بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک

کاور مقاله

چه رنگی برای کابینت آشپزخانه کوچک استفاده کنیم؟

کمبود فضا و محدودیت متراژ، از مهم‌ترین مشکلات سبک معماری جدید است؛ هر چه فضای خانه و آشپزخانه محدودتر و کوچکتر می‌شود، در مقابل، به تعداد و حجم وسایل و لوازم آشپزخانه افزوده می‌شود. یک طراح و دکوراسیونر حرفه‌ای، باید بتواند از کمترین فضا، بیشترین بهره‌برداری را بنماید و کارایی آشپزخانه را به حداکثر موجود برساند. البته مشکل آشپزخانه‌های کوچک، تنها در محدودیت فضا خلاصه نمی‌شود؛

در این گونه آشپزخانه‌ها، ما با کمبود نور و کاهش روشنایی نیز مواجه هستیم. کمبود نور، باعث می‌شود فضای آشپزخانه دلگیر و خسته کننده باشد و انرژی فرد را کاهش دهد، این موضوع، پس از مدت زمانی، بر روحیه افراد منزل اثر معکوس می‌گذارد و به طور حتم، آزار دهنده خواهد بود. چنانچه فضای بزرگ و پر نوری در اختیارتان باشد، دست شما برای انتخاب رنگ و مدل کابینت باز است، اما اگر فضای محدود و کم‌نوری داشته باشید، باید انتخابی هوشمندانه و قاعده‌مند داشته باشید تا زیبایی آشپزخانه‌تان، تحت تاثیر کوچکی محیط قرار نگیرد. این محتوا را در آکس چوب دنبال کنید تا به شما بگوییم، بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک کدام است!

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک

تاثیر رنگ‌ها را بر محیط نادیده نگیرید!

رنگ‌ها، بر محیط اطراف خود اثر می‌گذارند و ویژگی‌های خود را به محیط ساطع می‌نمایند. رنگ دیوارها، رنگ کابینت‌ها، رنگ کاشی، رنگ کف‌پوش، رنگ دکوراسیون و اسباب و لوزام منزل، هر کدام به سهم خود و نسبت به فضایی که اشغال می‌کنند، تاثیر قابل توجهی در فضا دارند. انتخاب یک رنگ مناسب، باعث می‌شود فضایی کوچک و کم‌نور، بزرگ و دلباز به نظر برسد و برعکس،‌ با انتخاب نامناسب یک رنگ در محیط، می‌توان یک آشپزخانه بزرگ و پرنور را، خفه و دلگیر جلوه داد.

آشپزخانه شما، هر چقدر هم زیبا باشد و در آن وسایل لوکس و گرانقیمتی تعبیه کرده باشید، اما چنانچه توازن رنگ و نور را در آن رعایت نکنید، زیبایی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک کدام است؟

  • از کابینت‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده کنید.

رنگ‌های روشن، نور را منعکس می‌کنند و باعث می‌شوند فضای آشپزخانه، بزرگتر و پر نورتر به نظر برسد. در آشپزخانه‌های کوچک، بهتر است از رنگ‌های روشن، به جای رنگ‌های تیره استفاده کنید. به عنوان مثال، رنگ کاشی‌ها، دیوارها، کاغذ دیواری، کابینت آشپزخانه و حتی کف‌پوش، باید از رنگ‌های روشن انتخاب شود تا نور را بازتاب دهد و باعث شود، فضای آشپزخانه وسیع و روشن به نظر برسد.

به عنوان مثال، رنگ خاکستری روشن، باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر برسد، همچنین به راحتی با لوازم برقی آشپزخانه که نقره‌ای یا سیلور هستند، هماهنگ می‌شود و جلوه‌ای مدرن به آشپزخانه می‌بخشد. بنابراین یک گزینه‌ی شما برای آشپزخانه‌های کوچک، کابینت‌هایی به رنگ خاکستری روشن است.

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک رنگهای روشن است

  • از کابینت‌هایی با رنگ‌های براق استفاده کنید.

کابینت‌های که رنگ براق دارند، مانند کابینت هایگلاس، یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک و نقلی به حساب می‌آیند. کابینت‌های براق، نور را منعکس می‌کنند و مانند یک منبع نوری گسترده در آشپزخانه عمل می‌کنند. بنابراین اگر فضای کوچکی در اختیار دارید و یا آشپزخانه‌تان فاقد پنجره است، از کابینت‌های براق، مانند کابینت هایگلاس، کابینت ام‌دی‌اف براق، کابینت پولیشی و … که دارای رنگی براق هستند استفاده کنید. کابینت‌های براق خصوصا در رنگ‌های روشن، به راستی بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک به حساب می‌آیند.

  • از کابینت‌ سفید رنگ استفاده کنید.

باید گفت، سفید بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک است، زیرا هم بازتاب نور فوق‌العاده‌ای دارد، هم باعث روشنایی و بزرگتر دیده‌ شدن آشپزخانه می‌شود. اگر به رنگ سفید یک‌دست علاقه ندارید، می‌توانید از کابینت‌هایی که در خانواده‌ی رنگی سفید هستند مانند سفید صدفی، کرم، سفید یخی، شیری و رنگ‌هایی ازین قبیل استفاده کنید.

استفاده از کابینت‌های سفید با رنگ‌های ترکیبی، گزینه‌ی دیگر پیش روی شماست؛ هم ترکیب رنگ زیبایی را در آشپزخانه ایجاد می‌کند و هم باعث می‌شود که آشپزخانه شما بزرگ و دلباز به نظر برسد. به عنوان نمونه،  می‌توان به کابینت‌ ممبران سفید طلایی یا کابینت ممبران سفید مشکی و یا کابینت مدرن سفید قهوه‌ای اشاره کرد.

سفید ; بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک

  • از کابینت‌های ساده استفاده کنید.

همه‌ی ما می‌دانیم که خلوت بودن فضا، باعث می‌شود که محیط بزرگتر به نظر برسد و در مقابل، چیدمان شلوغ، باعث می‌شود فضا تنگ و فشرده به نظر برسد. بنابراین اگر آشپزخانه شما کوچک است، بهتر است از کابینت‌های خلوت و ساده استفاده کنید. به عنوان نمونه انواع کابینت مدرن ساده، می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک باشند و در مقابل، کابینت‌های کلاسیک پرکار و شلوغ، گزینه‌های مناسبی نیستند!

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک ساده

  • در آشپزخانه، عمق ایجاد کنید.

با  استفاده از رنگ‌های خنثی کمی‌ تیره‌تر، می‌توانید در دیوار آشپزخانه عمق ایجاد کنید و با این روش، خطای دیده ایجاد کنید.

استفاده از شلف‌های دیواری و کابینت‌های بدون درب یا کابینت‌های درب شیشه‌ای نیز گزینه‌ای دیگر هستند که باعث می‌شوند عمق بیشتری در آشپزخانه به وجود آید و دیوار آشپزخانه، عقب‌تر به نظر برسد.

  • از کابینت‌هایی با رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

اگر چه رنگ سفید، بهترین رنگ‌ برای آشپزخانه‌ کوچک است، اما همه‌ی افراد به رنگ سفید تمایل نشان نمی‌دهند. اگر شما هم در این گروه از افراد قرار دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از کابینت‌هایی به رنگ خنثی است. رنگ‌های خنثی به آسانی با همه‌ رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و از نظر هماهنگی با انواع دکوراسیون، مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. همچنین این خانواده‌ی رنگی، رنگ‌هایی ملیح و ساده هستند که علاوه بر زیبایی، باعث می‌شوند آشپزخانه شما فضایی آرامش‌بخش و جذاب داشته باشد.

طوسی انتخاب رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک

  • از رنگ‌ها هوشمندانه استفاده کنید.

در واقع، اگر رنگ‌ها را در آشپزخانه، به بازی بگیرید، محدودیتی از نظر استفاده از رنگ‌های مختلف در آشپزخانه‌های کوچک نخواهید داشت! به عنوان نمونه، اگر به استفاده از رنگ مشکی یا سیاه در آشپزخانه تمایل دارید، می‌توانید از کابینت‌هایی با رنگ روشن، مانند سفید صدفی، خاکستری روشن و یا قهوه‌ای روشن استفاده کنید و ابزارآلات آشپزخانه مانند شیرآلات، سینک ظرف‌شویی و حتی کانتر یا پیشخوان آشپزخانه را به رنگ مشکی یا قهوه‌ای سوخته انتخاب کنید.

 رنگ های متفاوت کابینت برای آشپزخانه کوچک

  • از رنگ‌های روشن هر خانواده‌ی رنگی استفاده کنید.

اگر تمایل به استفاده از رنگ‌های خاص دارید، لازم است تم کلی آشپزخانه، از روشن‌ترین حالت خانواده‌ی رنگی انتخاب شود. به عنوان نمونه، اگر به رنگ سبز علاقمند هستید و تمایل دارید کابینت‌های سبزرنگی داشته باشید، کابینت‌هایتان را در روشن‌ترین حالت رنگ سبز انتخاب کنید. وسایل جانبی مانند دستگیره‌ها، پیشخوان، و یا حتی بخشی از کابینت‌ها مانند کابینت‌های ردیف پایینی را به رنگ سبز تیره انتخاب کنید، اما رنگ غالب آشپزخانه، باید سبز روشن باشد تا نور را بازتاب و انعکاس دهد و باعث شود، فضا بزرگتر دیده شود.

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک با نور طبیعی

  • از کابینت‌های بلند و کشیده استفاده کنید و خطوط افقی در فضا بکار بگیرید.

در آشپزخانه‌های کوچک، کمبود جا قطعا آزاردهنده خواهد بود. برای حل این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم از کابینت‌های بلند و یکسره استفاده کنید تا فضای بیشتری در اختیارتان قرار بگیرد. در کنار این ترفند، حتما از خطوط افقی استفاده کنید. برای این ترفند، از دستگیره‌های کابینت کشیده و بلند که به صورت افقی بر روی بدنه‌‌ی کابینت نصب شده‌اند بهره بگیرید. کابینت‌های دستگیره نواری، گزینه‌ی دیگری است که باعث می شود فضای آشپزخانه، عریض‌تر به نظر برسد.

فرش و کف‌پوشی که کف آشپزخانه پهن می‌کنید را به گونه‌ای انتخاب کنید که خطوط افقی و کشیده داشته باشند. این اصل را در انتخاب پرده‌ی آشپزخانه نیز بکار ببرید. سعی کنید هر چه در آشپزخانه تعبیه می‌کنید نمایانگر خطوط افقی باشد تا با ایجاد خطای دید بیشتر، فضا را عریض‌تر نشان دهد.

بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک با رنگ روشن

  • به نورپردازی اهمیت دهید.

در واقع، آنچه که باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه می‌شود، نور است! وجود نور کافی در آشپزخانه، باعث می‌شود فضا بزرگتر و فراخ‌تر به چشم بیاید. اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است، حتما از نور طبیعی خورشید برای روشن کردن فضا استفاده کنید، مگر آنکه آشپزخانه شما فاقد پنجره باشد.

نورپردازی مناسب و کافی در آشپزخانه، باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه می‌شود و فضا را وسیع‌تر از ابعاد واقعی خودش به چشم و نظر بیننده می‌رساند.

بهترین رنگ های کابینت برای آشپزخانه کوچک

در آشپزخانه‌های کوچک، سه نکته را باید رعایت کنید!

  • از رنگ‌هایی استفاده کنید که نور را با شدت بیشتری به محیط انعکاس می‌دهند. هر چه انعکاس نور بالاتر باشد، فضا بزرگتر به نظر می‌رسد.
  • از نورپردازی حرفه‌ای استفاده کنید. نور کافی و بهینه، باعث می‌شود فضا دلباز و راحت به نظر برسد.
  • از شلوغ‌کاری در آشپزخانه جلوگیری کنید. چیدمان شلوغ، باعث سردرگمی و بی‌نظمی در آشپزخانه می‌شود. پس تا جای ممکن، فضا را خلوت نگه‌دارید. هرگز روی کانتر و پیشخوان آشپزخانه را با چیدن وسایل برقی و دکوری شلوغ نکنید. برای نیل به سادگی بیشتر، می‌توانید از کابینت‌های بدون دستگیره استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده شد، بهترین رنگ کابینت برای آشپزخانه کوچک ، رنگ‌های روشن و علی‌الخصوص سفید است. با ایجاد یک نورپردازی مناسب و انتخاب هوشمندانه و اصولی از رنگ‌ها، می‌توان فضایی روشن و دلباز را پدید آورد. هر رنگ روشنی که متمایل به سفید باشد، باعث توهم دیداری شده و فضا را بزرگتر از ابعاد واقعی‌‌اش نشان می‌دهد. در مقابل، کابینت‌هایی با رنگ‌های تیره و یا کابینت‌هایی که بسیار شلوغ و پر کار هستند، نور را به خود جذب می‌کنند و باعث می‌شوند فرد از حضور در چنین فضایی دچار کسالت و خستگی شود.

ازین که مخاطب این محتوا در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم اطلاعات گفته شده در این مقاله، برایتان سودمند واقع شده باشد.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *