کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

کابینت زیر سینک

کابینت زیر سینک

به کابینتی که سینک یا لگن ظرفشویی روی آن سوار می‌شود، کابینت سینک گفته می‌شود. یونیت یا اسکلت این قسمت بیش از سایر کابینت‌ها در معرض رطوبت قرار دارد؛ به همین دلیل ضرورت دارد که این یونیت را از جنس متریال ضد آب، مانند پی وی سی انتخاب کنند. در صورت عدم استفاده از اسکلت‌های ضد آب، کابینت پس از مدتی دچار مشکل و پوسیدگی می‌شود که در این صورت باید تعویض شود. تعویض کابینت پروسه‌ای پرزحمت است که قیمت تمام شده‌ی آن از نصب یک یونیت ضد آب در ابتدا بیشتر در می‌آید!

 بسیاری از طراحان وکابینت‌سازان به غیر از کابینت زیر سینک، کابینت‌های مختص تعبیه لباسشویی و ماشین ظرفشویی را نیز از متریال ضدآب انتخاب می‌کنند.

چه متریالی برای کابینت ظرف‌شویی مناسب است؟

اسکلت کابینت که به آن یونیت گفته می‌شود، معمولا با جنس درب کابینت‌ها و قسمت‌های قابل رویت کابینت متفاوت است و از متریال ارزان‌قیمت‌تری تهیه می‌شود تا مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد و هزینه‌ی تمام‌شده‌ی کابینت را کاهش دهد.

یونیت یا اسکلت کابینت ممکن است از جنس فلز، ام‌دی‌اف، پی‌وی‌سی، چوب و یا هر متریال دیگری باشد که با توجه به مقرون به صرفه بودن و زیبایی کار، معمولا از ام‌دی‌اف سفید استفاده می‌شود. اما کابینت زیر سینک ظر‌‌ف‌شویی به طور استثناء به دلیل آنکه در معرض رطوبت قرار دارد، بهتر است از متریالی انتخاب شود که بتواند رطوبت و خیسی ناشی از نفوذ آب ظرف‌شویی را دوام بیاورد.

یونیت pvc ، اصلی‌ترین متریالی است که به عنوان کابینت زیر سینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. pvc ، از جنس پلاستیک فشرده بوده و در برابر نفوذ آب و رطوبت، صد در صد مقاوم است. ضخامت ورق‌های پی‌وی‌سی، بین ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر است و حتی در برابر شست‌وشو نیز می‌تواند بدون آسیب دیدگی، باقی بماند. طراحان کابینت آشپزخانه ، معمولا کابینت زیر سینک ظرف‌شویی را از جنس pvc انتخاب می‌کنند.

پی‌وی‌سی ، متریالی نسبتا گرانقیمت است و به همین دلیل، صرفه‌ی اقتصادی ندارد که تمام یونیت‌های کابینت آشپزخانه را از آن انتخاب کنید و بهتر است تنها در قسمت‌هایی از آشپزخانه از آن استفاده شود که در معرض رطوبت است و توجیه دارد که هزینه‌ی بیشتری برای آن صرف شود.

 

کابینت ضد آب زیر سینک

بهترین و مناسب‌ترین کابینت ضد آب برای زیر ظرفشویی، کابینت PVC است. پی وی سی از جنس پلاستیک فشرده و متخلخل است به همین دلیل هم سبک است و هم کاملا ضد آب می‌باشد. معمولا یونیت سایر قسمت‌های آشپزخانه از جنس ام دی اف سفید صابونی انتخاب می‌شود و تنها کابینت زیر سینک را PVC کار می‌کنند؛ اما چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید یونیت همه‌ی کابینت‌ها را از جنس PVC سفارش دهید که در این صورت دوام و کیفیت کلی کابینت‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

کابینت زیر سینک پی وی سی

مهم‌ترین آفتی که کابینت زیر سینک را دچار پوسیدگی، بوی بد و حتی وجود حشراتی چون سوسک می‌کند، رطوبت است. پی وی سی به دلیل مقاوم بودن در برابر رطوبت، این مشکل را حل می‌کند. به غیر از لگن ظرفشویی، کابینت‌های حمامی و نمونه‌هایی که در سرویس بهداشتی نیز نصب می‌شوند باید از جنس پی وی سی باشند. یونیت‌های PVC معمولا سفید هستند و از نظر قیمتی، از اسکلت‌های ام دی اف گران‌تر هستند. این ورق‌ها صد در صد مقاوم در برابر آب بوده و در ضخامت‌های ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر برای ساخت کابینت ظرفشویی به کار می‌روند. در مدل کابیننت‌های حمامی درب یونیت نیز از جنس PVC انتخاب می‌شود تا کل کابینت ضد آب باشد.

مدل کابینت زیر سینک ظرفشویی

از نظر تنوع رنگ و مدل، یونیت PVC چندان متنوع نیست؛ متداول‌ترین رنگ این متریال سفید است. در مورد کابینت زیر سینک ظرفشویی، مدل و رنگ یونیت PVC قابل رویت نیست و درب کابینت همان طرح و مدلی است که سایر قسمت‌های آشپزخانه دارند. در واقع فقط قسمت اسکلت کابینت از جنس پی وی سی انتخاب می‌شود که قابل مشاهده هم نیست. در مورد کابینت‌های سرویس بهداشتی و کابینت‌های حمامی، از ورق‌های رنگی PVC به عنوان درب کابینت استفاده می‌شود. تنوع طرح و مدل این ورق‌ها محدود است اما در عین حال می‌توان طرح‌ها و رنگ‌های مناسبی را بین آن‌ها پیدا کرد تا در هماهنگی کامل با تم سرویس بهداشتی باشند.

کابینت زیر سینک باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

اولین و مهم‌ترین آیتمی که برای دوام و کیفیت کابینت زیر سینک اهمیت دارد، همان مقاوم بودن در برابر رطوبت است. رطوبت نه تنها خود یونیت بلکه به یونیت‌ها اطراف هم سرایت می‌کند و باعث پوسیدگی مغزی کابینت می‌شود. همچنین کیفیت بدنه و مقاومت آن در برابر وزن لگن ظرفشویی یکی دیگر از آیتم‌هایی است که کابینت زیر سینک باید به آن مجهز باشد. با آب‌بندی مناسب و حرفه‌ای می‌توان اطمینان داشت که تجهیزات زیر لگن ظرفشویی، کابینت‌های اطراف و صفحه کابینت از رطوبت در امان بماند.

از دیگر مزیت‌های کابینت pvc ، سبک‌بودن آن نسبت به سایر یونیت‌های دیگر است که برای انواع کابینت، کار می‌شود. همچنین به دلیل اینکه این متریال کاملا ضد رطوبت است و از جنس پلاستیک فشرده است در مقابل حشرات موذی و سوسک‌ها نیز مقاوم است.

حشراتی مانند سوسک و موریانه، معمولا در کابینت‌ زیر سینک ظرف‌شویی که محیط مرطوب‌تری دارد، لانه می‌کنند اما چنانچه از پی‌وی‌سی به عنوان یونیت زیر سینک استفاده کنید، این قضیه به طور کامل رفع خواهد شد.

نگهداری و آب‌بندی کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

معمولا تنها یونیت زیر سینک، از جنس pvc انتخاب می‌شود و در و صفحه‌ی روی کابینت، از جنس دیگری است ؛ به همین دلیل، در حفظ و نگهداری این قسمت‌ها باید نهایت تلاش خود را انجام دهید.

اگر چه بیشتر طراحان کابینت زیر ظرف‌شویی را از جنس پی‌وی‌سی ، انتخاب می‌کنند، اما صفحه‌ی روی کابینت و قسمت درِ کابینت‌ها، ممکن است از جنسی انتخاب شده باشد که در برابر آب مقاوم نباشد؛ بنابراین آب‌بندی مناسب یکی از ارکان مهمی است که در مقاومت و دوام این قسمت از کابینت آشپزخانه موثر است.

نحوه‌ی آب‌بندی کابینت زیر ظرف‌شویی به این شکل است که باید همه‌ی قسمت‌های اتصال کابینت‌ها را با چسب آکواریوم مرغوب و باکیفیت و به طور مناسب بپوشانید. لازم است هر چند ماه یکبار آب‌بندی محل اتصال را چک کنید و در صورتی که نیاز به ترمیم دارند، آن‌ها را ترمیم کنید.

اگر متریال کابینت شما به گونه‌ای است که در برابر نفوذ آب آسیب‌پذیر است، حتما پس از شستن ظروف یا بعد از خیس شدن، کابینت‌ و صفحه‌ی روکابینتی را خشک کنید.

نکات آب‌بندی کابینت زیر ظرفشویی

 حتی اگر یونیت و صفحه کابینت شما از متریال ضد آب باشد، باز هم آب بندی کابینت زیر ظرفشویی الزامی است. یراق‌آلات، پیچ‌ و مهره‌ها و اتصالات درون کابینت ممکن است در اثر رطوبت زنگ بزنند و دچار پوسیدگی شوند؛ ضمن آن که وجود رطوبت و نم حتی در یونیت‌های ضد آب، باعث بروز بوی نا مطلوب و ایجاد کپک و قارچ می‌شود که نازیبا و مضر برای سلامتی خواهد بود.

  • آب بندی به وسیله‌ی مواد با کیفیت

پس از نصب کابینت و پیش از نصب لگن ظرف‌شویی، لبه‌ها و دور سینک و قسمت‌های زیرین آن باید کاملا با مواد سیلیکونی باکیفیت آب‌بندی شود. آب بندی باید دقیق و حرفه‌ای صورت گیرد؛ دقت کنید حتی نفوذ چند قطره آب ممکن است خرابی بار بیاورد. لگن ظرفشویی باید کاملا به صفحه کابینت بچسبد و با چسب‌های قوی فیکس شده باشد. درزگیر سیلیکونی، نوار ضد آب، نوار ماسکینگ و چسب آکواریوم از جمله مواد متداول برای آ‌ب‌بندی کابینت زیر سینک هستند.

  • چک کردن مجدد

پس از آب‌بندی و قبل از چیدن وسایل حتما چک کنید که همه‌ی قسمت‌ها کاملا آب‌بندی شده‌ باشند. پیشنهاد می‌دهیم این کار را به کابینت‌سازان حرفه‌ای بسپارید تا خیالتان از نتیجه‌ی کار راحت باشد. هم سینک‌های توکار و هم مدل‌های روکار نیاز به آب‌بندی دقیق دارند.

  • آب‌بندی دوره‌ای

همانطور که احتمالا تجربه‌ی استفاده از چسب آکواریوم را دارید، این چسب یا سایر مواد آب‌بندی پس از مدتی فاسد شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین لازم است در بازه‌های زمانی مختلف چک کنید که کیفیت خود را از دست نداده باشند. در صورت فاسد شدن چسب یا کنده شدن آن، مجددا کابینت و اطراف لگن ظرفشویی را آب‌بندی کنید.

  • از ماندن آب و رطوبت بر روی سطح کابینت اجتناب کنید

اجازه ندهید آب اطراف لگن و سینک ظرفشویی باقی بماند. همیشه پس از شستن ظرف‌ها اطراف سینک را خشک کنید.. دقت داشته باشید که آب همیشه راه خود را پیدا می‌کند و حتی از یک نقطه‌ی کور نفوذ می‌کند. حتی اگر یونیت کابینت کاملا ضد آب باشد، باز هم نفوذ آب باعث خرابی لوله‌ها، یراق‌آلات، ایجاد کپک و قارچ و بوی بد درون محفظه کابینت می‌شود. 

کابینت مدرن

چه قسمتی از آشپزخانه برای محل قرارگیری کابینت ظرف‌شویی مناسب است؟

طراحان پیشنهاد می‌دهند ظرف‌شویی ، اولین محلی باشد که جای آن را در آشپزخانه انتخاب می‌کنید؛ چرا که بیشتر وقت افراد در آشپزخانه، در کنار ظرفشویی صرف می‌شود. بهتر است بهترین و مناسب‌ترین مکان در آشپزخانه را به ظرف‌شویی اختصاص دهید.

  • اگر آشپزخانه‌تان دارای پنجره است، سینک و لگن ظرف‌شویی می‌تواند مقابل پنجره باشد تا بتوانید هنگام شستن ظرف‌ها مناظر اطراف ساختمان را ببینید. معمولا پنجره‌های آشپزخانه، رو به تراس و یا رو به حیاط ساختمان هستند و این فرصت خوبی است که حین شستن ظرف‌ها، به گل و گیاهان بیرون نگاهی بیندازید و از طراوت هوای بیرون آشپزخانه نیز لذت ببرید.
  • یکی دیگر از مکان‌هایی که برای قرارگیری ظرف‌شویی پیشنهاد می‌شود، کانتر جزیره است؛ اگر آشپزخانه‌تان دارای جزیره‌ است، این مکان می‌تواند محل مناسبی برای قرارگیری سینک ظرف‌شویی‌تان باشد. با قرار گرفتن ظرف‌شویی بر روی کابینت جزیره، تسلط شما به محیط خانه‌ بیشتر خواهد بود و شما حین کار و فعالیت کردن، می‌توانید با اعضای خانواده‌تان یا میهمانان‌تان نیز در ارتباط باشید.
  • یکی دیگر از مکان‌های پیشنهادی قرارگیری لگن ظرف‌شویی بر روی کانتر اوپن است. این مکان نیز به دلیل آنکه می‌توانید به فضای هال و اتاق نشیمن اشراف داشته باشید، محل مناسبی برای قرارگیری سینک ظرف‌شویی است.
  • همچنین بهتر است سینک و لگن ظرف‌شویی را به شکلی قرار ندهید که هنگام ظرف‌ شستن، پشتتان به فضای اتاق نشیمن و هال باشد چون در این صورت مجبور هستید پشت به میهمانان و اعضای خانواده‌تان، ظرف‌هایتان را بشویید.
  • اگر ناگزیر از قرار دادن لگن ظرف‌شویی به سمت دیوار هستید، می‌توانید با قرار دادن یک آینه نسبتا بزرگ مقابل ظرف‌شویی، هم به بزرگتر دیده شدن آشپزخانه کمک کنید و هم بتوانید در آینه‌ی مقابل فضای نشیمن را مشاهده کنید. قرار دادن آینه در آشپزخانه ترفندی ساده و آسان است که هم باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه می‌شود و هم در آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور، باعث بزرگتر دیده شدن فضا و روشنایی محیط آشپزخانه می‌شود.

ساماندهی کابینت زیر سینک ظرف‌شویی

کابینت زیر ظرف‌شویی یکی از نامرتب‌ترین و شلوغ‌ترین بخش‌ها در هر آشپزخانه‌ای هست و معمولا همه‌ی افراد از شلوغی و ازدحام این بخش از کابینت‌ها ناراضی بوده و شکایت دارند. این قسمت به دلیل رطوبتی که دارد، محل مناسبی برای لوازم و وسایلی است اگر در معرض رطوبت و خیسی قرار بگیرد، آسیب نمی‌بینند! به همین دلیل، قابلمه‌ها، بشقاب‌ها، پودر ماشین لباس‌شویی، انواع خوراکی و بسیاری از وسایل دیگر را نباید در این قسمت قرار داد.

از جمله لوازم و وسایلی که می‌توانید در زیر کابینت ظرف‌شویی قرار دهید، مواد شوینده، اسکاچ‌ها، دستمال‌ها، سبدها و انواع صافی، لگن‌ها و مواردی ازین دست می‌باشد. اگر فرزند نوپا یا کودک خردسالی دارید، از قرار دادن وسایل شوینده‌ی اسیدی که لمس یا خوردن آن‌ها برای کودکان یا حیوانات خانگی مضر است، اجتناب کنید؛ بهتر است مواد شیمیایی و شوینده‌ی خطرناک را در قسمت‌های بالایی کابینت که دور از دسترس کودکان قرار دارد، بگذارید.

چگونه کابینت زیر ظرف‌شویی را مرتب کنیم؟

  • از اکسسوری‌های مخصوص کابینت ظرف‌شویی استفاده کنیم.

اکسسوری‌های مخصوص کابینت، انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی‌های متفاوتی داشته و در نهایت به نظم ساماندهی لوازم داخل کابینت کمک می‌کنند. چنانچه از اکسسوری‌های مخصوص زیر سینک ظرف‌شویی استفاده کنید، می‌توانید وسایل مختلف را درون سبدها و باکس‌های مخصوص آن جای دهید. این اکسسوری‌ها، عمدتا ریلی هستند و به راحتی از جای خود خارج می‌شوند و شما می‌توانید لوازم و وسایل مورد نظرتان را درون آن‌ها قرار دهید و سپس به درون کابینت بفرستید.

اکسسوری کابینت‌ها، انواع بسیار متنوع و متفاوتی دارند و شما بسته به سلیقه و نیازتان می‌توانید هر کدام را که دوست‌ دارید سفارش دهید.

  • از باکس‌ها و سبدهای‌ ساماندهی استفاده کنید.

 قرار دادن سبد‌های ساماندهی چند طبقه، یکی از آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید لوازم ریز و درشت را درون آن‌ها قرار دهید و با این روش ساده، کابینت زیر ظرف‌شویی‌تان را مرتب و ساماندهی کنید. انواع کیسه‌های پلاستیکی، دستکش‌‌های یکبار مصرف یا دستکش ظرف‌شویی، اسکاچ‌ها و سایر لوازم را می‌توانید در آن‌ها قرار دهید.

  • از سطل زباله‌ی رو کابینتی استفاده کنید.

 استفاده از سطل روکابینتی به جای سطل‌های زباله‌ی بزرگ، گزینه‌ی دیگری است که به شما کمک می‌کند، فضای کمتری را در کابینت آشپزخانه اشغال کنید. حسن دیگر استفاده از سطل‌های روکابینتی این است که به دلیل محدود بودن حجم این سطل‌ها، مجبور نیستید تا پر شدن آن‌ها صبر کنید و می‌توانید آن‌ها را زود به زود تخلیه کنید.

سطل‌های روکابینتی یک مزیت دیگر دارند ؛ چنانچه دوست ندارید از آن‌ها روی کابینت استفاده کنید می‌توانید آن‌ها را داخل درى کابینت استفاده کنید و یا حتی چند نمونه از آن‌ها بخرید و وسایل اضافی مثل مواد شوینده، کیسه‌های مختلف، دستمال‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر را درون آن گذاشته و از درون درِ کابینت سینک آویزان کنید.

  • از ابزارهای ساماندهی درون درِ کابینت استفاده کنید.

به دلیل آنکه معمولا فضای درون درِ کابینت‌ها بدون استفاده هستند، برای بهینه کردن این فضا، می‌توانید از قفسه‌های فلزی یا پلاستیکی که درون درِ کابینت تعبیه می‌شوند استفاده کنید و وسایل باریک و بلند‌تان را درون این قفسه‌ها قرار دهید.

همچین با می‌توانید با خرید آویزان کردن محفظه‌ی نگهداری سینی‌ها و تخته‌ برش از فضای درونی درِ کابینت،  اینگونه وسایل را به ترتیب در این قسمت جاسازی کنید؛ این روش به شما کمک می‌کند بدون آنکه فضای زیادی را به آن‌ها اختصاص بدهید و یا به شکلی نامرتب آن‌ها را درون سایر کابینت‌ها سازماندهی کنید، آن‌ها را به شکلی بسیار مرتب بچینید.

  • استفاده از کشوی U شکل ، به جای استفاده از کابینت!

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم  به جای کابینتی با دو درب در زیر سینک ظرف‌شویی، می‌توانید از یک کشوی بزرگ، استفاده کنید! یک کشوی بزرگ و سراسری که ریلی بوده و به راحتی باز می‌شود.

فضای داخل این کشو به شکل U انگلیسی بوده و فضای سیفون و متعلقات زیر سینک، خالی می‌ماند. سایر قسمت‌ها مانند شکل U قفسه‌بندی می‌باشد و شما می‌توانید انواع وسایل و لوازم مورد نظرتان را درون این قفسه‌ها قرار بدهید. با یان روش، از تمام فضای درون زیر سینک، به طور کامل استفاده می‌شود و در واقع، فضایی پِرت نمی‌شود.

انواع روش‌ها و مدل‌های مختلف اکسسوری و قفسه‌های مخصوص کابینت زیر سینک وجود دارند که به شما در ساماندهی و مرتب کردن این قسمت از آشپزخانه کمک می‌کنند و باعث می‌شوند، حتی درون کابینت‌ها نیز، فضایی مرتب‌تر و زیباتر داشته باشید.کشوی U شکل

سخن پایانی

بهترین یونیت برای کابینت زیر سینک ظرف‌شویی، متریالی است که به طور کامل، ضد آب و ضد رطوبت باشد و همانطور که اشاره شد بهترین آن، کابینت pvc است که صد در صد در مقابل رطوبت مقاوم است. از کابینت pvc به عنوان کابینت‌های حمامی در محفظه‌ی حمام و سرویس بهداشتی، سونا، جکوزی و استخر نیز می‌توانید استفاده کنید.

برای ساماندهی و مرتب کردن کابینت زیر سینک، می‌توانید از مدل‌ها و نمونه‌های موجود در اینترنت کمک بگیرید و یا از مدل‌های بیان شده در این محتوا، استفاده کنید. در این مقاله، انواع ایده‌ها برای مرتب‌سازی و ایجاد نظم در کابینت زیر ظرف‌شویی ارائه شد که هر کدام، می‌تواند برای شما الهام بخش باشد.

ازین که تا پایان همراه این مقاله در آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این محتوا برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

۳.۸/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *