از بین بردن خش کابینت هایگلاس ؛ چگونه از کابینت هایگلاس محافظت کنیم؟

چگونه از کابینت هایگلاس محافظت کنیم؟

کابینت هایگلاس یکی از زیباترین انواع کابینت مدرن است و این مزیت را مدیون ظاهر شفاف و درخشنده‌ی خود است که می‌تواند نور را به طور کامل به محیط آشپزخانه انعکاس دهد. براق بودن و درخشش سطح صاف کابینت هایگلاس ، باعث می‌شود آشپزخانه بزرگتر از ابعاد واقعی‌‌اش به نظر برسد، ازین رو این کابینت برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور، بسیار مناسب است؛ البته این بدان معنا نیست که نباید ازین کابینت زیبا برای آشپزخانه‌های بزرگ استفاده نکرد!

کابینت هایگلاس مزیت‌های دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به تمیز شدن بسیار ساده و آسان، به وسیله‌ی یک دستمال نمدار نخی اشاره کرد؛ زیرا این کابینت فاقد نقش و نگار و طرح‌های برجسته یا فرورفته بر روی بدنه‌ی خود است و گرد و خاک یا ذرات چربی کمتر بر روی آن می‌نشیند. سطح شیشه‌مانند و آینه‌ای آن، به آسانی تمیز می‌شود و کار شما را برای تمیزکاری آشپزخانه سهل می‌نماید. کابینت هایگلاس جادار و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیز هست، اما در کنار همه‌ی مزایای هایگلاس، این کابینت دو ایراد عمده دارد؛ یکی آنکه لبه‌ها و گوشه‌های تیزی دارد و دوم آنکه، در مقابل خط و خش یا خراش به شدت آسیب‌پذیر است که البته با راهکارهایی می‌توان این دو مورد را برطرف نمود. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به از بین بردن خش کابینت هایگلاس و روش‌های پیشگیری از آن سخن بگوییم.

از شما دعوت می‌شود همراه ما باشید:

هایگلاس چیست

کابینت هایگلاس از چه متریالی تشکیل شده است؟

پیش از آنکه بخواهیم نحوه‌ی تمیزکاری و روش از بین بردن خش کابینت هایگلاس را توضیح دهیم، لازم است بگوییم این کابینت از چه متریال و مواد اولیه تشکیل شده است و چرا تا این حد در مقابل خط و خش، آسیب‌پذیر است!

کابینت هایگلاس ، همانند بسیاری متریال دیگر که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، از mdf خام تشکیل شده است، اما روکش آن با بقیه متفاوت است. ام‌دی‌اف خام پس از تولید، با روکش پلکسی‌گلس که متریالی از جنس پلاستیک با ظاهری شبیه به شیشه است پوشش داده می‌شود. پلکسی‌گلس اگر چه بسیار به شیشه شبیه است، اما جنس آن پلاستیک است و به همین دلیل وزن کمتری نیز نسبت به شیشه و آینه دارد. همانطور که می‌دانید پلاستیک مقاومت کمتری در برابر خط و خش دارد و چنانچه در مواجهه و برخورد با اجسام مختلف قرار گیرد، دچار خراش شده و از آنجا که بسیار شفاف است، خط و خش را به وضوح نشان می‌دهد.

از بین بردن خش کابینت هایگلاس و نحوه‌ی تمیز کردن آن

همانطور که اشاره شد کابینت هایگلاس ، سطح صاف و صیقلی دارد و به همین دلیل، ذرات گرد و خاک یا حتی ذرات چربی، کمتر مجال نشستن بر روی سطوح آن را پیدا می‌کنند. با این وجود اگر کابینت‌های خود را در بازه‌ی زمانی مناسب تمیز و گردگیری نکنید، ممکن است ذرات چربی بر روی آن انباشته شود و سخت شوند.

پیشنهاد می‌شود کابینت‌های خود را به صورت هفتگی با یک دستمال نخی یا مایکروفایبر آغشته به آب ولرم و چند قطره مایع ظرف‌شویی، تمیز کنید. هنگام تمیزکاری کابینت هایگلاس نباید از دستمال‌های زبر و پرزدار استفاده کنید؛ زیرا این دستمال‌ها، پس از چندبار استفاده، ممکن است سطح شفاف کابینت شما را خش بیندازند.

نگهداری از کابینت های گلاس

چنانچه به طور اتفاقی غذا یا مواد دیگری بر روی کابینت‌ها ریخته شد، در اسرع وقت آن را تمیز کنید و اجازه ندهید که لکه به مدت زمان طولانی بر روی کابینت باقی بماند. تمیز کردن لکه‌ها در دقایق ابتدایی، باعث می‌شود لکه و اثر آن‌ها بر روی کابینت‌ها باقی نماند؛ خصوصا اگر رنگ کابینت، رنگ روشنی داشته باشد، لزوم این کار بیشتر است.

برای پاک کردن لکه‌هایی که به مدت طولانی‌تری بر روی کابینت باقی مانده‌اند، پیشنهاد می‌شود از محلول‌های تمیزکننده‌ی خانگی استفاده کنید. ما در این محتوا، دو محلول تمیزکننده‌ی بی‌خطر خانگی را به شما معرفی می‌کنیم. محلول سرکه و محلول جوش‌شیرین.

  • برای تهیه‌ی محلول جوش‌شیرین، یک لیوان آب گرم را با یک یا دو قاشق جوش‌شیرین مخلوط کنید و سپس این محلول را درون اسپری آب‌پاش بریزید و بر روی لکه‌های چربی یا لکه‌های باقیمانده از غذا اسپری کنید. چند دقیقه زمان دهید و سپس کابینت را با یک دستمال نمدار نرم و پس از آن، با دستمالی دیگر، خشک کنید.
  • برای تهیه‌ی محلول سرکه، یک لیوان سرکه را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و سپس به همان روش بالا، بر روی لکه‌ها اسپری کنید و پس از آن، کابینت را خشک کنید.

برای تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی کابینت هایگلاس ، هرگز نباید از پاک‌کننده‌های شیمیایی و اسیدی استفاده کنید؛ زیرا این نوع پاک‌کننده‌ها ممکن است به رنگ و شفافیت ظاهر کابینت شما آسیب برسانند.

چرا کابینت هایگلاس اثر لکه را واضح‌تر نشان می‌دهد؟

سطح کابینت هایگلاس همانند شیشه و آینه است؛ این متریال به حدی شفاف و درخشنده است که حتی می‌توانید انعکاس تصویر خود را بر روی بدنه‌ی کابینت ببینید. پر واضح است زمانی که یک متریالی چنین شفاف و درخشنده باشد، با وضوح بیشتری لکه‌ها را نشان می‌دهد؛ البته این موضوع، بستگی بسیار زیادی به زاویه‌ی تابش نور نیز دارد. به این معنی که فقط در برخی زوایا اثر لکه‌های دست بیشتر دیده می‌شوند و در برخی زوایای دیگر، رد انگشتان دست، به نظر نمی‌رسد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که برخی رنگ‌های کابینت هایگلاس ، کمتر از سایر رنگ‌ها، لکه‌ها و اثر دست را نشان می‌دهند؛ به عنوان مثال کابینت‌های رنگ تیره مانند مشکی شفاف، بیش از سایر رنگ‌ها لکه‌ها و رد بر جای مانده از اثر دست را نشان می‌دهند.

برای پیشگیری از اثر انگشت باقی مانده بر روی بدنه‌ی کابینت، بهتر است از کابینت‌های دستگیره‌دار استفاده کنید تا بدنه‌ی کابینت شما، در تماس کمتری با دست باشند و یا رنگ‌هایی را انتخاب کنید که اثر دست را کمتر نشان دهد. به عنوان مثال، نمونه‌های طرح‌دار کابینت‌ هایگلاس ، خط و خش و لکه دست را کمتر از مدل‌های ساده نشان می‌دهند.

تمیز کردن کابینت هایگلاس

از بین بردن خش کابینت هایگلاس

اگر چه کابینت هایگلاس در برابر خط و خش آسیب‌پذیر است، اما این آسیب‌پذیری ، اصلا به این معنی نیست که کابینت‌های شما جنسی ضعیف دارد، بلکه بدین معناست که لازم است از آن‌‌ها مراقبت و نگهداری بیشتری کنید. چنانچه بتوانید از کابینت‌های خود به درستی مراقبت کنید و از برخورد اجسام تیز و برنده با آن‌ها اجتناب کنید، کابینت‌های شما سال‌های طولانی، درخشنده و براق خواهند بود و مانند نگینی درون آشپزخانه‌ی شما درخشش خود را حفظ خواهند کرد.

  • در واقع تنها راه برای از بین بردن خش کابینت هایگلاس ، اجتناب از خط افتادن بر روی بدنه‌ی آن است. برای این منظور، باید از کابینت‌هایی استفاده کنید که کیفیت و مقاومت بیشتری دارند. هر چه کیفیت کابینت، بالاتر باشد و از متریال بهتری تشکیل شده باشد، مقاومت آن در برابر ضربه و برخورد با اشیاء بالاتر است.
  • از متریال هایگلاس به عنوان صفحه‌ی روکابینتی استفاده نکنید! البته معمولا طراحان حرفه‌ای کابینت نیز، چنین کاری را انجام نمی‌دهند. از آنجا که کانتر یا پیشخان کابینت بسیار در معرض ضربه و برخورد با اشیاء قرار دارد، اگر از هایگلاس به عنوان صفحه‌ی روکابینتی استفاده کنید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دارای انواع خط و خش خواهد شد.
  • از کابینت‌های بدون دستگیره و لمسی استفاده نکنید؛ زیرا این کابینت‌ها بیشتر در معرض برخورد با تماس دست قرار دارند.
  • زاویه‌ی نور را به گونه‌ای تنظیم کنید که خط و خش کابینت را به وضوح نشان ندهد. یکی از عللی که تاثیر مستقیمی در نشان دادن خط و خش کابینت هایگلاس دارد، زاویه‌ی نور آشپزخانه است. چنانچه زاویه‌ی نور به درستی تنظیم شود، خط و خش کابینت کمتر دیده می‌شود و وضوح چندانی ندارد.
  • کابینت خود را با استفاده از دستمال‌های بسیار نرم تمیز کنید. انواع دستمال‌های نخی نرم و یا دستمال‌های مایکروفایبر برای تمیز کردن کابینت هایگلاس مناسب هستند و باعث نمی‌شوند کابینت شما به زودی دارای خط و خش شود.

خش کابینت های گلاس

  • از رنگ‌‌هایی استفاده کنید که خط و خش را چندان بازتاب نمی‌دهند. همانطور که اشاره شد رنگ‌هایی تیره، مانند مشکی یا قهوه‌ای سوخته، بیشتر از انواع رنگ‌های روشن مانند سفید یا خاکستری، اثر لکه یا خطوط را نشان می‌دهد و حتی به خاطر این ویژگی‌، تمیزکاری آن نیز دشوار‌تر است؛ زیرا اگر دستمال شما به خوبی تمیز نباشد، حتی ممکن است رد دستمال را نیز نشان دهند. بنابراین اگر به اندازه‌ی کافی حوصله و زمان نگهداری از کابینت‌ هایگلاس را ندارید، بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که خط و خش را کمتر نشان می‌دهند.
  • اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های تیره و خاص دارید، می‌توانید از کابینت‌هایی با رنگ‌های تیره مانند مشکی، در قسمت‌هایی از آشپزخانه‌ استفاده کنید که کمتر در معرض خط و خش و آسیب هستند. به عنوان مثال، کابینت‌های ردیف بالایی را به رنگ‌ تیره و کابینت‌های ردیف پایینی یا کابینت جزیره را به رنگ روشن انتخاب کنید. با این روش، کابینت‌های با ترکیب رنگی بسیار جذابی طراحی کرده‌اید.
  • از کابینت هایگلاس طرح‌دار استفاده کنید. همانطور که می‌دانید کابینت‌های هایگلاس در دو مدل طرح‌دار و ساده ساخته می‌شود. بدیهی است انواع طرح‌دار، در برابر خط و خش مقاوم‌تر‌ند و آن را کمتر نشان می‌دهند. بنابراین یک راه دیگر برای از بین بردن خش کابینت هایگلاس و به بیان بهتر، پیشگیری از آن، استفاده از کابینت‌های طرح‌دار است؛ زیرا کار شما را برای نگهداری از این کابینت‌های جذاب، ساده‌تر می‌کند.

سخن پایانی :

کابینت هایگلاس یکی از زیباترین انواع کابینت آشپزخانه است که در نوع خود بسیار ویژه و ممتاز بوده و یک آشپزخانه‌ی رویایی و منحصربفرد را برایتان مهیا می‌کند؛ همانطور که در این محتوا ذکر شد، عمده‌ترین ایراد این کابینت، آسیب‌پذیری آن در برابر خط و خش است که این مساله نیز با راهکارهایی که ارائه شد، تقریبا قابل پیشگیری است.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم اطلاعات بیان شده برایتان مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *