آشپزخانه نئوکلاسیک چیست؟ المان‌های چیدمان به سبک نئوکلاسیک

Hآشپزخانه نئوکلاسیک با جزیره و روکابینتی سیاه

کابینت و آشپزخانه نئوکلاسیک ؛ وجود کابینت‌های جادار، مفید و البته زیبا، جزء جدایی‌ ناپذیر یک خانه‌ی جذاب و دوست‌داشتنی است. بدون وجود کابینت‌هایی سودمند و مفید که بتواند تمام خِرت‌ و پِرت‌های ریز و درشت شما را درون محفظه‌ی خود جای دهد و در عین حال، زیبا و هماهنگ با دکوراسیون خانه و آشپزخانه‌تان باشد، یک پای خانه می‌لنگد و نمی‌توان روی آن به عنوان یک خانه‌ی جذاب و رویایی حساب ویژه باز کرد. جای بسی خوشحالی است که امروزه کابینت‌های مختلفی در بازار وجود دارند که می‌توانند باعث زیبایی آشپزخانه‌تان شوند. از مدل کابینت‌های ساده و بی‌آلایش گرفته تا انواع کابینت‌های پُر کار و جذاب که طرح‌ها و مدل‌های تجملاتی‌تری دارند؛ مانند کابینت مدرن و کابینت کلاسیک ؛ اما دنیای امروز، به تعادل و میانه‌روی بیش از هر چیز دیگری نیاز دارد و  امروزه کابینت نئوکلاسیک با رنگ‌های ملایم و با وقاری که دارد، بیش از هر سبک و مدل دیگری، مورد توجه مشکل‌پسندان قرار گرفته است. در این محتوا از وبسایت آکس چوب قصد داریم، راجع به کابینت نئوکلاسیک و آشپزخانه‌های این سبک، بیشتر با شما سخن بگوییم. از شما دعوت می‌کنیم مخاطب این محتوا باشید:

چرا سبک نئوکلاسیک ؟

زمان پیدایش سبک نئوکلاسیک به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که به دوران ویکتوریا مشهور است، باز می‌گردد. در این دوره، انسان‌ها با الهام گرفتن از سبک‌های کلاسیک روم و یونان باستان، در کنارِ میل و رغبتی که به طرح‌ها و مدل‌های ساده‌تر داشتند، موجب پیدایش سبک جدیدی به نام نئوکلاسیک شدند که کابینت‌های نئوکلاسیک امروزی، برگرفته از همان سبک جذاب اروپایی است که عمری دویست ساله دارد.

سبک نئوکلاسیک نه مدرن است و نه کلاسیک بلکه چیزی مابین این دو است؛ این سبک دارای رنگ‌های ملایم و با وقار است و المان‌های ساده و سنتی به طور کم و به اندازه، در چیدمان آن دیده می‌شود. آرامش و وقار، از بارز‌ترین خصوصیات سبک نئوکلاسیک است که سایه‌ی لوکس و تجملاتی خود را در جای جای دکوراسیون منزل، می‌گستراند و باعث اصالت و زیبایی خاصی در فضای منزل و آشپزخانه می‌شود.

آشپزخانه نئوکلاسیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

از زمان پیدایش سبک نئوکلاسیک بیش از ۲۰۰ سال می‌گذرد، اما کابینت نئوکلاسیک که برگرفته از سبک نئوکلاسیک است، از جدیدترین سبک‌های کابینت آشپزخانه به حساب می‌آید. اصلی‌ترین ویژگی و مساله‌ی تمایز این سبک، درب‌ها و بدنه‌ی این کابینت است که در این سبک، دارای قاب و تزئینات ساده می‌باشد. طرح‌های ساده مانند هلال یا مربع‌های چهارگوش ساده، نقش عمده‌ای در تزئینات آشپزخانه نئوکلاسیک مانند پنجره‌ها و کابینت‌های تزئینی دارند و علاوه بر زیبایی، سبب تمایز این سبک، از کابینت‌های مدرن و کلاسیک نیز می‌شوند.

در کابینت‌ نئوکلاسیک ، تا جای ممکن، همه‌ی اجزا به صورت قرینه به کار می‌روند و قرینگی یکی از اصولی است که حتما باید در دکوراسیون نئوکلاسیک به کار گرفته شود.

لوسترهای آویز و بلند، استفاده از رنگ‌های روشن و سرد و تزئینات ساده و جزئی، یکی دیگر از خصوصیات آشپزخانه‌ به سبک نئوکلاسیک است که باعث جلوه‌گری بیشتر فضا می‌شود.

کابینت نئوکلاسیک ، هم برای آشپزخانه‌های بزرگ با متراژ بالا و هم برای آشپزخانه‌های متوسط و کوچک می‌تواند مناسب باشد. اگر در انتخاب رنگ و متریال انتخابی کابینت، دقت کافی صورت گیرد، کابینت نئوکلاسیک یک انتخاب هوشمندانه و متعادل برای آشپزخانه‌ی شما خواهد بود. به عنوان مثال، برای آشپزخانه‌هایی که فضای نسبتا کوچکی دارند یا نورگیر مناسبی در فضا وجود ندارد، استفاده از رنگ‌های روشن و سرد در اولویت است. اما برای آشپزخانه‌های بزرگ و نورگیر، دست ما باز است تا از رنگ‌های تیره‌تر نیز استفاده کنیم.

استفاده از کابینت‌های دو رنگ نیز در سبک نئوکلاسیک جایز است و باعث زیبایی بیشتر فضا می‌شود البته به شرط آنکه فضای آشپزخانه، به حد کافی بزرگ و جادار باشد و استفاده از دو رنگ، نظم و آرامش فضای نئوکلاسیک را بر هم نریزد.

شیوه‌ی نورپردازی در آشپزخانه نئوکلاسیک ، مبحث دیگری است که باید بدان توجه شود و لازم است حتما از سوی طراح و مشتری، مد نظر قرار گرفته شود. وجود نور کافی و به اندازه، باعث می‌شود زیبایی آشپزخانه و کابینت‌ها دو چندان شود ؛ برای این کار می‌توانید از نورهای کوچک مخفی نیز استفاده کنید و ازین طریق، هم نور آشپزخانه را تامین کنید و هم زیبایی بیشتری به فضای آشپزخانه ببخشید.

کابینت نئوکلاسیک چه تزئیناتی دارد؟

  • کابینت نئوکلاسیک نه مانند کابینت کلاسیک دارای تزئینات و بدنه‌‌ی پُر نقش و نگار است و نه مانند کابینت مدرن، کاملا ساده و بدون هیچ کنده‌کاری می‌باشد. طرح‌هایی که بر روی بدنه‌ی کابینت نئوکلاسیک حک می‌شوند، معمولا بسیار محدود و ساده هستند و در حد قاب‌بندی و فرم‌بندی درب کابینت‌ها می‌باشند.
  • استفاده از خطوط منحنی و ملایم، در کابینت نئوکلاسیک بسیار دیده می‌شوند. کابینت‌های نئوکلاسیک ، معمولا دارای  دو یا چند کابینت‌ دکوری و تزئینی هستند که می‌توانید در آن‌ها وسایل و ظروف تزئینی بچینید.
  • یکی دیگر از جنبه‌های تزئینی کابینت نئوکلاسیک ، جفت و قرینه‌ بودن جزئیات کابینت‌ها است. هر آنچه که در یک سمت آشپزخانه‌ی شما وجود دارد، در سمت دیگر آشپزخانه نیز باید وجود داشته باشد تا قرینگی فضا حفظ شود و این خود عاملی است که باعث زیبایی بیشتر فضا می‌شود.
  • استفاده از شیرآلات مدرن، پیشنهاد نمی‌شود. در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک بهتر است از شیرآلات و تزئینات نئوکلاسیک که سمت و سویی کلاسیک و تجملاتی‌تر دارند، استفاده کنید.
  • اگر آشپزخانه‌ی شما دارای پنجره است، نوع قاب پنجره‌ها را نیز می‌توانید به سبک نئوکلاسیک که هم‌خوانی بیشتری با کابینت‌های آشپزخانه‌تان دارند انتخاب کنید تا هماهنگی فضا بیشتر و زیباتر شود.
  • صفحه‌ی روکابینتی که به عنوان پیشخان کابینت استفاده می‌شود، معمولا از جنس سنگ انتخاب می‌شوند. سنگ مرمر سفید و یا سایر سنگ‌های طبیعی و مصنوعی رنگ روشن، از جمله متریال پر کاربرد در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک هستند.

کابینت نئوکلاسیک

متریال رایجی که در ساخت کابینت نئوکلاسیک کاربرد دارند :

آشپزخانه نئوکلاسیک و به دنبال آن، کابینت‌های نئوکلاسیک در واقع یک سبک در طراحی و دیزاین آشپزخانه به حساب می‌آیند. از اصلی‌ترین متریالی که در ساخت این سبک کاربرد دارند، می‌توان به کابینت تمام چوب ، کابینت روکش چوب ، کابینت انزو ، کابینت ممبران و کابینت پولیشی اشاره کرد.

از نظر قیمتی و بهای تمام شده، کابینت تمام چوب در زمره‌ی گران‌قیمت‌ترین نوع کابینت آشپزخانه به کار می‌‌رود که البته بسته به نوع چوبی که در ساخت این کابینت به کار می‌رود، قیمت آن متغیر است. کابینت ممبران ، در گروه مناسب‌ترین و ارزان‌ترین متریال نسبت به سایر کابینت‌هایی است که در سبک نئوکلاسیک کاربرد دارد و هم می‌تواند زیبایی را به آشپزخانه شما ببخشد و هم دوام و ماندگاری نسبتا بالایی دارد. ضمن آنکه کابینت ممبران ، به دلیل استفاده از روکش پی‌وی‌سی که بر روی آن کشیده می‌شود، کابینتی ضد آب و ضد رطوبت است.

انتخاب دستگیره کابینت نئوکلاسیک

کابینت‌‌های نئوکلاسیک نیز همانند کابینت‌های کلاسیک باید دستگیره داشته باشند، اما دستگیره‌های این مدل از کابینت، باید در عین زیبایی، ساده و چشم‌نواز نیز باشند. استفاده از کابینت‌های بدون دستگیره یا دستگیره فشاری، در سبک نئوکلاسیک رایج نیست و الزاما باید کابینت‌ها دارای دستگیره باشند.

دستگیره‌های سرامیکی ، یکی از بهترین و رایج‌ترین انواع دستیگره‌های نئوکلاسیک هستند. اگر از کابینت‌های چوبی استفاده می‌کنید می‌توانید از دستگیره‌های گرد چوبی نیز استفاده کنید.

دستگیره‌های ساده مسی، برنجی، برنزی، طلایی، استیل و نقره‌ای، از انواع رایج دستگیره‌های کابینت نئوکلاسیک هستند که هر کدام قیمت متفاوتی داشته و در عین سادگی، باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه می‌شوند.

بهتر است رنگ دستگیره کابینت با رنگ بدنه‌ی آن، کنتراست و اختلاف رنگی داشته باشد؛ به این معنی که اگر از کابینت‌هایی به رنگ تیره در آشپزخانه استفاده می‌کنید، از دستگیره‌های رنگ روشن مانند استیل، طلایی و یا سرامیکی سفید استفاده کنید و برعکس، اگر بدنه‌ی کابینت‌ها سفید است، پیشنهاد می‌شود از دستگیره‌های تیره مانند دستگیره‌های مشکی رنگ استفاده کنید تا تضاد بیشتر، باعث زیبایی بیشتر در آشپزخانه‌تان شود.

 

دکوراسیون هماهنگ با سبک آشپزخانه نئوکلاسیک

ما همواره تاکید بر هماهنگی و یکپارچگی قسمت‌های مختلف دکوراسیون منزل داریم.

حال اگر بخواهیم خانه و آشپزخانه‌ای به سبک نئوکلاسیک داشته باشیم، دقیقا از چه حرف می‌زنیم؟ در دکوراسیون نئوکلاسیک ، چه جزئیاتی را باید در هماهنگی با یکدیگری انتخاب کنیم؟

در دکوراسیون نئوکلاسیک ، لازم است از وسایل ساده و البته متقارن استفاده شود. هماهنگی و تقارن بین وسایل منزل، یک اصل مهم است که در دکوراسیون نئوکلاسیک باید مد نظر قرار بگیرد. استفاده از پرده‌های متقارن و بلند و لوستر‌های آویز و چند شعله که در عین زیبایی و پیراستگی، ساده نیز هستند از دیگر بخش‌هایی است که در دکوراسیون منزل به سبک نئوکلاسیک باید مد نظر قرار بگیرد.

شاید برایتان جالب باشد یکی دیگر از اجزایی که در طراحی نئوکلاسیک به آن تاکید می‌شود، استفاده از فرش دستباف ایرانی با نقشه‌ی کلاسیک است. فرش ایرانی، در زمره‌ی نفیس‌ترین و باارزش‌ترین نمونه‌های فرش دستباف جهان است که زیبایی آن می‌تواند یک خانه‌ی کلاسیک یا نئوکلاسیک و حتی مدرن را به حد اعلای خود برساند.

استفاده از مبلمان چوبی با طراحی ساده و بی‌آلایش و یا استفاده از مبل‌های راحتی با پارچه‌های نفیس و سنگین و ترکیب آن با مبل‌های ساده‌ی چوبی، یکی دیگر از المان‌های طراحی به سبک نئوکلاسیک است که در هماهنگی با آشپزخانه‌ی نئوکلاسیک باید آن را در اتاق نشیمن و پذیرایی قرار دهید.

چند تابلوی نفیس با قاب‌های ساده، می‌تواند تکمیل‌ کننده‌ی زیبایی دیوارهای منزل شما باشد و البته در صورتی که تمایل دارید، می‌توانید از کاغذ دیواری به جای رنگ، برای دیوارها استفاده کنید. گچ‌بری‌های ساده در برخی قسمت‌های دیوار، یکی دیگر از المان‌های خانه‌هایی به سبک نئوکلاسیک است که در صورت تمایل، می‌توانید آن را در منزل‌تان اعمال کنید.

یکی دیگر از خصوصیات سبک نئوکلاسیک این است که در صورت تمایل، می‌توانید رنگ دیوارها را به رنگ‌های مختلف و ملایم، مانند آبی سیر روشن، سبز روشن، صورتی، کرم، طوسی، بنفش و سایر رنگ‌های مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

دکوراسیون هماهنگ با سبک آشپزخانه نئوکلاسیک

کابینت‌ها و آشپزخانه نئوکلاسیک ، سبکی جدید و نوین در دکوراسیون داخلی و آشپزخانه است که در عین زیبایی و سادگی، ظرافت خاص خود را داشته و باعث می‌شود که فضای منحصربفردی در آشپزخانه ایجاد شود. اگر به دنبال یک ایده‌ی خاص و شاخص در آشپزخانه هستید و در عین حال، قصد دارید تعادل و میانه‌روی را در دکوراسیون منزل‌‌تان رعایت کنید، پیشنهاد می‌دهیم با نگاه عمیق‌تری به مدل‌های کابینت و آشپزخانه نئوکلاسیک بنگرید. بدون شک مدل‌ها و طرح‌های نئوکلاسیک ، حرف‌ها و سخن‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و شما را به شگفتی و حیرت وا خواهند داشت.

ازین که تا پایان همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله و اطلاعات بیان شده در آن، برایتان مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *