آشپزخانه های U شکل خود را با کابینت کلاسیک ممبران زیباتر کنید

آشپزخانه های U شکل خود را با کابینت کلاسیک ممبران زیباتر کنید

تصمیم گیری برای طراحی نقشه آشپزخانه امر بسیار مهمی است که باید با دقت و ظرافت با توجه به نیازهای شما برای دسترسی به وسایل و البته فضای آشپزخانه انجام گیرد.در طراحی پلان های آشپزخانه طرح هایی اساسی با توجه به مثلث کار آشپزخانه و فضای کاری مطرح شده است که از جمله آنها می توان به آشپزخانه های U شکل، L  شکل، خطی و … اشاره کرد. در طراحی آشپزخانه با کابینت کلاسیک ممبران اگر شما فضایی بزرگ در اختیار دارید بهترین ایده استفاده از پلان U  می باشد.

پلان های مختلف طراحی کابینت کلاسیک ممبران
پلان های مختلف طراحی کابینت کلاسیک ممبران

آشپزخانه U شکل چیست ؟

یکی از بهترین ایده های طراحی آشپزخانه مدل های u شکل هستند. منظور از u شکل دو دیوار موازی و یک دیوار دیگر در وسط است
طرح آشپزخانه U شکل در طی دهه‌ها توسط تحقیقات کارشناسان و طراحان توسعه‌یافته است. بر اساس این تحقیقات طرح u شکل مفید و همه‌کاره است، درحالی‌که می‌توان آن را برای هر آشپزخانه‌ای با هراندازه‌ای سازگار نمود، اما در آشپزخانه‌هایی با فضاهای بزرگ‌تر بیشتر مؤثر است

پیکربندی آشپزخانه U شکل با کابینت کلاسیک ممبران می‌تواند با توجه به‌اندازه خانه و اولویت شخصی مالک خانه متفاوت باشد، اما به‌طورکلی، “منطقه” ظرف‌شویی (ظرف‌شویی، ماشین ظرف‌شویی) را بر روی دیوار خارجی که در منحنی پایین قرار دارد یا پایین U قرار می‌گیرد. اجاق‌گاز و فر همراه با کابینت‌ها، کشوها و سایر واحدهای انبار به‌طورمعمول بر روی یک “پای” U قرار می‌گیرد. معمولاً، شما می‌توانید کابینت‌های بیشتر، یخچال و فضای ذخیره‌سازی مواد غذایی را در دیوار مقابل پیدا کنید.

با کابینت ممبران آشپزخانه خود را با طراحی U  شکل زیباتر و کار آمدتر کنید

کابینت u شکل طراحی به صورت کابینت کلاسیک ممبران
کابینت u شکل طراحی به صورت کابینت کلاسیک ممبران

مزایای آشپزخانه U شکل

آشپزخانه U شکل معمولاً دارای “مناطق با کاربردهای مختلف” برای تهیه غذا، پخت‌وپز، شستشو و آشپزی، غذاخوری به‌صورت جداگانه است.
بیشتر آشپزخانه‌های U شکل در مقایسه با سایر طرح‌های آشپزخانه مانند L شکل یا آشپزخانه‌هایی که تنها از دو دیوار استفاده می‌کنند، با سه دیواره مجاور پیکربندی‌شده‌اند. درحالی‌که هر دو این طرح‌ها دارای مزایای خود هستند، درنهایت یک آشپزخانه U شکل بیشترین فضای لازم را برای مناطق با کاربردهای مختلف و جاسازی لوازم آشپزخانه فراهم می‌کند.

مزیت قابل‌توجه آشپزخانه U شکل، عامل ایمنی است. طراحی uشکل اجازه نمی‌دهد تا حضور بیش از حد افراد در ناحیه‌های مختلف آشپزخانه کار این قسمت‌ها مختل شود. این کار نه‌تنها باعث می‌شود فرآیند پخت‌وپز نامطلوب غذا کمتر شود، بلکه موجب جلوگیری از اشتباهات ایمنی مانند نشت آب  نیز می‌شود.

*داشتن محیط های جداگانه برای پخت و پز و شست و شو
*دارای سه دیوار و داشتن فضای بیشتر
*رعایت بیشتر ایمنی
*فضای کافی برای حضور چند نفر در محیط آشپزخانه
*مناسب برای قرار دادن جزیره

برای آشنایی بهتر با مراحل انتخاب کابینت ممبران به مقاله انتخاب بهترین رنگ کابینت ممبران سر بزنید

کابینت کلاسیک ممبران با طراحی U شکل و جزیره
کابینت کلاسیک ممبران با طراحی U شکل و جزیره

مشکلات آشپزخانه U شکل

درحالی‌که مزایای آشپزخانه U شکل را در بالا اشاره نمودیم، آشپزخانه U شکل دارای نکات منفی نیز هست. از مشکلات این مدل آشپزخانه اگر در فضایی بسیار بزرگ و بدون جزیره باشد دور بودن دیوارهای موازی از هم است که شما با طراحی یک جزیره و قرار دادن یک منطقه کاری در آنجا مثل سینک ظرفشویی یا اجاق می توانید این مشکل را برطرف کنید.

بدون این ویژگی، دو “پای” U ممکن است خیلی دور از هم باشد. اما شما میتواندی  آشپزخانه U شکل را در آشپزخانه‌های کوچک‌تر بسازید، تا  کار آیی بیشتری داشته باشید، اما برای این طرح فضایی به مساحت حداقل ۱۰ فوت احتیاج است.
یکی دیگر از مشکلات این مدل آشپزخانه عدم امکان استفاده از فضای گوشه ای  کابینت هاست .در یک آشپزخانه U شکل با کابینت آشپزخانه ممبران، اغلب دسترسی به کابینت‌های گوشه پایین ممکن است دشوار باشد (اگرچه می‌توان این مشکل را با استفاده از آن‌ها برای جا دادن چیزهایی که اغلب موردنیاز نیستند، بهبود بخشید).

*دور بودن دیوارهای موازی از یکدیگر بدون داشتن جزیره
*عدم امکان استفاده از گوشه ها

کابینت یو شکل سفید طلایی ممبران
کابینت یو شکل سفید طلایی ممبران

آشپزخانه‌های  U شکل و کاربرد مثلثی

بااین‌وجود، حتی اگر یک آشپزخانه U شکل  با کابینت کلاسیک ممبران را طراحی کنید، اکثر پیمانکاران و طراحان توصیه می‌کنند که آشپزخانه با طراحی کار مثلثی باشد. این اصل می‌گوید که طراحی باید بر اساس تئوری باشد که ظرف‌شویی، یخچال  و اجاق‌گاز یا فر در نزدیکی یکدیگر بوده و این نزدیکی باعث می‌شود که یک آشپزخانه کارآمد باشد.در واقع سه فعالیت اصلی پخت و پز،شست و شو و نگهداری مواد غذایی در این ضلع ها انجام میگیرد.

اگر زمینه‌های کاری خیلی دور از هم باشند، طبخ در هنگام تهیه غذا با مشکل مواجه شده و دسترسی برای خانم خانه از بین می‌رود. از سوی دیگر، اگر فضاهای کاری بیش‌ازحد نزدیک به هم باشند، آشپزخانه تنگ  می‌شود و با حضور تعداد بیشتری از اعضای خانواده در آشپزخانه کارایی نقاط مختلف آن کاسته می شود.

کابینت کلاسیک ممبران
کابینت کلاسیک ممبران

درحالی‌که بسیاری از طرح‌ها هنوز از شیوه کاری مثلثی آشپزخانه استفاده می‌کنند، این طراحی در دوران مدرن کمی قدیمی شده است. این طراحی بر اساس یک مدل از دهه ۱۹۴۰ ایجادشده است که فرض بر این بود که تنها یک فرد تمامی مراحل آماده‌سازی و پخت غذاها را به‌صورت انفرادی در اختیار دارد، اما در خانواده‌های مدرن، این ممکن نیست.
مثلث استاندارد آشپزخانه بهتر است در کنار “U” قرار گیرد مگر اینکه یک جزیره آشپزخانه وجود داشته باشد.

در ضمن جزیره باید یکی از سه عنصر را در اختیار داشته باشد.اگر شما آن‌ها را خیلی دور از یکدیگر قرار دهید، درحالی‌که غذا درست می‌کنید، بسیاری از مراحل را هدر می‌دهید. از سوی دیگر اگر آن‌ها بیش‌ازحد باهم نزدیک باشند، شما با یک آشپزخانه کوچک و بدون فضای مناسب برای تهیه و طبخ غذا روبرو خواهید شد.

کلام اخر

پلان های مختلفی برای اجرا در نقشه آشپزخانه وجود دارد اما شما باید با توجه به شرایط و فضای موجود یکی از آنها را انتخاب کنید.آشپزحانه های u شکل مزایا و معایب خود را دارند ولی برای اکثر فضاها مناسب هستن و فضای زیادی برای کار در اختیار شما قرار می دهند.اگر آشپزخانه شما بزرگ باشد یکی از بهترین گزینه اضافه کردن یک جزیره است که میتواند یک مرکز بین دو ضلع باشد.مشاوران ما در مجموعه آکس چوب شما منتظر تماس شما هستند تا با توجه به سلیقه و امکانات موجود شما را راهنمایی کنند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *