اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه چیست؟ آرامش و انرژی در آشپزخانه

اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه

رعایت اصول فنگ‌شویی در دکوراسیون خانه و آشپزخانه، به آرامش و امنیت روانی اعضای خانواده کمک می کند و باعث خواهد شد که انرژی مثبت در همه‌ی قسمت‌های خانه جاری باشد. رعایت اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه به ما کمک می‌کند یک آشپزخانه‌ی آرام و در عین حال پر انرژی داشته باشیم و از فعالیت در آن، نه تنها خسته نشویم، بلکه همواره شاداب باشیم و لذت ببریم. همانطور که می‌دانید، آشپزخانه از معدود فضاهایی است که ما وقت زیادی را در آن صرف می‌کنیم؛ صبح‌ها، اولین جایی است که درون آن پا می‌گذاریم و شب‌ها آخرین جایی است که چراغ آن را خاموش می‌کنیم؛ بنابراین وجود نظم، آرامش و انرژی در جای‌جای آن الزامی است. در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید تا بدانیم اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه چه ایده‌ها و اصولی دارد و به ما چه می‌گوید! از شما دعوت می‌کنیم همراه این محتوا باشید.

از قوانین و اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه چه می‌دانید؟

  • رعایت نظم و طبقه‌بندی

نظم، همواره با ذهن و آرامش روانی سازگار است و باعث ایجاد امنیت و آسودگی خیال می‌شود. هر جا که نظم پا بر جا باشد، بدون شک انرژی و آرامش نیز حکم‌فرما خواهد بود. آشپزخانه از جمله قسمت‌هایی از خانه است که وسایل و لوازم بی‌شماری در آن انباشته می‌شود که لازم است به شکل مناسب جای‌گیری و سازماندهی شوند.

سعی کنید لوازم و وسایل آشپزخانه را به شکل منظم و مرتب بچینید و هر کدام را بر حسب نظم و قاعده‌ی منظمی سازماندهی کنید. وسایل درون کابینت آشپزخانه را بیرون بیاورید و آن‌ها را مجددا نظم و ساماندهی کنید. حتی درون یخچال و داخل کشو‌ها و سایر قسمت‌هایی که مخفی هستند، باید مرتب و منظم باشند. وسایلی که کاربرد کمی دارند یا  لوازمی که دیگر برای شما استفاده‌ای ندارند را از آشپزخانه خارج کنید و به افراد نیازمند ببخشید. اجازه دهید بار آشپزخانه از حجم وسایل اضافی، خالی بماند!

یک آشپزخانه‌ی شلوغ و درهم که هیچ نظم و قاعده‌ای در آن نیست، هر شخصی را دچار آشفتگی و کاهش انرژی می‌کند، بنابراین یکی از مهم‌ترین اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه ، رعایت نظم و طبقه‌بندی مناسب لوازم و وسایل است.

رعایت نظم در اصول فنگ شویی آشپزخانه

  • رعایت بهداشت و تمیزی

کمتری کسی است که تاثیر بهداشت و تمیزی را در افزایش انرژی و آرامش روحی، نادیده بگیرد یا منکر آن شود! یک آشپزخانه‌ی کثیف که در آن ظرف‌های نشسته انباشته شده است و یا ذرات چربی بر در و دیوار آن نشسته است، انرژی را از هر کسی می‌ستاند. اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ای آرامش‌بخش و سرشار از انرژی داشته باشید، باید همواره آشپزخانه‌تان را تمیز نگهدارید و نظافت را رعایت کنید. سعی کنید به طور هفتگی و ماهانه، آشپزخانه را تمیز نمایید و اجازه ندهید، کثیفی و ذرات چربی، در آشپزخانه‌تان باقی بمانند.

قفسه‌ها، اجاق گاز، هود، دیوارها، لوستر، پیشخان، کابینت‌ها، ظرف‌شویی، یخچال و سایر قسمت‌های آشپزخانه را به طور مرتب تمیز نگهدارید تا تمیزی در همه‌ جای آشپزخانه‌تان جاری باشد.

رعایت تمیزی در اصول فنگ شویی آشپزخانه

  • اهمیت نورپردازی

نورپردازی کافی و بهینه یکی دیگر از اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه است که باعث افزایش انرژی و شادابی شما خواهد شد. نور کافی، انگیزه و انرژی را بالا برده و باعث می‌شود انسان از حالت افسردگی و کرختی خارج شود. در مقابل، یک آشپزخانه‌ی بی‌نور و تاریک، خسته‌ کننده است و به زودی شما را افسرده و بی‌انگیزه خواهد کرد. اگر آشپزخانه‌تان، دارای پنجره است، پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه‌ دهید تشعشعات خورشید درون آشپزخانه‌تان بتابد و نور طبیعی آفتاب درون فضای منزل و آشپزخانه‌تان جریان داشته باشد.

وجود نور کافی، از خستگی در هنگام کار پیشگیری می‌کند و مانع آن می‌شود که کسالت و خستگی بر شما غلبه کند، پس با نور آفتاب دوست باشید و اجازه دهید در آشپزخانه‌ی زیبایتان بتابد.

تاثیر رنگ در فنگ شویی آشپزخانه

  • رنگ‌بندی مناسب

رنگ‌های خنثی، بهترین رنگ‌ها برای آشپزخانه هستند. استفاده از رنگ‌های تیره، اگر چه در ابتدا جذاب به نظر می‌رسند اما به زودی شما را خسته می‌کنند. همچنین رنگ‌های تیره، نور را بازتاب نمی‌دهند و باعث می‌شوند که فضا تیره و خسته‌ کننده و رفته رفته تهی از انرژی شود.

استفاده از رنگ‌های شاد و پر انرژی، در ابتدا باعث افزایش انرژی و شادابی شما می‌شوند، اما این رنگ‌ها نیز اگر به صورت غالب در آشپزخانه استفاده شوند، خسته‌ کننده می‌شوند و باعث خشونت و هیجان کاذب در روحیه شما می‌شوند. استفاده از رنگ‌های خنثی، مانند کرم، بژ، خاکستری، سفید و رنگ چوب طبیعی از بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون آشپزخانه است که زیبایی و آرامش را به طور توامان در آشپزخانه‌ی شما حکم‌فرما خواهد کرد.به رنگ بندی کابینت توجه ویژه کنید.

تاثیر رنگ در فنگ شویی

  • پیشخوان را خلوت کنید

یکی دیگر از اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه که به ایجاد آرامش و انرژی شما کمک خواهد کرد، خلوت بودن فضای عمومی آشپزخانه است. از انباشته کردن وسایل برقی اضافی بر روی پیشخان، جدا خودداری کنید. هر وسیله‌ای که کاربردی برایتان ندارد را از روی پیشخان بردارید.

هر چه سطح کانتر شما خلوت‌تر و ساده تر باشد، راحتی و آرامش بیشتری برایتان فراهم خواهد آمد.

خلوت بودن فضای عمومی یکی از اصول فنگ شویی در آشپزخانه

  • ایجاد تعادل و استفاده از عناصر طبیعی

وجود تعادل، از اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه است که می‌تواند انرژی و آرامش را در فضا افزایش دهد. از شلوغ‌کاری و انباشت وسایل اضافی در آشپزخانه پرهیز کنید و به جای آن، سعی کنید از عناصر چهارگانه‌ی طبیعی به صورت متعادل در آشپزخانه استفاده کنید.

سعی کنید از عناصر، آب، آتش، خاک، فلز، چوب و رایحه‌های طبیعی، در آشپزخانه‌‌تان بهره بگیرید. هر روز صبح، یک عود طبیعی دود کنید و سعی کنید از وسایل طبیعی، بیش از وسایل مصنوعی و پلاستیکی استفاده کنید.

هر چه استفاده از وسایل و لوازم طبیعی را افزایش دهید، آرامش و زیبایی را بیشتر در روحیه‌ی خود تقویت کرده‌اید. به عنوان مثال، نوشیدن یک لیوان دوغ در یک لیوان مسی و یا خوردن یک واحد ماست در یک پیاله‌ی سفالی، عطر و طعم لذت‌بخشی را برایتان تداعی خواهد کرد؛ این لذت‌ها را هر چند کم و کوتاه، از خودتان دریغ نکنید.

استفاده از المان مسی در فنگ شویی

  • قرار دادن وسایل یک‌شکل در کنار همدیگر

دسته‌بندی کردن وسایل، به شما نظم و انرژی بیشتری می‌دهد، بنابراین سعی کنید وسایل هماهنگ و یکسان را در کنار یکدیگر قرار دهید. به عنوان مثال، کشویی که در آن قوطی‌های ادویه را قرار می‌دهید در قسمتی باشد که آشپزی می‌کنید. سرویس چای‌خوری مانند فنجان‌ها، قندان و چای و شکر را در یک قسمت قرار دهید. خوراکی‌های خشک را در یک قسمت و حبوبات را در کنار آن‌ها قرار دهید. سعی کنید از ارگانیزرهای مختلف تهیه کنید تا به شما در ایجاد نظم و طبقه‌بندی وسایل آشپزخانه کمک کنند.

قرار دادن لوازم یک شکل کنار هم در فنگ شویی

  • استفاده از آینه

آینه باعث می‌شود فضاهای کوچک، بزرگتر دیده شوند. یک آینه‌ی سنتی یا حتی مدرن در آشپزخانه قرار دهید؛ اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است، حتما این کار را انجام دهید تا نور و روشنی بیشتری در آشپزخانه‌تان نمودار شود. آینه را در جایی نصب کنید که بتوانید بازتاب خود و انعکاس نور و زیبایی‌ها را در آشپزخانه‌تان ببینید. به عنوان مثال می‌توانید در بالای اجاق گاز یا در بالای ظرف‌شویی، آینه نصب کنید.

  • استفاده از گل ‌و گیاه

گیاهان در هر جایی که باشند، زندگی همان‌ جاست. حتی یک گلدان کوچک می‌تواند نشاط را به آشپزخانه‌ی شما ارمغان آورد. قرار دادن گلدان‌های رنگی کوچک، باعث آرامش و امنیت روانی در آشپزخانه می‌شود و سطح انرژی شما و اعضای خانواده‌تان را افزایش خواهد داد.در مقاله گیاهان مناسب برای آشپزخانه میتوانید بخوانید چه گیاهی مناسب محیط شماست.

اگر آشپزخانه‌تان دارای میز ناهارخوری است، حتما بر روی آن چند شاخه گل طبیعی را درون یک گلدان پر از آب خنک قرار دهید تا از عطر و زیبایی آن سرمست شوید.

استفاده از گل و گیاه در فنگ شویی

  • استفاده از قاب عکس‌های اعضای خانواده

تصویر اعضای خانواده‌تان را درون آشپزخانه قرار دهید. اگر فضا کوچک است، می‌توانید یک عکس دسته‌جمعی بگیرید و آن را بر روی یخچال قرار دهید و یا درون یک قاب عکس زیبا بر روی کانتر یا پیشخان قرار دهید. اگر آشپزخانه‌تان بزرگ و جادار است، می‌توانید از قاب‌عکس‌های خاطره استفاده کنید و یک قسمت از پیشخان را محل قرار دادن چند گلدان کوچک، چند قاب عکس و در کنار آن‌ها یک اسانس‌سوز قرار دهید تا رایحه‌ی مطبوعی را در فضا پراکنده کند.

  • به اجاق گاز اهمیت دهید

اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه ، اهمیت بسیای به مثلث کار آشپزخانه می‌دهد. مثلث کار به اجاق گاز، یخچال و ظرف‌شویی گفته می‌شود که معمولا تشکیل یک مثلث را در آشپزخانه می‌دهند. مهم‌ترین بخش مثلث کار در اصول فنگ‌شویی، اجاق گاز است، زیرا گاز، در فنگ‌شویی نماد ثروت است؛ بنابراین همواره باید به اجاق گازتان اهمیت بدهید. آن را تمیز و مرتب نگه دارید و اجازه ندهید پر از لکه‌های چربی و غذاهای سوخته باشد.

گاز در اصول فنگ شویی

  • آشپزخانه‌ای بدون وسایل خراب

اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه می‌گوید، آشپزخانه شما باید عاری از وسایل خراب و شکسته باشد، وسیله‌های خراب را تعمیر کنید و در صورتی که قابل تعمیر نیستند، آن‌ها را دور بیندازید یا تعویض کنید. اگر لولای درب کابینت‌هایتان صدا می‌دهد، آن را تعمیر و روغن‌کاری کنید و یا اگر رنگ بدنه‌ی آن‌ها، احتیاج به لکه‌گیری دارند، آن‌ها را تعمیر و لکه‌گیری کنید.

پرده‌ی آشپزخانه‌تان را وارسی کنید و اگر نیاز به شست‌وشو یا ترمیم دارد، دست به کار شوید. اجازه ندهید شیر آب ظرف‌شویی، چکه کند. چاقو‌های کُند را تیز کنید. قابلمه‌های خط و خطی را ترمیم کنید. دستگیره‌ها و پیشبندهای سوخته یا پاره را دور بیندازید و از ظروف ترک‌خورده یا شکسته استفاده نکنید.

سخن پایانی

فنگ‌شویی به اصول و قواعدی اشاره دارد که باعث می‌شود تعادل، آرامش و انرژی در اطراف شما در جریان باشد. رعایت اصول فنگ‌شویی، باعث رضایت خاطر، امنیت روانی، زندگی آرام و وفور نعمت و ثروت می‌شود، چیزی که در زندگی پرهیاهو و مملو از تکنولوژی امروز، کمتر شاهد آن هستیم.

در این محتوا سعی کردیم ۱۲ تا از مهم‌ترین قواعد و اصول فنگ‌شویی در آشپزخانه را به شما معرفی کنیم؛ اصولی که به شما برای داشتن یک آشپزخانه‌ی جذاب و منظم کمک می‌کند و باعث می‌شود آشپزخانه‌، نه یک محیط خسته‌کننده و تکراری، بلکه یک محیط شاد و الهام‌بخش باشد تا بتوانید در آن خوشمزه‌ترین غذاها و شیرین‌ترین دسرها را بپزید.

ازین که همراه این محتوا در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *