زرد شدن کابینت هایگلاس و جلوگیری از تغییر رنگ کابینت‌های‌ سفید

زرد شدن کابینت هایگلاس

اگر از کابینت هایگلاس استفاده می‌کنید و یا قصد دارید این کابینت آشپزخانه زیبا را سفارش دهید، ممکن است با شنیدن تغییر رنگ و زرد شدن کابینت‌ هایگلاس دچار دلسردی و تردید شده باشید یا تصمیم گرفته باشید، کابینت دیگری برای آشپزخانه‌تان سفارش دهید. می‌توان گفت تا حدودی این موضوع صحت دارد و ممکن است در برخی از رنگ‌های کابینت هایگلاس، خصوصا رنگ سفید آن، کابینت‌ها به مرور تغییر رنگ دهند، اما باید گفت با استفاده از ترفندهایی می‌توان ازین واقعه‌ی ناخوشایند جلوگیری نمود یا آن را به تاخیر انداخت. در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید تا بیشتر راجع به زرد شدن کابینت هایگلاس و راه‌های پیشگیری از آن سخن بگوییم. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما، این مقاله را بخوانید:

زرد شدن کابینت هایگلاس

تغییر رنگ و زرد شدن کابینت هایگلاس چرا رخ می‌افتد؟

در ابتدا بهتر است کمی از خود کابینت هایگلاس بگوییم تا بهتر بتوانید به علت این رخداد پی ببرید. هایگلاس از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است که به وسیله‌ی روکش پلکسی‌گلس پوشانده می‌شود. پلکسی‌گلس، متریالی از جنس پلاستیک فشرده اما با ظاهری شبیه به شیشه است. وزن آن نسبتا سنگین است و مانند شیشه، ظاهری درخشنده و شفاف دارد. همانطور که اشاره شد، پلکس‌گلس اگر چه شفاف و بسیار درخشنده مانند شیشه است، اما در واقع پلاستیک است و به همین دلیل در رنگ‌های روشن مانند سفید، به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی تغییر رنگی جزئی می‌دهد.

اگر تجربه‌ی خانه‌داری داشته باشید می‌دانید که بسیاری از لوازم سفید رنگ آشپزخانه، مانند وسایل برقی سفید نیز، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شوند، حال آنکه این وسایل عموما درون کابینت‌ها هستند و کمتر در معرض نور خورشید و جریان هوای چرب آشپزخانه قرار دارند، اما کابینت‌ها همیشه در فضای عمومی آشپزخانه قرار دارند و طبیعتا زودتر در معرض فرسایش و تغییر قرار دارند.

چگونه از تغییر رنگ و زرد شدن کابینت هایگلاس جلوگیری کنیم؟

تغییر رنگ و زرد شدن کابینت هایگلاس، در رنگ‌های بسیار روشن آن مانند سفید و یخی رخ می‌دهد و رنگ‌های دیگر آن، کمتر دچار تغییر رنگ شده و یا تغییرات آن‌ها محسوس نیست. راه‌حل‌ها و دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود ما بتوانیم این واقعه را به تاخیر بیندازیم و یا به طور کلی از وقوع آن پیشگیری کنیم.

  • گرما و حرارت آشپزخانه، باعث زرد شدن کابینت هایگلاس می‌شود

عمده‌ترین دلیل زرد شدن کابینت هایگلاس ، حرارت و گرمای ناشی از اجاق گاز است. اساسا کابینت‌هایی که در زیر اجاق گاز و اطراف آن هستند و کابینت‌های اطراف هود، زرد رنگ می‌شوند. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که یکی از عوامل زرد شدن کابینت‌های هایگلاس، حرارت ناشی از آشپزی و بخارات ساطع شده از آن است. این بخارات به همراه حرارتی و ذرات معلق چربی که دارند بر روی هایگلاس می‌نشینند و به مرور زمان، باعث تغییر رنگ و زرد شدن کابینت‌ها می‌شوند.

برای پیشگیری ازین معضل، پیشنهاد می‌دهیم کابینت‌های گازی را از رنگ‌ دیگری انتخاب کنید. امروزه در دکوراسیون‌ آشپزخانه، بیشتر از دو رنگ و به صورت رنگ‌های مکمل و تکمیلی استفاده می‌شود. بنابراین شما با خیالی آسوده‌تر می‌توانید کابینت‌های گازی را به رنگ تیره‌تر انتخاب کنید و با این کار از تغییر رنگ کابینت‌هایتان در امان بمانید.

  • از تابش مستقیم نور خورشید به بدنه‌ی کابینت هایگلاس جلوگیری کنید

نور مستقیم خورشید، یکی دیگر از عواملی است که باعث تغییر رنگ کابینت هایگلاس می‌شود. اگر آشپزخانه‌ی شما دارای پنجره است و کابینت‌های آشپزخانه‌تان سفید رنگ است، بهتر است پرده‌ای هرچند نازک حایل پنجره و آشپزخانه باشد تا اجازه ندهد، نور مسقیم به کابینت‌هایتان بتابد. هر چه نور مستقیم خورشید کمتر به کابینت‌های سفید رنگ بتابد، تغییر رنگ، کمتر در آن‌ها رخ می‌دهد. این نکته را فراموش نکنید که تنها کابینت هایگلاس نیست که دچار تغییر رنگ می‌شود بلکه هر نوع کابینتی که رنگ سفید دارد، مانند کابینت ام‌دی‌اف براق و انواع دیگر نیز ممکن است دچار تغییر رنگ و زردشدگی شوند.

زرد شدن کابینت هایگلاس به علت تابش نور خورشید

  • کابینت‌ هایگلاس را به طور مرتب و به موقع تمیز کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث زرد شدن کابینت هایگلاس می‌شود، ذرات چربی و غذای به جا مانده بر روی کابینت‌هاست که بر اثر مرور زمان و کهنه شدن، حالت چسبندگی پیدا کرده و ممکن است باعث تغییر رنگ کابنیت آشپزخانه شود.

همیشه تاکید می‌کنیم هر نوع کابینتی که دارید، آن را در بازه‌های زمانی مشخص تمیز و پاکیزه کنید و اجازه ندهید، ذرات چربی و غذا به مدت طولانی بر روی آن جا خشک کنند. بر جا ماندن گرد و خاک و ذرات غذا باعث تثبیت لکه‌ها و ذرات بر روی بدنه‌ی کابینت می‌شود و پروسه‌ی تمیزکاری را با دشواری همراه می‌کند، بنابراین برای پیشگیری ازین مشکل، بهتر است به طور هفتگی، بدنه‌ی کابینت‌های خودر ا دستمال بکشید و به صورت ماهانه، به وسیله‌ی محلول جوش‌شیرین و آب گرم و یا محلول سرکه و آب گرم، تمیز کنید. همچنین لازم است هر سه ماه یکبار و به صورت فصلی نیز، کابینت‌ها را خالی کنید و درون کابینت‌ها را تمیز کنید.

زرد شدن کابینت هایگلاس به علت عدم تمیز کردن

این دستورالعملی است که برای هر نوع کابینتی توصیه می‌شود و شما برای حفظ دوام و ماندگاری کابینت‌های خود باید انجام بدهید. بدیهی است زمانی که کابینت شما سفید‌رنگ است و جنس براق و شیشه‌ای نیز دارد، لزوم تمیزکاری در آن بیشتر می‌شود. بنابراین اگر لکه‌ی مواد غذایی بر روی کابینت‌های هایگلاس خود مشاهده کردید، در اسرع وقت به تمیزکاری آن اقدام کنید و اجازه ندهید، لکه‌ی آن به حدی ماندگار شود که باعث تغییر رنگ کابینت‌های شما شود.

نکته‌ای که باید حتما به آن اشاره کنیم، آسان بودن تمیزکاری کابینت هایگلاس است. سطح صاف و صیقلی این کابینت‌ها، باعث می‌شود که با یک دستمال نخی نرم و نمدار به آسانی تمیز شوند و نیاز نباشد کار دشوار و خسته‌کننده‌ای را انجام دهید.  فراموش نکنید، کابینت‌ هایگلاس در برابر خط و خش و ضربه، بسیار آسیب‌پذیر است و شما نباید از دستمال‌های ضخیم و زبر استفاده کنید زیرا باعث خش افتادن و از بین رفتن زیبایی کابینت‌های شما می‌شود.

  • به دستورالعمل کابینت‌سازان توجه کنید

هر نوع کابینتی بسته به نوع جنس و متریالی که دارد، نحوه‌ی نگهداری خاصی دارد که شما لازم است آن را بدانید. اگر از کابینت هایگلاس استفاده می‌کنید، باید از نحوه‌ی نگهداری آن مطلع باشید و بهترین کسی که می‌تواند به شما کمک کند، کابینت‌سازتان است که  شناخت کافی از متریالی که با آن کابینت را ساخته است، دارد.

از کابینت‌سازتان بپرسید، چگونه و با چه موادی باید کابینت‌هایتان را تمیز کنید و در صورتی که لکه‌ای بر روی آن ایجاد شد، چگونه باید آن را پاک کنید. توجه به دستورالعملی که کابینت‌سازان ارائه می‌دهد، بهترین شیوه‌ی نگهداری از کابینت است که می‌تواند از زرد شدن کابینت هایگلاس نیز پیشگیری کند.

  • از کابینت‌های باکیفیت و مرغوب استفاده کنید

اجناس باکیفیت و مرغوب، دوام بیشتری دارند. زمانی که شما از کابینت هایگلاس باکیفیت‌تر استفاده می‌کنید، کابینت‌های شما دوام بیشتری دارند و طبیعتا پروسه تغییر رنگ را دیرتر آغاز می‌کنند و یا حتی ممکن است دچار تغییر رنگ نشوند. حتما سعی کنید از کابینت‌های با دوام و مرغوب استفاده کنید. این کابینت‌ها، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند و راحت‌تر تمیز می‌شوند. همچنین درخشندگی، جلوه‌ی خود را به مرور زمان و در اثر تغییرات محیطی از دست نمی‌دهند.

  • هنگام آشپزی، هود اجاق گاز را روشن کنید

هنگام آشپزی، ذرات غذا و چربی، در هوای آشپزخانه معلق می‌شوند و بر روی کابینت‌ها می‌نشینند و به مرور زمان باعث تغییر رنگ و زرد شدن کابینت‌ها می‌شوند. بهتر است هنگام آشپزی از هود آشپزخانه استفاده کنید. استفاده از هود قوی با قدرت مکش بالا، باعث می‌شود ذرات چربی کمتری در هوای آشپزخانه پراکنده شود و بالطبع کمتر بر روی کابینت‌ها بنشیند و باعث زرد شدن رنگ کابینت‌ها شود.

زرد شدن کابینت هایگلاس به علت گرمای گاز

  • برای سفید کردن کابینت‌های زرد، از محلول جوش شیرین و سرکه استفاده کنید

اگر کابینت‌های شما کمی زرد رنگ شده است، با محلول جوش شیرین و سرکه به همراه کمی آب گرم که به یک دستمال نرم نخی آغشته شده است، آن را تمیز کنید و سپس با پنبه‌ای که با مقداری روغن زیتون آغشته شده، مقداری آن را درخشنده کنید.

مقدار مصرف محلول تمیز کننده:

یک قاشق غذا خوری جوش شیرین + یک لیوان سرکه + دو لیوان آب ولرم

زرد شدن کابینت هایگلاس و تمیز کردن

سخن پایانی :

از هر نوع کابینتی که در آشپزخانه استفاده کنید، بنابر ماده‌ای که در ساخت آن بکار رفته و پروسه‌ی تولیدش ، مزایا و معایبی دارد که ممکن است متناسب با نوع استفاده‌ی شما مناسب باشد و یا برای شما مناسب نباشد.

کابینت هایگلاس ، کابینتی زیبا و درخشنده است و می‌تواند فضایی بسیار مدرن و لوکس در آشپزخانه ایجاد کند. اگر فضای آشپزخانه‌ی شما کوچک است، کابینت هایگلاس یکی از بهترین گزینه‌هایی است که باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه‌‌تان می‌شود و مانند یک منبع نوری، فضا را روشن و درخشنده می‌نماید. بنابراین اگر فضایی تاریک و کم‌نور دارید، می‌توانید از کابینت هایگلاس با رنگ سفید و روشن استفاده کنید و با روش نگهداری خاص و صحیح، از تغییر رنگ و زرد شدن آن پیشگیری کنید. در نظر داشته باشید

ما در این محتوا سعی کردیم به طور کامل راجع به زرد شدن کابینت هایگلاس و روش‌هایی که باعث پیشگیری از آن می‌شود، به شما توضیح دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد و بتوانید از آن‌ بهره‌ی کافی را ببرید.

ازین که همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *