گیاهان مناسب آشپزخانه ؛ چه گیاهانی آشپزخانه‌ی ما را جذاب‌تر می‌کنند؟

گیاهان مناسب آشپزخانه

حتما تاکنون آشپزخانه‌های جذابی را دیده‌اید که گلدان‌های کوچک رنگی از پنجره‌های آن آویزان شده است؛ بی‌شک حضور در چنین آشپزخانه‌ای، دل هر کسی را می‌برد و شما را به نوشیدن یک فنجان چای داغ دارچینی در یک زمستان سرد و یا یک شربت سکنجبین خنک در تابستانی پرعطش دعوت می‌کند! یکی از بهترین روش‌ها برای تصفیه‌ی هوای آشپزخانه، نگهداری از گیاهان آپارتمانی مقاوم در فضای آشپزخانه است خصوصا گیاهان همیشه سبز و زیبا که باعث روح بخشیدن به فضای آشپزخانه می‌شوند و زیبایی فضا را دو چندان می‌کنند. اگر به داشتن گل و گیاه علاقمند هستید و تمایل دارید از انواع گیاهان زیبا در آشپزخانه‌تان استفاده کنید، این محتوا را در آکس چوب که اختصاص به انواع گیاهان مناسب آشپزخانه دارد، دنبال کنید.

نگهداری گیاهان در آشپزخانه ؛ آری یا خیر ؟

گیاهان موجوداتی زنده هستند که به نور، خاک، هوای مناسب و آب احتیاج دارند. هر گیاه، بسته به شرایط رشد خود، نیازهای متفاوتی دارد و اساسا برخی از آن‌ها به دلیل حساسیت بالا، قابل نگهداری در آشپزخانه نیستند. همانطور که می‌دانید آشپزخانه، فضایی گرم و خشک و در بسیاری موارد کم‌نور یا فاقد پنجره است که این شرایط، پروسه‌ی رشد را برای بسیاری از گیاهان ناممکن می‌سازد.

اما استفاده از گیاهان در آشپزخانه ، فوائد بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود علاوه بر ایجاد جلوه‌ی سبز و زیبا، هوای آشپزخانه نیز تصفیه شود. با وجود همه‌ی فوائد غیر قابل انکار نگهداری گل و گیاه در آشپزخانه،  قبل از هر چیز، باید بدانید فضای آشپزخانه‌ی شما برای چه گیاهانی مناسب است؟

برای پی بردن به این موضوع، بهتر است به چند سوال ساده پاسخ بدهید.

گیاهان مناسب آشپزخانه کدامند؟

  • آیا آشپزخانه‌ی شما دارای پنجره است؟
  • آیا پنجره‌ی آشپزخانه‌تان نورگیر بالایی دارد؟
  • آیا تاکنون از گیاهان نگهداری کرده‌اید و اطلاعاتی راجع به نگهداری گل و گیاه دارید؟
  • تا چه اندازه به گیاهان علاقه دارید و حاضرید برای آن‌ها زمان اختصاص دهید؟
  • هدف شما از نگهداری گیاهان، تنها جنبه‌ی زیبایی گیاه است یا به دلیل فوائد هر گیاه، میل به نگهداری از آن را دارید؟

همانقدر که نگهداری از گیاهان شیرین و لذت‌بخش است، خشک شدن و پژمرده‌ شدن گیاه نیز، تاثیر نامطلوبی بر روحیه‌ی ما می‌گذارد و حتی ممکن است شما را از نگهداری گیاهان ناامید سازد. پاسخ دادن به این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید گیاهی که مناسب شرایط آشپزخانه‌ی شماست پیدا کنید و مجبور نشوید گیاهانی بخرید که بعد از مدتی بر اثر بی‌دقتی یا انتخاب نامناسب‌تان، دچار پژمردگی شوند.

در ادامه چند نمونه از گیاهان مناسب آشپزخانه را معرفی می‌کنیم. بدیهی است گیاهان معرفی شده تحت شرایط مکانی منزل و آشپزخانه‌ی شما و همچنین شرایط جغرافیایی منطقه، می‌تواند تغییر یابد.

چه گیاهانی برای آشپزخانه بیشتر مناسب هستند؟

  • انواع سانسواریا

یکی از بهترین گیاهان که به مقاومت بالا مشهور است، انواع سانسواریا است. انواع مختلف سانسواریا با نور کم حتی با نور مصنوعی، رشد می‌کنند و نیاز به مراقبت چندانی ندارند. سانسواریا، گیاه بسیار مقوامی است و انواع پاکوتاه آن می‌تواند از بهترین گل‌ها برای گلدان‌های کوچک و رنگی باشد که به پنجره‌ی آشپزخانه آویزان می‌کنید.

اگر تمایل دارید گلدان سانسواریا را بر روی میز ناهارخوری یا کانتر کابینت آشپزخانه و یا بر روی جزیره قرار دهید، می‌توانید از انواع بزرگتر آن مانند سانسواریا نیزه‌ای استفاده کنید. سانسواریا‌های بلند می‌توانند بر روی زمین نیز قرار بگیرند؛ بنابراین اگر کنجی در آشپزخانه‌ دارید که بدون هدف مانده است، سانسواریا می‌تواند برای این منظور، زیبا و منحصربفرد باشد.

سانسواریا گیاهی با گونه‌های مختلف است که در سایز‌ها مختلف وجود دارد و انواع سبز و ابلق آن، از زیبایی بسیار زیادی برخوردار بوده و بسیار پرطرفدار است و برای هر قسمتی از خانه از جمله اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی و حتی سرویس بهداشتی مناسب است زیرا با نور مصنوعی هم رشد می‌کند و هوا را تصفیه می‌کند.این گیاه با ظاهر زیباییش یک آشپزخانه مدرن برای شما فراهم میکند

سانسوریا گیاهان مناسب آشپزخانه

  • پیچک یا پتوس

پیچک یا پتوس، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل ظاهر آویزی خود، می‌تواند بهترین گزینه برای هر فضایی باشد. انواع پتوس یا پیچک به نور کمی احتیاج دارد و حتی در صورت آبیاری کم نیز دوام می‌آورد؛ اما در صورتی که در برابر نور مناسب قرار گیرد و به موقع آبیاری شود، به سرعت رشد کرده و آویز می‌شود و یا از محلی که برای آن در نظر گرفته شده، حرکت کرده و بالا می‌رود. پیچک، محیط بسیار زیبایی برای آشپزخانه، اتاق خواب، پذیرایی و هر قسمت دیگری از خانه‌ی شما ایجاد می‌کند و بهترین حالت آن، آویزان شدن است تا زیبایی خود را هر چه بیشتر به نمایش بگذارد.

پیچک انواع مختلفی دارد و گونه‌ی سبز و ابلق، خزه‌ای، پیچک انگلیسی و انواع دیگر آن بسیار زیبا و منحصربفرد بوده و به خوبی قادر است هوای آشپزخانه را تصفیه کند و به آن روح زندگی بدمد.

گیاهان مناسب پنجره آشپزخانه

  • آلوئه‌ورا

آلوئه‌وار یکی دیگر از گیاهان مناسب آشپزخانه است. چنانچه آشپزخانه‌ی پر نوری دارید، می‌توانید یک گیاه آلوئه‌ورای کوچک را درون یک گلدان سرامیکی زیبا بکارید و آن را بر روی کانتر جزیره قرار دهید. آلوئه‌ورا بسیار مقاوم است و می‌تواند دمای بالا و حرارت ناشی از پخت‌وپز آشپزخانه را تاب بیاورد. این گیاه همیشه سبز است و به آب زیادی نیز احتیاج ندارد.

یکی از محاسن نگهداری از گیاه آلوئه‌ورا آن است که چنانچه خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان دچار سوختگی شدید، می‌توانید یکی از برگ‌های آن را با یک چاقو ببرید و برای التیام سوختگی از آن استفاده کنید. آلوئه‌ورا مانند سایر گیاهان، انواع مختلفی دارد و بسیاری از گونه‌های آن، برای التیام و شفافیت پوست مناسب است. بنابراین با نگهداری آلوئه‌ورا یک تیر و دو نشان زده‌اید!

آلوئه ورا گیاهان مناسب آشپزخانه

  • خانواده‌ کاکتوس‌ها

انواع گیاهان از خانواده‌ی کاکتوس‌ها نیز می‌توانند برای آشپزخانه‌ی شما مناسب باشند، مشروط بر آنکه آن‌ها را در جلوی پنجره بگذارید. در نظر داشته باشید کاکتوس گیاهی بسیار مقاوم است که به نور زیاد و آب بسیار کم احتیاج دارد. کاکتوس‌ها می‌توانند آب را در بافت خود ذخیره سازند، بنابراین اگر به آن‌ها، زیاد آب بدهید باعث گندیدگی و پوسیدگی ریشه‌اشان خواهید شد. اگر خیلی اهل نگهداری گل و گیاه نیستید و یا فردی تازه‌کار در این زمینه هستید، کاکتوس می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد زیرا جز نور زیاد آفتاب و گاه‌گاهی رفع تشنگی، نیاز چندانی ندارد.

اگر آشپزخانه‌ای با پنجره‌ای نورگیر دارید، می‌توانید با نصب چند میله‌ی چوبی یا فلزی زیبا که به صورت افقی بر روی پنجره نصب می‌شود، فضای مناسبی برای رشد کاکتوس‌ها ایجاد کنید.

برای این کار، کافی‌ است دو یا سه میله‌ی فلزی یا چوبی زیبا با فاصله‌ی معین بر روی پنجره نصب کنید و سپس چند گلدان کوچک فلزی و رنگی تهیه کنید و یا هر نوع گلدان دیگری که مد نظرتان است  که دارای گیره‌ی آویزی باشد. بعد از خرید مقدمات کار، تنها کافی‌ است به یک گلفروشی بروید و کاکتوس‌هایی جذاب و زیبا انتخاب کنید و هر کدام را متناسب با سلیقه‌ی خود، درون گلدان‌های فلزی و رنگ‌رنگی بکارید و سپس از میله‌ها آویزان کنید. بدون شک، صبح‌ها وقتی پرده‌ی آشپزخانه را کنار می‌زنید، با منظره‌ای خیره‌کننده و جذاب مواجه خواهید شد. به راستی اگر سینک ظرف‌شویی‌تان مقابل چنین پنجره‌ای باشد، چه کسی می‌گوید شستن ظرف‌ها،  کاری خسته‌کننده است؟

کاکتوس ها گیاهان مناسب آشپزخانه

  • لیندا یا پافیلی

لیندا گیاه دیگری است که به آب چندانی احتیاج ندارد و به دلیل خاصیت تصفیه‌کنندگی بالا، از جمله گیاهان مناسب آشپزخانه است. لیندا به خوبی، هوای خشک آشپزخانه را تحمل می‌کند و برگ‌هایی آبشاری و زیبا دارد. اگر آشپزخانه‌تان دارای نور کافی است، نمونه‌ی کوچک لیندا می‌تواند برای روی جزیره، گزینه‌ی مناسبی باشد.

لیندا ریشه‌ی پر آبی دارد و اگر به آن زیادی آب بدهید، دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد.

گیاهان مناسب آشپزخانه پر نور

  • آگلونما

آگلونما یکی دیگر از گیاهان مناسب آشپزخانه است که دارای برگ‌هایی با رگه‌های شیری و نقره‌ای رنگ است. نمونه‌ی ابلق آن، زیبایی‌ بسیار زیادی دارد و نمونه‌ی سبز آن، رگه‌های نقره‌ای بسیار جذابی دارد. آگلونما به نور زیادی احتیاج ندارد و حتی در سایه نیز رشد می‌کند. همچنین هوای گرم و خشک آشپزخانه، نمی‌تواند به آگلونما آسیبی برساند و قدرت تصفیه‌ کنندگی بسیار بالایی دارد. آگلونما گیاهی است که به آب هفتگی نیاز دارد و اگر چه دارای تحمل بالایی است اما به آبیاری به موقع نیاز دارد تا به خوبی رشد کند.

گیاهان مناسب آشپزخانه

  • گندمی

گیاه گندمی با ظاهری زیبا و جذاب، یکی دیگر از گیاهان مناسب آشپزخانه است که در برابر خشکی و گرمای آشپزخانه مناسب است. برگ‌های گندمی آویزان بوده و مقاومت بالایی در برابر شرایط خشک و گرم آشپزخانه دارد. گندمی به نور و آب کافی احتیاج دارد و بهتر است در کنار پنجره باشد تا به خوبی رشد کند.

یکی دیگر از محاسن گیاه گندمی، مولد بودن آن است؛ در صورتی که گیاه گندمی در شرایط مطلوبی نگهداری شود، مولد است و گندمی‌های کوچکی تولید می‌کند که شما پس از جدا کردن آن‌ها، می‌توانید آن‌ها را به راحتی درون گلدان‌های دیگری بکارید و به آسانی هر چه تمام‌تر صاحب یک گیاه گندمی کوچک و زیبای دیگری شوید.

گندمی ، گیاهان مناسب آشپزخانه

  • گیاه برگ عبایی

اگر به گیاهانی با رنگ سبز زنده و درخشنده علاقمند هستید، پیشنهاد ما گیاه برگ عبایی است. این گیاه، سبزی خیره‌کننده و یکنواختی دارد و دیدن آن به هر کسی انرژی می‌دهد. گیاه برگ عبایی، برگ‌هایی زیبا و درخشنده دارد و از جمله‌ی گیاهان مناسب آشپزخانه است. این گیاه به نور کافی و آب نیاز دارد، پس برای رشد کافی، بهتر است در کنار پنجره قرار بگیرد.

برگ عبایی از گیاهان مناسب آشپزخانه

  • زاموفیلیا

زاموفیلیا برگ‌هایی سبز تیره و مانند چرم دارد و بسیار پرطرفدار است. این گیاه مقاومت بسیار بالایی دارد و به راحتی در آشپزخانه جای می‌گیرد. زاموفیلیا برای رشد مطلوب، بهتر است کنار پنجره قرار بگیرد و به آب کافی نیاز دارد تا سلامتی خود را حفظ نماید.

سخن پایانی :

بدون شک گیاهان به هر جایی از خانه که پای می‌گذراند، آن قسمت از خانه را به فضایی منحصربفرد و جذاب تبدیل می‌کنند و روح و جان زندگی را در آن به جریان می‌اندازند. اگرچه، بیشتر افراد به جنبه‌ی زیبایی گیاهان توجه ویژه می‌کنند، اما گیاهان علاوه بر وجهه‌ی زیبایی که البته بسیار ویژه و جالب توجه است، خاصیت تصفیه کنندگی هوا نیز دارند و دل و جان شما را نیز صفایی دو چندان می‌دهند.

با توجه به آنکه فوائد نگهداری از گل و گیاه بر همگان روشن و آشکار است، تمایل به نگهداری گیاهان در آشپزخانه نیز افزایش پیدا کرده است و تبدیل به یک مد متدوال در سال‌های اخیر شده است.

ما در این محتوا چند نمونه از گیاهان مناسب آشپزخانه را به شما معرفی کردیم که از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار هستند. اگرچه با توجه به شرایط محیطی که هر شخصی در منزل و آشپزخانه‌ی خود دارد، می‌تواند گیاهان مختلفی را نگهداری کند.

در پایان باید متذکر شویم اگر در نگهداری گل و گیاه، تازه‌کار هستید، ممکن است در شروع کار، چندباری گیاه‌تان را از دست بدهید و این امر، اگر چه دردناک است اما معمولا برای همه‌ی افراد تازه‌کار رخ می‌دهد و تا زمانی که شما به پروسه رشد و نگهداری گیاهان عادت کنید و روند کار دستتان بیاید، مدتی زمان لازم است، بنابراین توصیه می‌کنیم ناامید نشوید.

ازین که تا پایان همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده در این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

 

 

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *