۶ مدل چیدمان آشپزخانه

۶ طرح مختلف برای چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه یکی از مهم‌ترین عواملی است که نظم و سازماندهی را در محیط آشپزخانه مهیا می‌سازد. هر چه آشپزخانه بر اساس اصول و قواعد استاندارد، مهندسی و چیدمان شده‌ باشد، کارایی و زیبایی آن بیشتر خواهد بود و طبیعتا، افراد از حضور در چنین فضایی، بیشتر احساس آرامش و راحتی خواهند کرد. با توجه به اینکه امروزه فضای آشپزخانه‌ها کوچک و کوچکتر می‌شود و در عوض، وسایل و تجهیزات آشپزخانه بیشتر و بزرگتر می‌شود، لازم است با نحوه‌ی چیدمان استاندارد آشپزخانه آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم وسایل و لوازم‌مان را بر اساس آن ساماندهی و چینش کنیم.

شش طرح کلی چیدمان آشپزخانه

آشپزخانه در هر خانه‌ای می‌تواند شکل متفاوتی داشته باشد؛ برای مثال کابینت‌ها فقط در کنار یکی از دیوارهای نشیمن کشیده شده باشند، با پیشخوان از نشیمن جدا شده باشد، کابینت‌های ال شکل داشته باشد و سایر اشکالی که در ادامه به نحوه چیدمان هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

۱- چیدمان آشپزخانه تک‌دیواره

این سبک از آشپزخانه‌ها، ساده‌ترین مدل هستند و از یک ردیف دیوار تشکیل شده‌ است که تجهیزات آن، مانند لباس‌شویی، یخچال، سینک ظرف‌شویی و گاز، در برابر همین یک دیوار چیده می‌شوند. این مدل از آشپزخانه‌ها، معمولا کشیده و بلند هستند و در منازل کوچک که به شکل کشیده طراحی می‌شوند وجود دارند.

آشپزخانه‌های تک‌دیواره، ممکن است با فضای اتاق نشیمن یکسان باشند. در این حالت برای چیدمان آشپزخانه آن را به وسیله‌ی میز ناهارخوری از سالن نشیمن جدا کنید.

آشپزخانه تک دیواره

۲- چیدمان آشپزخانه راهرویی

چنانچه آشپزخانه شما از دو ردیف پیشخوان بلند و کشیده در موازات یکدیگر تشکیل شده باشد، چیدمان آشپزخانه شما از نوع راهرویی یا کریدوری است. این مدل از آشپزخانه‌ها، معمولا به حدی عرض کمی دارند که تنها یک نفر می‌تواند در حد فاصل بین دو کابینت، آزادانه کار و فعالیت کند.

معمولا برای آنکه فضای آشپزخانه‌های راهرویی دلباز باشد، یک ردیف از کابینت‌ها به صورت زمینی و دیواری (بالا و پایین) و ردیف دیگر فقط به صورت زمینی و بدون ردیف بالایی تعبیه می‌شوند تا فضا، دلگیر و بسته به نظر نرسد.

در چیدمان آشپزخانه راهرویی، معمولا سینک ظرفشویی، ماشین ظرف‌شویی و اجاق گاز، با فاصله از همدیگر در یک ردیف و یخچال و ماشین لباس‌شویی با رعایت فاصله‌، در ردیف دیگر تعبیه می‌شوند.

چیدمان آشپزخانه راهرویی

۳- آشپزخانه ال‌مانند

آشپزخانه‌های ال‌مانند ، همانطور که از اسم‌شان پیداست به شکل L انگلیسی هستند؛ یعنی از دو دیوار به هم چسبیده تشکیل شده‌اند که ممکن است یک دیوار از دیگری بلندتر و کشیده‌تر باشد و یا هر دو دیوار، یک اندازه باشند.

آشپزخانه‌هایی که به شکل ال‌مانند طراحی می‌شوند، معمولا فضای دلبازی را ایجاد می‌کنند و دست شما را باز می‌گذارند که در صورتی که تمایل دارید و البته فضا نیز به شما اجازه می‌دهد، میز ناهارخوری‌تان را در مقابل فضای باز مقابل آشپزخانه بچینید.

کابینت هایگلاس

۴- آشپزخانه U مانند

یکی از بهترین و جادارترین مدل طراحی در چیدمان استاندارد آشپزخانه، طراحی U مانند است. این مدل طراحی، از سه دیوار به هم‌ چسبیده تشکیل شده است که از بالا، شبیه U انگلیسی به نظر می‌رسند. در این مدل می‌توان هر سه دیوار را با کابینت آشپزخانه پوشاند، یک آشپزخانه کاربردی و جادار در انتظار شماست تا بتوانید هر آنچه میل دارید را درون کابینت‌ها بچینید.

روش دیگر برای چیدمان آشپزخانه U شکل، قرار دادن میز نهارخوری یا کانتر جزیره در وسط اتاق است، البته در صورتی که فضا به قدر کافی بزرگ و جادار باشد.

آشپزخانه یو مانند

۵- چیدمان آشپزخانه جزیره‌دار

آشپزخانه جزیره‌ای یکی از محبوب‌ترین طراحی‌ها در چیدمان آشپزخانه است که امروزه در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جزیره‌ها معمولا در آشپزخانه‌های U شکل که مساحت و فضای کافی دارند، تعبیه می‌شوند.

کانتر جزیره، کابینتی مستقل و کاملا مجزا از دیوار آشپزخانه است که به تنهایی در میان آشپزخانه خودنمایی می‌کند و می‌تواند به عنوان عنصری ثابت یا به عنوان کابینتی متحرک مورد استفاده قرار گیرد. جزیره کاربردهای متفاوتی دارد که از آن جمله می‌توان به عنوان میز ناهارخوری، میز سرو غذا، کانتر ظرف‌شویی، اجاق گاز، کابینت و یا تلفیقی از موارد گفته شده اشاره کرد.

آنچه که در هنگام چیدمان استاندارد آشپزخانه جزیره‌ای اهمیت دارد، فاصله‌ی مابین جزیره و کابینت‌هاست که به فاصله‌ی استاندارد مشهور است. این فاصله باید به حدی باشد که شما بتوانید درب کابینت‌های آشپزخانه و همچنین درب کابینت‌های جزیره را باز کنید بدون آنکه این درب‌ها با همدیگر تداخلی داشته باشند و یا هنگامی که شخصی در مقابل کابینت قرار می‌گیرد، بتواند بدون آنکه دچار زحمت شود، چیزی از درون کابینت  بردارد. چنانچه کابینت جزیره استفاده‌ی خاص دارد (مانند آنکه ماشین ظرف‌شویی یا فر گاز درون آن تعبیه شده باشد‌) باید بتوان به راحتی درب این وسایل را باز کرد و شخص بتواند به راحتی با این لوازم کار کند.

چنانچه از جزیره به عنوان محل سینک ظرف‌شویی یا اجاق گاز استفاده می‌کنید، الزاما باید محل ثابتی داشته باشد و نمی‌تواند جزیره‌ای متحرک باشد. زیرا این نوع کاربری، نیاز به تجهیزات خاص دارد که باید در زیر جزیره انجام پذیرد.

جزیره‌ متحرک، در آشپزخانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا به علت امکان جابجایی، می‌تواند قدرت مانور بیشتری را برای مشتری فراهم آورد.

کابینت جزیره، الزاما نباید هم‌رنگ کابینت‌های آشپزخانه باشد، اما طرح و مدل آن باید با کابینت‌های آشپزخانه یکسان باشد.

چیدمان استاندارد جزیره آشپزخانه

۶- چیدمان آشپزخانه نیم‌جزیره

این مدل از آشپزخانه‌ها، در منازل ایرانی بسیار رایج هستند و ما آن‌ها را با نام آشپزخانه‌های اوپن می‌شناسیم. آشپزخانه‌هایی که در جلوی آن‌ها، یک کانتر چسبیده به دیوار، حایلی مابین فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن است و این دو فضا را از یکدیگر جدا می‌کند.

برای دکوراسیون آشپزخانه اوپن معمولا فضای زیر نیم‌جزیره را کابینت می‌کنند تا آشپزخانه کارایی بیشتری داشته باشد، اما هستند کسانی که ترجیح می‌دهند کابینت نیم‌جزیره‌ای با کاربری تزئینی و دکوری داشته باشند.

کابینت ام دی اف جزیره

چیدمان استاندارد مثلث کار

پس از آنکه طراحی آشپزخانه انجام گرفت، لازم است جای هر کدام از اجزای مثلث آشپزخانه به درستی تعیین شوند. سه جزء، یخچال، اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی، تشکیل مثلث کار یا مثلث طلایی آشپزخانه را می‌دهند که در حالت استاندارد، هر کدام ازین سه، باید در سه گوشه‌ی یک مثلث قرار بگیرند.

بهترین حالت، برای چنین چینشی آن است که فاصله‌ی مابین این سه، مساوی باشد و حداقل ۱.۵ تا ۲ متر از یکدیگر دور باشند تا هیچکدام نتواند بر دیگری آسیبی برساند و همچنین کار کردن و رفت و آمد در آشپزخانه آسان باشد. البته فاصله‌ی زیاد بین اجزای مثلث آشپزخانه ، باعث ایجاد فضایی زشت و بدقواره می‌شود و تردد را در آشپزخانه با دشواری همراه می‌کند.

مثلث کار آشپزخانه

چیدمان استاندارد سینک ظرف‌شویی

هنگام چیدمان آشپزخانه ، یکی از اولین اجزایی که بهتر است مکان آن را مشخص کنید، سینک ظرف‌شویی است؛ اگر از شنیدن این جمله تعجب کرده‌اید باید بگوییم افراد بیشترین زمانی که در آشپزخانه سپری می‌کنند را جلوی سینک ظرف‌شویی می‌گذارند. بر همین اساس، طراحان ترجیح می‌دهند مکانی دلباز و خوش‌منظره را به این نقطه اختصاص دهند تا باعث خستگی افراد حین شست‌وشوی ظروف نشوند.

جای سینک ظرف‌شویی رو به پنجره و یا تعبیه آن بر روی کانتر جزیره، یکی از بهترین پیشنهاد‌هایی است که امروزه از سوی بیشتر طراحان دکوراسیون آشپزخانه مطرح می‌شود. در چیدمان استاندارد آشپزخانه، بکوشید تا حد ممکن سینک ظرف‌شویی پشت به اتاق نشیمن و رو به دیوار نباشد تا مجبور نشوید هنگام شست‌وشوی ظروف به میهمانان‌تان پشت کنید.

محل قرار دادن سینک در چیدمان آشپزخانه

چیدمان استاندارد اجاق گاز

معمولا جای اجاق گاز، بر اساس اصول استاندارد مهندسی ساختمان مشخص می‌شود و ما به عنوان صاحب خانه، پس از ساخت منزل، نقش پررنگی در تعیین مکان اجاق گاز نداریم.

بهترین مکان برای اجاق گاز، دیواری است که به فضای بیرون مرتبط است تا هم کمترین خطر را داشته باشد و هم بتوان دودکش هود را به راحتی به بیرون از ساختمان هدایت کرد.

محل قرار دادن اجاق گاز در آشپزخانه

چیدمان استاندارد یخچال

یخچال یکی دیگر از مهم‌ترین ارکان مثلث طلایی آشپزخانه است که لازم است در جای استاندارد و مناسبی گذاشته شود. یخچال‌، معمولا در کنار درب ورودی آشپزخانه جای می‌گیرد و محل قرارگیری آن‌، باید به دور از اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی باشد و دستکم‌ لازم است ۱.۵ تا ۲ متر از این دو، فاصله داشته باشد.

در نظر داشته باید چنانچه جای یخچال در آشپزخانه نامناسب باشد و تهویه‌ی هوای پشت آن به درستی انجام نگیرد، اتلاف انرژی بسیار زیاد خواهد بود و موتور یخچال نیز آسیب خواهد دید. بنابراین قرار دادن یخچال در مکانی که فضای کافی برای تهویه‌ی مناسب هوای پشت آن وجود داشته باشد، یک الزام است و حتما باید به آن توجه شود.

محل یخچال در چیدمان آشپزخانه

سخن پایانی

بدون شک هیچ چیز همانند یک آشپزخانه‌ استاندارد و با نظم، که هر کدام از اجزای آن با قاعده و تناسب در جای خود قرار گرفته‌اند، در آسایش و رفاه شما برای آشپزی و فعالیت در آشپزخانه، با اهمیت نیست؛ به همین دلیل است که آشپزخانه را قلب تپنده‌ی خانه و مهم‌ترین قسمت یک خانه می‌نامند زیرا بخش مهمی از وقت شما در طی روز در آن سپری می‌شود.

هر ساله طراحان، مدل‌ها و سبک‌های جدیدتری از چیدمان آشپزخانه را ارائه می‌دهند که همه در جهت رفاه و آسایش مشتریان طراحی می‌شود و باعث می‌شود از همان فضای موجود، هر چند که کوچک و محدود باشد، بتوانید بیشترین استفاده را ببرید.

پیشنهاد می‌دهیم برای طراحی و چیدمان دکوراسیون آشپزخانه ، حتما از یک تیم حرفه‌ای و باتجربه در امر دکوراسیون آشپزخانه کمک بگیرید زیرا آشپزخانه جایی نیست که بتوانید هر ساله، مدل و طرح آن را تغییر دهید.

امتیاز بدید!