کمد‌ها فراهم می‌آورد و چنانچه لازم باشد، می‌توانید آن را جابجا نمایید.

کمد پی وی سی سه در اتاق خواب

معایب کمد پی‌وی‌سی :

کمد پی‌وی‌سی ، در کنار مزایا و محاسن منحصر به فردی که دارد، معایبی نیز دارد که با دانستن آن، می‌توانید در انتخاب این کمد‌، بهتر تصمیم‌گیری کنید ؛ اگر چه معایب آن در مقابل محاسن آن چندان قابل بزرگ نیست که شما را از خرید آن منصرف نماید.

  • هزینه و قیمت تمام شده‌ی بالا، یکی از مهم‌ترین معایب کمد پی‌وی‌سی محسوب می‌شود. برای ساخت و تهیه‌ی کمد پی‌وی‌سی ، باید هزینه‌ی نسبتا بالایی بپردازید و به همین دلیل، در مکانی که اجبار نیست، بهتر است از متریال ارزان‌ قیمت‌تری استفاده نمود. البته در مناطقی که رطوبت وجود دارد، مانند استخرها، استفاده از کمد پی‌وی‌سی یک اجبار محسوب می‌شود و حتی با قیمت بالایی که دارد، باز هم مقرون به صرفه به حساب می‌آيد، زیرا دوام و ماندگاری بالاتری دارد و نیاز نیست در مدت زمان کوتاه، مجبور به تعویض و خرید مجدد شوید.
  • محدودیت تنوع رنگ، از دیگر معایب کمد پی‌وی‌سی است. به طور کلی، متریال pvc ، از تنوع رنگ، طرح و مدل محدودی برخوردار است، بنابراین کمد ساخته شده از آن نیز، با محدودیت رنگ و مدل مواجه است. رنگ سفید، بیشترین رنگی است که در ساخت کابینت یا کمد پی‌وی‌سی کاربرد دارد. البته امروزه با پیشرفته تکنولوژی، رنگ‌ها و طرح‌های دیگری از pvc نیز به بازار عرضه شده است و این مشکل، تا حدودی رفع شده است. اما هنوز هم، تنوع رنگ و مدل کابینت و کمد pvc به اندازه‌ی کابینت‌ و کمد ام‌دی‌اف یا هایگلاس نیست!
  • تجزیه‌ ناپذیر بودن کمد پی‌وی‌سی ، از بزرگترین معایب این متریال است. چنانچه مجبور هستید و یا به هر دلیل دیگری، تمایل دارید ازین متریال در ساخت کمد دیواری یا کابینت آشپزخانه استفاده کنید، باید به این نکته توجه کنید که پلاستیک، تجزیه ناپذیر است و در حال حاضر، تکنولوژی مناسبی برای تجزیه و بازیافت آن در طبیعت وجود ندارد. اگر چه ممکن است این مشکل در آینده به طور کامل رفع شود و بتوان پی‌وی‌سی را تجزیه و بازیافت نمود.

کابینت، کمد حمامی پی‌وی‌سی :

به غیر از مصارف خاص مانند بیمارستان‌‌ها، آزمایشگاه و مکان‌های استرلیزه که در بالا اشاره شد، معمولا کابینت زیر سینک ظرف‌شویی، کمد‌های حمامی و کابینت زیر دست‌شویی را نیز از جنس پی‌وی‌سی می‌سازند. مزیت ضد رطوبت بودن و قابل شست‌وشو بودن پی‌وی‌سی، باعث شده است که در این مکان‌ها از کابینت و کمد پی‌وی‌سی استفاده شود، هر چند که سایر قسمت‌های کابینت یا کمد دیواری‌ها از سایر متریال باشد.

کمد و کابینت‌های حمامی را که در سرویس بهداشتی و دست‌شویی استفاده می‌شوند را می‌توان به آسانی و با مواد پاک کننده سبک، شست و شو و ضد عفونی نمود و ازین طریق، از تمیز بودن و رعایت بهداشت این کمد‌ها اطمینان حاصل نمود.

کمد پی وی سی سفید داخل حمامی

سخن پایانی :

کابینت و کمد پی‌وی‌سی امروزه بسیار مورد استقبال مشتریان و سلایق مختلف قرار گرفته است. شاخصه‌ی ضد آب بودن و مقاوم بودن در برابر عوامل محیطی، چنان با اهمیت و البته قابل توجه است که این گونه کمد‌ها را به یار دوست‌ داشتنی منازل لوکس و امروزی تبدیل کرده است. اگر چه کابینت و کمد دیواری پی وی سی از قیمت بالایی برخوردار است اما مقاومت و دوام بسیار بالای این کمدها، باعث شده است که افراد بسیاری جذب این متریال شوند، خصوصا آنکه امروزه به تنوع رنگ و مدل لایه‌ی pvc نیز افزوده می شود.

در پایان، چنانچه به هر دلیلی مجبورید از کمد پی‌وی‌سی استفاده نمایید و یا به علت مقاومت بسیار بالای آن به این مدل از کمد و کابینت تمایل دارید، کمد پی‌وی‌سی می‌تواند یک گزینه‌ی مطمئن و قابل اعتماد برای منزل و محیط کار شما باشد.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. چنانچه درباره‌ی این محتوا، نظر و پیشنهادی دارید لطفا در قسمت نظرات برای ما بنویسید. بدون شک، نظرات ارزشمند شما، یاری دهنده‌ی مسیر ما خواهد بود.

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *