کابینت مات و نقش آن در زیبایی آشپزخانه ؛ چگونه آشپزخانه‌ای رویایی داشته باشیم؟

کابینت مات و نقش آن در زیبایی آشپزخانه

چند سالی است که گرایش افراد به سمت کابینت مات، رو به افزایش است و سلایق مختلف به این نوع کابینت، بیش از انواع دیگر گرایش نشان می‌دهند. اگر چه استفاده از کابینت‌های براقی چون کابینت هایگلاس یا ام‌دی‌اف براق، به دلیل زیبایی و نقش آن در افزایش نور آشپزخانه، بسیار فراگیر است اما به موازات آن، کابینت‌های مات ، بیشتر از گذشته، متداول و رایج شده‌اند. فارغ از جنس و رنگ کابینت‌ها، نوع پوشش و روکش کابینت، نقش مهمی در زیبایی آن دارد و باعث می‌شود نمای دکوراسیون آشپزخانه و به طور کلی خانه، تحت تاثیر قرار بگیرد. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا راجع به انواع مدل‌های کابینت آشپزخانه با روکش مات اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

کابینت های مات

کابینت با روکش مات یا براق ؟

احتمالا زمانی که تصمیم به انتخاب رنگ و مدل کابینت می‌گیرید، دغدغه‌ی بعدی که ذهن‌تان را مشغول می‌کند مات یا براق بودن روکش کابینت است. این موضوع تا حد زیادی، سلیقه‌ای است و هر کس بنا به سبک خانه و نوع سلیقه‌ای که دارد، ممکن است طرفدار یکی ازین دو مدل باشد.

اما به جز بحث سلیقه و زیبایی، این دو مدل، مزایا و معایبی دارند که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما مبنی بر انتخاب روکش کابینت، نقش موثری داشته باشد.

به طور کلی، بیشترین کسانی که کابینت‌های براق را برای آشپزخانه انتخاب می‌کنند طرفدار سبک مدرن و درخشش بیشتر فضا و البته بازتاب نور بیشتر هستند. یکی از دلایل دیگری که استفاده از کابینت براق را توجیه می‌کند، بزرگتر دیده شدن فضا و در نتیجه دلباز‌تر شدن فضا به واسطه‌ی بازتاب نوری است که روکش‌های براق خصوصا رنگ‌های روشن آن دارند. بنابراین اگر آشپزخانه‌ی شما متراژ کوچکی دارد، بسیار بهتر است که از کابینت‌های روشن براق استفاده کنید تا هم نور مورد نیازتان را تامین کند و هم باعث بزرگتر دیده شدن فضا و محیط آشپزخانه شود.

کابینت‌هایی با روکش‌ مات، همانند کابینت‌های براق باعث درخشندگی نور نمی‌شود، اما انتخاب آن ریسک کمتری را با خود به همراه دارد و ازین حیث، طرفداران آن بسیار است. آشپزخانه‌هایی که با کابینت مات طراحی شده‌اند، فضایی سنتی‌تر را برای شما به وجود می‌آورند و باعث نمی‌شوند در مدت زمان کوتاهی، از حضور در چنین آشپزخانه‌ای دلزده و خسته شوید.

با همه‌ی این اوصاف، بهتر است راجع به انواع کابینت براق و مات، مزایا و معایب آن‌ها بیشتر بدانیم تا بتوانیم با دید بازتری دست به انتخاب این روکش‌ها بزنیم.کابینت با روکش مات یا براق ؟

مزایا و معایب کابینت روکش مات در مقایسه با کابینت براق

  • کابینت مات، برای آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک مناسب است و برای بیشتر آشپزخانه می‌توان از آن استفاده نمود، اما به دلیل آن که کابینت براق انعکاس نور بالاتری دارد، باعث بزرگتر دیده شدن و ایجاد فضایی دلبازتر در آشپزخانه می‌شود.
  • کابینت با روکش مات به دلیل آنکه کمتر توی چشم می‌زند، برای افرادی که زود از مدل و چیدمان آشپزخانه خسته می‌شوند، مناسب‌تر است زیرا در بازه‌ی زمانی کوتاه، باعث دلزدگی و خستگی چشم مخاطب نمی‌شود.
  • اثر لکه و جای انگشت در کابینت‌هایی با روکش مات، کمتر نمایان می‌شود، این در حالی است که کابینت‌های براقی چون هایگلاس ، اثر انگشت و لکه‌ها را با وضوع کامل نشان می‌دهند و باعث می‌شوند که مشتری در تمیزی و نگهداری آشپزخانه فعال‌تر و کوشاتر باشد.
  • مقاومت روکش‌های مات نسبت به روکش‌های براق بیشتر است و این مساله مزیتی است که دوام و ماندگاری کابینت‌های مات را افزایش می‌دهد.
  • نحوه‌ی تمیزکاری کابینت‌های مات نسبت به براق آسان‌تر است زیرا نیاز کمتری به تمیزکاری دارند و اثر لکه یا ذرات گرد و غبار و چربی را کمتر نشان می‌دهند؛ اگر دارای کودک خردسال هستید و یا وقت و حوصله‌ی زیادی برای تمیزکاری آشپزخانه ندارید، کابینت‌های مات نسبت به کابینت‌های براق، گزینه‌ی مناسب‌تری برایتان هستند.
  • چنانچه به کابینت بدون دستگیره یا مگنت‌دار علاقمند هستید، کابینت با روکش مات گزینه‌ی بهتری است. کابینت‌های براق به دلیل آنکه اثر لکه و انگشت را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد، گزینه‌ی مناسبی برای کابینت‌های بدون دستگیره نیستند زیرا رد دست بر روی آن با وضوح نمایان می‌شود؛ اما کابینت مات، اثر انگشت را نشان نمی‌دهد و دارای این مزیت است که می‌توانید انواع کابینت مگنت‌دار یعنی آهن‌ربایی یا کابینت‌های دستگیره مخفی را طراحی و سفارش دهید.
  • خط و خش یا خراش بر روی کابینت مات، کمتر دیده می‌شود و ازین حیث، نسبت به نمونه‌های براق برتری دارند. یکی دیگر از مزیت‌های کابینت‌های مات این است که در صورت بروز خط و خش، چنانچه خراش ایجاد شده چندان عمیق نباشد، قابل ترمیم است و شما می‌توانید کابینت‌هایتان را با استفاده از خشگیرهای مخصوص کابینت، به راحتی ترمیم کنید و زیبایی از دست رفته‌ی آن را مجددا برگردانید.
  • از معایب کابینتِ با روکش مات می‌توان به نیاز به دریافت نور بیشتر اشاره کرد؛ هر چه روکش کابینت مات‌تر باشد، نور را کمتر منعکس می‌کند و شما ناچارید از فضاهای دیگر نور را تامین کنید. به عنوان مثال، اگر آشپزخانه‌تان دارای پنجره است، می‌توانید از پرده‌های نازک‌تری استفاده کنید تا آشپزخانه، نور بیشتری دریافت کند. راه حل دیگری که پیشنهاد می‌شود استفاده از کابینت‌ها و دیوارپوش‌ها یا کف‌پوش‌های رنگ روشن است که باعث می‌شود فضا روشن‌تر و دلبازتر به نظر برسد. استفاده از سیستم نورپردازی قوی و هوشمندانه، راه حل دیگری است که باعث می‌شود کمبود نور آشپزخانه جبران شود.
  • نکته‌ی دیگری که باید گفت، این است که متریال و ورق‌های مات نسبت به ورق‌های براق که در ساخت کابینت به کار می‌روند، کمی گرانقیمت‌تر هستند و این مساله‌ای است که باید قبل از اقدام به انتخاب و خرید کابینت آشپزخانه نسبت به آن آگاهی داشته باشید.مزایا و معایب کابینت روکش مات در مقایسه با کابینت براق

انواع مدل کابینت مات

کابینت‌ مات، جلوه‌ی بصری بسیار زیبایی دارد و باعث می‌شود فضای آشپزخانه، شیک و لوکس به نظر بیاید. کابینت‌های مات، می‌توانند یک فضای منحصربفرد و خاص را در آشپزخانه ایجاد کنند و آشپزخانه را به سمت و سوی یک فضای کلاسیک و شاخص سوق دهند.

امروزه می‌توان انواع کابینت با روکش مات را با ورق‌ها و متریال مختلفی طراحی و سفارش داد که از آن جمله می‌توان به ورق ام‌دی‌اف ، هایگلاس و کابینت چوبی اشاره کرد.

  • کابینت ام‌دی‌اف با روکش مات

شاید یکی از رایج‌ترین انواع کابینت آشپزخانه ، که استفاده از روکش مات برای آن بسیار متداول است، کابینت ام‌دی‌اف باشد. ام‌دی‌اف کابینتی با قیمتی اقتصادی و مناسب است که تنوع رنگ و طرحِ بسیار بالایی دارد. این کابینت در مقابل برش‌کاری بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان انواع مدل‌های کابینت را به وسیله‌ی آن طراحی نمود و ساخت.

  • کابینت هایگلاس مات

اغلب ما کابینت هایگلاس را با روکش شفاف، درخشنده، براق و آینه‌مانند آن می‌شناسیم؛ این در حالی است که کابینت هایگلاس می‌تواند با روکش مات نیز ساخته شود. البته کابینت هایگلاسِ مات، هنوز هم در گروه کابینت‌های درخشنده و شفاف دسته‌بندی می‌شود اما روکش آن، به درخشندگی و براقیت آینه‌مانند کابینت‌های هایگلاس معمولی نیست!

استفاده از کابینت هایگلاس خصوصا نمونه‌های مات آن، نقش موثری در شیک جلوه دادن فضای آشپزخانه و البته مدرن نشان دادن فضا دارند و باعث می‌شوند که چیدمان آشپزخانه بسیار زیبا و شاخص به نظر بیاید.

  • کابینت تمام چوب مات

چوب طبیعی ، یکی از انواع یونیت‌هایی است که به دلیل رنگ و جلایی که بر روی آن خورده می‌شود می‌تواند در دو مدل مات یا براق تولید شود. بنابراین اگر کابینت‌های شما چوبی است، می‌توانید بنا به سلیقه‌ و نظر شخصی‌تان، از مدل مات یا براق آن استفاده کنید.

  • کابینت ممبران نئوکلاسیک

کابینت ممبران چه در مدل کلاسیک و چه در مدل نئوکلاسیک، می‌تواند مات یا براق باشد. افرادی که به سمت و سوی کابینت نئوکلاسیک گرایش دارند و ترجیح می‌دهند از مدل‌های سنگین و موقر این نوع کابینت استفاده کنند، می‌توانند از نمونه‌های کابینت ممبران مات استفاده کنند.

رنگ‌های خاکستری، بژ، طیف رنگی قهوه‌ای، طوسی تیره، سبز تیره و مشکی ، یکی از زیباترین نمونه‌های کابینت نئوکلاسیک مات است که زیبایی بسیار زیادی را در آشپزخانه به وجود می‌آورد. در مورد رنگ طوسی می‌توانید در صفحه «کابینت طوسی» بیشتر بخوانید.

  • کابینت رنگ چوب

از هر مدل کابینت آشپزخانه که صرف‌نظر کنیم کابینت‌های رنگ چوب چیز دیگری است و همیشه طرفداران همیشگی و دائمی خود را داشته است. اگر به چوب طبیعی علاقمند هستید و در عین حال تصمیم ندارید از کابینت تمام چوب به دلیل هزینه‌ی بالای آن استفاده کنید، می‌توانید از سایر یونیت‌های کابینت مانند کابینت ام‌دی‌اف طرح چوب، کابینت ممبران طرح چوب، کابینت هایگلاس طرح چوب و نمونه‌های دیگر استفاده کنید. کابینت‌های رنگ چوب از هر متریالی که انتخاب شوند، می‌توانند در نمونه‌های مات و براق باشند. مدل‌های مات به دلیل آنکه به اصالت طبیعی و ذاتی چوب نزدیک‌تر است، طرفداران بیشتری دارد.

در این محتوا سعی کردیم به فواید و معایب کابینت با روکش مات بپردازیم؛ این در حالی است که انتخاب کابینت چه با روکش مات و چه با روکش براق، مساله‌ای کاملا سلیقه‌ای است و هر کسی می‌تواند نظری متفاوت داشته باشد. خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفته تکنولوژی و استفاده از ماشین‌آلات مختلفی که در پروسه تولید کابینت آشپزخانه نقش دارند، می‌توان انواع روکش‌های مات و براق را در آشپزخانه سفارش داد و حتی از مدل‌های ترکیبی در کنار یکدیگر ، استفاده کرد تا زیبایی فریبنده‌ای در آشپزخانه به وجود آید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله و آکس چوب بوده‌اید، سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه در این محتوا بیان شد، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *