لوستر آشپزخانه؛ چگونه برای آشپزخانه‌ی خود لوستر انتخاب کنیم؟

چگونه برای آشپزخانه‌ی خود لوستر انتخاب کنیم؟

انتخاب لوستر آشپزخانه ، یکی از بخش‌های مهمی است که برای تکمیل دکوراسیون یک آشپزخانه‌ی رویایی و زیبا الزامی است. لوستر، علاوه بر زیبایی، باعث روشنایی و افزایش نور آشپزخانه می‌شود و فضا را برای فعالیت ما مناسب می‌سازد. انواع چراغ آویزها و لوسترهایی که در آشپزخانه نصب می‌شوند، به دلیل ساختار و ویژگی‌های خاصی که دارند، به لوستر آشپزخانه معروف هستند؛ این لوسترها مقاومت بیشتری در مقابل ذرات ناشی از طبخ غذا و چربی دارند و به آسانی تغییر رنگ نمی‌دهند، همچنین قدرت نوردهی بیشتری دارند تا نور کافی را برای آشپزخانه تامین کنند. انواع لوستر‌های آشپزخانه، مدل‌های کلاسیک و مدرن داشته و می‌توانند سقفی یا آویزان، تک‌شعله یا چندشعله و از جنس‌های مختلفی باشند. در ادامه بیشتر راجع به  لوستر  و انواع چراغ آشپزخانه و ویژگی‌های آن سخن خواهیم گفت. شما را به خواندن این محتوا در آکس چوب دعوت می‌کنیم:

چراغ و لوستر آشپزخانه

ویژگی‌های لوستر آشپزخانه

نورپردازی مناسب در آشپزخانه، علاوه بر اینکه زیبایی آشپزخانه را دو چندان می‌کند و باعث می‌شود فضایی دلباز و روشن و البته صمیمی ایجاد شود. وجود نور کافی، در افزایش روحیه و شادابی اهالی منزل بسیار موثر است و باعث سهولت کار و افزایش انگیزه می‌شود. کار کردن در یک محیط تاریک که فاقد نور کافی است، برای هر کسی خسته کننده خواهد بود و باعث می‌شود که انرژی و انگیزه کافی برای آشپزی و فعالیت در آشپزخانه نداشته باشید.

اگر در آشپزخانه‌تان میز ناهارخوری قرار داده‌اید و غذا را در آشپزخانه صرف می‌کنید، لزوم استفاده از یک لوستر پر نور دو چندان خواهد بود. به طور حتم هیچ کس دوست ندارد در یک محیط تاریک و دلگیر غذا بخورد یا چای بنوشد!

از دیگر ویژگی‌های شاخص لوستر آشپزخانه ، مقاومت آن در مقابل بخارات چربی است. جنس بدنه‌ی لوستر باید در مقابل گرمای آشپزخانه مقاومت داشته باشد و در اثر برخورد با ذرات چربی، دچار تغییر رنگ نشود و بتوان به آسانی آن را تمیز نمود. استفاده از متریال‌هایی که قابل تمیزکاری نیستند و یا تمیزکاری آن‌ها دشوار است، کار شما را سخت خواهد کرد؛ زیرا آشپزخانه محل پخت و پز است و خواسته یا ناخواسته، لوستر آشپزخانه در معرض ذرات چربی قرار خواهد گرفت و لازم است که در بازه‌های زمانی کوتاه و با فواصل منظم، دست به کار تمیزی لوستر شوید!

ویژگی‌های لوستر آشپزخانه

هنگام خرید لوستر آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • محل نصب لوستر را مشخص کنید

لوستر، نقطه مرکزی و کانونی آشپزخانه است و باید در مرکز تقارن آشپزخانه نصب شود. قبل از آنکه اقدام به خرید لوستر آشپزخانه کنید، محل نصب آن را انتخاب کنید. معمولا محل نصب لوستر، از قبل توسط طراحان آشپزخانه مشخص شده است؛ بنابراین کار شما تا حدودی آسان خواهد بود.

مشخص کنید آشپزخانه‌تان، به یک لوستر، دو لوستر و یا چه تعداد لوستر یا چراغ‌ آویز احتیاج دارد؛ بسیاری از آشپزخانه‌ها به دلیل متراژ بزرگتری که دارند و همین‌طور به دلیل نوع طراحی سقف و لزوم توازن در نور‌پردازی، به دو یا سه عدد لوستر و یا حتی بیشتر احتیاج دارند. بنابراین لازم است قبل از خرید لوستر، مشخص کنید آشپزخانه‌ی شما به چند عدد لوستر احتیاج دارد.

اگر از یک عدد لوستر در آشپزخانه استفاده می‌کنید، لوستر باید در وسط و نقطه‌ی مرکزی آشپزخانه نصب شود. اگر آشپزخانه‌ی شما به دو عدد لوستر نیاز دارد، این دو لوستر باید با فاصله‌ی یکسان از دیوارهای آشپزخانه و به شکل متقارن در آشپزخانه نصب شود. لوسترهای سه‌تایی نیز باید به ردیف و با فاصله‌های یکسان از یکدیگر نصب شوند تا زیبایی آشپزخانه حفظ شود و …..

رنگ بندی لوستر آشپزخانه

  • سبک آشپزخانه را در نظر بگیرید

به سبک لوستر و همخوانی آن با دکوراسیون آشپزخانه و سبک کابینت‌ها توجه کنید. اگر دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها سبک کلاسیک هست، باید از لوستری استفاده کنید که بیانگر و نشان‌ دهنده‌ی همین سبک باشد. معمولا از کابینت‌های کلاسیک یا نئوکلاسیک در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار استفاده می‌شود؛ بنابراین باید در این مدل از آشپزخانه‌ها، از لوسترهای کلاسیک که تعداد شعله‌های بیشتری دارند استفاده کنید تا هم هم‌خوانی بیشتری با آشپزخانه داشته باشند و هم بتوانند نور کافی را در آشپزخانه تامین کنند.

در آشپزخانه‌هایی با سبک مدرن، باید از لوستر‌های ساده و مدرن استفاده کنید که چندان شلوغ و پر کار نباشد و به شکل ساده‌ آراسته شده باشد.

  • ارتفاع سقف را در نظر بگیرید

ارتفاع و میزان بلندی سقف آشپزخانه، یکی از مواردی است که در انتخاب لوستر آشپزخانه دخیل است. بسیاری از آشپزخانه‌ها به دلیل سبک معماری ممکن است سقفی کوتاه‌تر از سقف اتاق پذیرایی و سایر قسمت‌های خانه داشته باشند، بنابراین قبل از خرید لوستر، حتما باید ارتفاع سقف را در نظر بگیرید.

انتخاب لوستر برای آشپزخانه

برای سقف‌های کوتاه، بهتر است از لوسترهای سقفی استفاده کنید. لوسترهای سقفی، ارتفاع آشپزخانه را بلندتر نشان می‌دهند و باعث می‌شوند فضا نورانی‌تر و روشن‌تر دیده شود. برای سقف‌های بلند، بهتر است از لوسترهای آویزان و بلند استفاده کنید تا هم منبع نور مقداری پایین‌تر باشد و هم زیبایی بیشتری در فضا ایجاد شود.

استفاده از لوسترهای بلند در آشپزخانه‌هایی با سقف‌های کوتاه، باعث می‌شود از قدرت پخش نور لوستر کم شود و یا اگر سقف ارتفاع خیلی کمتری داشته باشد، باعث برخورد افراد بلند قد با آن شود.

  • رنگ لوستر را در هماهنگی با رنگ دکوراسیون آشپزخانه انتخاب کنید

رنگ لوستر آشپزخانه باید با عناصر داخلی آشپزخانه، هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشد. به عنوان مثال اگر در آشپزخانه‌تان از عناصر چوبی به استفاده می‌شود، بد نیست که برای هماهنگی بیشتر، از لوسترهایی استفاده کنید که قسمت کوچکی از آن یا تمام آن چوبی باشد.

وجود هماهنگی در رنگ، جنس و اجزای لوستر، باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه‌تان خواهد شد و در مقابل، نصب لوستری که با عناصر داخلی آشپزخانه ناهمسو است، هر چند که خود لوستر زیبا و شکیل باشد، در آشپزخانه‌تان زشت و نازیبا جلوه خواهد کرد.

هماهنگی لوستر آشپزخانه با اتاق نشیمن

  • لوستر آشپزخانه و اتاق نشیمن باید با یکدیگر هماهنگ باشند

یکی از نکات مهمی که در انتخاب لوستر آشپزخانه حائز اهمیت است، هماهنگی آن با لوستر اتاق نشیمن و پذیرایی است؛ البته این نکته را در صورتی باید رعایت کنید که فضای اتاق نشیمن و آشپزخانه یکسان باشند و یا در دیدرس همدیگر باشند. چنانچه آشپزخانه‌ی شما از پذیرایی دید دارد که معمولا در آشپزخانه‌های اوپن اینگونه است، لازم است لوسترهای آشپزخانه و پذیرایی و یا سایر قسمت‌های قابل رویت، هماهنگی با یکدیگر داشته باشند، اما اگر این دو فضا، به هر نحوی، مجزا است، لزومی به هماهنگی در انتخاب لوسترها نیست!

به عنوان مثال، اگر لوستر پذیرایی سبک مدرن و رنگ استیل است، بهتر است لوستر آشپزخانه نیز مدرن و رنگ استیل باشد تا چنانچه در یک زاویه‌ی دید قرار دارند، با همدیگر هماهنگ و هم‌خوانی داشته باشند.البته باید به مدرن بودن کابینت نیز توجه داشته باشید.

  • هماهنگی لوستر با سایز آشپزخانه را در نظر بگیرید

لوستر آشپزخانه باید با سایز آشپزخانه نیز هم‌سو و هماهنگ باشد. به عنوان مثال، در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار، می‌توانید از لوسترهای بزرگ یا چند لوستر استفاده کنید اما در آشپزخانه‌های کوچک، بهتر است از لوسترهای کوچک که حجم کمی اشغال می‌کنند استفاده کنید تا فضا بزرگتر دیده شود.

اصول انتخاب لوستر آشپزخانه

  • توجه به وزن لوستر را فراموش نکنید!

چنانچه آشپزخانه‌ی شما دارای سقف کاذب می‌باشد، بهتر است از وصل کردن لوسترهای سنگین در آشپزخانه خودداری کنید زیرا ممکن است سقف آشپزخانه نتواند وزن لوستر را تحمل کنید. اما اگر آشپزخانه‌ی شما دارای سقف کاذب نیست و یا قلابی برای آویزان کردن لوستر در سقف وجود دارد، نصب لوسترهای بزرگ و سنگین، ایراد چندانی ندارد و شما می‌توانید از هر نوع لوستر دلخواه که مناسب با سبک دکوراسیون آشپزخانه‌تان است، استفاده کنید.

  • از لوسترهای ساده و مناسب آشپزخانه استفاده کنید

هر نوع سبک و مدلی که به عنوان لوستر قصد خرید آن را دارید، بهتر است ساده و عاری از پیچیدگی‌ها و تزئینات اضافه باشد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، آشپزخانه محیطی است که به سرعت با ذرات چربی ناشی از پخت و پز آلوده می‌شود و نیاز به تمیزکاری در آن، بیشتر از سایز قسمت‌های منزل است؛ بنابراین نصب لوسترهایی که پر از جزئیات و ریزه‌کاری‌ها هستند، باعث می‌شود کار شما برای تمیزکاری لوستر دشوار شود و نتوانید به راحتی آن را تمیز کنید.

همچین هنگام خرید لوستر، بهتر است به فروشنده بگویید که لوستری مناسب برای سقف آشپزخانه می‌خواهید تا لوستری که قابلیت تمیزکاری بیشتری دارد و در مقابل ذرات چربی مقاوم‌تر است، به شما پیشنهاد دهد.

تناسب لوستر آشپزخانه

  • از لوستری بهینه و مناسب با نیازتان استفاده کنید

روشن بودن نورهای اضافی می‌تواند باعث اتلاف انرژی و افزایش هزینه‌های خانوار شود، بنابراین باید از لوسترها و چراغ‌هایی استفاده کنید که نور آشپزخانه را به اندازه‌ی کافی و در حد نیازتان تامین می‌کند. برای این منظور بهتر است به میزان نور دریافتی آشپزخانه از پنجره و سایر قسمت‌های منزل نیز توجه کنید و با توجه به آن، اقدام به خرید لوستر کنید.

پیشنهاد می‌دهیم در فضای آشپزخانه از لوسترهایی استفاده کنید که سر آن رو به پایین است تا نور بیشتری را به سمت پایین هدایت کند و از اتلاف انرژی پیشگیری نماید.

سخن پایانی

همانطور که  کاشی و کابینت آشپزخانه باعث زیبایی فضای آشپزخانه می‌شوند، بدون شک سقف آشپزخانه نیز نیاز به تجملات و زیبایی داشته و یک لوستر شیک و زیبا، به خوبی می‌تواند آراستگی آشپزخانه شما را تکمیل نماید.

ازین که تا پایان، همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

از شما دعوت می‌کنیم سایر مقالات را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه فرمایید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *