مزایا و معایب سینک جزیره‌ای ؛ چگونه سینک جزیره ای در آشپزخانه تعبیه کنیم؟

مزایا و معایب سینک جزیره‌ای

کابینت جزیره‌ای، یکی از محبوب‌ترین انواع مدل‌های کابینت آشپزخانه است و به دلیل فضای جذاب، زیبا و منحصربفردی که در آشپزخانه ایجاد می‌کند، بسیار پرطرفدار است. کابینت جزیره‌ای، نوعی پیشخان مجزا و بدون اتصال است که درست در میان آشپزخانه قرار می‌گیرد و به سایر قسمت‌های کابینت و یا دیوارها متصل نمی‌باشد! پیشخان جزیره، کاربردهای متفاوتی دارد و حتی می‌تواند متحرک نیز باشد، تا قابلیت جابجایی نیز داشته باشد. اگر به داشتن پیشخان جزیره علاقمند هستید، پیشنهاد می‌دهیم این محتوا را در آکس چوب بخوانید تا شما را با یکی از کاربرد‌های کابینت جزیره‌، یعنی سینک جزیره‌ای آشنا کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

سینک یک قلو روی جزیره

چرا کابینت جزیره ؟

برای داشتن کابینت جزیره ای، تنها کافی‌ است اراده کنید و البته فضایی نسبتا بزرگ برای تعبیه آن در میان آشپزخانه‌تان نیز موجود باشد! کابینت جزیره باعث زیبایی و کاربردی‌تر شدن طراحی آشپزخانه می‌شود.

آنچه که باعث جذابیت و محبوبیت کابینت جزیره نزد سلایق مختلف شده است، زیبایی این پیشخان است؛ در عین حال کابینت جزیره، آشپزخانه شما را کابردی‌تر نیز خواهد کرد. اگر فضایی نسبتا بزرگ در میان آشپزخانه وجود داشته باشد، وجود کابینت جزیره، باعث می‌شود فضای میانی آشپزخانه، از حالت بی‌هدفی و بی‌مصرفی درآید و تبدیل به یک پیشخان کاربردی شود و حتی کابینت‌های قسمت زیرین آن نیز، می‌تواند سهم بزرگی در ایجاد نظم در آشپزخانه ایفا نماید.

کاربردهای کابینت جزیره در آشپزخانه

جزیره آشپزخانه کاربردهای مختلف و متفاوتی می‌تواند داشته باشد، از تعبیه گاز و سینک جزیره‌ای گرفته تا موارد دیگر همه می‌تواند در دل جزیره قرار بگیرند و آن را تبدیل به محیطی جذاب و منحصربفرد نمایند:

  • گاز جزیره‌ای

بسیاری افراد ترجیح می‌دهند که گاز رومیزی را بر روی قسمت جزیره قرار دهند. در این حالت، تجهیزات گاز از قبیل لوله‌های گاز باید از قبل در زیر کابینت جزیره تعبیه شده باشد. همچنین در قسمت بالای جزیره، دودکش برای نصب هود آشپزخانه وجود داشته باشد تا بتواید بخارات و ذرات چربی ناشی از پخت‌وپز غذا را مکش کند و اجازه ندهد در فضای آشپزخانه پخش و پراکنده شوند. این مدل از جزیره، بسیار زیباست و فضای مجزایی را برای اجاق گاز و آشپزی کردن محیا می‌کند و شما می‌توانید از سایر قسمت‌های پیشخان به عنوان محلی برای سرو غذا استفاده کنید. گاز جزیره‌ای، در همه مدل کابینت آشپزخانه قابلیت اجرا دارد. فرقی نمی‌کند مدل آشپزخانه شما کلاسیک باشد یا مدرن، در هر صورت، این مدل از کابینت جزیره می‌تواند برایتان زیبا و مهیج باشد.

کاربرد های سینک جزیره ای

  • سینک جزیره‌ای

سینک جزیره‌ای همانند گاز جزیره‌ای، بسیار پرطرفدار است و حتی می‌توان گفت افراد بیشتری به آن رغبت و علاقه نشان می‌دهند. طراحی آشپزخانه باید به گونه‌ای باشد که سینک و لگن ظرف‌شویی در بهترین مکان آشپزخانه طراحی شود. زیرا شما اوقات زیادی را در کنار سینک ظرف‌شویی خواهید بود و ازین رو، منظره‌ی روبرو حائز اهمیت است. سینک جزیره‌ای ، باعث می‌شود که شما بتوانید با اهالی منزل و حتی میهمانان، در حین شست‌وشوی ظروف و میوه یا سبزیجات، ارتباط کلامی و چشمی برقرار کنید و همچنین بتوانید در حین کار کردن کنار ظرف‌شویی، بر محیط خانه مسلط باشید. تعبیه سینک ظرف‌شویی، از نظر صرفه‌جویی در فضا نیز بهینه است و باعث می‌شود اگر محدودیتی در نصب سینک ظرف‌شویی در سایر قسمت‌های کابینت دارید، آن را به راحتی در قسمت جزیره نصب کنید.

بدیهی است تعبیه و نصب سینک جزیره‌ای نیز مستلزم نصب تجهیزات مخصوص از قبیل لوله‌کشی آب و فاضلاب است. بنابراین باید از قبل برای نصب این تجهیزات برنامه‌ریزی شده باشد.

از معایب وجود سینک جزیره‌ای ، عدم استفاده از آبچکان است که البته استفاده از آن، امروزه چندان هم متدوال نیست. به دلیل آنکه سینک جزیره در میان آشپزخانه قرار دارد، نمی‌توان در قسمت‌های بالایی کابینت‌ها، آبچکان نصب کرد. بنابراین اگر وجود آبچکان برایتان حائز اهمیت است باید نسبت به تعبیه سینک جزیره‌ای صرف‌نظر کنید.انتخاب سینک آشپزخانه یک امر مهم در زیبایی آشپزخانه شماست پس به آن دقت کنید.

سینک جزیره ای

  • کانتر جزیره‌ای ترکیبی

اگر جزیره‌ی شما بزرگ و جادار باشد، می‌توانید به صورت ترکیبی از آن استفاده کنید؛ به عنوان مثال، جزیره هم محلی برای گاز رومیزی باشد و هم محلی برای سینک جزیره‌ای و حتی میز ناهارخوری!

با گذاشتن چند صندلی، می‌توانید کانتر جزیره را به یک میز ناهار خوری کوچک و مفید برای صرف غذا و نوشیدنی تبدیل کنید و از حضور در آشپزخانه لذت ببرید. کانتر‌ها و پیشخان‌های بزرگ، همچنین می‌توانند محلی برای کار شما در آشپزخانه نیز باشند و شما بتوانید از صفحه‌ی پیشخان به عنوان میز کار استفاده کنید.

جزیره می‌تواند محل قرارگیری تجهیزات برقی آشپزخانه باشد!

اگر فضای آشپزخانه‌تان بزرگ است، می‌توانید در قسمت جزیره، ماشین لباس‌شویی یا ماشین ظرف‌شویی، یا اجاق فر و مایکروفر خود را در قسمت جزیره تعبیه کنید. برای این کار، پیش از هر چیز باید فضای آشپزخانه شما بزرگ باشد تا هنگام باز کردن درب ماشین ظرف‌شویی و لباس‌شویی، بتوانید در مقابل آن‌ها قرار بگیرید و کار کنید. به این فاصله‌، فاصله‌ی ایمن گفته می‌شود که باید بین جزیره و کابینت‌ها رعایت شود.

نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که اگر قصد دارید تجهیزات را در زیر جزیره تعبیه کنید ( از هر نوعی که باشد ) نمی‌توانید از جزیره‌ی متحرک استفاده کنید زیرا باید در قسمت زیر جزیره، لوله‌کشی و برق‌کشی انجام دهید و این مساله، قابلیت جابجایی را از بین می‌برد.

سینک جزیره‌ای و صفحه‌ی روکابینتی

بدیهی است زمانی که از سینک جزیره‌ای استفاده می‌کنید، باید صفحه‌ی روکابینتی شما ضدآب باشد تا بر اثر، ریختن آب بر روی پیشخان، کانتر دچار آسیب نشود.

قابلیت ضدعفونی، یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید صفحه‌ی روکابینتی داشته باشد. زیرا شما باید بتوانید این محیط را به طور دائم و پیوسته تمیز و ضدعفونی کنید. در صورتی که از متریالی استفاده کنید که فاقد مقاومت در برابر مواد شوینده باشد، به زودی دچار خرابی و آسیب شده و شما مجبورید کانتر پیشخان خود را تعویض کنید که طبیعتا هزینه‌ بردار است و مقرون به صرفه نخواهد بود.

یکی از بهترین متریالی که برای کانتر سینک جزیره‌ای یا حتی گاز جزیره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنگ است. سنگ، چه از نوع طبیعی باشد و چه مصنوعی، یکی از بهترین کانتری است که برای سینک جزیره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا متریالی بسیار زیبا و در عین حال مقاوم در برابر رطوبت و نفوذ آب، حرارت و گرمای ناشی از پخت و پز است.

اندازه های مختلف سینک جزیره ای

اندازه و سایز سینک جزیره‌ای رومیزی

تعداد لگن‌های سینک جزیره‌ای متغیر است. اگر از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید می‌توانید از سینک‌های کوچک و تک‌لگنه استفاده کنید زیرا با وجود ماشین ظرف‌شویی، نیاز کمتری به شست‌وشوی ظروف بر روی سینک ظرف‌شویی خواهید داشت.

اما در صورتی که آشپزخانه شما فاقد ماشین ظرف‌شویی است، بهتر است از لگن‌های ظرف‌شویی بزرگتر که دو لگنه و عمیق هستند استفاده کنید تا راحت‌تر بتوانید در آن‌ها کار کنید. در هر صورت، دست شما برای انتخاب باز است که بر اساس نیازتان اقدام به انتخاب و سایز لگن ظرف‌شویی نمایید.

مزایا و معایب سینک جزیره‌ای در آشپزخانه

  • باعث ایجاد فضایی متفاوت و منحصربفرد در آشپزخانه می‌شود.
  • با استفاده از سینک جزیره‌ای هنگام شستن ظروف، می‌توانید ارتباط موثری با اعضای خانواده و میهمانا‌ن‌تان برقرار کنید.
  • تسلط شما بر محیط خانه و فضای عمومی اتاق نشیمن بیشتر است.
  • نمای ظاهری و جلوه‌ی بصری آشپزخانه زیباتر خواهد بود.

مزایا و معایب سینک جزیره‌ای در آشپزخانه

  • از فضای زیرین سینک جزیره‌ای می‌توانید استفاده‌های متفاوتی داشته باشید.
  • سینک جزیره‌ای ، فضای مجزایی را برای شستن ظروف برای شما مهیا می‌سازد که می‌تواند راحتی بیشتری را برایتان به همراه داشته باشد.
  • سینک جزیره‌ای در فضای کابینت‌ها صرفه‌جویی می‌کند و باعث می‌شود از فضای کابینت‌های اصلی آشپزخانه برای مصارف دیگر استفاده کنید.
  • سینک جزیره‌ای ، بسیار مدرن و شیک است و فضای زیبا و شکیلی را در آشپزخانه ایجاد می‌کند.و یک آشپزخانه مدرن برای شما فراهم میکند.
  • از معایب سینک جزیره‌ای، نبود آبچکان را می‌توان نام برد و شما برای خشک کردن ظروف، باید از آبچکان‌های رومیزی که بر روی کانتر قرار می‌گیرند، استفاده کنید.
  • اگر از سینک جزیره‌ای استفاده می‌کنید، جزیره‌ی آشپزخانه باید ثابت باشد، که این مساله می‌تواند شما را دچار محدودیت نماید.
  • به دلیل آنکه در این حالت، قسمت ظرف‌شویی بیشتر در معرض دید قرار دارد، لزوم تمیزی آن بیشتر است. وجود ظرف‌های نشسته در لگن ظرف‌شویی می‌تواند نمای آشپزخانه‌ی شما را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین با وجود سینک جزیره‌ای ، باید به نظم و شست‌وشوی ظروف اهمیت بیشتری بدهید که البته این موضوع، بیش از آنکه یک عیب به حساب بیاید، یک حسن و ویژگی مثبت محسوب می‌شود.

سینک جزیره‌ای دوقلو

سخن پایانی :

با وجود آنکه بیش از ده سال از حضور پیشخان جزیره به درون آشپزخانه می‌گذرد، چیزی از محبوبیت این سبک از آشپزخانه کم نشده است، بلکه هر روزه به طرفداران آن افروده می‌شود. وجود جزیره در هر سبک و مدلی از آشپزخانه، چه مدرن و چه کلاسیک قابل اجراست؛ فقط کافی است فضای بزرگ و جاداری برای تعبیه کانتر جزیره داشته باشید تا بتوانید از زیبایی و مزیت‌های آن بهره ببرید.

جزیره می‌تواند بنا به درخواست و سلیقه‌ی مشتری، کاربردها و کاربری‌های متفاوتی داشته باشد که هر کدام، ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند و در این محتوا به آن‌ها و به طور خاص به سینک جزیره‌ای و مزایا و معایب آن اشاره شد.

ازین که تا پایان، همراه آکس چوب و این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده در این محتوا، برایتان مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *