اکسسوری کابینت چیست و چه کاربردی دارد؟ معرفی ۸ اکسسوری‌ پرکاربرد کابینت

اکسسوری کابینت

اکسسوری کابینت

مرتب بودن یک آشپزخانه و چیدمان وسایل و لوازم به بهترین وجه ممکن در آن، یکی از ویژگی بارز یک خانواده‌ی ایرانی است. معمولا خانم‌ها در چینش وسایل درون کابینت‌ها، بیشترین توجه و دقت را به خرج می‌دهند تا هم دسترسی به ظرف و ظروف در زمانی که لازم هستند راحتر باشد و هم یک نظم آرامش‌بخش در آشپزخانه حکم‌فرما باشد. در آشپزخانه‌هایی که فضای کوچکی هست و بالطبع، تعداد کابینت‌ها هم به اندازه کافی نیست، چینش درست و مناسب وسایل، بیشتر شبیه یک طرح‌دستی خلاقانه است که تنها از دست مدیرترین افراد بر می‌آید. یکی از لوازمی که در آشپزخانه‌های کوچک و خصوصا آشپزخانه‌های مدرن و مینیمال، به مرتب بودن کابینت‌ها کمک شایانی می‌کند، اکسسوری یا تجهیزات جانبی کابینت است. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم در مورد استفاده خلاقانه از این تجهیزات یا اکسسوری‌ کابینت صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید تا به شما بگوییم این تجهیزات دوست‌داشتنی چگونه باعث می‌شوند آشپزخانه‌ی شما نظم و سر ‌و سامان بیشتری بگیرد.

منظور از اکسسوری کابینت  accessory چیست ؟

Cabinet accessoriesمنظور از اکسسوری‌ کابینت ، در واقع تجهیزات کمکی و تجهیزات جانبی کابینت‌ها است که می‌توانند در ساماندهی و نظم درون کابینت‌ها به ما کمک کنند.
تجهیزات کمکی یا اکسسوری کابینت ، لوازمی هستند که به ما یاری می‌رسانند تا لوازم بیشتری را در یک کابینت جای داده و همچنین باعث می‌شوند وسایل و ظرف‌های داخل کابینت، وضعیت منظم‌تر و به سامان‌تری داشته باشند. اکسسوری‌ها، دسترسی به وسایل داخل کابینت را به خصوص در آشپزخانه‌های کوچک بسیار ساده‌تر می‌کند و همچنین، به طبقه‌بندی و دسته‌بندی لوازم درون کابینت‌ها نیز کمک می‌کنند.
در یک جمله اگر بخواهیم خلاصه کنیم باید بگوییم، اکسسوری کابینت به شما کمک می‌کند که آشپزخانه‌ زیباتری داشته باشید و از کار کردن در چنین فضایی، لذت بیشتری ببرید و راحت‌تر باشید.

انواع اکسسوری کابینت آشپزخانه 

در ادامه به معرفی مشهورترین اکسسوری‌های کابینت که بسیاری از افراد از آن‌ها در آشپزخانه‌ی خود استفاده می‌کنند، می‌پردازیم:

  1. سطل زباله کشویی

احتمالا شما هم از این که سطل زباله‌تان در گوشه آشپزخانه با انبوه زباله‌های داخلش خودنمایی کند، ناراضی و دلخور هستید. یکی از اکسسوری‌های ساده و کاربردی، استفاده از سطل‌های کشویی است. شکل کلی این اکسسوری به این صورت است که طراح در یک قسمت از کابینت‌های ردیف پایین، به ویژه در نزدیکی سینک ظرف‌شویی، یک کشوی عمودی به عرض ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر و ارتفاع کاکل کابینت‌ها تعبیه می‌کند که به صورت کشویی و ریلی خارج شده و یکی یا دو تا سطل بزرگ را در خود جا می‌دهد.
از این سطل‌های مخفی خصوصا برای مواد بازیافت یا یک حالت انبارک هم می‌توان استفاده کرد.در کابینت های مدرن بدون دستگیره این سطل ها بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند.

  1. سطل آشغالهای ریلی درون کابینتیقفسه یا کشوی ادویه

معمولا ظروف ادویه یکی از پرکاربردترین وسایل داخل آشپزخانه برای پخت و پز هستند. به دلیل تنوع ادویه‌ها، بانکه‌های ادویه، زیاد و دست و پا گیر هستند. طراحی یک کشو و یا دراور عمودی با چند قفسه که محل نگهداری ظروف ادویه هستند، یکی از خلاقانه‌ترین ایده‌ها برای سر و سامان  دادن به آشپزخانه است.
با این ترفند هم ظرف‌های ادویه‌جات شما یک حالت مخفی دارند که زیبایی و نظم بهتری به آشپزخانه می‌بخشند و هم باعث می‌شود که جلوی دست شما بازتر شود. ضمنا چون ادویه‌جات در این کشو به صورت چند ردیفی قرار می‌گیرند دسترسی به همه‌ی آن‌ها بسیار ساده‌تر است.
علاوه بر کشوی ادویه، یک راهکار مناسب دیگر برای اینکه ظرف‌های ادویه خود را مرتب کنید این است که یک پایه و یا استند قابل نصب بر روی درب کابینت، قرار دهید. این فرم جایگاه ظرف ادویه را می‌توانید در تصویر دوم مشاهده کنید.

  1. ظرف‌های ریلی مخصوص کنج

در آشپزخانه‌هایی که کابینت‌ها حالت ال دارند در قسمت کنج یا کابینت‌های گوشه، دسترس به داخل کابینت مشکل است و دید خوبی هم ندارد. استفاده از این اکسسوری مطابق تصویر، باعث می‌شود دسترسی به فضای داخل کابینت در قسمت‌های کنج و زاویه‌ها خیلی راحت‌تر شود.استفاده از این ریل ها در آشپزخانه های کوچک به دلیل کمبود جا بسیار رایج تر است و در سالهای اخیر نیز مورد استقبال قرار گرفته است .

  1. ظرف های ریلی مخصوص کنج کابینتپایه یا استند سینی

شما سینی‌ها یا تخته‌های برش خود را کجا قرار می‌دهید؟ بسیاری از افراد یک محل مناسب برای گذاشتن سینی‌ها ندارند. سینی‌ها و تخته‌های برش، و همین‌ طور ماهی‌تابه‌ها، به خاطر شکل خاص‌شان فضای زیادی داخل کابینت‌ها اشغال می‌کنند. اگر از شما یک پایه سینی داخل یکی از کابینت‌های خود بگذارید، به راحتی مشکل سینی‌ها را برای همیشه حل خواهید کرد.
سینی‌ها یا تخته‌های برش، داخل پایه به صورت ایستاده قرار می‌گیرند و بسته به ظرفیت استند، شما می‌توانید چندین سینی را داخل آن جا دهید.
همانطور که اشاره شد این اکسسوری را می‌توان برای قرار دادن ماهی‌تابه‌ها هم استفاده کرد که در این صورت، بهتر است آن را در یکی از کابینت‌های نزدیک اجاق گاز تعبیه کنید.
یک نمونه از این استندها را شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید.

  1. استندهای مخصوص گذاشتن تخته های برش و درب های قابلمهکشوی چاقو‌ها

بعضی از ست‌های چاقو‌ی آشپزخانه، دارای استند یا جاچاقویی مخصوصی هستند که هر کدام از سایزهای خاص چاقو  را در محل مناسب خودش قرار می‌دهد. این استندها هم شکل و فرم زیبایی دارند و هم به دلیل نظمی که برای چاقوها ایجاد می‌کنند، دسترسی به این وسیله پرکاربرد را آسان‌تر می‌سازند. اما گاهی اوقات، شما چاقوی ست ندارید و هر سایز از چاقوهای آشپزخانه‌تان از یک برند متفاوت هستند و در نتیجه پایه و استند مشخصی ندارند.
در این حالت مجبورید یکی از قفسه‌های کشویی کابینت‌ را برای چاقوها در نظر بگیرید و یا به صورت سلیقه‌ای، یک ظرف و جایگاهی مخصوص را برای چاقوها تهیه کنید. در هر دو صورت، چاقوها کمتر نظم حالت قبل را خواهند داشت.
یک پیشنهاد عالی برای شما برای این است که چاقوهایتان را در جای مناسبی بچینید که کشوی مخصوص چاقو‌ها است. به طراح کابینت خود سفارش دهید یکی از دراورها را مخصوص سایزهای مختلف چاقوها طراحی کند.
می‌توانید از شکل‌های زیر برای ساخت یک کشوی مخصوص چاقوهایتان الهام بگیرید. همان طور که در تصویر سوم دیده می‌شود، این ایده و اکسسوری را می‌توانید در مورد قاشق‌ها  و چنگال‌ها، کفگیر و ملاقه‌ها نیز به کار بگیرید.

کشوی آشپزخانه مخصوص چاقوها

 

  1. دراور مخصوص قابلمه‌ها

معمولا در بیشتر خانه‌ها چندین قابلمه ریز و درشت برای مهمانی‌های با تعداد مختلف وجود دارد. ضمن اینکه تنوع جنس هم در مورد قابلمه  وجود دارد. جاگیر کردن این همه قابلمه در کابینت‌ها، یکی از دردسرهای چیدمان در هر آشپزخانه‌ای است.
شما قابلمه‌های خود را کجا  قرار می‌دهید؟ آیا آن‌ها را داخل هم می‌چینید‌؟ با درهای قابلمه‌هایتان چکار می‌کنید؟
با کمی خلاقیت می‌توان یک دراور مخصوص قابلمه درست کرد. در این صورت هم قابلمه‌ها و هم درهایشان به صورت منظم در جای مخصوص خودشان، یعنی درون این دراور قرار می‌گیرند. به دلیل این که قابلمه‌ها به هم برخورد نمی‌کنند، عمر مفید آن‌ها هم بیشتر خواهد بود و فضای کمتری در کابینت‌ها اشغال می‌کنند.
به تصویر زیر توجه کنید. دسترسی به ظروف و قابلمه‌ها در این دراور خیلی راحت‌تر است.

  1. استند شوینده‌ها

در هر آشپزخانه‌ای انواع و اقسام مواد شوینده وجود دارند که غالبا در کابینت زیر سینک  و به صورت  ردیفی در کنار هم قرار می‌گیرند. این کار فضای زیادی از کابینت شما را می‌گیرد و ضمنا احتمال خراب‌کاری و ریختن یکی از مایعات شوینده هم وجود دارد.
اگر از یک استند مخصوص مواد شوینده استفاده کنید، فضای زیادی برای شما ایجاد می شود. یک شکل دیگر از استند مناسب برای قرار دادن مایعات شوینده، ( همانطور که در شکل دوم دیده می شود ) درست کردن یک پایه قابل نصب، بر روی درِ کابینت است.هر مدل کابینتی که دارید اعم از کابینت کلاسیک یا مدرن و امروزی این ایده ها برای شما کارآمد است .

استند زیر کابینتی برای گذاشتن و مرتب کردن شوینده ها

  1. اکسسوری کابینت سوپری و کابینت یخچال‌دار

این مدل از اکسسوری‌ها، مانند یک فروشگاه و سوپرمارکت، مملو از قفسه‌های مختلف هستند و یک انبار خانگی کوچک را در دسترس شما قرار می‌دهند تا هر چه که بتوانید انباری از مواد غذایی برای خود تهیه کنید و هر چه که احتیاج دارید را به راحتی پیدا کنید.. اکسسوری کابینت سوپری، معمولا چند مدل دارد، می‌توانید از نمونه‌های بلند و یکسره‌ی آن انتخاب کنید که در کابینت‌های بلند و کشیده،  قرار می‌گیرند. انواع دیگرشان در کابینت‌های کوچک قرار می‌گیرند. این مدل از اکسسوری‌ها، معمولا در سایزها و انداهز‌های مختلفی موجودند و بسته به نیاز مشتری و مطابق سایز کابینت‌های منزل، قابلیت ساخت دارند.
برخی دیگر ازین اکسسوری‌ها که به کابینت‌های یخچال‌دار مشهورند، می‌توانند فضای مناسبی برای میوه و سبزیجات شما آماده سازند. این اکسسوری‌ها در واقع، قفسه‌های یخچالی هستند و شما می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات، سیب‌زمینی و پیاز و … را به صورت نشسته در قفسه‌های آن‌ها بچینید بدون آنکه نیاز باشد آن‌ها را درون یخچال اصلی‌تان قرار دهید. اگر ترجیح می‌دهید برخی از میوه‌ها و سبزیجات را به صورت نشسته نگهداری کنید و یا ترجیح می‌دهید آن‌ها را در دمای کمتری از دمای یخچال نگهدارید، این اکسسوری‌، برایتان به شدت کارساز و مفید خواهد بود.

کابینت سوپر مارکتی

با توجه به آن که هر روزه فضای منازل ما کوچک‌تر می‌شوند و در عوض، وسایل و لوازم ما بیشتر می‌شوند، انواع اکسسوری کابینت به ما کمک می‌کنند تا آشپزخانه‌ای منظم و مرتب‌ داشته باشیم و بتوانیم از مزیت داشتن فضایی مفید و بهینه، استفاده کنیم.
اکسسوری‌های کابینتی، بسته به نیاز و سلیقه‌ی مشتری، انواع مختلفی دارند که هر کدام می‌توانند برای گروهی از افراد، مفید و کار راه‌انداز باشند. ما در این محتوا سعی کردیم به برخی از پرکاربردترین آن‌ها اشاره کنیم و امیدواریم مطالب بیان شده، برایتان مفید واقع شده باشد.
در پایان از همراهی شما با وب‌سایت آکس چوب سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *