انتخاب پایه نرده

راهنمای انتخاب پایه نرده برای تراس و پله

در فضا‌های نیمه باز برای جداسازی فضا از نرده استفاده می‌شود که البته کاربرد‌های دیگری چون زیبایی و حفاظت هم دارد. نرده‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی چون فلز، شیشه، استیل، چوب، پلاستیک و … ساخته شوند که هر کدام به طبع ویژگی‌های خاص خود از نظر استحکام و شکل‌پذیری با یکدیگر متفاوت‌اند. به همین دلیل است که قبل از خرید پایه‌های نرده نیاز به راهنمای انتخاب پایه نرده دارید تا بر اساس نیاز خود بهترین سبک را انتخاب کنید.

هرچند گاهی نیز از نرده‌ها تنها با هدف زیبایی و به عنوان المان دکوری استفاده می‌شود. در این مواقع تنها باید ببنید کدام متریال می‌تواند شکل‌پذیری مد نظر شما را داشته باشد و در طرح‌های هماهنگ با سلیقه شما موجود است.

در این راهنما پایه‌ها را بر اساس جنس تقسیم‌بندی کرده و مشخص می‌کنیم که هر جنس برای چه کاربردی مناسب‌تر است و به چه طرح‌هایی در بازار دیده می‌شود.

راهنمای انتخاب پایه نرده سنگی

پایه نرده سنگی می‌تواند از جنس سنگ طبیعی یا مصنوعی باشد. نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور عموم، سنگ مصنوعی مقاومت و دوام بیشتری نسبت به سنگ طبیعی دارد و البته که ارزان‌تر هم هست.

سنگ از آنجا که قابلیت تراشیدن دارد می‌تواند به اشکال و طرح‌های مختلفی هم تراشیده شود و به این ترتیب از انعطاف‌پذیری نسبتاً خوبی برخوردار است. هرچند که برای طرح‌های ظریف و باریک به کار نمی‌رود.

در ساختمان‌هایی که سبک کلاسیک دارند انتخاب پایه نرده سنگی می‌تواند مناسب باشد. چراکه از دیرباز از ستون‌ها و پایه‌های سنگی حکاکی شده به شکل حیوانات یا نقوش ساده‌تر در ساختمان‌ها استفاده می‌شده است.

این نوع پایه برای بالکن، حفاظ پارک‌ها و دور حیاط منازل به صورت پایه‌های نرده‌ای جدا از هم، یا به شکل یک دیواره سنگی کوتاه، یا پایه‌هایی برای نصب شیشه انتخاب می‌شود.

پایه نرده فلزی

راهنمای انتخاب پایه نرده چوبی

نرده چوبی به عنوان حفاظ هم می‌تواند به صورت افقی و هم به شکل عمودی مورد استفاده قرار بگیرد. این ستون‌ها که در کنار هم قرار گرفته‌اند ممکن است با نوار‌هایی از جنس فلز، چوب یا حتی سنگ بهم متصل شوند. حتی گاهی به جای استفاده از یک ستون چوبی ساده، از چوب‌های منبت کاری، حکاکی یا خراطی شده استفاده می‌شود که البته معمولاً این نوع کار در فضا‌های داخلی کاربرد دارد.

انتخاب پایه نرده چوبی مخصوص کسانی است که همبستگی خوبی با طبیعت داشته و علاقمند به استفاده از وسایل طبیعی هستند. به علاوه به دلیل هماهنگی با وسایل سبک مدرن، می‌تواند در دکوراسیون‌های مدرن نیز استفاده شود.

در هنگام انتخاب پایه نرده چوبی باید به جنس چوب و مقاومت آن در برابر رطوبت و سرما و انواع آب و هوا دقت شود. شاید به همین دلیل است که بیشتر آن‌ها را در فضا‌های داخلی مثل حفاظ پله‌ها می‌بینیم. البته در خانه‌هایی با طراحی خاص می‌تواند به عنوان حفاظ بالکن یا دور حیاط نیز به کار رود.

پایه نرده خراطی

انتخاب پایه نرده خراطی

محصولات خراطی شده از نظر متریال کاربردی همان چوب هستند و تفاوتی از نظر مقاومت و … با آن ندارند اما در کل همه لوازم خراطی شده یک جنبه هنری دارند و از همین رو پایه نرده خراطی شده نقش دکوری اصیل و شکیلی به فضا می‌بخشد. اگر به صنایع خراطی شده و منبت علاقه دارید، می‌توانید نمونه‌های آن را از صفحه «پایه نرده چوبی» مشاهده کنید.

پایه نرده چوبی

راهنمای انتخاب پایه نرده فلزی

از آنجا که فلز مقاومت خوبی در برابر فشار، گرما و سرما و رطوبت از خود نشان می‌دهد در بسیاری از موارد پایه‌های نرده را از جنس فلز انتخاب می‌کنند. به علاوه قابلیت شکل‌پذیری خوبی نیز دارد و می‌تواند در طرح‌های مختلف ظاهر شود. هرچند معمولاً برای طرح‌های ظریف و باریک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سبک‌های مختلف دکوراسیون نیز به خوبی با متریال فلز هماهنگ می‌شوند. برای مثال از پایه‌های استیل برای سبک مدرن و از پایه‌های آهنی یا فولادی می‌توان برای سبک‌های ساده سنتی استفاده کرد.

پایه نرده فلزی را در قسمت‌های متنوعی مثل بالکن، محافظ پله، اطراف محوطه ساختمان‌ها، دور استخر، تراس و … نصب کرد.

پایه نرده استیل

انتخاب پایه نرده استیل

استیل در رنگ‌های طلایی و نقره‌ای و حتی مشکی می‌تواند ساخته شود و در برابر آب مقاومت خوبی دارد. به همین دلیل بیشتر برای فضای بیرونی مثل بالکن و تراس یا نرده دور استخر به کار می‌رود. هر چند به خاطر ظاهر شکیل و تمیزی که دارد می‌تواند در فضا‌های داخلی نیز استفاده شود. انتخاب متریال استیل برای دکوراسیون کلاسیک و مدرن مناسب است.

پایه نرده استیل

انتخاب پایه نرده فرفورژه

فرفورژه علاوه بر دارا بودن خاصیت‌های مناسبی چون ضدزنگ بودن و مقاومت و دوام بالا، خاصیت شکل‌پذیری خیلی خوبی هم دارد. در واقع با انتخاب پایه نرده فرفورژه نه تنها مقاومت و دوام بلکه زیبایی را نیز انتخاب کرده‌اید. از این نوع پایه برای حفاظ پنجره، تراس و بالکن و حفاظ پله استفاده می‌شود.

 پایه نرده فرفورژه

راهنمای انتخاب پایه نرده پلاستیکی

پایه نرده پلاستیکی از این جهت که قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع دارد، می‌تواند مقرون به صرفه و مفید باشد. امروزه پایه‌های پلاستیکی نشکن و در طرح‌های مختلف ساخته می‌شود به طوری که می‌توان حتی نرده پلاستیکی با طرح چوب یا فلز نیز پیدا کرد. این نوع نرده‌ها معمولاً از متریال پروفیل یا PVC ساخته می‌شوند.

پایه نرده پلاستیکی به خاطر مقاومتی که در برابر رطوبت، گرما و سرما و ضربه دارد به عنوان حفاظ باغچه و حیاط گزینه مناسبی است. از طرف دیگر بافت نرم آن که برخلاف چوب و فلز از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است آن را به بهترین گزینه برای حفاظ محوطه بازی کودکان یا تخت خواب آن‌ها تبدیل می‌کند.

پایه نرده پلاستیکی

راهنمای انتخاب پایه نرده شیشه‌ای

واضح است که شیشه نمی‌تواند به عنوان پایه نرده استفاده شود؛ اما حفاظ شیشه‌ای که معمولاً برای تراس، پله و استخر بکار می‌رود نیاز به پایه‌هایی برای نگهداری شیشه دارند. انتخاب پایه برای حفاظ شیشه‌ای عموماً از جنس فلز یا چوب صورت می‌گیرد که هماهنگی خوبی در کنار شیشه از خود نشان می‌دهند. پایه چوبی هماهنگی بهتری با شیشه مات از خود نشان می‌دهد و فلز با شیشه معمولی بیشتر هماهنگ خواهد بود. البته شیشه‌ای که به عنوان حفاظ کاربرد دارد باید از جنس شیشه نشکن باشد.

نرده شیشه ای

راهنمای انتخاب نرده کابلی

در حفاظ کابلی، پایه‌های نرده از جنس چوب یا آلومینیوم به صورت عمودی و با فاصله قرار داده می‌شوند، سپس کابل‌های از پیش تنیده شده به صورت خطوط افقی از پایه‌ها عبور داده می‌شوند.

این سبک نرده در دکوراسیون مدرن کاربرد دارد و بیشتر در تراس استفاده می‌شود. طراحی ساده و مینیمال بودن آن زیبایی شیکی به ساختمان می‌بخشد. همچنین از آنجا که مانند شیشه پوشانندگی ندارد، برای حفاظ دور حیاط به خصوص برای خانه‌هایی که در دل جنگل یا طبیعت زیبا قرار دارند انتخاب مناسبی است.

برای انتخاب پایه نرده باید علاوه بر مقداری که قصد دارید هزینه کنید، به نوع کاربری و ویژگی‌های هر متریال توجه نمایید و با توجه به مقدار مقاومت مورد نیاز در برابر رطوبت، گرما و سرما، نور آفتاب، ضربه و رنگ‌پذیری، متریال مناسب را انتخاب کنید. در هر حال نیازی نیست نگران زیبایی نرده‌ها باشید چراکه امروزه طراحان با هر متریالی محصولاتی زیبا و متنوع می‌سازند و شما می‌توانید آن‌ها را در هر سبکی که مورد پسندتان است پیدا کنید. فروشندگان و تولیدکنندگان مصنوعات معمولاً آلبومی دارند که انواع مدل‌ها را در آن به تصویر کشیده‌اند و مشتریان به راحتی می‌توانند دست به انتخاب بزنند.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *